Ja streven loslaten, go with the flow.Tufkah schreef: 16 sep 2025, 19:36Het leven verliezen voor Gods plan is iets wat je toegewezen krijgt. Mits je er voor open staat. Financiële zekerheid is handig om het lichaam in stand te houden. Het lichaam is immers een tempel van de Geest.Leon schreef: 16 sep 2025, 17:36
Het leven verliezen voor Gods plan is waar ik over pieker. Ik weet Gods plan niet, en weet niet of ik mijn baan moet behouden, of moet gaan toegeven dat het me door ‘aandoeningen’ niet meer lukt. Ik vecht toch om mijn financiële zelfstandigheid te behouden, wetende dat ik het dan misschien met harde hand moet verliezen.
Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
Het is vooral veel wachten i.p.v. verwachten. Zonder verwachtingen zijn is heel erg moeilijk. Dat is namelijk nederigheid. Je staat eigenlijk met de pet in de hand te wachten totdat God je waardig acht. En als God Zich niet meldt mag je niet teleurgesteld zijn, want dan had je stiekem toch een verwachting.Leon schreef: 16 sep 2025, 20:12Ja streven loslaten, go with the flow.Tufkah schreef: 16 sep 2025, 19:36
Het leven verliezen voor Gods plan is iets wat je toegewezen krijgt. Mits je er voor open staat. Financiële zekerheid is handig om het lichaam in stand te houden. Het lichaam is immers een tempel van de Geest.
Juist het hebben van verwachtingen, van hoop is erg destructief. Het leven verliezen voor Gods plan is alles behalve simpel. De menselijke geest wil steeds maar iets uit de toekomst hebben: de wensnatuur. Het enige wat je daar actief aan kan doen is je eigen wensen afvinken en het 'wensen' in je eigen geest zien te vinden. Naarmate de wensnatuur wordt afgebroken ga je moeiteloos in tegenwoordigheid van geest leven. Alleen in tegenwoordigheid kun je vrij zijn van de wensnatuur.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
en de hoop opgeven door het tegenovergestelde willen is ook nog zowatTufkah schreef: 16 sep 2025, 20:24Het is vooral veel wachten i.p.v. verwachten. Zonder verwachtingen zijn is heel erg moeilijk. Dat is namelijk nederigheid. Je staat eigenlijk met de pet in de hand te wachten totdat God je waardig acht. En als God Zich niet meldt mag je niet teleurgesteld zijn, want dan had je stiekem toch een verwachting.
Juist het hebben van verwachtingen, van hoop is erg destructief. Het leven verliezen voor Gods plan is alles behalve simpel. De menselijke geest wil steeds maar iets uit de toekomst hebben: de wensnatuur. Het enige wat je daar actief aan kan doen is je eigen wensen afvinken en het 'wensen' in je eigen geest zien te vinden. Naarmate de wensnatuur wordt afgebroken ga je moeiteloos in tegenwoordigheid van geest leven. Alleen in tegenwoordigheid kun je vrij zijn van de wensnatuur.
-
Als je geen wensen meer hebt is het leven dan nog wel de moeite waard? Saai leven lijkt mij.
En wat daar tegenover staat heb ik bij de het geestelijke duo hier nog niet kunnen ontdekken, tot nu toe helemaal niets.
Ze gaat ergens naar toe en ze weten niet eens waarheen.............
En wat daar tegenover staat heb ik bij de het geestelijke duo hier nog niet kunnen ontdekken, tot nu toe helemaal niets.
Laatst gewijzigd door J-W op 16 sep 2025, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
het is in essentie zinloosJ-W schreef: 16 sep 2025, 20:41 Als je geen wensen meer hebt kun je net zo goed dood zijn, saai leven dan.
