Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: 14 sep 2025, 12:03 Het is de grote leugenaar, de vader der leugen (Johannes 8:44) die de natuurlijke mens voorhoudt dat hij of zij het heil zelf kan bereiken via het hiernamaals of reïncarnatie. Jezus stierf niet alleen vóór ons maar ook dóór cq vanwege ons. En al het zogenaamde “inlossen van karma” (op zich al onmogelijk) kan geen enkele mens van déze schuld verlossen. De mens kan de genade ontvangen uitsluitend door de Zoon.”Niemand komt tot de Vader dan door Mij” (Johannes 14:6).
Het is niet onwaar wat je schrijft , maar het is wel een simplificatie. Ja, de mens kan niet zichzelf verlossen. Maar de mens kan wel karma inlossen. Door de Zoon aan te nemen -wat een actie is van de mens- ontstaat er geen nieuw karma en ziet de mens ook zijn eigen fouten in en maakt die fouten niet opnieuw.

Zo zwart-wit stellen als je hier doet, dat raad ik niet aan. De mens werkt samen met de Zoon door niet tegen te werken. (Niet-doen) Alleen dan bemerkt de mens de Christus-kracht. Alleen dan kan de mens constateren dat Jezus nog steeds de zieken geneest. Maar dat is wel een constatering die de mens zelf moet doen (dat is het samenwerken). Op deze wijze ontvouwt zich "de weg" door hem te gaan. Je gaat begrijpen hoe het spelletje werkt en vertaald dat met je private denkvermogen. Dan begrijpt je dat de Geest alleen in stilte spreekt. Dat is niet iets wat je in een boek of de Bijbel moet lezen, je constateert/begrijpt het door autodidactisch vermogen.

Anderzijds is het zeker genade, de zoeker vindt niks, want de zoeker sterft. Wat er geboren wordt dat heeft de mens zelf niet in de hand. Geen mens ter wereld kan God opdragen om uit Geest te worden geboren. En dan is de betekenis van dat "Mij" ook helder. En met al die kennis begrijpt de mens ook dat de natuurlijke mens niks beërft. (Ik zie dat Petra al weer een geitenpaadje heeft gevonden om mij tegen te spreken.) Maar de natuurlijke mens is het zaad wat gezaaid wordt. Het zaad gaat verloren, maar wat er uit het zaad komt niet.

Doch de kerkelijke opvatting is dat het zaad naar het hiernamaals gaat......
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
peda

Bericht door peda »

Hallo Tufkah,

Het mystieke "" eeuwig nu "" is in mijn optiek niet in Jip en Janneke te verwoorden.
Dat was voor mij ook de reden dat ik het lezen van het boek van Huxley als voor mij wandelen door stroop benoemde.
Zoals ik het begrijp uit de literatuur, vindt in het "" eeuwig nu "" de menselijke God-Ontmoeting/ Verbondenheid plaats.
Deze God-Ontmoeting heeft niets van doen met de god-ontmoetingen uit de positieve theologie middels het bidden.
Het zijn grenservaringen waar het menselijk bekende eindigt, waar evenwel datgene spiritueel mogelijk wordt, wat normalerwijze niet mogelijk is, kortom verschillende "' werelden ".
Volgens bijvoorbeeld Eckhart is het voor de mystiek ingestelde mens mogelijk om bij leven te "' wonen "" in het "' eeuwig nu "" ofwel voor mij
de God-Verbondenheid-andere-wereld . Snappen doe ik het zelf allemaal van geen kant, maar ik ben ook geen mysticus, ofwel geen ervaringsdeskundige.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 14 sep 2025, 12:42 Hallo Tufkah,

Het mystieke "" eeuwig nu "" is in mijn optiek niet in Jip en Janneke te verwoorden.
Dat was voor mij ook de reden dat ik het lezen van het boek van Huxley als voor mij wandelen door stroop benoemde.
Zoals ik het begrijp uit de literatuur, vindt in het "" eeuwig nu "" de menselijke God-Ontmoeting/ Verbondenheid plaats.
Deze God-Ontmoeting heeft niets van doen met de god-ontmoetingen tijdens het bidden.
Het zijn grenservaringen waar het menselijk bekende eindigt, waar evenwel datgene spiritueel mogelijk wordt, wat normalerwijze niet mogelijk is.
Volgens bijvoorbeeld Eckhart is het voor de mystiek ingestelde mens mogelijk om bij leven te "' wonen "" in het "' eeuwig nu "" ofwel voor mij
de God-Verbondenheid. Snappen doe ik het zelf allemaal van geen kant, maar ik ben ook geen mysticus, ofwel geen ervaringsdeskundige.
Het Eeuwig nu is dan ook het meest mystieke wat de mens kan meemaken, dat maakt zo een indruk dat raak je niet kwijt. Het Eeuwig nu is de Zijnsgrond van God waar God en mens samenvallen. Alleen de liefdesgrond overstijgt het Eeuwig nu, omdat de mens zelf daar niet in aanwezig kan zijn . Voorts geven de preken van Meister Eckhart meer duidelijkheid dan ik kan geven.

