Ik volg niet zozeer de social media, maar de gewone reguliere nieuwskanalen. Die werken niet met algoritmes. Dat katholieke bronnen meer melden over de paus is logisch. Ook binnen de kerk of kerkgemeenschap zal er meer gesproken worden over de paus. Maar daar kom ik als buitenstaander niet. Zodoende is de paus redelijk onzichtbaar in deze brisante tijden. Ook in zijn vaderland -de VS- daar gebeurd wel wat.Robert Frans schreef: Gisteren, 10:48Ligt er natuurlijk ook aan welke bronnen je volgt. Op social media krijg je vrijwel uitsluitend aandacht als je ophef veroorzaakt, iets waar deze paus minder de persoon voor lijkt te zijn. En als je interesse niet in het bijzonder bij de paus ligt, zullen de algoritmes je niet snel naar nieuws over hem leiden. In de gemiddelde media zal men alleen echt nieuwswaardige gebeurtenissen rondom de paus berichten, die een breder publiek aanspreken dan gelovigen alleen. In katholieke bronnen lees je uiteraard veel meer over hem en het Vaticaan.Tufkah schreef: Gisteren, 09:36Je hoort eigenlijk weinig van Leo. En dat terwijl er wel iets gaande is. Gaza, Oekraïne, Soedan om maar even wat te noemen. Maar wellicht heb ik de herderlijke toespraken gemist, dat kan natuurlijk ook. Ik was hele Leo 14 al weer vergeten.
Paus Leo 14.
-
- Man/Vrouw: M
Re: Paus Leo 14.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Als dat werkelijk zo is, dan zou ik respect hebben voor Leo 14. Beter een kleine , serieuze kerk dan een grote kerk die Jezus aan zijn laars lapt. I.m.o. heeft de RKK iemand nodig die net zo te keer gaat als Jezus toen hij de tempel reinigde van geldwisselaars en zo.Jon schreef: Gisteren, 11:12
Leo zegt in de video’s dat hij liever een piepkleine kerk overhoudt die Christus volgt, dan het grote instituut dat het nu is en zijn ziel kwijt is.
Maar goed, ik wacht het rustig af.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Met je eens. Hij heeft het echt gezegd. Ik zal nog “even” ozoeken in welke video en welke minuten. Hij heeft ook gezegd dat als zijn kop moet rollen (dwz hij uit zijn ambt wordt gezet door het Vaticaan) dat dat dan maar moet gebeuren, maar hij vindt dat hij zich uit móet spreken, omdat hij anders zijn ziel verliest, zegt hij. Ik zal het opzoeken en de minuten erbij zetten.Tufkah schreef: Gisteren, 12:56Als dat werkelijk zo is, dan zou ik respect hebben voor Leo 14. Beter een kleine , serieuze kerk dan een grote kerk die Jezus aan zijn laars lapt. I.m.o. heeft de RKK iemand nodig die net zo te keer gaat als Jezus toen hij de tempel reinigde van geldwisselaars en zo.Jon schreef: Gisteren, 11:12
Leo zegt in de video’s dat hij liever een piepkleine kerk overhoudt die Christus volgt, dan het grote instituut dat het nu is en zijn ziel kwijt is.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
Klein maar geloofs-fijn dat credo zou volgens mij een revolutionaire visie wijziging zijn in het Vaticaanse geloofscredo.
De geestelijke immens grote gezondheidstrein voor alle RKK volgers richting het Heil, was m.i. tot op heden het grote Kerkelijke doel en niet het Heil voor een klein selectief publiek.
Ik kan mij uiteraard vergissen inzake de Vaticaan credo- wijziging, rustig afwachten.
De geestelijke immens grote gezondheidstrein voor alle RKK volgers richting het Heil, was m.i. tot op heden het grote Kerkelijke doel en niet het Heil voor een klein selectief publiek.
Ik kan mij uiteraard vergissen inzake de Vaticaan credo- wijziging, rustig afwachten.