-
Je kunt én met de stroom meegaan én tegelijkertijd de stroom verlaten. Wees voorbijgangers leert Jezus in het Thomas Evangelie. Dan stap je geestelijk uit de stroom, maar fysiek blijf je met de stroom mee dobberen. Dan weet je niet waar je naar toe gaat, dat bepaalt immers de stroom.Leon schreef: 16 sep 2025, 20:12Ja streven loslaten, go with the flow.Tufkah schreef: 16 sep 2025, 19:36
Het leven verliezen voor Gods plan is iets wat je toegewezen krijgt. Mits je er voor open staat. Financiële zekerheid is handig om het lichaam in stand te houden. Het lichaam is immers een tempel van de Geest.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
In de natuurlijke wereld is in mijn optiek de toekomstige uitkomst van de Panta Rhei stroming niet bekend.Tufkah schreef: 17 sep 2025, 09:30Je kunt én met de stroom meegaan én tegelijkertijd de stroom verlaten. Wees voorbijgangers leert Jezus in het Thomas Evangelie. Dan stap je geestelijk uit de stroom, maar fysiek blijf je met de stroom mee dobberen. Dan weet je niet waar je naar toe gaat, dat bepaalt immers de stroom.
In de geestelijke wereld ligt dat anders.
Daar kan iedereen de eigen uitkomsten laten uitkomen.
Dat een ander met de persoonlijk eigen uitkomsten niets kan, is secundair, immers de eigen uitkomsten prevaleren boven de uitkomsten van anderen.
-
In de geestelijke wereld kan niet iedereen de eigen uitkomsten laten uitkomen. Hoe kom je daar nou bij? Je kunt niet zomaar een geestelijke wereld bedenken of zo, deze openbaart zich aan de mens.peda schreef: 17 sep 2025, 13:57In de natuurlijke wereld is in mijn optiek de toekomstige uitkomst van de Panta Rhei stroming niet bekend.Tufkah schreef: 17 sep 2025, 09:30
Je kunt én met de stroom meegaan én tegelijkertijd de stroom verlaten. Wees voorbijgangers leert Jezus in het Thomas Evangelie. Dan stap je geestelijk uit de stroom, maar fysiek blijf je met de stroom mee dobberen. Dan weet je niet waar je naar toe gaat, dat bepaalt immers de stroom.
Dat een ander met de persoonlijk eigen uitkomsten niets kan, is secundair, immers de eigen uitkomsten prevaleren boven de uitkomsten van anderen.
-
Ik ontken zeker niet dat de nodige metafysica volgers zich laten leiden door geleverde Openbaring.Tufkah schreef: 17 sep 2025, 14:45In de geestelijke wereld kan niet iedereen de eigen uitkomsten laten uitkomen. Hoe kom je daar nou bij? Je kunt niet zomaar een geestelijke wereld bedenken of zo, deze openbaart zich aan de mens.peda schreef: 17 sep 2025, 13:57
In de natuurlijke wereld is in mijn optiek de toekomstige uitkomst van de Panta Rhei stroming niet bekend.
Maar het volgen van Openbaring is in de praktijk zeer kleurrijk en zeker geen koekoek-eenzang ofwel iedereen onder dezelfde spirituele "" theemuts "".
Tufkah wordt op dit forum met de Tufkah Openbaring ook niet door iedereen gevolgd, dat is gewoon de harde praktijk.
Tufkah laat in mijn optiek de Tufkah geestelijke wereld gestalte krijgen en anderen weer een andere geestelijke wereld.
Dat is nu juist in mijn optiek het mooie van geestelijke/spirituele/ godsdienstige kleurrijkdom.
Mijn credo is wel "" iedereen heeft individueel gelijk "", maar "" individueel gelijk is nog niet voor iedereen bindend gelijk "".
Daarom ook de individuele tuinbezichtiging

-
- Man/Vrouw: V
Ik vind het helemaal prima als iedereen de eigen openbaring volgt.peda schreef: 17 sep 2025, 14:55 .
Tufkah wordt op dit forum met de Tufkah Openbaring ook niet door iedereen gevolgd, dat is gewoon de harde praktijk.
Tufkah laat in mijn optiek de Tufkah geestelijke wereld gestalte krijgen en anderen weer een andere geestelijke wereld.
Dat is nu juist in mijn optiek het mooie van geestelijke/spirituele/ godsdienstige kleurrijkdom.
Mijn credo is wel "" iedereen heeft individueel gelijk "", maar "" individueel gelijk is nog niet voor iedereen bindend gelijk "".
Daarom ook de individuele tuinbezichtiging![]()
![]()
Maar als je dan stelt.. ik volg Jezus en kijk maar Paulus schreef dat ook .. terwijl die nou juist een boodschap van hoop op een leven NA de dood gaf.. dan vind ik dat niet zo prima.