Je gebruikt het woord God-Ontmoeting, maar in Enkelvoudigheid is geen sprake van een ontmoeting, maar van samenvallen. In de zogeheten "woestijnervaring" neemt de mens beelden waar van de Heerlijkheid Gods als in een spiegel. Zo schrijft Paulus dat, maar ook andere (niet-christelijke) mystici doen dat. We kunnen God niet rechtstreeks aanschouwen, vandaar dat "als in een spiegel". Het beeld van de woestijn wordt gebruikt om aan te geven dat er geen enkele reflectie (spiegeling) van de wereld meer aanwezig mag zijn in de menselijke geest. Normaliter spiegelen er beelden van "de wereld" in de menselijke geest. En de mens spiegelt (normaliter) terug op de wereld.

Daarom dient de (innerlijke) spiegel schoongemaakt te worden zoals men dat noemt. Dan overwin je de wereld. In tegenwoordigheid van geest is de spiegel schoon. Het schoonmaken gebeurd middels naastenliefde en niet-oordelen.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 14 sep 2025, 09:56
Yours schreef: 13 sep 2025, 15:01

Adam werd 930 jaar. Je hebt dus nog een tijdje om in de tegenwoordigheid van de Vader te leven. ;)
Wat je niet lijkt te begrijpen is dat tegenwoordigheid (Joh 3:8) geen x aantal jaar is, maar het Eeuwig nu. Het is de ongemanifesteerde zijde van bewustzijn waarin het duidelijk is dat de gemanifesteerde zijde (In jouw geval Yours) een illusie is welke ontstaat door de zintuigelijke wijze van bewustzijn. (Waarnemen) Deze illusie zal stoppen met jouw fysieke dood. De illusie kan zich niet voortzetten om de reden dat het bewustzijn is welke verdeeld.

Jij schrijft dat je de ongemanifesteerde zijde kent (het ongedekte gelaat) , maar waarom wil je dan zo graag reïncarneren? Dan weet je dat illusies niet opnieuw in het vlees komen. Het is notabene de kern van Jezus' leer, het opnieuw geboren worden. In de ongemanifesteerde staat ben je ook weer "zoals de kinderen". Zoals je dus was als toen je geboren werd. Blanco, lege ruimte. Deze kennis kan ook niet verloren gaan als je dement wordt, want het zit niet in het brein. Het brein behoort tot de manifestatie.
Tufkah schreef: 14 sep 2025, 10:02 P.S. Niet alleen de kern van Jezus' leer, Paulus schrijft hetzelfde : het vergankelijke (de manifestatie) zal het onvergankelijke (het niet-gemanifesteerde) niet beërven. Daarom kruisigt de mens zichzelf mét Jezus Christus. Wat praktisch wil zeggen dat de volgeling van Jezus, Jezus volgt in de kruisiging.

Want zoals het lijden van Christus overvloedig over ons komt, zo is door Christus ook onze vertroosting overvloedig. (2 Korintiërs 1: 5)

Je bent de egodood gestorven, dan ken je ook het lijden van Christus wat hier omschreven is.
Zoals ik al eerder op het forum schreef wil ik in het geheel niet reïncarneren. En hoef dat ook niet, inderdaad om reden dat ik geestelijk wedergeboren ben waarbinnen het ego stierf. Na mijn fysieke dood ga ik, vanwege de afschuwelijke maar noodzakelijke doorleefde waarnemingsperiode wegens het proces van Ken-U-Zelve, met een astrale gestalte verder in de hemelse sferen. Dus ik weet wèl waar ik heen ga. Maar dat wordt hier niet aanvaard. Dat hoeft ook niet. Iedereen moet het zelf verder uitzoeken en zal in mijn visie ondervinden dat, zeker zolang hij/zij oordeelt, men aan de aarde vastzit.

Tenslotte: het oordelen raakt mij niet, dus heeft het ook geen zin om dat te doen. Ik begrijp wat dat betreft ook niet waar men zich zo druk over maakt. Als reïncarnatie waar is, is het waar. En als je vindt dat het niet waar is: even goede vrienden wat mij betreft.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Jon

Bericht door Jon »