-
Ook Paus Leo wordt door God afgerekend op zijn daden, dat is een zware verantwoordelijkheid.Jon schreef: Gisteren, 12:59Met je eens. Hij heeft het echt gezegd. Ik zal nog “even” ozoeken in welke video en welke minuten. Hij heeft ook gezegd dat als zijn kop moet rollen (dwz hij uit zijn ambt wordt gezet door het Vaticaan) dat dat dan maar moet gebeuren, maar hij vindt dat hij zich uit móet spreken, omdat hij anders zijn ziel verliest, zegt hij. Ik zal het opzoeken en de minuten erbij zetten.Tufkah schreef: Gisteren, 12:56
Als dat werkelijk zo is, dan zou ik respect hebben voor Leo 14. Beter een kleine , serieuze kerk dan een grote kerk die Jezus aan zijn laars lapt. I.m.o. heeft de RKK iemand nodig die net zo te keer gaat als Jezus toen hij de tempel reinigde van geldwisselaars en zo.
-
Zoals beloofd een aanduiding waar Leo zegt wat ik aanhaalde.Jon schreef: Gisteren, 08:28 Spirituele zuivering (= de woorden van Leo zelf).
Bisschoppen die kindermisbruik verbergen worden direct ontslagen. Corruptie en privileges van ambtsdragers aangepakt.
Leo zegt dat de kerk ziek is (letterlijk zijn woorden). Hij spreekt er o.a. van dat de kerk van het geloof lege ceremonies heeft gemaakt. Hij benoemt letterlijk de hypicrisie van de eigen gelederen.
https://youtu.be/Q45wflREhdA?si=M5jSVpbGDCAzXFAu
Ongeveer tussen de 9e en 11e minuut:
“If this costs me my office, I will accept it, but if I remain silent, it will cost me my soul”.
Ongeveer vanaf de 12e minuut:
“I prefer a smaller, poorer and more honest church, than a large quietly wrotting one.”
Vanaf ongeveer de 14e minuut
“We have dressed the church in silk and marble, but Christ was stripped naked on a wooden cross.”
“We obsess over ritual, but we forget the leper, we proclaim the family, but we close the doors to those who don’t fit our molds.”
“We sing about the Spirit but we suffocate it with bureaucracy. This is the last call not to distruction, but to return to the roots, to faith without embellishment, to the cross without applause. If you remain silent you will remain an accomplice.”
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
Het revolutionaire van zo'n uitspraak valt op zich wel mee. Ook onze kardinaal Willem heeft enige malen gezegd dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. De kerk moet niet groot zijn om het groot zijn, maar kan alleen vruchtbaar groeien als vele mensen zich oprecht tot het katholieke geloof bekeren en hun kinderen daarin serieus opvoeden. De katholieke kerk als volkskerk kom je lang niet overal tegen wereldwijd en was ook in Nederland slechts een relatief korte tijd de norm. Het Vaticaan gaat in haar spreken en schrijven daarom altijd uit van een bewust gelovende, vitale geloofsgemeenschap. Gemeenschappen die meer uit traditie of cultuur het katholicisme aanhangen zijn voor haar niet normerend.peda schreef: Gisteren, 13:04Klein maar geloofs-fijn dat credo zou volgens mij een revolutionaire visie wijziging zijn in het Vaticaanse geloofscredo.
Paus Franciscus heeft ook weleens soortgelijke uitingen gedaan. Wat hem betreft krompen die grote kerken zonder oprecht geloof weer gewoon tot kleine kerken, desnoods samenkomend in garages, om zo weer midden in de samenleving en dicht bij de armen en behoeftigen te staan.
Vrede en alle goeds
-
Dat zijn stuk voor stuk zinnige uitspraken.Jon schreef: Gisteren, 14:56Zoals beloofd een aanduiding waar Leo zegt wat ik aanhaalde.Jon schreef: Gisteren, 08:28 Spirituele zuivering (= de woorden van Leo zelf).
Bisschoppen die kindermisbruik verbergen worden direct ontslagen. Corruptie en privileges van ambtsdragers aangepakt.
Leo zegt dat de kerk ziek is (letterlijk zijn woorden). Hij spreekt er o.a. van dat de kerk van het geloof lege ceremonies heeft gemaakt. Hij benoemt letterlijk de hypicrisie van de eigen gelederen.
https://youtu.be/Q45wflREhdA?si=M5jSVpbGDCAzXFAu
“If this costs me my office, I will accept it, but if I remain silent, it will cost me my soul”.
“I prefer a smaller, poorer and more honest church, than a large quietly wrotting one.”
