Nee. God is de enige die kan oordelen...niet Jezus, niet Mohammed, niet iemand anders.Tufkah schreef: 05 sep 2025, 14:21Is in de islam het oordeel dan ook aan de Zoon gegeven?umit schreef: 05 sep 2025, 14:18
En je denkt dat dit aspect in de Islaam niet meegenomen wordt in het eindoordeel?
Stop alsjeblieft met aannames zoals "in mijn religie werkt het zus en zo, dus in andere religies komt dat niet voor".
Dit is wat Islam is.
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Dit is wat Islam is.
-
God oordeelt inderdaad niet. De grap is dat je altijd gelijk heb als je dit schrijft. Maar de mens oordeelt wel en met dit oordeel zal hij geoordeeld worden. De oordelende mens blijft zijn gehele leven in de illusionaire staat van 'zelf'.Messenger schreef: 05 sep 2025, 14:15God zelf oordeelt al helemaal niet.Tufkah schreef: 05 sep 2025, 14:13
Dan is Jezus rechtvaardiger, die oordeelt ieder mens met het oordeel waar de desbetreffend mens mee oordeelt.
Edit: en wat dan nog? In jouw geloof (Jon en Tufkah) is er niks na de dood. Dus wat maakt het dan uit?
De mens die de smalle weg gaat wordt ontvankelijk voor het Woord des Koninkrijks. Jezus zal je dan bijstaan om je van jezelf af te helpen, alleen kun je dat niet.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
God heeft me meerdere keren bijgestaan en daar was Jezus niet bij. Er is geen tussenschakel tussen jou en God, jouw ziel is deel van Gods grote ziel.Tufkah schreef: 05 sep 2025, 14:25God oordeelt inderdaad niet. De grap is dat je altijd gelijk heb als je dit schrijft. Maar de mens oordeelt wel en met dit oordeel zal hij geoordeeld worden. De oordelende mens blijft zijn gehele leven in de illusionaire staat van 'zelf'.Messenger schreef: 05 sep 2025, 14:15
God zelf oordeelt al helemaal niet.
Edit: en wat dan nog? In jouw geloof (Jon en Tufkah) is er niks na de dood. Dus wat maakt het dan uit?
De mens die de smalle weg gaat wordt ontvankelijk voor het Woord des Koninkrijks. Jezus zal je dan bijstaan om je van jezelf af te helpen, alleen kun je dat niet.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Dat is dus een essentieel verschilt tussen christendom en islam, het oordeel is aan de Zoon gegeven en daar is een plausibele reden voor. De mens wordt opnieuw geboren en komt in Mij.
Johannes 14:20 In dien dag zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u.
Binnen het Evangelie is Jezus niet God, maar de Middelaar tussen God en mens. Jezus is het Woord wat God spreekt en zowel God nabij als de mens nabij.
Het evangelie van Johannes kent zeven ‘Ik ben’-uitspraken:
1.het brood dat leven geeft (Johannes 6:35)
2.het licht van de wereld (Johannes 8:12)
3.de deur voor de schapen (Johannes 10:9)
4.de goede herder (Johannes 10:11)
5.de opstanding (Johannes 11:25-26)
6.de weg, de waarheid en het leven (Johannes 14:6)
7.de ware wijnstok (Johannes 15:1-2)
Jezus is de herder die de volgelingen helpt op weg naar God. (Van binnen uit). Daarom is het oordeel ook aan de Zoon gegeven.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Wacht even...hoezo God oordeelt niet?Tufkah schreef: 05 sep 2025, 14:25God oordeelt inderdaad niet. De grap is dat je altijd gelijk heb als je dit schrijft. Maar de mens oordeelt wel en met dit oordeel zal hij geoordeeld worden. De oordelende mens blijft zijn gehele leven in de illusionaire staat van 'zelf'.Messenger schreef: 05 sep 2025, 14:15
God zelf oordeelt al helemaal niet.
God is de enige die onze ware aard kent en in ons hart kan kijken...en daarmee de enige die een rechtvaardige oordeel KAN geven...en jullie zeggen dat Hij niet oordeelt?
Is dat niet krom? of zeggen jullie dit omdat dan de schoen wringt aan de kant van God die oneindig liefdevol en barmhartig moet zijn en daarmee dus rechtvaardigheid in het geding komt?
