Hiernamaals

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Yours
Man/Vrouw: V

Re: Hiernamaals

Bericht door Yours »

Gequote vanuit De ijkstok:
Tufkah schreef: Gisteren, 23:28 https://inzicht.org/artikelen/zoeker-za ... den-zoekt/
De zoeker zal nooit vinden wat hij zoekt, want hij bestaat niet werkelijk en dat wat hij zoekt, bestaat ook niet. Het is een idee, geprojecteerd in een niet-bestaande toekomst. De basisaanname van de zoeker is: ‘Ik ben er nog niet.’ Zowel het ‘ik’ als het ‘er’ is een illusie. Waar het ego, in de vorm van de zoeker, in essentie last van heeft, is zichzelf; al het gejaag, het geworstel, de verwarring, de stress, het gepieker, het willen, het niet-willen. Hij heeft met name last van zichzelf en is in de kern op zoek naar zijn eigen afwezigheid.
Erik van Zuydam over de droomstaat. De zoeker zoekt, maar de zoeker zal nooit vinden. De zoeker (het ego) leeft met een geprojecteerde niet-bestaande toekomst. Zolang de zoeker zoekt, zoekt hij iets wat een maat heeft. Iets wat geen maat heeft kun je ook nooit vinden.

De vraag is terug te brengen tot: hoe komt het ego van de niet-bestaande toekomst af? Zolang je nog zoekt is het ego er nog. Het enige wat de zoeker kan vinden is dat er nooit een zoeker is geweest.....
Erik van Zuydam en ook Tufkah denken het beter te weten dan wat Jezus in Mattheus 7:7 schrijft:

Mattheüs 7
7. Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden.
Zelf ben ik het levende voorbeeld van iemand die heeft gezocht en gevonden.
Altijd biddend en zoekend tenslotte de Ene gevonden hebbend. En die nu wakkerder is dan ooit na het daarna ontstane noodzakelijke proces van Ken-U-Zelve, wat mij heeft geleerd dat er ook een Hiernamaals is met duistere- en lichtsferen voor degenen die nog niet hebben gevonden: De Èn/Èn situatie waar ik eerder over sprak, waarbinnen elk mens uiteindelijk het Licht en de Liefde van de Ene zal zien en ervaren.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah
Man/Vrouw: M

Bericht door Tufkah »

Mijn antwoord is voorspelbaar, een ieder die uit de Geest is geboren, die weet niet waar hij vandaan komt en ook niet waar hij naar toe gaat. (Joh 3:8)

Alleen natuurlijke mensen menen te weten waar ze naar toe gaan: naar het hiernamaals. Jezus heeft heeft in Joh 3 niet over het hiernamaals, maar over het Koninkrijk Gods. Maar natuurlijke mensen kunnen het Koninkrijk niet 'zien' , (vers 3) dus begrijpelijk dat zij het Koninkrijk niet begrijpen en gefocust zijn op het hiernamaals. Aan de vrucht herkent men de boom....

Voorts leert geestelijk onderscheidingsvermogen mij dat de natuurlijke mens geen 'zelf' bezit, maar de illusie van 'zelf'. De oorzaak daarvan is gelegen in het uitwendige, zintuigelijke karakter van het lichaamsbewustzijn. Deze illusie van 'zelf' zal ophouden te bestaan op het moment dat de mens sterft. De zelf-illusie houdt daarmee ook op te bestaan met de fysieke dood.

Maar zoals de Bijbel ook leert: de dingen welke des Geestes Gods zijn, zijn de natuurlijke mens dwaasheid. En dingen zomaar van mij aan nemen zijn eveneens dwaasheid. Het geestelijk leven en verstaan is in uw hart gezaaid: het Woord des Koninkrijks. Maar de boze kan het bij u hebben weggenomen. En dan bent u de sjaak.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
peda

Bericht door peda »