“We have dressed the church in silk and marble, but Christ was stripped naked on a wooden cross.”
“We obsess over ritual, but we forget the leper, we proclaim the family, but we close the doors to those who don’t fit our molds.”
“We sing about the Spirit but we suffocate it with bureaucracy. This is the last call not to distruction, but to return to the roots, to faith without embellishment, to the cross without applause. If you remain silent you will remain an accomplice.”
-
https://youtu.be/1CtwC5oeCaw?si=5G7UK41zgHLXqz0y
Hij zet onverschrokken door.
P.S. ook ik zal nooit terugkeren naar de RK-kerk . Maar ik volg met belangstelling wat hij aan het doen is binnen de RK en geloof dat er ook binnen die kerk nog ware kinderen van God tussen zitten. Dit maar even opgemerkt, zodat mijn berichten niet verkeerd (als een verlangen naar het Roomse instituut) opgevat zouden kunnen worden.
Tot nu toe ben ik “fan” van wat Leo doet binnen de Roomse setting. Binnen die setting, die context, hoor ik tot nog toe veel waarvan ik denk dat hij de smalle weg aan het gaan is. Ik kijk en luister naar hem binnen de Roomse context. Dus ik kijk met katholieke ogen naar zijn preken. Dit zeg ik erbij omdat er ook anti-protestantse preken van hem bestaan, op andere YT kanalen. Die doen mij niets omdat ik hem als persoon strikt binnen zijn eigen context beschouw. Als persoon als een ander lidmaat van hetzelfde lichaam. Vooralsnog.
Hij zet onverschrokken door.

P.S. ook ik zal nooit terugkeren naar de RK-kerk . Maar ik volg met belangstelling wat hij aan het doen is binnen de RK en geloof dat er ook binnen die kerk nog ware kinderen van God tussen zitten. Dit maar even opgemerkt, zodat mijn berichten niet verkeerd (als een verlangen naar het Roomse instituut) opgevat zouden kunnen worden.
Tot nu toe ben ik “fan” van wat Leo doet binnen de Roomse setting. Binnen die setting, die context, hoor ik tot nog toe veel waarvan ik denk dat hij de smalle weg aan het gaan is. Ik kijk en luister naar hem binnen de Roomse context. Dus ik kijk met katholieke ogen naar zijn preken. Dit zeg ik erbij omdat er ook anti-protestantse preken van hem bestaan, op andere YT kanalen. Die doen mij niets omdat ik hem als persoon strikt binnen zijn eigen context beschouw. Als persoon als een ander lidmaat van hetzelfde lichaam. Vooralsnog.
-
Ik heb
Ik heb nog wat verder onderzoek gedaan in katholieke nieuwsmedia over deze zogenoemde baanbrekende hervormingen. Volgens de video schudde immers de kerk op haar grondvesten, stroomde het St. Pietersplein vol met journalisten, reageerden sommige kardinalen woest op de hervormingen, was er hysterie op het plein, noem maar op. Dus zouden alle grote katholieke media hierover weken moeten hebben doorgezinderd en zou zelfs de NOS er wel over bericht hebben. Reken maar dat zoiets absoluut nieuwswaardig zou zijn. Maar ik kon hier niets over terugvinden. Het meest wat in de buurt kwam, was een waarschuwing voor AI-video's waarin de paus baanbrekende hervormingen zou aankondigen...
Als ik er wat verder over nadenk, komt dit op mij eigenlijk ook wel wat ongeloofwaardig over. Paus Leo is naar mijn idee helemaal niet het type om zulke dingen te doen, ook niet als hij het helemaal eens zou zijn met de boodschap van de video. Hij is meer een bestuurder, een bemiddelaar, die de eenheid binnen de kerk wil herstellen. Ook lijkt hij juist een voorkeur te hebben voor een meer traditionele liturgie. Zelfs paus Franciscus zou waarschijnlijk niet zo drastisch te werk zijn gegaan.
Ik ga er daarom vanuit dat deze en aanverwante AI-video's nep zijn en dus niet de woorden van paus Leo zelf weergeven. Dit beantwoordt ook meteen veel beter de vraag waarom je de media er nauwelijks tot niet over hoort.