Zeg dan gewoon .. ik denk daar anders over.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
Het gaat helemaal niet over "ergens anders over denken". De natuurlijke mens leest vanuit zijn natuurlijke constitutie de brieven van Paulus anders dan de geestelijke mens.
1 Korinthiërs 15
50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.
51 Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden;
52 In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.
53 Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
54 En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.
Wat staat er nu feitelijk in dit stukje tekst? Vlees en bloed hebben geen toegang tot het Koninkrijk Gods. Wat zou de natuurlijk mens (die van vlees en bloed is) dan nog over een hiernamaals piekeren? Verloren moeite. Wat er wél staat is dat dit sterfelijke (vlees en bloed) de onsterfelijkheid moet aandoen. Al dat gepraat over hiernamaals en reïncarnatie is zinloos.
Dus niet zeuren van "Paulus schreef dat ook". Nee, waar Paulus over schreef is de nieuwe mens.
1 Korinthiërs 15
50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.
51 Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden;
52 In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.
53 Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
54 En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.
Wat staat er nu feitelijk in dit stukje tekst? Vlees en bloed hebben geen toegang tot het Koninkrijk Gods. Wat zou de natuurlijk mens (die van vlees en bloed is) dan nog over een hiernamaals piekeren? Verloren moeite. Wat er wél staat is dat dit sterfelijke (vlees en bloed) de onsterfelijkheid moet aandoen. Al dat gepraat over hiernamaals en reïncarnatie is zinloos.
Dus niet zeuren van "Paulus schreef dat ook". Nee, waar Paulus over schreef is de nieuwe mens.
-
Bij "ik denk daar anders over " laat je de ander niet alleen in zijn waarde maar laat je ook de mogelijkheid open dat de ander wel eens gelijk zou kunnen hebben bv. door met andere argumenten te komen.Petra schreef: 17 sep 2025, 18:01
Ik vind het helemaal prima als iedereen de eigen openbaring volgt.
Maar als je dan stelt.. ik volg Jezus en kijk maar Paulus schreef dat ook .. terwijl die nou juist een boodschap van hoop op een leven NA de dood gaf.. dan vind ik dat niet zo prima.
Zeg dan gewoon .. ik denk daar anders over.
Het in zijn waarde laten van een natuurlijk mens komt bij Tuflka als geestelijk mens al helemaal niet voor, de natuurlijke mens begrijpt nergens wat van, en dat de ander ook wel eens gelijk zou kunnen hebben, ongeacht het onderwerp, dat past hem nog minder.
Wat Tufkah zegt daar mag niemand aan tornen.
Daar heb ik nu ook last van.Tufkah schreef: 16 sep 2025, 23:22
......(Ik moet nu even aan Trump denken, ik weet ook niet waarom)...........

-
JIj wil en zal gelijk hebben, "Er bestaat GEEN hiernamaals"Tufkah schreef: 17 sep 2025, 20:10 Het gaat helemaal niet over "ergens anders over denken". De natuurlijke mens leest vanuit zijn natuurlijke constitutie de brieven van Paulus anders dan de geestelijke mens.
1 Korinthiërs 15
Wat mij echter opvalt is dat jij aangedragen teksten die wel de mogelijkheid tot een hiernamaals open laten uit de weg gaat en telkens weer met dezelfde teksten van Paulus komt met jouw eigen uitleg die jouw geloof zouden kunnen ondersteunen.
Verder blijft het dus een kwestie van interpreteren. Jezelf als geestelijk mens voordoen houdt niet in dat je dan beter kunt interpreteren dan een ander.
Wie in een hiernamaals gelooft neemt aan dat de onsterfelijkheid waar Paulus het in 1Kor.15 over heeft pas plaatsvindt na de wederopstanding met een nieuw lichaam gevolgd door de hemelopname terwijl jouw interpretatie is dat dat de natuurlijke mens zich al onsterfelijk kan voelen na zijn wedergeboorte.
Ik wil best aannemen dat jij je nu al onsterfelijk voelt maar naar eigen zeggen is het met jou straks helemaal afgelopen, geen beloning voor jou. De natuurlijke mens Tufkah is al dood en zijn geest wacht straks hetzelfde lot. Dus wat blijft er dan van de onsterfelijkheid waar Paulus het over heeft nog over?
