Ik volg niet zozeer de social media, maar de gewone reguliere nieuwskanalen. Die werken niet met algoritmes. Dat katholieke bronnen meer melden over de paus is logisch. Ook binnen de kerk of kerkgemeenschap zal er meer gesproken worden over de paus. Maar daar kom ik als buitenstaander niet. Zodoende is de paus redelijk onzichtbaar in deze brisante tijden. Ook in zijn vaderland -de VS- daar gebeurd wel wat.Robert Frans schreef: Gisteren, 10:48Ligt er natuurlijk ook aan welke bronnen je volgt. Op social media krijg je vrijwel uitsluitend aandacht als je ophef veroorzaakt, iets waar deze paus minder de persoon voor lijkt te zijn. En als je interesse niet in het bijzonder bij de paus ligt, zullen de algoritmes je niet snel naar nieuws over hem leiden. In de gemiddelde media zal men alleen echt nieuwswaardige gebeurtenissen rondom de paus berichten, die een breder publiek aanspreken dan gelovigen alleen. In katholieke bronnen lees je uiteraard veel meer over hem en het Vaticaan.Tufkah schreef: Gisteren, 09:36Je hoort eigenlijk weinig van Leo. En dat terwijl er wel iets gaande is. Gaza, Oekraïne, Soedan om maar even wat te noemen. Maar wellicht heb ik de herderlijke toespraken gemist, dat kan natuurlijk ook. Ik was hele Leo 14 al weer vergeten.
Paus Leo 14.
-
- Man/Vrouw: M
Re: Paus Leo 14.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Als dat werkelijk zo is, dan zou ik respect hebben voor Leo 14. Beter een kleine , serieuze kerk dan een grote kerk die Jezus aan zijn laars lapt. I.m.o. heeft de RKK iemand nodig die net zo te keer gaat als Jezus toen hij de tempel reinigde van geldwisselaars en zo.Jon schreef: Gisteren, 11:12
Leo zegt in de video’s dat hij liever een piepkleine kerk overhoudt die Christus volgt, dan het grote instituut dat het nu is en zijn ziel kwijt is.
Maar goed, ik wacht het rustig af.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Met je eens. Hij heeft het echt gezegd. Ik zal nog “even” ozoeken in welke video en welke minuten. Hij heeft ook gezegd dat als zijn kop moet rollen (dwz hij uit zijn ambt wordt gezet door het Vaticaan) dat dat dan maar moet gebeuren, maar hij vindt dat hij zich uit móet spreken, omdat hij anders zijn ziel verliest, zegt hij. Ik zal het opzoeken en de minuten erbij zetten.Tufkah schreef: Gisteren, 12:56Als dat werkelijk zo is, dan zou ik respect hebben voor Leo 14. Beter een kleine , serieuze kerk dan een grote kerk die Jezus aan zijn laars lapt. I.m.o. heeft de RKK iemand nodig die net zo te keer gaat als Jezus toen hij de tempel reinigde van geldwisselaars en zo.Jon schreef: Gisteren, 11:12
Leo zegt in de video’s dat hij liever een piepkleine kerk overhoudt die Christus volgt, dan het grote instituut dat het nu is en zijn ziel kwijt is.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
Klein maar geloofs-fijn dat credo zou volgens mij een revolutionaire visie wijziging zijn in het Vaticaanse geloofscredo.
De geestelijke immens grote gezondheidstrein voor alle RKK volgers richting het Heil, was m.i. tot op heden het grote Kerkelijke doel en niet het Heil voor een klein selectief publiek.
Ik kan mij uiteraard vergissen inzake de Vaticaan credo- wijziging, rustig afwachten.
De geestelijke immens grote gezondheidstrein voor alle RKK volgers richting het Heil, was m.i. tot op heden het grote Kerkelijke doel en niet het Heil voor een klein selectief publiek.
Ik kan mij uiteraard vergissen inzake de Vaticaan credo- wijziging, rustig afwachten.
-
Ook Paus Leo wordt door God afgerekend op zijn daden, dat is een zware verantwoordelijkheid.Jon schreef: Gisteren, 12:59Met je eens. Hij heeft het echt gezegd. Ik zal nog “even” ozoeken in welke video en welke minuten. Hij heeft ook gezegd dat als zijn kop moet rollen (dwz hij uit zijn ambt wordt gezet door het Vaticaan) dat dat dan maar moet gebeuren, maar hij vindt dat hij zich uit móet spreken, omdat hij anders zijn ziel verliest, zegt hij. Ik zal het opzoeken en de minuten erbij zetten.Tufkah schreef: Gisteren, 12:56
Als dat werkelijk zo is, dan zou ik respect hebben voor Leo 14. Beter een kleine , serieuze kerk dan een grote kerk die Jezus aan zijn laars lapt. I.m.o. heeft de RKK iemand nodig die net zo te keer gaat als Jezus toen hij de tempel reinigde van geldwisselaars en zo.