O, en de vermeende verplichting voor bisschoppen om eenmaal barrevoets een processie te lopen? Is zeer waarschijnlijk ook nepnieuws. Even googlen leert mij dat je dat nieuws alleen op social media tegenkomt. Dat zegt vaak al meer dan genoeg. Het lijkt mij ook in veel landen zeer onpraktisch tot ronduit gevaarlijk om blootvoets over straten en wegen te lopen. Sowieso zijn processies nooit verplicht.
over de vermeende hervormingen van paus Leo voor een groot deel bekeken. Wat me uiteindelijk opviel is dat de Engelse 'vertaler' niet bleek te vertalen wat de paus in de video zegt. Niet dat ik Italiaans ken, maar als op een gegeven moment de paus in de video een gebed aan het verrichten is, terwijl de vertaler doodleuk doorgaat met preken, dan zegt dat mij al genoeg. Ook is de stem duidelijk door AI gegenereerd.https://www.youtube.com/watch?v=Q45wflREhdA schreef:de video
Ik heb nog wat verder onderzoek gedaan in katholieke nieuwsmedia over deze zogenoemde baanbrekende hervormingen. Volgens de video schudde immers de kerk op haar grondvesten, stroomde het St. Pietersplein vol met journalisten, reageerden sommige kardinalen woest op de hervormingen, was er hysterie op het plein, noem maar op. Dus zouden alle grote katholieke media hierover weken moeten hebben doorgezinderd en zou zelfs de NOS er wel over bericht hebben. Reken maar dat zoiets absoluut nieuwswaardig zou zijn. Maar ik kon hier niets over terugvinden. Het meest wat in de buurt kwam, was een waarschuwing voor AI-video's waarin de paus baanbrekende hervormingen zou aankondigen...
Als ik er wat verder over nadenk, komt dit op mij eigenlijk ook wel wat ongeloofwaardig over. Paus Leo is naar mijn idee helemaal niet het type om zulke dingen te doen, ook niet als hij het helemaal eens zou zijn met de boodschap van de video. Hij is meer een bestuurder, een bemiddelaar, die de eenheid binnen de kerk wil herstellen. Ook lijkt hij juist een voorkeur te hebben voor een meer traditionele liturgie. Zelfs paus Franciscus zou waarschijnlijk niet zo drastisch te werk zijn gegaan.
Ik ga er daarom vanuit dat deze en aanverwante AI-video's nep zijn en dus niet de woorden van paus Leo zelf weergeven. Dit beantwoordt ook meteen veel beter de vraag waarom je de media er nauwelijks tot niet over hoort.
O, en de vermeende verplichting voor bisschoppen om eenmaal barrevoets een processie te lopen? Is zeer waarschijnlijk ook nepnieuws. Even googlen leert mij dat je dat nieuws alleen op social media tegenkomt. Dat zegt vaak al meer dan genoeg. Het lijkt mij ook in veel landen zeer onpraktisch tot ronduit gevaarlijk om blootvoets over straten en wegen te lopen. Sowieso zijn processies nooit verplicht.
Vrede en alle goeds
-
-
In mijn optiek grote nep, zoals ook de '' pauselijke "' ontslag mededelingen aangaande een aantal door "' de pauselijke mand "' gevallen met name genoemde kardinalen.
Om nep van echt te kunnen onderscheiden, volg ik de "' thematisering "" in verschillende pers-publicaties.
Inderdaad oorverdovende stilte bij andere serieuze persorganen. Dan valt het muntje bij mij snel.
Ik wacht nu maar op een pauselijk bericht ergens vanuit de verre kosmos, waarheen de paus met behulp van metafysische levitatie waarover hij alsdan beschikt , naar toe gezweefd is.
Om nep van echt te kunnen onderscheiden, volg ik de "' thematisering "" in verschillende pers-publicaties.
Inderdaad oorverdovende stilte bij andere serieuze persorganen. Dan valt het muntje bij mij snel.
Ik wacht nu maar op een pauselijk bericht ergens vanuit de verre kosmos, waarheen de paus met behulp van metafysische levitatie waarover hij alsdan beschikt , naar toe gezweefd is.