Tufkah schreef: 14 sep 2025, 12:35
Jon schreef: 14 sep 2025, 12:03 Het is de grote leugenaar, de vader der leugen (Johannes 8:44) die de natuurlijke mens voorhoudt dat hij of zij het heil zelf kan bereiken via het hiernamaals of reïncarnatie. Jezus stierf niet alleen vóór ons maar ook dóór cq vanwege ons. En al het zogenaamde “inlossen van karma” (op zich al onmogelijk) kan geen enkele mens van déze schuld verlossen. De mens kan de genade ontvangen uitsluitend door de Zoon.”Niemand komt tot de Vader dan door Mij” (Johannes 14:6).
Het is niet onwaar wat je schrijft , maar het is wel een simplificatie. Ja, de mens kan niet zichzelf verlossen. Maar de mens kan wel karma inlossen. Door de Zoon aan te nemen -wat een actie is van de mens- ontstaat er geen nieuw karma en ziet de mens ook zijn eigen fouten in en maakt die fouten niet opnieuw.
Mee eens. Maar dat is niet “inlossen” met de betekenis die reïncarnatiegelovigen daaraan geven. Het is niet iets “afbetalen”. De schuld kan niet vergoed worden. Wat wel kan is tijdens het zelfonderzoek onder leiding van de Geest de zonde inzien, je geestelijk laten reinigen, wat zijn vruchten afwerpt in de vorm van meegeven met de in-beweging-zetting van en door de Geest. Doen door niet te doen. Jezelf in vervoering laten brengen en dat omzetten in handeling. Door overgave aan de Vader door de Zoon jezelf bewogen laten worden in de juiste richting. Dan wordt zonder te doen gedaan wat gedaan moet worden. Dán krijgt “inlossen” zijn ware betekenis zoals die in de van Dale wordt beschreven:

“ in·los·sen (loste in, heeft ingelost)
1gestand doen: een belofte inlossen nakomen”

Het is God die Zijn belofte dan gestand doet. Omdat het kan. Omdat de individu meegeeft en niet tegenwerkt. En de in dit verlossingsproces gedane goede daden niet aan zijn eigen ik toeschrijft (want dat is dan gestorven), niet op zijn eigen konto schrijft, want niet meer hij leeft maar Christus leeft in hem, zoals Paulus zegt.

De schuld heeft men ook ten diepste niet tegenover de medemens maar tegenover God - ergens gelukkig maar ook! Reïncarnatiegelovigen gaan ervan uit dat ze in zielenfamilies reïncarneren om aan elkaar de schulden te vereffenen en om van elkaar te leren. Ze komen in dat geloof dus niet blanco ter wereld en zijn gebonden aan hun zielenfamilie. Zie ook het onderschrift van Yours. Zo geloven ze in voorkomende gevallen ook dat oma nu bij (schoon)dochter Klazien als pasgeboren jongetje weer in de wieg ligt. Ik schrijf “gelukkig maar” dat de schuld ten diepste aan God is en niet aan de medemens, want dat betekent dat de Zoon ieder individu die tot geloof komt en Hem aanneemt en de weg gaat, kan verlossen. Ongeacht wat de - in het reincarnatiegeloof bestaande - zielenfamilie daarvan vindt.

Mattheüs 10:

37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig;
38 En die zijn kruis niet op zich neemt en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: 14 sep 2025, 13:56

Mee eens. Maar dat is niet “inlossen” met de betekenis die reïncarnatiegelovigen daaraan geven. Het is niet iets “afbetalen”. De schuld kan niet vergoed worden. Wat wel kan is tijdens het zelfonderzoek onder leiding van de Geest de zonde inzien, je geestelijk laten reinigen, wat zijn vruchten afwerpt in de vorm van meegeven met de in-beweging-zetting van en door de Geest. Doen door niet te doen. Jezelf in vervoering laten brengen en dat omzetten in handeling. Door overgave aan de Vader door de Zoon jezelf bewogen laten worden in de juiste richting. Dan wordt zonder te doen gedaan wat gedaan moet worden. Dán krijgt “inlossen” zijn ware betekenis zoals die in de van Dale wordt beschreven:

Het is God die Zijn belofte dan gestand doet. Omdat het kan. Omdat de individu meegeeft en niet tegenwerkt. En de in dit verlossingsproces gedane goede daden niet aan zijn eigen ik toeschrijft (want dat is dan gestorven), niet op zijn eigen konto schrijft, want niet meer hij leeft maar Christus leeft in hem, zoals Paulus zegt.

De schuld heeft men ook ten diepste niet tegenover de medemens maar tegenover God - ergens gelukkig maar ook! Reïncarnatiegelovigen gaan ervan uit dat ze in zielenfamilies reïncarneren om aan elkaar de schulden te vereffenen en om van elkaar te leren. Ze komen in dat geloof dus niet blanco ter wereld en zijn gebonden aan hun zielenfamilie. Zie ook het onderschrift van Yours. Zo geloven ze in voorkomende gevallen ook dat oma nu bij (schoon)dochter Klazien als pasgeboren jongetje weer in de wieg ligt. Ik schrijf “gelukkig maar” dat de schuld ten diepste aan God is en niet aan de medemens, want dat betekent dat de Zoon ieder individu die tot geloof komt en Hem aanneemt en de weg gaat, kan verlossen. Ongeacht wat de - in het reincarnatiegeloof bestaande - zielenfamilie daarvan vindt.