Voor mij mag je geloven dat na de dood alles is afgelopen, daarin sta je niet alleen, maar je doet er naar mijn bescheiden mening verstandiger aan Paulus er buiten te laten, geen hiernamaals gewoon jouw persoonlijke mening, niks meer en niks minder.
-
Je citeert notabene hier zelf de tekst waarin hij schrijft dat dat wij allen veranderd zullen worden. De doden zullen onverderfelijk opgewekt worden en wij (de levenden) zullen veranderd worden. Schrijft ie.Tufkah schreef: 17 sep 2025, 20:10 Het gaat helemaal niet over "ergens anders over denken". De natuurlijke mens leest vanuit zijn natuurlijke constitutie de brieven van Paulus anders dan de geestelijke mens.
1 Korinthiërs 15
De doden die opgewekt worden.. is NA hun dood.
Wij ..de levenden rekent hij kennelijk zichzelf nog toe.
Hij noemt daar zichzelf niet een dode maar een levende.
En wat daarboven stond citeer je niet .. zijn boodschap om niet te treuren en hoop te hebben.
Je weet wel.. de wensnatuur , die volgens jou zo verkeerd is. Snap ik, want het past niet in jouw straatje.
1 Thessalonicenzen 4:13-18 (NBV21)
13 Broeders en zusters, we willen u niet in het ongewisse laten over de doden, zodat u niet hoeft te treuren, zoals de andere mensen, die geen hoop hebben.
14 Als wij geloven dat Jezus is gestorven en is opgestaan, dan mogen we ook geloven dat God door Jezus de doden naar zich toe zal leiden, samen met Jezus zelf.
-
Maar Paulus schrijft niet dat het afgelopen is. Hij schrijft juist over altijd bij Jezus zullen zijn. Troost elkaar met deze woorden. Is toch heel wat anders dan er is niks. En je mag er ook niet op hopen of wensen.J-W schreef: 17 sep 2025, 20:36
JIj wil en zal gelijk hebben, "Er bestaat GEEN hiernamaals"
Wat mij echter opvalt is dat jij aangedragen teksten die wel de mogelijkheid tot een hiernamaals open laten uit de weg gaat en telkens weer met dezelfde teksten van Paulus komt met jouw eigen uitleg die jouw geloof zouden kunnen ondersteunen.
Verder blijft het dus een kwestie van interpreteren. Jezelf als geestelijk mens voordoen houdt niet in dat je dan beter kunt interpreteren dan een ander.
Wie in een hiernamaals gelooft neemt aan dat de onsterfelijkheid waar Paulus het in 1Kor.15 over heeft pas plaatsvindt na de wederopstanding met een nieuw lichaam gevolgd door de hemelopname terwijl jouw interpretatie is dat dat de natuurlijke mens zich al onsterfelijk kan voelen na zijn wedergeboorte.
Ik wil best aannemen dat jij je nu al onsterfelijk voelt maar naar eigen zeggen is het met jou straks helemaal afgelopen, geen beloning voor jou. De natuurlijke mens Tufkah is al dood en zijn geest wacht straks hetzelfde lot. Dus wat blijft er dan van de onsterfelijkheid waar Paulus het over heeft nog over?
Voor mij mag je geloven dat na de dood alles is afgelopen, daarin sta je niet alleen, maar je doet er naar mijn bescheiden mening verstandiger aan Paulus er buiten te laten, geen hiernamaals gewoon jouw persoonlijke mening, niks meer en niks minder.
15 Op gezag van de Heer zeggen wij u dit: wij die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan.
17 en daarna zullen wij die nog in leven zijn, samen met hen worden weggevoerd op de wolken, de Heer tegemoet in de lucht. Dan zullen we altijd bij Hem zijn.