-
Bedankt voor de attendering Robert. Het (b)lijkt inderdaad bedrog te zijn.Robert Frans schreef: Vandaag, 09:31 Ik hebover de vermeende hervormingen van paus Leo voor een groot deel bekeken. Wat me uiteindelijk opviel is dat de Engelse 'vertaler' niet bleek te vertalen wat de paus in de video zegt. Niet dat ik Italiaans ken, maar als op een gegeven moment de paus in de video een gebed aan het verrichten is, terwijl de vertaler doodleuk doorgaat met preken, dan zegt dat mij al genoeg. Ook is de stem duidelijk door AI gegenereerd.https://www.youtube.com/watch?v=Q45wflREhdA schreef:de video
Dat het met behulp van AI vertaalde en gesproken teksten zijn is natuurlijk meteen duidelijk ( dat was van meet af aan natuurlijk duidelijk) maar hoeft niet slecht noch onjuist of onwaar te zijn. Dat al die filmpjes 1 en hetzelfde filmpje zijn en daarom niet stroken met de inhoud van het gesprokene, daar kwam ik later ook achter ( de eerste keer beluisterde ik de video’s met letterlijk gesloten ogen, omdat ik enkel wilde horen wat er gezegd werd), daar geldt hetzelfde voor. Steeds dezelfde gapende bisschop op dezelfde plek, hoeft ook nog niet te betekenen dat de inhoud van de toespraken niet van de paus afkomstig zijn. Het kunnen toespraken van de paus zijn die onder een en dezelfde video opname zijn gezet.
De zaken die over Trump en de broer van de paus zijn gezegd zijn waar: https://youtube.com/shorts/9_NczzyV4uc? ... _YUrB79Om0. En https://www.facebook.com/watch/?v=14071 ... bVwvIn0%3D
Zie en hoor ook de broer van de paus in de nieuwsuitzending alhier: https://www.facebook.com/watch/?v=65569 ... bVwvIn0%3D
De broer van Leo is dus wel een maga-aanhanger.
Maar de rest van de inhoud kan dan dus niet vertrouwd worden. Jammer wel. Ik vraag me wel af wie dit beeld van de paus zou willen voorspiegelen. Dat moet dan een beweging zijn die protestanten richting paus willen lokken.
Ik vermoed dat dit duivelse bedrog gepleegd wordt door krachten achter de NAR. New Apostolic Reformation.
Nogmaals dank dat je je speurwerk hebt gedaan en sorry dat ik heb gedacht dat dit waar was.
Wel heel vreemd dat het Vaticaan hier geen actie op onderneemt. Zelfs de naam van de paus wordt gebruikt voor het YT kanaal.
Ook al die (zogenaamde?) persoonlijke ervaringen van de paus, allemaal verzonnen? Waarom dan geen actie van het Vaticaan hierop? Lijkt me dat zij wel alert zouden moeten zijn op dit soort zaken. Ik ga dit wel even melden bij YT.
Laatst gewijzigd door Jon op 28 aug 2025, 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
-
@RF, hartelijk dank!
-
Ik ga al die video’s melden bij YT. Kijken of men actie onderneemt. Het Vaticaan kan een juridische klacht indienen.
-
Mij lijkt dat een legitiem filmpje ook daadwerkelijk de video van de te vertalen toespraak gebruikt, ofwel meer generieke beelden als versiering. En sowieso aan gedegen bronvermelding doet, zodat men de betreffende toespraak kan nalezen. Het betreffende filmpje deed alsof het direct een toespraak van de paus vertaalde. Dat is sowieso niet integer handelen.Jon schreef: Vandaag, 11:33 Dat het met behulp van AI vertaalde en gesproken teksten zijn is natuurlijk meteen duidelijk ( dat was van meet af aan natuurlijk duidelijk) maar hoeft niet slecht noch onjuist of onwaar te zijn. Dat al die filmpjes 1 en hetzelfde filmpje zijn en daarom niet stroken met de inhoud van het gesprokene, daar kwam ik later ook achter ( de eerste keer beluisterde ik de video’s met letterlijk gesloten ogen, omdat ik enkel wilde horen wat er gezegd werd), daar geldt hetzelfde voor. Steeds dezelfde gapende bisschop op dezelfde plek, hoeft ook nog niet te betekenen dat de inhoud van de toespraken niet van de paus afkomstig zijn. Het kunnen toespraken van de paus zijn die onder een en dezelfde video opname zijn gezet.