Mattheüs 10:

37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig;
Ik denk dat er een misverstand tussen ons beiden is, ik verbind het begrip "karma" niet aan reïncarnatie. Reïncarnatie is geloof van de natuurlijke mens. Karma is een woord uit het Sanskriet dat "actie" of "werking" betekent en wat verbonden is met oorzaak en gevolg. Die twee zaken staan los van elkaar. In dit huidige leven is er bij de natuurlijke mens meestal sprake van een "doener". Het is de doener die lijdt onder karma oftewel oorzaak en gevolg. Daar hoef je geen karma uit een vorig leven aan te verbinden. De mens kan begrijpen als hij bepaalde oorzaken niet in gang zet, dat dan de gevolgen ook uitblijven.

Wat zegt Jezus? (Die volgen we uiteindelijk). Jezus zegt: "Luister goed! Ik zeg jullie dat de Zoon niets uit Zichzelf kan doen. Hij doet alleen wat Hij de Vader ziet doen. Alles wat de Vader doet, doet de Zoon ook. Want de Vader houdt van de Zoon en Hij laat Hem alles zien wat Hij doet.. (Joh 5)

De Zoon 'doet' niet, de Zoon is geen doener. De mens die onder karma (Of onder de wet) is gesteld, die 'doet' wel! Het heeft dus nul, nada, noppes met reïncarnatie van doen. De mens die de smalle weg volgt wordt de Zoon alleen gewaar als hij zelf ook minder wordt van 'doen'. De mens kan alleen leren met twee tegengestelden: het eigen ego 'doet' , de Zoon 'doet niet'. Zo is het mij vergaan. Als de mens de twee tegengestelden opmerkt, dan kan de mens leren van de Zoon. Het eigen ego leeft onder karma (oorzaak en gevolg) , in de Zoon is karma afwezig.

Uiteindelijk zal de mens bemerken dat de geestelijke mens ook buiten karma (Buiten het veld van goed en kwaad) existeert. De geestelijke mens kan ook niets uit zichzelf doen, de geestelijke mens doet wat hij de Zoon ziet doen. En de Zoon doet wat Hij de Vader ziet doen.

Nog even een stukje uit Joh 5:

En jullie zullen verbaasd staan, want Hij zal jullie nog geweldiger dingen laten zien dan dit. Want net zoals de Vader de doden levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie Hij wil. Want de Vader oordeelt niemand. Hij heeft tegen de Zoon gezegd dat Híj over de mensen mag rechtspreken. Daarom moeten de mensen voor de Zoon net zoveel respect hebben als voor de Vader. Mensen die geen respect hebben voor de Zoon, hebben ook geen respect voor de Vader die Hem heeft gestuurd. Luister goed! Ik zeg jullie: iedereen die naar Mij luistert en gelooft in de Vader die Mij heeft gestuurd, heeft het eeuwige leven. Hij zal niet veroordeeld worden. Want zo iemand is niet langer dood, maar is het leven binnen gegaan.

Ook uit dit stukje blijkt weer dat de Vader niemand oordeelt. Het oordeel is aan de Zoon gegeven. Op de smalle weg beweegt de mens naar de Zoon toe in de navolging. In de Zoon Zelf is geen enkel oordeel. In de navolging kan de mens de wereld in kijken zonder oordeel. Dat is alleen mogelijk in tegenwoordigheid van geest. Wie daar in slaagt die gaat 'zien' wat de bedoeling is. Oordeel-loos de wereld in zien.....
Tufkah

Bericht door Tufkah »

P.S. Lees ook de zin uit het geciteerde: "Want zo iemand is niet langer dood, maar is het leven binnen gegaan."

In het verstaan van Jezus kunnen we begrijpen dat de natuurlijke mens 'dood' is. Maar Jezus biedt de mogelijkheid om het leven binnen te gaan. De geestelijke mens is niet langer dood, maar is het leven binnen gegaan. Dan mag je toch wel knettergek zijn om dat in te ruilen voor reïncarnatie, wat niet meer dan een overtuiging is van de natuurlijke mens.
Jon

Bericht door Jon »

Tufkah schreef: 14 sep 2025, 15:10
Jon schreef: 14 sep 2025, 13:56

Mattheüs 10:

Ik denk dat er een misverstand tussen ons beiden is,
Dat denk ik ook.
Tufkah schreef: 14 sep 2025, 15:10 ik verbind het begrip "karma" niet aan reïncarnatie. Reïncarnatie is geloof van de natuurlijke mens. Karma is een woord uit het Sanskriet dat "actie" of "werking" betekent en wat verbonden is met oorzaak en gevolg. Die twee zaken staan los van elkaar. In dit huidige leven is er bij de natuurlijke mens meestal sprake van een "doener". Het is de doener die lijdt onder karma oftewel oorzaak en gevolg. Daar hoef je geen karma uit een vorig leven aan te verbinden. De mens kan begrijpen als hij bepaalde oorzaken niet in gang zet, dat dan de gevolgen ook uitblijven.