18 Troost elkaar met deze woorden.
-
Volgens mij is de achtergrond van het ontkennen van een hiernamaals het verleden van Tufkah. Hij probeert dat te camoufleren met teksten van Paulus maar hij heeft zelf ook wel door dat zijn uitleg mank gaat en begint dan te wauwelen over vlees en zelfverloochening e.d. Zijn achtergrond is volgens mij dat hij een ongelukkig leven had, daardoor zijn toevlucht heeft gezocht in de mystiek (wat een hutspot is geworden zoals we allemaal weten). Hij wil zich blijven profileren en nu is hij bang dat hem in het hiernamaals hetzelfde ongelukkige leven wacht. Ik verzin dit niet, het is een kwestie van tussen de regels door lezen. Hij schildert regelmatig het leven van hoopvolle (natuurlijke) mensen af als diep ongelukkig zijnde met als besluit "wie wil er dan voor eeuwig zo verder leven?" Een belangrijk en vaak gehanteerd argument van hem om het bestaan van een hiernamaals te ontkennen. Zijn afwijzing van een hiernamaals is daarom niet zo zeer op grond van wat Paulus zegt maar meer zijn eigen wensdenken, bang voor een eeuwig leven. Het is niet mijn gewoonte om hier over anderen te praten maar me rechtstreeks tot Tufkah richten zodat hij kan reageren heeft geen zin omdat hij mijn bijdragen niet wil lezen. En inhoudelijk gaat hij bovendien nooit verder dan zijn criticus af te schilderen als een natuurlijk mens die niet begrijpt "de dingen die des Geestes Gods zijn omdat die voor hem dwaasheid zijn en geestelijk onderscheiden moeten worden.........Hij als geestelijk mens dus wel 

-
In main stream gnostiek sterft de "' natuurlijke "" mens en gaat niet naar een "' hiernamaals "'.
Het "' goddelijk element "" in de mens keert bij de biologische dood volgens de gnostiek terug naar God en verliest de "" eigenheid "".
Tufkah volgt in stevige mate gnostische uitgangspunten en gnostiek en christendom hebben in mijn optiek behalve gezamenlijk gebruik van een aantal begrippen geen punten van overeenstemming.
Wie de gnostiek volgt heeft een geheel ander wandelpad als diegene die het christelijke wandelpad volgt.
Ik herinner mij nog goed de discussie in het verleden tussen P Strootman en christenen, het waren voor mij gesprekken tussen onderling doven.
Paulus was een esoterisch gnosticus zo P Strootman, neen Paulus was de grondlegger van het exoterisch christendom, zo de nodige anderen.
En Paulus die het verlossende antwoord zou kunnen geven, laat al zo'n 2000 jaren niets meer van zich horen.
Het "' goddelijk element "" in de mens keert bij de biologische dood volgens de gnostiek terug naar God en verliest de "" eigenheid "".
Tufkah volgt in stevige mate gnostische uitgangspunten en gnostiek en christendom hebben in mijn optiek behalve gezamenlijk gebruik van een aantal begrippen geen punten van overeenstemming.
Wie de gnostiek volgt heeft een geheel ander wandelpad als diegene die het christelijke wandelpad volgt.
Ik herinner mij nog goed de discussie in het verleden tussen P Strootman en christenen, het waren voor mij gesprekken tussen onderling doven.
Paulus was een esoterisch gnosticus zo P Strootman, neen Paulus was de grondlegger van het exoterisch christendom, zo de nodige anderen.
En Paulus die het verlossende antwoord zou kunnen geven, laat al zo'n 2000 jaren niets meer van zich horen.
-
Op zich geen gekke geachte, bij de dood keert de ingeblazen adem (ziel, geest) terug tot de Maker. Geen herinneringen meer.
-
Na hun zelf-dood.
-
Precies. En juist die verzen laat Petra merkwaardig genoeg weg. 13, 14 en 16.
En natuurlijk de rest van het hoofdstuk. Maar alleen al de verzen die ze uit het gequote fragment wegsnijdt, geven dit aan.
Dat is net als met de topic over de vermeende “begeerten van Jezus”.
Laatst gewijzigd door Jon op 18 sep 2025, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
Je maakt jezelf steeds belachelijker Tufkah. Nu je het niet kunt winnen met je geen hiernamaals ga je het woordje "dood" van Paulus veranderen in "zelf-dood"

Zo lust ik er nog wel een paar.
Maar.........ga rustig door Tufkah, het forum floreert dankzij jouw ego.
Ik las over mensen die serieus de mystiek aanhangen:
Een mystiek persoon zoekt en ervaart het goddelijke of transcendente in het dagelijks leven, wat zich niet beperkt tot een specifieke activiteit, maar een levenshouding is van inkeer en contemplatie die leidt tot handelen in de wereld vanuit een diep bewustzijn van eenheid met het goddelijke. Het doel is een directe, persoonlijke ervaring van het goddelijke, waarbij het dagelijks leven de plek wordt van deze spirituele ontmoeting
Wanneer jij je zo zou gedragen en niet de hele dag op GG tussen natuurlijke mensen over "zelf" zat te wauwelen zou hier heel wat minder reuring zijn, dus gewoon tot ons vermaak doorgaan he

-
Jon schreef: 18 sep 2025, 10:27Precies. En juist die verzen laat Petra merkwaardig genoeg weg. 13, 14 en 16.