Hallo Tufkah,

Over de invulling van een eventueel "' hiernamaals "" bestaat tussen de overtuigingen onderling de grootste "' verwarring "".
Jij schrijft de vingers blauw met jouw zienswijze, maar anderen blijven desondanks totaal andere "" hiernamaals-gedachten "" promoten.
Mij blijft bijvoorbeeld de "" hel van Dante "" die door Umit op het forum gepromoot wordt, verbazen. Dat anno 2025 nog zulke zienswijzen meelopen bij
intelligente mensen, waarbij de letterlijke tekst lezing van koran teksten als een ultieme hiernamaals "" kennis bron "" wordt gezien.
Jij ziet omdat jij niets doet met positieve theologie niets in de "" hel van Dante "" als een hiernamaalsoplossing en ik evenmin, maar dat neemt niet weg dat een deelnemer alhier daar qua God-kennis totaal anders over denkt.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: Vandaag, 09:43 Mijn antwoord is voorspelbaar, een ieder die uit de Geest is geboren, die weet niet waar hij vandaan komt en ook niet waar hij naar toe gaat. (Joh 3:8)

Alleen natuurlijke mensen menen te weten waar ze naar toe gaan: naar het hiernamaals. Jezus heeft heeft in Joh 3 niet over het hiernamaals, maar over het Koninkrijk Gods. Maar natuurlijke mensen kunnen het Koninkrijk niet 'zien' , (vers 3) dus begrijpelijk dat zij het Koninkrijk niet begrijpen en gefocust zijn op het hiernamaals. Aan de vrucht herkent men de boom....

Voorts leert geestelijk onderscheidingsvermogen mij dat de natuurlijke mens geen 'zelf' bezit, maar de illusie van 'zelf'. De oorzaak daarvan is gelegen in het uitwendige, zintuigelijke karakter van het lichaamsbewustzijn. Deze illusie van 'zelf' zal ophouden te bestaan op het moment dat de mens sterft. De zelf-illusie houdt daarmee ook op te bestaan met de fysieke dood.

Maar zoals de Bijbel ook leert: de dingen welke des Geestes Gods zijn, zijn de natuurlijke mens dwaasheid. En dingen zomaar van mij aan nemen zijn eveneens dwaasheid. Het geestelijk leven en verstaan is in uw hart gezaaid: het Woord des Koninkrijks. Maar de boze kan het bij u hebben weggenomen. En dan bent u de sjaak.
Ik, die noodgedwongen de boze bewust heeft weerstaan binnen het proces van Ken-U-Zelve, kan te zijner tijd bewust in/van de lichtsferen van het Hiernamaals genieten en langzaam opstijgen naar de zevende sfeer/hemel en uiteindelijk richting de Alverzoening evolueren.
Maar als jij zoals nu in het Koninkrijk bent, maar na je dood gewoon ‘nergens’ bent, valt er niets bewust te genieten.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Vandaag, 09:43
...........Maar zoals de Bijbel ook leert: de dingen welke des Geestes Gods zijn, zijn de natuurlijke mens dwaasheid. En dingen zomaar van mij aan nemen zijn eveneens dwaasheid. Het geestelijk leven en verstaan is in uw hart gezaaid: het Woord des Koninkrijks. Maar de boze kan het bij u hebben weggenomen. En dan bent u de sjaak.
Tja, en zo wandelen de natuurlijke mensen zonder geestelijk leven op de brede weg, de boze heeft alles weggenomen en zijn wij de sjaak. Toch is het goed vertoeven op onze weg hoor, we delen snoepjes uit en vertellen elkaar anekdotes.
En de grap is, het einde van onze brede weg en jouw smalle weg komen op hetzelfde punt uit, geen hiernamaals.
Wat ik me wel afvraag, jij beweert nu al het bruidsvertrek te zijn binnen gegaan maar waarom merken wij niets van de vreugde die jij dan nu al zou moeten smaken? Al jouw getik over de liefde van de Vader en jouw geestelijke leven komt daarom als theoretisch geleuter over en dan blijf ik liever de sjaak zonder het "Woord des Koninkrijks"
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: Vandaag, 10:20
Tufkah schreef: Vandaag, 09:43 Mijn antwoord is voorspelbaar, een ieder die uit de Geest is geboren, die weet niet waar hij vandaan komt en ook niet waar hij naar toe gaat. (Joh 3:8)

Ik, die noodgedwongen de boze bewust heeft weerstaan binnen het proces van Ken-U-Zelve, kan te zijner tijd bewust in/van de lichtsferen van het Hiernamaals genieten en langzaam opstijgen naar de zevende sfeer/hemel en uiteindelijk richting de Alverzoening evolueren.
Maar als jij zoals nu in het Koninkrijk bent, maar na je dood gewoon ‘nergens’ bent, valt er niets bewust te genieten.
Veel plezier en genieten dan maar in het hiernamaals zou ik zeggen.