Wat zegt Jezus? (Die volgen we uiteindelijk). Jezus zegt: "Luister goed! Ik zeg jullie dat de Zoon niets uit Zichzelf kan doen. Hij doet alleen wat Hij de Vader ziet doen. Alles wat de Vader doet, doet de Zoon ook. Want de Vader houdt van de Zoon en Hij laat Hem alles zien wat Hij doet.. (Joh 5)

De Zoon 'doet' niet, de Zoon is geen doener. De mens die onder karma (Of onder de wet) is gesteld, die 'doet' wel! Het heeft dus nul, nada, noppes met reïncarnatie van doen. De mens die de smalle weg volgt wordt de Zoon alleen gewaar als hij zelf ook minder wordt van 'doen'. De mens kan alleen leren met twee tegengestelden: het eigen ego 'doet' , de Zoon 'doet niet'. Zo is het mij vergaan. Als de mens de twee tegengestelden opmerkt, dan kan de mens leren van de Zoon. Het eigen ego leeft onder karma (oorzaak en gevolg) , in de Zoon is karma afwezig.

Uiteindelijk zal de mens bemerken dat de geestelijke mens ook buiten karma (Buiten het veld van goed en kwaad) existeert. De geestelijke mens kan ook niets uit zichzelf doen, de geestelijke mens doet wat hij de Zoon ziet doen. En de Zoon doet wat Hij de Vader ziet doen.

Nog even een stukje uit Joh 5:

En jullie zullen verbaasd staan, want Hij zal jullie nog geweldiger dingen laten zien dan dit. Want net zoals de Vader de doden levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie Hij wil. Want de Vader oordeelt niemand. Hij heeft tegen de Zoon gezegd dat Híj over de mensen mag rechtspreken. Daarom moeten de mensen voor de Zoon net zoveel respect hebben als voor de Vader. Mensen die geen respect hebben voor de Zoon, hebben ook geen respect voor de Vader die Hem heeft gestuurd. Luister goed! Ik zeg jullie: iedereen die naar Mij luistert en gelooft in de Vader die Mij heeft gestuurd, heeft het eeuwige leven. Hij zal niet veroordeeld worden. Want zo iemand is niet langer dood, maar is het leven binnen gegaan.

Ook uit dit stukje blijkt weer dat de Vader niemand oordeelt. Het oordeel is aan de Zoon gegeven. Op de smalle weg beweegt de mens naar de Zoon toe in de navolging. In de Zoon Zelf is geen enkel oordeel. In de navolging kan de mens de wereld in kijken zonder oordeel. Dat is alleen mogelijk in tegenwoordigheid van geest. Wie daar in slaagt die gaat 'zien' wat de bedoeling is. Oordeel-loos de wereld in zien.....

Zo is dat.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 14 sep 2025, 15:15
......... Maar Jezus biedt de mogelijkheid om het leven binnen te gaan. De geestelijke mens is niet langer dood, maar is het leven binnen gegaan. Dan mag je toch wel knettergek zijn om dat in te ruilen voor reïncarnatie, wat niet meer dan een overtuiging is van de natuurlijke mens.
Het wil maar niet tot je doordringen dat het hier niemand boeit jij je inbeeldt dood te zijn geweest en nu in een voor anderen onbekend leven bent binnen gegaan. Zolang het niet tot je doordringt dat het niet zonder reden is dat niemand positief op het verheerlijken van de geestelijke mens door jou reageert verwacht ik dat je tot aan je echte dood iedereen hier alsmaar zal blijven voorhouden dat jouw overtuiging de enige juiste is. Zonde van je tijd Tufkah, als ik jou was had ik a lang het gezelschap van andere geestelijke mensen opgezocht die jouw zienswijze/overtuiging wel waarderen maar niettemin veel plezier met het leven wat je denkt binnen te zijn gegaan, mij maak je niet jaloers en voor zover ik weet ben ik echt niet knettergek.
Petra

Bericht door Petra »

Dat verschilt niet van de visie van Yours.
Het enige wat wel verschilt is dat dat proces bij haar (en bij Jon) NA de dood, niet ophoudt. Je kunt ook NA je dood nog gered worden.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda

Bericht door peda »

Het blijkt toch enorm lastig om te accepteren dat er zeer uiteenlopende visies bestaan rond metafysische thema's.
Zodra er een visie in de arena wordt gebracht, volgen er onmiddellijk de bekende correcties van de hand van de andersdenkenden/ andersgelovigen.
Een andere visie is nu eenmaal niet de eigen visie. Op het G G forum heeft bijna iedere deelnemer een van een andere deelnemer afwijkende overtuiging.
Ik ben mij er van bewust hiermede niets nieuws te schrijven, kortom ik breng de bekende herhaling in.
Ik herhaal ook nog even mijn inmiddels alom bekende na-de-dood-overtuiging "" ik weet het niet "".
J-W

