Het is niet onwaar wat je schrijft , maar het is wel een simplificatie. Ja, de mens kan niet zichzelf verlossen. Maar de mens kan wel karma inlossen. Door de Zoon aan te nemen -wat een actie is van de mens- ontstaat er geen nieuw karma en ziet de mens ook zijn eigen fouten in en maakt die fouten niet opnieuw.Jon schreef: 14 sep 2025, 12:03 Het is de grote leugenaar, de vader der leugen (Johannes 8:44) die de natuurlijke mens voorhoudt dat hij of zij het heil zelf kan bereiken via het hiernamaals of reïncarnatie. Jezus stierf niet alleen vóór ons maar ook dóór cq vanwege ons. En al het zogenaamde “inlossen van karma” (op zich al onmogelijk) kan geen enkele mens van déze schuld verlossen. De mens kan de genade ontvangen uitsluitend door de Zoon.”Niemand komt tot de Vader dan door Mij” (Johannes 14:6).
Zo zwart-wit stellen als je hier doet, dat raad ik niet aan. De mens werkt samen met de Zoon door niet tegen te werken. (Niet-doen) Alleen dan bemerkt de mens de Christus-kracht. Alleen dan kan de mens constateren dat Jezus nog steeds de zieken geneest. Maar dat is wel een constatering die de mens zelf moet doen (dat is het samenwerken). Op deze wijze ontvouwt zich "de weg" door hem te gaan. Je gaat begrijpen hoe het spelletje werkt en vertaald dat met je private denkvermogen. Dan begrijpt je dat de Geest alleen in stilte spreekt. Dat is niet iets wat je in een boek of de Bijbel moet lezen, je constateert/begrijpt het door autodidactisch vermogen.
Anderzijds is het zeker genade, de zoeker vindt niks, want de zoeker sterft. Wat er geboren wordt dat heeft de mens zelf niet in de hand. Geen mens ter wereld kan God opdragen om uit Geest te worden geboren. En dan is de betekenis van dat "Mij" ook helder. En met al die kennis begrijpt de mens ook dat de natuurlijke mens niks beërft. (Ik zie dat Petra al weer een geitenpaadje heeft gevonden om mij tegen te spreken.) Maar de natuurlijke mens is het zaad wat gezaaid wordt. Het zaad gaat verloren, maar wat er uit het zaad komt niet.
Doch de kerkelijke opvatting is dat het zaad naar het hiernamaals gaat......