Ook jij linkt nu alleen naar social media (waarbij ik zelf niet op Facebook kan). Ik wil je aanraden om dan enkel naar officiële nieuwsbronnen buiten de social media en ook buiten Wikipedia's te linken. Meestal worden in dit soort filmpjes en ook complottheorieën waarheden echter met leugens vermengd, of legitieme ontwikkelingen onterecht als complotten geframed. Dat maakt het ontcijferen soms wat lastig.De zaken die over Trump en de broer van de paus zijn gezegd zijn waar: https://youtube.com/shorts/9_NczzyV4uc? ... _YUrB79Om0. En https://www.facebook.com/watch/?v=14071 ... bVwvIn0%3D
Zie en hoor ook de broer van de paus in de nieuwsuitzending alhier: https://www.facebook.com/watch/?v=65569 ... bVwvIn0%3D
Wat ik had begrepen, is dat men meestal dit gewoon voor entertainment doet, dus zonder per se duistere bedoelingen erachter. Net zoals vermeende toespraken dat paus Leo alle kerkelijke gewaden zou afwijzen, wat natuurlijk ook niet waar is. Protestanten zullen er in elk geval niet per se katholiek van worden.Maar de rest van de inhoud kan dan dus niet vertrouwd worden. Jammer wel. Ik vraag me wel af wie dit beeld van de paus zou willen voorspiegelen. Dat moet dan een beweging zijn die protestanten richting paus willen lokken.
Ik vermoed dat dit duivelse bedrog gepleegd wordt door krachten achter de NAR. New Apostolic Reformation.
Als het Vaticaan alle nepnieuws en alle laster zou moeten gaan benoemen, dan zou ze daar meer dan een dagtaak aan hebben... Meestal kun je dit soort dingen gewoon aan je voorbij laten gaan, omdat het anders alleen maar extra aandacht trekt. Ik denk dat dit soort filmpjes simpelweg niet relevant of bekend genoeg zijn daarvoor. Mocht iets alsnog wereldwijd heel groot en belangrijk worden en daarbij echt lasterlijke beschuldigingen of erger jegens de paus uiten, dan kan ik me zo voorstellen dat het Vaticaan alsnog actie onderneemt. Zéker als het vanuit katholieke gemeenschappen komt.Wel heel vreemd dat het Vaticaan hier geen actie op onderneemt. Zelfs de naam van de paus wordt gebruikt voor het YT kanaal.
Ook al die (zogenaamde?) persoonlijke ervaringen van de paus, allemaal verzonnen? Waarom dan geen actie van het Vaticaan hierop? Lijkt me dat zij wel alert zouden moeten zijn op dit soort zaken. Ik ga dit wel even melden bij YT.
Vrede en alle goeds
-
Tufkah schreef: Gisteren, 23:20Dat zijn stuk voor stuk zinnige uitspraken.Jon schreef: Gisteren, 14:56
Zoals beloofd een aanduiding waar Leo zegt wat ik aanhaalde.
Vind ik ook. Maar ze blijken dus niet van de paus te zijn. Helaas.
-
Dat ben ik met je eens.Robert Frans schreef: Vandaag, 12:44Mij lijkt dat een legitiem filmpje ook daadwerkelijk de video van de te vertalen toespraak gebruikt, ofwel meer generieke beelden als versiering. En sowieso aan gedegen bronvermelding doet, zodat men de betreffende toespraak kan nalezen. Het betreffende filmpje deed alsof het direct een toespraak van de paus vertaalde. Dat is sowieso niet integer handelen.Jon schreef: Vandaag, 11:33 Dat het met behulp van AI vertaalde en gesproken teksten zijn is natuurlijk meteen duidelijk ( dat was van meet af aan natuurlijk duidelijk) maar hoeft niet slecht noch onjuist of onwaar te zijn. Dat al die filmpjes 1 en hetzelfde filmpje zijn en daarom niet stroken met de inhoud van het gesprokene, daar kwam ik later ook achter ( de eerste keer beluisterde ik de video’s met letterlijk gesloten ogen, omdat ik enkel wilde horen wat er gezegd werd), daar geldt hetzelfde voor. Steeds dezelfde gapende bisschop op dezelfde plek, hoeft ook nog niet te betekenen dat de inhoud van de toespraken niet van de paus afkomstig zijn. Het kunnen toespraken van de paus zijn die onder een en dezelfde video opname zijn gezet.