Bericht door J-W »

Niemand kan met zekerheid weten wat er na de dood is, men kan alleen voor zichzelf een inschatting maken.
Of dat de juiste is zal pas na zijn of haar dood blijken maar blijft voor de overlevenden alsnog verborgen.
Ook de zekerweters kunnen er 100% naast zitten.
Jon

Bericht door Jon »

Petra schreef: Gisteren, 06:39

Het enige wat wel verschilt is dat dat proces bij haar (en bij Jon) NA de dood, niet ophoudt. Je kunt ook NA je dood nog gered worden.
Niet door jezelf “op te werken” naar de zoveelste “hemelsfeer” Petra.

Dit viewtopic.php?p=484496#p484496 is een zuivere projectie. Een geval van egotransverwarring.
Yours

Bericht door Yours »

.
Laatst gewijzigd door Yours op 15 sep 2025, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Yours

Bericht door Yours »

Zo is het, Petra. De dood bestaat in die zin niet, er is alleen maar leven.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat lijkt me nogal een belangrijk verschil. NA de fysieke dood houdt de zintuigelijke zelf-illusie op te bestaan. Zo schrijft de Bijbel ook: het loon van de zonde is de dood.

In de reïncarnatie-filosofie reïncarneert de mens eindeloos tot hij van zijn karma is verlost. Boeddhistisch gezien is reïncarnatie juist de hel.....
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: Gisteren, 08:11 Het blijkt toch enorm lastig om te accepteren dat er zeer uiteenlopende visies bestaan rond metafysische thema's.
Zodra er een visie in de arena wordt gebracht, volgen er onmiddellijk de bekende correcties van de hand van de andersdenkenden/ andersgelovigen.
Een andere visie is nu eenmaal niet de eigen visie. Op het G G forum heeft bijna iedere deelnemer een van een andere deelnemer afwijkende overtuiging.
Ik ben mij er van bewust hiermede niets nieuws te schrijven, kortom ik breng de bekende herhaling in.
Ik herhaal ook nog even mijn inmiddels alom bekende na-de-dood-overtuiging "" ik weet het niet "".
Er is zelfkennis mogelijk, dat doet geen uitspraak over na-de-dood. Maar dat doet wel een uitspraak over wat werkelijk is. De natuurlijke mens is slechts (schijn)werkelijk binnen dit leven.

Jezus heeft gezegd: Indien zij die u leiden u zeggen: ziet, het Rijk is in de hemel, dan zullen de vogels van de hemel u vóór zijn; indien zij u zeggen: ziet, het is in de zee, dan zullen de vissen u vóór zijn. Maar het Rijk, het is het binnenste en het is
het buitenste van u. Wanneer gij uzelf zult kennen dan zult gij gekend zijn en zult gij weten dat gijzelf de zonen van de levende Vader zijt. Maar indien gij uzelf niet kent, dan zijt gij in armoede en gijzelf zijt armoede.

Wie zichzelf niet kent is zelf die armoede. En dan die armoede over de grens van de dood willen laten voortbestaan?

Jezus heeft gezegd: Ken wat vóór uw gelaat is en wat u verborgen is zal u onthuld worden want niets is verborgen dat niet openbaar zal worden.

De mens die tot zelfkennis komt kent wat er vóór zijn gelaat is. En wat is er dan vóór zijn (ongedekte) gelaat? De natuurlijke mens!
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: Gisteren, 10:16

Dat lijkt me nogal een belangrijk verschil. NA de fysieke dood houdt de zintuigelijke zelf-illusie op te bestaan. Zo schrijft de Bijbel ook: het loon van de zonde is de dood.

In de reïncarnatie-filosofie reïncarneert de mens eindeloos tot hij van zijn karma is verlost. Boeddhistisch gezien is reïncarnatie juist de hel.....
Het is inderdaad (nogal eens) het geval dat reïncarneren niet zo fijn is. Maar je krijgt tenminste een herkansing, waar je binnen sommige christelijke stromingen voor eeuwig en altijd in de hel terecht komt. Dat is pas ontluisterend! En tevens ook niet in overeenstemming met wat er door die Jezus van 20 eeuwen geleden in de andere helft van jouw bijbel beloofd wordt: namelijk dat iedereen - uiteindelijk - in de hemel terecht komt. Er gaat dus geen ziel verloren. Dat dringt maar niet tot sommigen door.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: Gisteren, 10:31

Het is inderdaad (nogal eens) het geval dat reïncarneren niet zo fijn is. Maar je krijgt tenminste een herkansing, waar je binnen sommige christelijke stromingen voor eeuwig en altijd in de hel terecht komt. Dat is pas ontluisterend!
Allereerst is in de boeddhistische filosofie geen sprake van een 'zelf'. Het bestaat niet zegt de Boeddha. In tegenspraak hiermee zegt de boeddhistische leer: Na een overlijden wordt het karmische aspect van de geest doorgegeven aan een nieuw leven. (Er is dus toch zoiets als een zelf?) In feite is dus reïncarnatie de hel, want oorzaak en gevolg dient in een volgend leven te worden doorgezet. Dit telkens opnieuw geboren worden noemt men Samsara of de Samsarische cirkel.