-
Zoals beloofd een aanduiding waar Leo zegt wat ik aanhaalde.Jon schreef: Gisteren, 08:28 Spirituele zuivering (= de woorden van Leo zelf).
Bisschoppen die kindermisbruik verbergen worden direct ontslagen. Corruptie en privileges van ambtsdragers aangepakt.
Leo zegt dat de kerk ziek is (letterlijk zijn woorden). Hij spreekt er o.a. van dat de kerk van het geloof lege ceremonies heeft gemaakt. Hij benoemt letterlijk de hypicrisie van de eigen gelederen.
https://youtu.be/Q45wflREhdA?si=M5jSVpbGDCAzXFAu
Ongeveer tussen de 9e en 11e minuut:
“If this costs me my office, I will accept it, but if I remain silent, it will cost me my soul”.
Ongeveer vanaf de 12e minuut:
“I prefer a smaller, poorer and more honest church, than a large quietly wrotting one.”
Vanaf ongeveer de 14e minuut
“We have dressed the church in silk and marble, but Christ was stripped naked on a wooden cross.”
“We obsess over ritual, but we forget the leper, we proclaim the family, but we close the doors to those who don’t fit our molds.”
“We sing about the Spirit but we suffocate it with bureaucracy. This is the last call not to distruction, but to return to the roots, to faith without embellishment, to the cross without applause. If you remain silent you will remain an accomplice.”
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
Het revolutionaire van zo'n uitspraak valt op zich wel mee. Ook onze kardinaal Willem heeft enige malen gezegd dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. De kerk moet niet groot zijn om het groot zijn, maar kan alleen vruchtbaar groeien als vele mensen zich oprecht tot het katholieke geloof bekeren en hun kinderen daarin serieus opvoeden. De katholieke kerk als volkskerk kom je lang niet overal tegen wereldwijd en was ook in Nederland slechts een relatief korte tijd de norm. Het Vaticaan gaat in haar spreken en schrijven daarom altijd uit van een bewust gelovende, vitale geloofsgemeenschap. Gemeenschappen die meer uit traditie of cultuur het katholicisme aanhangen zijn voor haar niet normerend.peda schreef: Gisteren, 13:04Klein maar geloofs-fijn dat credo zou volgens mij een revolutionaire visie wijziging zijn in het Vaticaanse geloofscredo.
Paus Franciscus heeft ook weleens soortgelijke uitingen gedaan. Wat hem betreft krompen die grote kerken zonder oprecht geloof weer gewoon tot kleine kerken, desnoods samenkomend in garages, om zo weer midden in de samenleving en dicht bij de armen en behoeftigen te staan.
Vrede en alle goeds
-
Dat zijn stuk voor stuk zinnige uitspraken.Jon schreef: Gisteren, 14:56Zoals beloofd een aanduiding waar Leo zegt wat ik aanhaalde.Jon schreef: Gisteren, 08:28 Spirituele zuivering (= de woorden van Leo zelf).
Bisschoppen die kindermisbruik verbergen worden direct ontslagen. Corruptie en privileges van ambtsdragers aangepakt.
Leo zegt dat de kerk ziek is (letterlijk zijn woorden). Hij spreekt er o.a. van dat de kerk van het geloof lege ceremonies heeft gemaakt. Hij benoemt letterlijk de hypicrisie van de eigen gelederen.
https://youtu.be/Q45wflREhdA?si=M5jSVpbGDCAzXFAu
Ongeveer tussen de 9e en 11e minuut:
“If this costs me my office, I will accept it, but if I remain silent, it will cost me my soul”.
Ongeveer vanaf de 12e minuut:
“I prefer a smaller, poorer and more honest church, than a large quietly wrotting one.”
Vanaf ongeveer de 14e minuut
“We have dressed the church in silk and marble, but Christ was stripped naked on a wooden cross.”
“We obsess over ritual, but we forget the leper, we proclaim the family, but we close the doors to those who don’t fit our molds.”
“We sing about the Spirit but we suffocate it with bureaucracy. This is the last call not to distruction, but to return to the roots, to faith without embellishment, to the cross without applause. If you remain silent you will remain an accomplice.”