Robert Frans schreef: Vandaag, 12:44Ook jij linkt nu alleen naar social media (waarbij ik zelf niet op Facebook kan). Ik wil je aanraden om dan enkel naar officiële nieuwsbronnen buiten de social media en ook buiten Wikipedia's te linken. Meestal worden in dit soort filmpjes en ook complottheorieën waarheden echter met leugens vermengd, of legitieme ontwikkelingen onterecht als complotten geframed. Dat maakt het ontcijferen soms wat lastig.De zaken die over Trump en de broer van de paus zijn gezegd zijn waar: https://youtube.com/shorts/9_NczzyV4uc? ... _YUrB79Om0. En https://www.facebook.com/watch/?v=14071 ... bVwvIn0%3D
Je hoeft geen Facebook account te hebben. Dat heb ik ook niet. Je kunt dan toch de inhoud lezen. Op de FB pagina waar ik naar linkte staat een gewone nieuws video, waarin de broer van Leo vertelt over zijn relatie met maga.
Dit is geen “entertainment” te noemen. Inmiddels doken er nog tientallen van dit soort paus-kanalen op, allemaal met Leo 14 in de naam en met vele tienduizenden abonnees. En reacties eronder van protestanten die wel degelijk hierdoor hun hart weer openstellen voor Rome. Het is echter goed mogelijk dat de reacties die eronder staan ook fake zijn en door robots zijn geplaatst. Tot voor kort kon je dat nog zien aan de namen van die robots maar het is mogelijk dat die robots inmiddels zo geavanceerd zijn dat ook hun fake identiteit niet meer te herkennen is ( de identiteit van bestaande mensen heeft aangenomen).Robert Frans schreef: Vandaag, 12:44Wat ik had begrepen, is dat men meestal dit gewoon voor entertainment doet, dus zonder per se duistere bedoelingen erachter. Net zoals vermeende toespraken dat paus Leo alle kerkelijke gewaden zou afwijzen, wat natuurlijk ook niet waar is. Protestanten zullen er in elk geval niet per se katholiek van worden.Maar de rest van de inhoud kan dan dus niet vertrouwd worden. Jammer wel. Ik vraag me wel af wie dit beeld van de paus zou willen voorspiegelen. Dat moet dan een beweging zijn die protestanten richting paus willen lokken.
In deze tijd is dat misschien maar het beste.Robert Frans schreef: Vandaag, 12:44Als het Vaticaan alle nepnieuws en alle laster zou moeten gaan benoemen, dan zou ze daar meer dan een dagtaak aan hebben...Wel heel vreemd dat het Vaticaan hier geen actie op onderneemt. Zelfs de naam van de paus wordt gebruikt voor het YT kanaal.
Meestal kun je dit soort dingen gewoon aan je voorbij laten gaan, omdat het anders alleen maar extra aandacht trekt. Ik denk dat dit soort filmpjes simpelweg niet relevant of bekend genoeg zijn daarvoor. Mocht iets alsnog wereldwijd heel groot en belangrijk worden en daarbij echt lasterlijke beschuldigingen of erger jegens de paus uiten, dan kan ik me zo voorstellen dat het Vaticaan alsnog actie onderneemt. Zéker als het vanuit katholieke gemeenschappen komt.
-
Er schijnt een biografie van de paus aan te komen. Maar ik denk dat de RKK nooit meer naar de oorspronkelijke kerk zal terug keren. Je kunt nooit toegeven dat je eeuwenlang zaken fout had.
-
Wat ?!Tufkah schreef: Gisteren, 12:52
Ik volg niet zozeer de social media, maar de gewone reguliere nieuwskanalen. Die werken niet met algoritmes. Dat katholieke bronnen meer melden over de paus is logisch. Ook binnen de kerk of kerkgemeenschap zal er meer gesproken worden over de paus. Maar daar kom ik als buitenstaander niet. Zodoende is de paus redelijk onzichtbaar in deze brisante tijden. Ook in zijn vaderland -de VS- daar gebeurd wel wat.
Geestelijke mensen die nieuwskanalen moeten volgen om op de hoogte te blijven?
Echt, soms ben je te makkelijk te weerleggen.