Dat is de cyclus van dood en wedergeboorte zonder begin en schijnbaar zonder eind, onder invloed van begoocheling, karma en vol met lijden. Nou, lekker dan die 'herkansing'.

En geheel in tegenspraak met het voorgaande is dan iemand zoals de Dalai lama ook weer een reïncarnatie. Ik heb de boeddhistische leer goed bestudeerd en er zitten goede elementen in, maar als geheel deugt de boeddhistische leer niet. Er is wel of er is niet sprake van een 'zelf' , maar je kunt als leer niet de ene keer beweren dat er geen 'zelf' is (de Anatta leer) en tegelijk beweren dat er toch een 'zelf' is die reïncarneert.

En op eigen titel: ja er is een 'zelf' , anders kun je ook niet de mystieke dood sterven. Maar dit is een zelf-illusie, de begoocheling van bewustzijn.
En tevens ook niet in overeenstemming met wat er door die Jezus van 20 eeuwen geleden in de andere helft van jouw bijbel beloofd wordt: namelijk dat iedereen - uiteindelijk - in de hemel terecht komt. Er gaat dus geen ziel verloren. Dat dringt maar niet tot sommigen door.
Ik heb je al vaker gewezen op de gelijkenis van de zaaier. Het graan gaat de schuur in, het onkruid wordt verbrandt. Net zoals op andere plaatsen waar Jezus zegt dat er voor de zondige mens geen plaats is. Paulus bevestigd dit door te zeggen dat het loon van de zonde de dood is.

Jezus zegt klip en klaar dat de zondige mens beëindigd wordt. Dat lijkt me ook heel wat liefdevoller dan al die zondaren steeds maar weer laten mislukken. Die "andere helft van de Bijbel" heb je zelf verzonnen.
Yours

Bericht door Yours »

Alleen al deze quote uit ‘de andere helft van de bijbel’ spreekt je absoluut tegen.
2 Korinthe 5:
1. Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.
Dit bewijst dat er voor wie wéét/gelooft er na de fysieke dood een gebouw van God, een eeuwig huis maar niet met handen gemaakt, in de hemelen voor ons is. Dat is nog eens iets anders dan helemaal nergens zijn als je overleden bent.
J-W

Bericht door J-W »

In de religie die Tufkah aanhangt slaat als wat in de bijbel met eeuwigheid te maken heeft op het eeuwige NU van hem.
Wat het eeuwige NU inhoudt weet hijzelf ook niet maar voor hem is het een argument niet in een hiernamaals te geloven.
Laat hem maar zou ik zeggen, ik verwacht niet dat hij ooit zal ophouden het bestaan van een hiernamaals hier dagelijks te bestrijden.
Dat is blijkbaar de inhoud van het het leven van een geestelijk mens die in de liefde van de Vader leeft.
Yours

Bericht door Yours »

J-W schreef: Gisteren, 16:55 In de religie die Tufkah aanhangt slaat als wat in de bijbel met eeuwigheid te maken heeft op het eeuwige NU van hem.
Wat het eeuwige NU inhoudt weet hijzelf ook niet maar voor hem is het een argument niet in een hiernamaals te geloven.
Laat hem maar zou ik zeggen, ik verwacht niet dat hij ooit zal ophouden het bestaan van een hiernamaals hier dagelijks te bestrijden.
Dat is blijkbaar de inhoud van het het leven van een geestelijk mens die in de liefde van de Vader leeft.
Glashard beweren dat het verzonnen is dat er een hiernamaals is terwijl het overduidelijk in de bijbel staat, is eigenlijk iets wat niet door de beugel kan. Men kan wat dat betreft ook de hand overspelen……

Ik quote daartoe alsnog het bericht van Tufkah. Zie de laatste zin, vetgedrukt door mij:
Tufkah schreef: Gisteren, 12:46
Yours schreef: Gisteren, 10:31

Het is inderdaad (nogal eens) het geval dat reïncarneren niet zo fijn is. Maar je krijgt tenminste een herkansing, waar je binnen sommige christelijke stromingen voor eeuwig en altijd in de hel terecht komt. Dat is pas ontluisterend!
Allereerst is in de boeddhistische filosofie geen sprake van een 'zelf'. Het bestaat niet zegt de Boeddha. In tegenspraak hiermee zegt de boeddhistische leer: Na een overlijden wordt het karmische aspect van de geest doorgegeven aan een nieuw leven. (Er is dus toch zoiets als een zelf?) In feite is dus reïncarnatie de hel, want oorzaak en gevolg dient in een volgend leven te worden doorgezet. Dit telkens opnieuw geboren worden noemt men Samsara of de Samsarische cirkel.

