Petra schreef: 12 sep 2025, 11:29
Nee hoor Umit. De Koran verschilt niet van andere Heilige boeken. Aan interpretatieverschillen geen gebrek.
Wel degelijk. Je kan een koraantekst niet naar believen interpreteren. er zijn genoeg geleerden die de tekst grammaticaal geanalyseerd hebben met wat er op dat moment in de wereld gaande was, waar het geopenbaard is, wat de profeet ervan gevonden heeft...alles overwogen hebben en dat vastgelegd in verschillende tafsirs. Dus je wordt geacht dat als je de Koraan wilt begrijpen, dat je dan de tafsir naar keuze ernaast pakt om de nodige achtergrond informatie van die vers opzoeken kan.
De Islam verschilt ook niet van andere religies. Elke gelovige kan beweren dat ze het in de mijne heus wel eens zijn.. over de fundamenten. Edoch ..
Elk mens kan ook beweren een hond of kat te zijn en zich zo gedragen...betekent niet dat hij/zij dat ook daadwerkelijk is. Of je kent de identiteitscrisis waar we hier in het westen nu mee zitten (man/vrouw/divers enz.) Ook zo'n thema. Prima dat je je daarmee identificeert...wederzijds respect, maar ga mij niet vertellen wat ik van je moet vinden.
Als ze het allemaal zo eens waren .. dan waren er geen extremisten, fundamentalisten of wat voor verschillen dan ook.
er lopen andere factoren. Landen die simpelweg onderdrukt worden, mensen die hun familie, of bezittingen, land e.d. verloren hebben vanwege onderdrukking, wraak, of wat anders dat loopt in die regio...die mensen zijn het zat, ziet amerika als bemiddelaar en hun situatie wordt erger...en ze zinnen op wraak. mensen die zinnen op wraak kunnen elke zin anders opvatten...dat is een gave dat je krijgt als je vol zit met wraak...
Die mensen zijn de situatie waarin zij leven zat en willen niet meer...dat zijn de mensen die in staat zijn zulke wandaden te verrichten. die zijn er meer dan genoeg op de wereld.
Of was iedere gelovige extremist.
Uit de verschillen blijkt dat men het helemaal niet eens is.
De Koran zegt duidelijk dat …
De Bijbel zegt duidelijk dat ..
Ja Umit. Volgens jou zegt de Koran duidelijk dat …
niet volgens mij. de Tafsir vermeldt hoe iets geinterpreteerd moet worden.
Maar het punt is.. dat de Koran volgens een ander weer duidelijk wat anders zegt.
Ook in de Bijbel is moorden foute foei.
Maar hè.. soms..
dat mensen ertoe in staat zijn toch te gaan moorden ondanks dat het niet mag volgens de bijbel of koran, dat begrijp ik.
er rijden ook genoeg mensen door rood al hoewel dat ook verboden is...volgens mij...
Dus dat het plaats vindt is geen bewijs dat de bijbel of koran niet waar is.
En hoe zit dat met onschuldigen ? Wie bepaalt dan wie er wel of niet schuldig of onschuldig is?
Wij vermoorden geen onschuldigen. Wij vermoorden alleen schuldigen. Het probleem is dat jij niet inziet hoe schuldig ze waren.
Als ik dat zo gezegd heb, mijn excuses. binnen Islaam geldt, iemand die niet agressief tegen jou is, mag je niet aanvallen...zodra hij zijn wapen neerlegt betekent dat dat jij niet mag doorvechten.