-
Eeuwenlang fout?Tufkah schreef: Vandaag, 16:11
Er schijnt een biografie van de paus aan te komen. Maar ik denk dat de RKK nooit meer naar de oorspronkelijke kerk zal terug keren. Je kunt nooit toegeven dat je eeuwenlang zaken fout had.
Wat denk jij zwart-wit zeg. Heb je dat altijd gedaan? Wat zal jij dan een ongelukkig leven gehad hebben.
Op je oude dag nog zoveel bitterheid en wrok tegen de kerk uit je jeugd. Van een geestelijk mens die beweert in de liefde van de Vader te leven zou je ondanks alles wat meer mildheid verwachten.Maar goed dat jij niet in een hemel geloof anders zat je je daar na je dood ook nog op te winden over de opvolgers van Petrus, gesteld dat Petrus je binnen zou laten. En dat past niet bij hemelingen.
Laatst gewijzigd door J-W op 28 aug 2025, 18:43, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Dat is mij inmiddels ook duidelijk ja.Tufkah schreef: Vandaag, 16:11Er schijnt een biografie van de paus aan te komen. Maar ik denk dat de RKK nooit meer naar de oorspronkelijke kerk zal terug keren. Je kunt nooit toegeven dat je eeuwenlang zaken fout had.
-
Ik ben er wel even in getrapt. Maar achteraf kan ik er ook wel het mooie van zien. Aan de ene kant worden mogelijk protestanten en buitenkerkelijken op het verkeerde been gezet door de video’s. Doch aan de andere kant wordt de paus ook in de mond gelegd wat hij zóu moeten zeggen. Dat kan ook katholieken tot nadenken zetten. Er blijken tientallen van zulke kanalen te zijn van gelijke strekking. Allemaal op naam van deze paus.
En het doet je, wanneer je erachter bent gekomen dat het fake was, ook weer realiseren waarom je die kerk verlaten had.
Het was wel even een kater. Ik overwoog door deze filmpjes zelfs even om onze vroegere donaties aan de RK weer op te pakken.
Maar er zitten dus ook “goede” (bewustmakende) kanten aan de fake video’s.
Doet me denken aan Romeinen 8:28
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede
En het doet je, wanneer je erachter bent gekomen dat het fake was, ook weer realiseren waarom je die kerk verlaten had.
Het was wel even een kater. Ik overwoog door deze filmpjes zelfs even om onze vroegere donaties aan de RK weer op te pakken.

Doet me denken aan Romeinen 8:28
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede
Laatst gewijzigd door Jon op 28 aug 2025, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Je bent er voor een geestelijk mens wel erg druk mee, filmpjes opspeuren......Jon schreef: Vandaag, 19:05 Ik ben er wel even in getrapt. Maar achteraf kan ik er ook wel het mooie van zien. Aan de ene kant worden mogelijk protestanten en buitenkerkelijken op het verkeerde been gezet door de video’s. Doch aan de andere kant wordt de paus ook in de mond gelegd wat hij zóu moeten zeggen (op die blote voeten na dan). Dat kan ook katholieken tot nadenken zetten. Er blijken tientallen van zulke kanalen te zijn van gelijke strekking. Allemaal op naam van deze paus.
-
J-W schreef: Vandaag, 19:15Je bent er voor een geestelijk mens wel erg druk mee, filmpjes opspeuren......Jon schreef: Vandaag, 19:05 Ik ben er wel even in getrapt. Maar achteraf kan ik er ook wel het mooie van zien. Aan de ene kant worden mogelijk protestanten en buitenkerkelijken op het verkeerde been gezet door de video’s. Doch aan de andere kant wordt de paus ook in de mond gelegd wat hij zóu moeten zeggen (op die blote voeten na dan). Dat kan ook katholieken tot nadenken zetten. Er blijken tientallen van zulke kanalen te zijn van gelijke strekking. Allemaal op naam van deze paus.
Ik heb niks opgespeurd. Er verscheen er ineens 1 op mijn YT homepage. Heel die Leo was ik net als Tufkah allang vergeten. Maar toen stond er ineens een filmpje als aanbeveling. En toen besloot ik eens op dat kanaal te kijken. En omdat ik de inhoud van het gesprokene juist vond heb ik er daarna meer bekeken. Vanmorgen had ik er even een kater van maar nu ben ik er blij om.