-
Ik niet. Maar jij wel. Je kunt je foto alleen niet opsturen naar bestemming onbekend.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
De Vader en de Zoon zijn een, de voorstelling dat dit twee entiteiten zijn dat klopt niet. De Zoon neemt alleen oordeel-loze mensen aan. Binnen het christendom is Jezus de Waarheid en deze Waarheid is kenbaar voor de mens, maar niet voor het ego. God Zelf blijft onkenbaar.umit schreef: 05 sep 2025, 14:35Wacht even...hoezo God oordeelt niet?Tufkah schreef: 05 sep 2025, 14:25
God oordeelt inderdaad niet. De grap is dat je altijd gelijk heb als je dit schrijft. Maar de mens oordeelt wel en met dit oordeel zal hij geoordeeld worden. De oordelende mens blijft zijn gehele leven in de illusionaire staat van 'zelf'.
God is de enige die onze ware aard kent en in ons hart kan kijken...en daarmee de enige die een rechtvaardige oordeel KAN geven...en jullie zeggen dat Hij niet oordeelt?
Is dat niet krom? of zeggen jullie dit omdat dan de schoen wringt aan de kant van God die oneindig liefdevol en barmhartig moet zijn en daarmee dus rechtvaardigheid in het geding komt?
God is daarmee uitermate rechtvaardig, iedere oordelende mens kan het vergeten, het is het (eigen) oordeel wat voorkomt dat je de Waarheid betreedt. Met Waarheid wordt in dit geval het Zijn (Ik ben) bedoeld.
-
Jij wilt dan ook niet van jezelf afgeholpen worden, maar in de zelfillusie blijven. Dus kan Jezus je daarin ook niet bijstaan. Want Jezus is de Waarheid en dan sterft de zelfillusie. Waar Waarheid verschijnt sterft alle illusie.Messenger schreef: 05 sep 2025, 14:29God heeft me meerdere keren bijgestaan en daar was Jezus niet bij.Tufkah schreef: 05 sep 2025, 14:25
God oordeelt inderdaad niet. De grap is dat je altijd gelijk heb als je dit schrijft. Maar de mens oordeelt wel en met dit oordeel zal hij geoordeeld worden. De oordelende mens blijft zijn gehele leven in de illusionaire staat van 'zelf'.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
Geef Hem dan gewoon één naam, of noem hem God en klaar is kees. Jij bent degene die perse die scheiding wil hebben waarom het ook relevant voor je is. Er is één God, en die God oordeelt over ons...niemand anders...klaar.Tufkah schreef: 05 sep 2025, 14:42
De Vader en de Zoon zijn een, de voorstelling dat dit twee entiteiten zijn dat klopt niet. De Zoon neemt alleen oordeel-loze mensen aan. Binnen het christendom is Jezus de Waarheid en deze Waarheid is kenbaar voor de mens, maar niet voor het ego. God Zelf blijft onkenbaar.
God is daarmee uitermate rechtvaardig, iedere oordelende mens kan het vergeten, het is het (eigen) oordeel wat voorkomt dat je de Waarheid betreedt. Met Waarheid wordt in dit geval het Zijn (Ik ben) bedoeld.
-
God is pure onvoorwaardelijke liefde, zonder voorwaarden dus en om niet. Daardoor is de vrije wil mogelijk.umit schreef: 05 sep 2025, 14:35Wacht even...hoezo God oordeelt niet?Tufkah schreef: 05 sep 2025, 14:25
Liefde geneest, heelt en herstelt alle verdriet, leed en pijn. Zodra dat gebeurd is, is vergelding en gerechtigheid niet nodig.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Bij voorbaat sorry dat ik dit nu tot het extreme trek, maar:Messenger schreef: 05 sep 2025, 16:14God is pure onvoorwaardelijke liefde, zonder voorwaarden dus en om niet. Daardoor is de vrije wil mogelijk.umit schreef: 05 sep 2025, 14:35
Wacht even...hoezo God oordeelt niet?
Liefde geneest, heelt en herstelt alle verdriet, leed en pijn. Zodra dat gebeurd is, is vergelding en gerechtigheid niet nodig.
Met andere woorden zeg je nu dat Hitler en elk ander crumineel, (mits hij gestorven is met jouw geloof), dezelfde onvoorwaardelijke liefde ontvangen als een oprecht vroom mens? Ik weet niet of ik dat zo acceptabel vind
-
Hij hoeft niet mijn geloof te hebben. Criminelen en Hitlers zijn individuaties van de Grote ziel, wiens zielen zich empirisch ervaren zoals wij allemaal.umit schreef: 05 sep 2025, 16:29Bij voorbaat sorry dat ik dit nu tot het extreme trek, maar:Messenger schreef: 05 sep 2025, 16:14
God is pure onvoorwaardelijke liefde, zonder voorwaarden dus en om niet. Daardoor is de vrije wil mogelijk.