Dat is de cyclus van dood en wedergeboorte zonder begin en schijnbaar zonder eind, onder invloed van begoocheling, karma en vol met lijden. Nou, lekker dan die 'herkansing'.

En geheel in tegenspraak met het voorgaande is dan iemand zoals de Dalai lama ook weer een reïncarnatie. Ik heb de boeddhistische leer goed bestudeerd en er zitten goede elementen in, maar als geheel deugt de boeddhistische leer niet. Er is wel of er is niet sprake van een 'zelf' , maar je kunt als leer niet de ene keer beweren dat er geen 'zelf' is (de Anatta leer) en tegelijk beweren dat er toch een 'zelf' is die reïncarneert.

En op eigen titel: ja er is een 'zelf' , anders kun je ook niet de mystieke dood sterven. Maar dit is een zelf-illusie, de begoocheling van bewustzijn.
En tevens ook niet in overeenstemming met wat er door die Jezus van 20 eeuwen geleden in de andere helft van jouw bijbel beloofd wordt: namelijk dat iedereen - uiteindelijk - in de hemel terecht komt. Er gaat dus geen ziel verloren. Dat dringt maar niet tot sommigen door.
Ik heb je al vaker gewezen op de gelijkenis van de zaaier. Het graan gaat de schuur in, het onkruid wordt verbrandt. Net zoals op andere plaatsen waar Jezus zegt dat er voor de zondige mens geen plaats is. Paulus bevestigd dit door te zeggen dat het loon van de zonde de dood is.

Jezus zegt klip en klaar dat de zondige mens beëindigd wordt. Dat lijkt me ook heel wat liefdevoller dan al die zondaren steeds maar weer laten mislukken. Die "andere helft van de Bijbel" heb je zelf verzonnen.
Petra

Bericht door Petra »

Dat is ook best een belangrijk verschil.
Bij Yours eindigt het proces niet. En volgens Jon kunnen overledenen NA de dood nog gered worden. Je kunt zelfs (volgens Jon) nog optreden als mede-advocaat voor overleden familieleden om ze te helpen redden nadat ze dood zijn.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 12:46
.....Jezus zegt klip en klaar dat de zondige mens beëindigd wordt. Dat lijkt me ook heel wat liefdevoller dan al die zondaren steeds maar weer laten mislukken. Die "andere helft van de Bijbel" heb je zelf verzonnen.
Zoals bekend vind jij het nodig iedereen telkens weer te laten weten dat jij met of zonder natuurlijk lichaam in de liefde van de Vader leeft. Waarom je dat belangrijk vindt weet ik niet en boeit me ook niet.
Wat ik echter niet begrijp is waarom jij zo liefdeloos overkomt wanneer iemand voor zijn geloof uitkomt wat niet het jouwe is.
Heb je daar een verklaring voor Tufkah?
Ik moet nu denken aan Jezus in Matt 9: 36
En Hij, de scharen ziende, werd innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, gelijk schapen, die geen herder hebben.
Geen pietpraat van Jezus over het eeuwige NU of een mystieke dood maar gewoon een menselijk trekje van Hem.
Jon

Bericht door Jon »

Petra schreef: Gisteren, 19:16

Dat is ook best een belangrijk verschil.
Bij Yours eindigt het proces niet. En volgens Jon kunnen overledenen NA de dood nog gered worden. Je kunt zelfs (volgens Jon) nog optreden als mede-advocaat voor overleden familieleden om ze te helpen redden nadat ze dood zijn.
Je hebt werkelijk niets begrepen van wat ik nou eigenlijk precies schreef aan yours en waarom. Aan haar, die steeds zegt de egodood te zijn gestorven en wederomgeboren te zijn; en vervolgens beweert zich in het hiernamaals in de “hemelsferen” op te gaan werken. Jij en yours lezen alles als natuurlijke mens. Vandaar dat ik ben gestopt met schrijven. Yours haalt zelfs stukjes bijbeltekst aan die ze helemaal uit hun context trekt. Ik vraag me af of ze de hoofdstukken van de bijbelboeken waaruit ze quote überhaupt wel ooit gelezen heeft, want iemand die 2 Korinthe 5:1 aanhaalt zonder 4:11 in aanmerking te nemen die slaat er maar een slag naar en verzint inderdaad die andere helft van haar Bijbel zelf. Daar heeft Tufkah gewoon gelijk in. En dan schrijft ze doodleuk dat “het niet door de beugel kan” dat Tufkah wijst op het Koninkrijk van God waar Jezus van sprak.

Ik laat het verder helemaal aan Tufkah over. Zelf houd ik het wat betreft het reincarnatiegeloof van Yours voor gezien. U geschiede naar uw geloof. :thumb1: