Jon schreef: 12 sep 2025, 12:36
Petra schreef: 12 sep 2025, 11:05
Nou dat weer.
Eerst was je nog mede-advocaat, waar je wat kon doen, voor overleden familieleden die na hun dood vastzitten in hemelsferen.
Daarvoor zul je eerst moeten sterven vóórdat je sterft. Wat Tufkah steeds met eindeloos geduld voor het voetlicht brengt. Er kan geen sprake meer zijn van “ik” daarin, van geen enkele hechting. Aan de hele reïncarnatie-verwachting dus ook niet.
Je ziet Petra als een natuurlijk mens denken. Geen probleem natuurlijk, maar het denken en het gemoed kan veranderd worden volgens de Bijbel. Mensen die een reïncarnatie-verwachting hebben, Messenger en Yours op dit forum, die doen die uitspraak als natuurlijke mens. En zo kan ik de respectievelijke deelnemers hier af gaan.
De natuurlijke mens
denkt als een natuurlijke mens, een geestelijke mens
denkt als een geestelijke mens. Voor de geestelijke mens is het geloof in de dood vervallen. Daar zien we het "U geschiede naar uw geloof" weer in terug.
De natuurlijke mens leeft onder het zwaard van Damocles wat vroeg of laat een fysieke dood betekent. Geloof in hiernamaals en/of reïncarnatie houdt dan ook de natuurlijke mens en daarmee het ego in stand. Jezus biedt de mogelijkheid om te sterven voordat je sterft, daarmee verlost Jezus je van jezelf. Dat is noodzakelijk om opnieuw uit de Geest geboren te kunnen worden.
Maar ja, kerkelijk bezien is het geloof in een hiernamaals wijd verbreid. Als kind wist ik niet beter dan dat de dierbare overledene als zichzelf naar de hemel gingen (als het goed was) , maar dan moest je wel braaf geleefd hebben. Zo werd het ons verteld: de braveriken naar de hemel, de twijfelgevallen naar het vagevuur en de zondaren naar de hel. Dus zorg maar dat je braaf bent!
Nu weet ik dat Jezus iets geheel anders heeft geleerd dan wat ik in mijn kerkelijke jeugd heb voorgespiegeld gekregen. Dit leven op aarde dient om een nieuwe mens te worden. En als dat niet lukt, tja...dan weet ik het ook niet. Ik weet simpelweg niet waar al die ego's heen gaan.
En hier op dit forum was uittreden lang onderwerp van discussie, volgens mij is het het ego wat uittreedt. Het geïnternaliseerde zelfbeeld (het ego) is namelijk waarneembaar voor de geestelijke mens. Daarom plaats ik altijd een kanttekening bij dat uittreden, blijf weg bij dat onderwerp! Dat astrale lichaam is het ego. Als je dat nog gaat verzelfstandigen door uit te treden versterk je het alleen maar. Sowieso moeten mensen maar beter weg blijven bij al die duistere sterrenwichelaars en Yomanda's.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.