P.S. Ik ben niet na mijn dood 'nergens'. Ik ben nu reeds 'nergens'. Het is mijn lichaam die nog 'ergens' is. Het is de natuurlijke mens die tegen de grens van de dood aankijkt en over die horizon 'ergens' (het hiernamaals) wil zijn.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Jon

Bericht door Jon »

Yours wil pas trouwen als ze in de hemel is. Met haar astrale lichaam (ego). Gun haar die wensdroom. Haar wil geschiede.
Laatst gewijzigd door Jon op 10 sep 2025, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: Vandaag, 11:45
Yours schreef: Vandaag, 10:20

Veel plezier en genieten dan maar in het hiernamaals zou ik zeggen.
Dank je.

P.S. Ik ben niet na mijn dood 'nergens'. Ik ben nu reeds 'nergens'. Het is mijn lichaam die nog 'ergens' is. Het is de natuurlijke mens die tegen de grens van de dood aankijkt en over die horizon 'ergens' (het hiernamaals) wil zijn.
Ook Jezus heeft de boze weerstaan en kon daarom ook in de andere helft van de bijbel, die jij niet leest, laten weten dat er een hiernamaals is.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: Vandaag, 11:49

Yours wil pas trouwen als ze in de hemel is. Met haar astrale lichaam (ego). Gun haar die wensdroom.
Ik geef om Yours, ik tracht haar te laten begrijpen dat wat 'gestalte' heeft in de Tijd leeft. En dat de Eeuwigheid niet in de Tijd bestaat. Ook een astraal lichaam is nog altijd 'gestalte'.

2 Korintiërs 4:18 (HSV) Want wij richten ons niet op de zichtbare dingen, maar op de onzichtbare. Want de zichtbare dingen zijn vergankelijk, maar de onzichtbare zijn eeuwig.

Niets in de zichtbare wereld is blijvend. De natuurlijke mens heeft van het tijdelijke lichaam een afbeelding gemaakt waarmee hij/zij naar het hiernamaals wil gaan. Het hele idee van een hiernamaals echter is een punt in de Tijd.

https://inzicht.org/artikelen/zoeker-za ... den-zoekt/

Om het doodvermoeiende spel te beëindigen dienen we de droom op het offerblok van de waarheid te leggen. We dienen het ego te zien voor wat het is: een puur imaginair personage. Maar het ego zelf is hier niet toe in staat. Een gedroomd personage kan zichzelf niet ontmaskeren. Dat wat het ego doorziet, kan niet het ego zelf zijn. Het ego kan het niet doen. Het enige wat het ego zal doen met zijn inspanningen als zoeker, is zijn eigen droombestaan bekrachtigen. Het doorzien van de persoon kan alleen maar plaatsvinden vanuit een ruimer perspectief, het perspectief van bewustzijn.
Erik van Zuydam geeft het correct weer: het ego kan nooit zichzelf opheffen. Yours kan er over nadenken hoe zij die 'egodood' is gestorven. Wie kennis bezit die weet dat in het Johannes Evangelie de smalle weg wordt beschreven. Het kan niet anders dan dat pseudo-Johannes zelf de smalle weg heeft bewandeld.

Er is iets "van buiten" noodzakelijk om het ego te ondermijnen, en dat zit "binnen". (Wie deze zin überhaupt begrijpt is al een knappe man of vrouw.)
Laatst gewijzigd door Tufkah op 10 sep 2025, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

Inderdaad om steeds te proberen om iemand niet bij hem/ haar passende spirituele schoenen aan de voeten te trekken,
is voor mij eerlijk gezegd niet te begrijpen. Zeggen welke outfit zelve prettig zit, is voor mij genoeg.
In de spirituele schoenenwinkel is in mijn optiek keuze genoeg om een ieder tevreden te stellen.
Een ieder tevreden met de eigen spirituele keuze heeft voor mij preferentie boven het omringd zijn met strompelaars die met pijnlijk gelaat
door het leven trekken omdat zij geluisterd hebben naar een voor hen verkeerde verkondiging.
Dat er op het forum nog door iemand van schoenen gewisseld wordt, zie ik niet gebeuren. De eigen schoenen zitten prima en zo hoort het mijns inziens ook.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Tufkah schreef: Vandaag, 11:45Veel plezier en genieten dan maar in het hiernamaals zou ik zeggen.

Je geeft hier en ook elder vooral aan wat geestelijk leven níét zou zijn, maar ik vraag me weleens af waar jij eigenlijk dan nog voor leeft. Wat geloof jij, wat hoop jij, wat bemin jij? Mág jij van jezelf nog wel hopen, geloven of beminnen? Mag je als 'geestelijk mens' nog wel emoties kennen, verlangens, de wil om te leven? In een ander, om goede redenen gesloten topic, was jij depressieve gevoelens vooral heel erg aan het verheerlijken. Zijn vreugde en geluk dan ook iets voor enkel de natuurlijke mens?

Ik denk eerder dat het geestelijk willen denken in jou zodanig is doorgedraaid, dat je uit bent gekomen op een volstrekt onbijbels en onchristelijk nihilisme, waarin je álles afwijst wat goed en mooi is, omwille van feitelijk een bij leven al atheïstische dood. Mijns inziens is dat een gevaarlijke weg om te gaan. God is geen God van doden, maar van levenden. Hij is een God van mensen die bestemd zijn voor het volle geluk en de uitbundige vreugde in zijn onstuimige liefde voor ons. Met heel hun wezen, dus hun geest én hun natuur.

Je geeft aan dat wat jij gelooft voor ons 'natuurlijke mensen' onbegrijpelijk zou zijn en daarom niet uit te leggen. Maar toch blijf je hierover schrijven, in vele topics verspreid over het forum. Zodat er alleen maar soms gevaarlijke misverstanden kunnen ontstaan, in plaats van begrip en helderheid. Ik had al eerder in een topic aangegeven dat zij die diepgaand mystiek leven, daar niet zomaar met iedereen over spreken, maar alleen met vertrouwelingen. Zij doen dat om zeer goede redenen. Misschien iets voor jou om dat wat meer ter harte te nemen?
Vrede en alle goeds
Jon

Bericht door Jon »

Tufkah schreef: Vandaag, 12:01
Jon schreef: Vandaag, 11:49

Yours wil pas trouwen als ze in de hemel is. Met haar astrale lichaam (ego). Gun haar die wensdroom.
Ik geef om Yours,
Dat weet ik als geen ander. Opdat het wellicht op het laatste nippertje nog lukken zal legde ik een tweede (afstotende naast de aantrekkende) lijn aan. Of het werken zal moet het verloop uitwijzen.

Tufkah schreef: Vandaag, 12:01 ik tracht haar te laten begrijpen dat wat 'gestalte' heeft in de Tijd leeft. En dat de Eeuwigheid niet in de Tijd bestaat. Ook een astraal lichaam is nog altijd 'gestalte'.

2 Korintiërs 4:18 (HSV) Want wij richten ons niet op de zichtbare dingen, maar op de onzichtbare. Want de zichtbare dingen zijn vergankelijk, maar de onzichtbare zijn eeuwig.

Niets in de zichtbare wereld is blijvend. De natuurlijke mens heeft van het tijdelijke lichaam een afbeelding gemaakt waarmee hij/zij naar het hiernamaals wil gaan. Het hele idee van een hiernamaals echter is een punt in de Tijd.

https://inzicht.org/artikelen/zoeker-za ... den-zoekt/

Om het doodvermoeiende spel te beëindigen dienen we de droom op het offerblok van de waarheid te leggen. We dienen het ego te zien voor wat het is: een puur imaginair personage. Maar het ego zelf is hier niet toe in staat. Een gedroomd personage kan zichzelf niet ontmaskeren. Dat wat het ego doorziet, kan niet het ego zelf zijn. Het ego kan het niet doen. Het enige wat het ego zal doen met zijn inspanningen als zoeker, is zijn eigen droombestaan bekrachtigen. Het doorzien van de persoon kan alleen maar plaatsvinden vanuit een ruimer perspectief, het perspectief van bewustzijn.
Erik van Zuydam geeft het correct weer: het ego kan nooit zichzelf opheffen. Yours kan er over nadenken hoe zij die 'egodood' is gestorven. Wie kennis bezit die weet dat in het Johannes Evangelie de smalle weg wordt beschreven. Het kan niet anders dan dat pseudo-Johannes zelf de smalle weg heeft bewandeld.