En natuurlijk de rest van het hoofdstuk. Maar alleen al de verzen die ze uit het gequote fragment wegsnijdt, geven dit aan.
Petra bevestigd mijn stelling dat de geestelijke mens en de natuurlijke mens in dezelfde Bijbel iets geheel verschillends lezen. De natuurlijke mens kijkt tegen de fysieke dood aan. De geestelijke mens is al de egodood gestorven, die maalt niet om het hiernamaals. Die kent de Waarheid van Jezus Christus waarin de mens het 'ik' op dezelfde wijze uitspreekt.
Paulus spreekt niet voor niks over een overwinning op de dood. Dat betekent dat natuurlijke mensen die overwinning nog niet behaald hebben. En als ze maar blijven wensen dat ze naar het hiernamaals gaan, dan blijft dat ook zo.
-
Ook "geestelijke" mensen zitten niet altijd op hetzelfde spoor hoor.Tufkah schreef: 18 sep 2025, 12:25
Petra bevestigd mijn stelling dat de geestelijke mens en de natuurlijke mens in dezelfde Bijbel iets geheel verschillends lezen.
En waarom zou jij gelijk hebben en de ander niet?
Het kan toch niet zo zijn dat iemand de bijbel op de juiste wijze verstaat door zich geestelijk te gaan noemen?
En hoe weet wie dan ook wat de juiste wijze is?
Geloof jij in openbaringen?
Zo ja wie zegt mij dat die openbaringen correct zijn?
Kan het zo zijn dat iemand een geloofd ambiëert wat bij zijn ego past en dan bijbelteksten selecteert en interpreteert conform zijn geloof?
-
Wablief… jullie lezen niet. Of half ofzo ..Jon schreef: 18 sep 2025, 10:27Precies. En juist die verzen laat Petra merkwaardig genoeg weg. 13, 14 en 16.
Petra liet niks weg, maar citeerde die juist expliciet!
Hier lees je zijn antwoord op de vraag naar overleden geliefden .. hij biedt hoop aan mensen die treuren !
Petra schreef: 18 sep 2025, 07:14
13 Broeders en zusters, we willen u niet in het ongewisse laten over de doden, zodat u niet hoeft te treuren, zoals de andere mensen, die geen hoop hebben.
14 Als wij geloven dat Jezus is gestorven en is opgestaan, dan mogen we ook geloven dat God door Jezus de doden naar zich toe zal leiden, samen met Jezus zelf.
-
Typisch iets voor natuurlijke mensen om "Petra bevestigt" met een d te schrijven. Ja, als je basis grammatica niet beheerst dan lees je heel anders, dus ook Jip en Janneke en de Bijbel.Tufkah schreef: 18 sep 2025, 12:25Jon schreef: 18 sep 2025, 10:27
Precies. En juist die verzen laat Petra merkwaardig genoeg weg. 13, 14 en 16.
Petra bevestigd mijn stelling dat de geestelijke mens en de natuurlijke mens in dezelfde Bijbel iets geheel verschillends lezen. De natuurlijke mens kijkt tegen de fysieke dood aan. De geestelijke mens is al de egodood gestorven, die maalt niet om het hiernamaals. Die kent de Waarheid van Jezus Christus waarin de mens het 'ik' op dezelfde wijze uitspreekt.
Paulus spreekt niet voor niks over een overwinning op de dood. Dat betekent dat natuurlijke mensen die overwinning nog niet behaald hebben. En als ze maar blijven wensen dat ze naar het hiernamaals gaan, dan blijft dat ook zo.
Het is nu al talloze malen aangetoond dat jouw idee van geestelijke mensen luchtfietserij is, waarmee je jezelf boven anderen wil plaatsen.
Laat het nu eens achterwege, zie anderen als gelijken en spreek ze ook zo aan.
In plaats met een dergelijke "ik ben verder dus weet het beter" houding.