Met andere woorden zeg je nu dat Hitler en elk ander crumineel, (mits hij gestorven is met jouw geloof), dezelfde onvoorwaardelijke liefde ontvangen als een oprecht vroom mens? Ik weet niet of ik dat zo acceptabel vind
Empirisch, dus zonder herinnering aan wat er voor en na je leven is.
Elke ziel heeft de vrije wil, en sommigen maken bepaalde keuzes omdat ze de verbinding met God en hun ware aard vergeten zijn.
Een Hitler ziet in de Levensschouw hoe hij was in de interactie met anderen en ervaart vanuit die anderen hoe hij ze behandelde.
De beul die met plezier mensen folterde ervaart vanuit zijn slachtoffers hoe hij ze behandelde.
Misschien maakt die levensschouw het acceptabeler, omdat dit het dichtstbij "oog om oog, tand om tand" komt.
-
- Man/Vrouw: V
Dag Umit,
Voor het geval je het niet weet: Messenger is geen christelijk gelovige, maar kan zich goed vinden in de boeken van Neale Donald Walsch.
Voor het geval je het niet weet: Messenger is geen christelijk gelovige, maar kan zich goed vinden in de boeken van Neale Donald Walsch.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
-
moment...nee dat wist ik niet. Ik heb me kort ingelezen wie deze Walsch voor een persoon is.Yours schreef: 05 sep 2025, 16:42 Dag Umit,
Wat een waanzin...de Christenen hebben tenminste nog enige wetenschappelijke onderbouwing voor hun religie waar ik veel begrip voor kan tonen.
Maar je geloof baseren op een idee van een persoon die noch wetenschapper is, noch claimt dat hij een profeet of wat dan ook...dus 100% garandeerd pure fictie...een uit de duim gezogen verhaal...en daar ga jij in geloven omdat het "leuk" klinkt...
Ik kan dat niet begrijpen...
-
Het lezen en vooral het 'verstaan' van het Evangelie maakt het spreken over een Vader en een Zoon noodzakelijk. Het is een kerkelijke uitspraak dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest 3 personen zijn. In het Evangelie zelf komt dat niet voor. Je moet begrijpen dat het Evangelie dermate in elkaar zit dat er verschillende lagen in zitten. Naarmate men de smalle weg gaat, wordt dat duidelijk. De bredeweggers blijven ergens in de "bovenste laag" hangen.umit schreef: 05 sep 2025, 14:50Geef Hem dan gewoon één naam, of noem hem God en klaar is kees. Jij bent degene die perse die scheiding wil hebben waarom het ook relevant voor je is. Er is één God, en die God oordeelt over ons...niemand anders...klaar.Tufkah schreef: 05 sep 2025, 14:42
De Vader en de Zoon zijn een, de voorstelling dat dit twee entiteiten zijn dat klopt niet. De Zoon neemt alleen oordeel-loze mensen aan. Binnen het christendom is Jezus de Waarheid en deze Waarheid is kenbaar voor de mens, maar niet voor het ego. God Zelf blijft onkenbaar.
-
Ter informatie, Messenger denkt dat hij zelf God is. In mijn ogen is dat de grootste blasfemie welke denkbaar is. Maar op dit forum respecteren we elke mening. Messenger gelooft inderdaad dat Hitler ook naar de hemel gaat. Maar dit is zeker geen christelijke opvatting!umit schreef: 05 sep 2025, 16:29Bij voorbaat sorry dat ik dit nu tot het extreme trek, maar:Messenger schreef: 05 sep 2025, 16:14
God is pure onvoorwaardelijke liefde, zonder voorwaarden dus en om niet. Daardoor is de vrije wil mogelijk.
-
In een persoonlijke crisis kreeg ik, zoals ik het noem, een ontmoeting met God.umit schreef: 05 sep 2025, 17:10moment...nee dat wist ik niet. Ik heb me kort ingelezen wie deze Walsch voor een persoon is.Yours schreef: 05 sep 2025, 16:42 Dag Umit,
Wat een waanzin...de Christenen hebben tenminste nog enige wetenschappelijke onderbouwing voor hun religie waar ik veel begrip voor kan tonen.
Maar je geloof baseren op een idee van een persoon die noch wetenschapper is, noch claimt dat hij een profeet of wat dan ook...dus 100% garandeerd pure fictie...een uit de duim gezogen verhaal...en daar ga jij in geloven omdat het "leuk" klinkt...
Ik kan dat niet begrijpen...
Daarbij ontving ik vele inzichten en via een kennis kwam ik aan de boeken van Walsch. Ik vond zo'n grote herkenning en bevestiging in die boeken waardoor ik ze authentiek noem.
Het is een heel ander inzicht dan wat mensen via religies ervan gebrouwen hebben. En Walsch heeft nog geen tegenstrijdige dingen geschreven. Het is een vanzelfsprekende uiteenzetting.
-
Wij zijn allemaal God, alleen zijn de meesten dat vergeten zodat ze hun leven als een ontdekkingsreis/avontuur kunnen ervaren.Tufkah schreef: 05 sep 2025, 17:19Ter informatie, Messenger denkt dat hij zelf God is. In mijn ogen is dat de grootste blasfemie welke denkbaar is. Maar op dit forum respecteren we elke mening. Messenger gelooft inderdaad dat Hitler ook naar de hemel gaat. Maar dit is zeker geen christelijke opvatting!umit schreef: 05 sep 2025, 16:29
Bij voorbaat sorry dat ik dit nu tot het extreme trek, maar:
-
iets authentiek noemen betekent niet dat het authentiek is. en of hij tegenstrijdige dingen schrijft of niet ga ik niet over...ik ken zijn boeken niet.Messenger schreef: 05 sep 2025, 17:23
In een persoonlijke crisis kreeg ik, zoals ik het noem, een ontmoeting met God.
Daarbij ontving ik vele inzichten en via een kennis kwam ik aan de boeken van Walsch. Ik vond zo'n grote herkenning en bevestiging in die boeken waardoor ik ze authentiek noem.
Het is een heel ander inzicht dan wat mensen via religies ervan gebrouwen hebben. En Walsch heeft nog geen tegenstrijdige dingen geschreven. Het is een vanzelfsprekende uiteenzetting.
Maar je begrijpt toch wel dat het fictie is? het is zijn idee...nergens op berust...of verwijst hij in zijn boeken naar betrouwbare bronnen?
Ik bedoel...je kan je geloof toch niet af laten hangen van een fictief verhaal?
-
Ik heb dezelfde inzichten verkregen, op een andere manier dan Walsch.umit schreef: 05 sep 2025, 17:30iets authentiek noemen betekent niet dat het authentiek is. en of hij tegenstrijdige dingen schrijft of niet ga ik niet over...ik ken zijn boeken niet.Messenger schreef: 05 sep 2025, 17:23
In een persoonlijke crisis kreeg ik, zoals ik het noem, een ontmoeting met God.
Maar je begrijpt toch wel dat het fictie is? het is zijn idee...nergens op berust...of verwijst hij in zijn boeken naar betrouwbare bronnen?
Ik bedoel...je kan je geloof toch niet af laten hangen van een fictief verhaal?
Maar voordat je je conclusies trekt uit een wikipediaatje, kun je je er ook meer in verdiepen.
Hoeft niet hoor, je hoeft er niets van te geloven.
-
Aanvulling: De bredeweggers uit de bovenste laag gaan na hun dood naar de hemel en de smalleweggers uit de onderste laag naar de hel maar dat weet Tufkah nog niet, die loopt met zijn hoofd in de wolken. Verrassing straks voor hem.Tufkah schreef: 05 sep 2025, 17:16
.......... Je moet begrijpen dat het Evangelie dermate in elkaar zit dat er verschillende lagen in zitten.
Naarmate men de smalle weg gaat, wordt dat duidelijk.
De bredeweggers blijven ergens in de "bovenste laag" hangen.
Laatst gewijzigd door J-W op 05 sep 2025, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Er is minimaal één uitzondering die geen God is. Ik ben geen God.Messenger schreef: 05 sep 2025, 17:26Wij zijn allemaal God, alleen zijn de meesten dat vergeten zodat ze hun leven als een ontdekkingsreis/avontuur kunnen ervaren.Tufkah schreef: 05 sep 2025, 17:19
Ter informatie, Messenger denkt dat hij zelf God is. In mijn ogen is dat de grootste blasfemie welke denkbaar is. Maar op dit forum respecteren we elke mening. Messenger gelooft inderdaad dat Hitler ook naar de hemel gaat. Maar dit is zeker geen christelijke opvatting!