Er is iets "van buiten" noodzakelijk om het ego te ondermijnen, en dat zit "binnen". (Wie deze zin überhaupt begrijpt is al een knappe man of vrouw.)
:flower1:
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Jon

Bericht door Jon »

Robert Frans schreef: Vandaag, 12:23
Tufkah schreef: Vandaag, 11:45Veel plezier en genieten dan maar in het hiernamaals zou ik zeggen.

Je geeft hier en ook elder vooral aan wat geestelijk leven níét zou zijn, maar ik vraag me weleens af waar jij eigenlijk dan nog voor leeft. Wat geloof jij, wat hoop jij, wat bemin jij? Mág jij van jezelf nog wel hopen, geloven of beminnen? Mag je als 'geestelijk mens' nog wel emoties kennen, verlangens, de wil om te leven? In een ander, om goede redenen gesloten topic, was jij depressieve gevoelens vooral heel erg aan het verheerlijken. Zijn vreugde en geluk dan ook iets voor enkel de natuurlijke mens?
“Jij”,de “jij” over wie jij schrijft, is met Christus gestorven. Voor jou geldt dat niet kennelijk. Anders zou je deze rare dingen niet schrijven.
Robert Frans schreef: Vandaag, 12:23 Ik denk eerder dat het geestelijk willen denken in jou zodanig is doorgedraaid, dat je uit bent gekomen op een volstrekt onbijbels en onchristelijk nihilisme, waarin je álles afwijst wat goed en mooi is, omwille van feitelijk een bij leven al atheïstische dood. Mijns inziens is dat een gevaarlijke weg om te gaan. God is geen God van doden, maar van levenden. Hij is een God van mensen die bestemd zijn voor het volle geluk en de uitbundige vreugde in zijn onstuimige liefde voor ons. Met heel hun wezen, dus hun geest én hun natuur.
Je kent de theorie en je beoefent een soort van “praktijk”. Maar de Realiteit waar jouw theorie over gaat ken je duidelijk niet.
Robert Frans schreef: Vandaag, 12:23 Je geeft aan dat wat jij gelooft voor ons 'natuurlijke mensen' onbegrijpelijk zou zijn en daarom niet uit te leggen.
Nimmer heeft Tufkah gesproken van “ons natuurlijke mensen”, maar over “de natuurlijke mens”. Adam. Wie niet is gestorven herkent dit niet.
Robert Frans schreef: Vandaag, 12:23 Maar toch blijf je hierover schrijven, in vele topics verspreid over het forum.
Wij schrijven voor de Enkeling die het wel zal verstaan en het Koninkrijk ontvangt in zijn of haar binnenste. Het Woord zal niet ledig tot Mij wederkeren. Jesaja 55:11. Jij schrijft voor de velen, de bredeweggers om mensen naar de kerk te lokken. Tufkah schrijft voor de weinigen. Kwantitatief en kwalitatief verschil.
Robert Frans schreef: Vandaag, 12:23 Zodat er alleen maar soms gevaarlijke misverstanden kunnen ontstaan, in plaats van begrip en helderheid. Ik had al eerder in een topic aangegeven dat zij die diepgaand mystiek leven, daar niet zomaar met iedereen over spreken, maar alleen met vertrouwelingen. Zij doen dat om zeer goede redenen. Misschien iets voor jou om dat wat meer ter harte te nemen?
Dit riekt naar uitlokking. Uitlokking tot het geven van een visie die op dit forum gecensureerd wordt. Misschien iets wat jij in je zelfonderzoek mee kunt nemen en over na kunt denken, wat jouw werkelijke motieven (wat het is dat jou hierin “beweegt”) zijn om een ander het zwijgen te proberen op te leggen en vervolgens uit te lokken er daarna nog eens op in te gaan om hem nog verder het zwijgen op te kunnen leggen. Persoonlijk denk ik dat je niet van jouw beweegredenen bewust bent. De ego-dood brengt zelfkennis teweeg. Ook het ego van de homo nomous (de religieuze mens) zal moeten sterven.
Laatst gewijzigd door Jon op 10 sep 2025, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: Vandaag, 12:01 Ik geef om Yours
Dat waardeer ik.

Niemand moet denken dat ik vrijwillig uit het Koninkrijk weg ben gegaan. De confrontatie met de boze was echter helaas noodzakelijk in het kader van mijn proces van Ken-U-Zelve, waardoor ‘het grote begrijpen’ mocht komen. De prijs was zeer hoog, maar de Liefde overwon opnieuw. Afstotende, laatdunkende of anderszins liefdeloze handelingen werken derhalve niet meer: die gaan allemaal in de negeerbak/prullenmand.
J-W

Bericht door J-W »

Tjonge, tjonge, tjonge , wat een vreselijke mensen zijn die twee zogenaamde wedergeboren geestelijken hier.
Niets is hen te dol om hun persoonlijke geloof de ander in meerdere topics op te dringen ondanks Peda's hints een ander niet je eigen maat schoenen aan te praten. Met de mond beweren de ander te mogen maar het gunnen van een eigen geloof is er niet bij. Uit niets blijkt dat zij hun geloof uit liefde uitdragen en kan Ik daarom niet anders concluderen dan dat zij beiden met een vreselijk groot ego worstelen ondanks hun vrome gehuichel want dat is het in mijn ogen. Voorlopig laat ik de bijbel nog maar even gesloten om niet te worden als zij.
Laatst gewijzigd door J-W op 10 sep 2025, 13:37, 4 keer totaal gewijzigd.
Jon

Bericht door Jon »

Afstotende als in een fuik. Niet als in een muur.
umit

Bericht door umit »

peda schreef: Vandaag, 09:55 Hallo Tufkah,

Over de invulling van een eventueel "' hiernamaals "" bestaat tussen de overtuigingen onderling de grootste "' verwarring "".
Jij schrijft de vingers blauw met jouw zienswijze, maar anderen blijven desondanks totaal andere "" hiernamaals-gedachten "" promoten.
Mij blijft bijvoorbeeld de "" hel van Dante "" die door Umit op het forum gepromoot wordt, verbazen. Dat anno 2025 nog zulke zienswijzen meelopen bij
intelligente mensen, waarbij de letterlijke tekst lezing van koran teksten als een ultieme hiernamaals "" kennis bron "" wordt gezien.
Jij ziet omdat jij niets doet met positieve theologie niets in de "" hel van Dante "" als een hiernamaalsoplossing en ik evenmin, maar dat neemt niet weg dat een deelnemer alhier daar qua God-kennis totaal anders over denkt.
Ik ken de hel van Dante niet en ik promoot de Hel zoals dat vanuit de Islaam wordt beschreven.
Om dat te begrijpen moeten een aantal uitgangspunten rechtgetrokken worden:
- Gods aanwezigheid. Zoals gezegd is God niet overal aanwezig...niet in ons...niet aanwezig op de wc, niet in de Hel etc.
God is niet in onze tijd en dimensie. Hij is ergens daarbuiten. Dat is een misverstand...Hij is echter wel waarnemend overal aanwezig...dus alles wat plaatsvindt, heeft Hij kennis van en neemt waar...ook wat betreft Hel.
- Hemel en Hel zijn geschapen door God. Dus de Hel is niet buiten de macht van God ofzo.
- Satan is tevens een onderdaan van God. Hij is door God geschapen en heeft net als wij een vrije wil.
Het verschil is dat satan nu al veroordeeld is tot de Hel maar uitstel heeft gevraagd (en gekregen) tot de dag des oordeels.
- Satan vreest de Hel net zo erg als wij mensen. Voor hem is de Hel net zo'n vreselijke plaats als voor ons. Hij is er al voor veroordeeld, en omdat hij ons mensen zo vreselijk haat, wil hij zo veel mogelijk van ons meesleuren in zijn ondergang.
- De wachters en de beulen van de Hel zijn tevens engelen. De engelen zijn immers simpelweg dienaars van God...ze hebben simpelweg geen eigen wil en voeren gewoon de bevelen uit.
- Op de dag des Oordeels sterft ook Satan en wordt in de Hel gesmeten.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Robert Frans schreef: Vandaag, 12:23

Zoals Rom 12:2 zegt: En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

Ik versta dat als dusdanig dat het persoonlijke gemoed leeg gemaakt kan worden opdat we met ons gemoed begrijpen wat (de niet-bedachte) de wil van God is.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: Vandaag, 09:55 Hallo Tufkah,

Het is niet de eerste keer dat ik dit schrijf, maar de natuurlijke mens is "van God los" wegens de in hem levende begeerte. Iedere begeerte strekt zich uit naar het toekomstige. De natuurlijke mens leeft op deze wijze in het "toekomstig onvervulde" waar zijn geest naar reikt. De geest reikt door het begeren steeds naar iets wat er niet is, namelijk de toekomst.

Denk niet dat het "toekomstig onvervulde" mij vreemd is. Bijvoorbeeld mijn werk is mij dierbaar, maar door mijn leeftijd zal ik dat op moeten geven. Maar het leeft juist licht als je de last van het "toekomstig onvervulde" niet meer hoeft te dragen, niemand heeft namelijk ooit gezegd dat dat moest.

Het hiernamaals valt tevens onder het "toekomstig onvervulde" en het is het ego wat daar naar reikt. Maar het ego zal nooit de liefde van de Vader kennen, die is slechts kenbaar als de mens zelf het begeren naar de toekomst opgeeft. Die liefde van de Vader valt dan ook precies samen met het wegvallen van het ego. De Vader komt dan ook nooit te vroeg of te laat in een mensenleven, maar precies op het juiste moment.

En dan begrijpt de mens ook waarom Jezus zegt: Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen. De mens die vasthoudt aan het leven wat de natuurlijke mens leidt, die zal het verliezen. Het is namelijk een zelf-illusie die aan dit leven vastklampt........

P.S. De hel van Dante zegt mij niks, ik heb ooit een boek er over gelezen. Ik weet ook niet of de hel bestaat. Ik hou mij simpelweg niet bezig met "de hel". Ik weet wel dat veel mensen in dit aardse bestaan reeds in "de hel" leven. En dat laatste is geheel onnodig, de liefde van Vader is een panacee voor zo'n beetje alles.
umit

Bericht door umit »

Tufkah schreef: Vandaag, 14:54 Het is niet de eerste keer dat ik dit schrijf, maar de natuurlijke mens is "van God los" wegens de in hem levende begeerte. Iedere begeerte strekt zich uit naar het toekomstige. De natuurlijke mens leeft op deze wijze in het "toekomstig onvervulde" waar zijn geest naar reikt. De geest reikt door het begeren steeds naar iets wat er niet is, namelijk de toekomst.

Denk niet dat het "toekomstig onvervulde" mij vreemd is. Bijvoorbeeld mijn werk is mij dierbaar, maar door mijn leeftijd zal ik dat op moeten geven. Maar het leeft juist licht als je de last van het "toekomstig onvervulde" niet meer hoeft te dragen, niemand heeft namelijk ooit gezegd dat dat moest.

Het hiernamaals valt tevens onder het "toekomstig onvervulde" en het is het ego wat daar naar reikt. Maar het ego zal nooit de liefde van de Vader kennen, die is slechts kenbaar als de mens zelf het begeren naar de toekomst opgeeft. Die liefde van de Vader valt dan ook precies samen met het wegvallen van het ego. De Vader komt dan ook nooit te vroeg of te laat in een mensenleven, maar precies op het juiste moment.

En dan begrijpt de mens ook waarom Jezus zegt: Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen. De mens die vasthoudt aan het leven wat de natuurlijke mens leidt, die zal het verliezen. Het is namelijk een zelf-illusie die aan dit leven vastklampt........

P.S. De hel van Dante zegt mij niks, ik heb ooit een boek er over gelezen. Ik weet ook niet of de hel bestaat. Ik hou mij simpelweg niet bezig met "de hel". Ik weet wel dat veel mensen in dit aardse bestaan reeds in "de hel" leven. En dat laatste is geheel onnodig, de liefde van Vader is een panacee voor zo'n beetje alles.
Frans roberts heeft al toegegeven dat zijn ego nog leeft, en dat
Eenmaal als christen gedoopt, zul je vast en zeker nog vele malen zondigen, tot aan je dood.
Hoe zit het met jou? krijg jij ook af en toe negatieve gedachten die je moet negeren/wegdrukken?