Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Re: Hiernamaals.. na de dood zijn mensen als engelen in de hemel

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 18 sep 2025, 12:25 Petra bevestigd mijn stelling dat de geestelijke mens en de natuurlijke mens in dezelfde Bijbel iets geheel verschillends lezen. De natuurlijke mens kijkt tegen de fysieke dood aan. De geestelijke mens is al de egodood gestorven, die maalt niet om het hiernamaals. Die kent de Waarheid van Jezus Christus waarin de mens het 'ik' op dezelfde wijze uitspreekt.
Paulus maalt wel om het hiernamaals. En roept zelfs letterlijk op om te hopen ! ! !

1 Korintiërs 15

19 Als wij alleen voor dit leven op Christus hopen, zijn wij de beklagenswaardigste mensen die er zijn.

Tufkah schreef: 18 sep 2025, 12:25 Paulus spreekt niet voor niks over een overwinning op de dood. Dat betekent dat natuurlijke mensen die overwinning nog niet behaald hebben. En als ze maar blijven wensen dat ze naar het hiernamaals gaan, dan blijft dat ook zo.
Natuurlijke mensen sterven zoals Adam. Waarover Paulus zegt: zoals allen sterven in Adam zo zullen ook allen tot leven komen in Christus.

20 Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen. 21 Want zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens. 22 Zoals allen sterven in Adam, zo zullen allen ook tot leven komen in Christus. 23 Maar ieder op de voor hem bepaalde tijd:
Laatst gewijzigd door Petra op 19 sep 2025, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra

Bericht door Petra »

Tufkah schreef: 18 sep 2025, 12:25
Petra bevestigd mijn stelling dat de geestelijke mens en de natuurlijke mens in dezelfde Bijbel iets geheel verschillends lezen. De natuurlijke mens kijkt tegen de fysieke dood aan. De geestelijke mens is al de egodood gestorven, die maalt niet om het hiernamaals. Die kent de Waarheid van Jezus Christus waarin de mens het 'ik' op dezelfde wijze uitspreekt.

Paulus spreekt niet voor niks over een overwinning op de dood. Dat betekent dat natuurlijke mensen die overwinning nog niet behaald hebben. En als ze maar blijven wensen dat ze naar het hiernamaals gaan, dan blijft dat ook zo.
En ook hier blijkt hoeveel Paulus er om maalt. En HOOPT!!

. 32 In Efeze heb ik op leven en dood gevochten; wat zou ik daarmee hebben bereikt als ik geen hoop had? Wanneer de doden toch niet worden opgewekt, kunnen we maar beter zeggen: ‘Laten we eten en drinken, want morgen sterven we.’
J-W
Man/Vrouw: M

Bericht door J-W »

Petra schreef: 19 sep 2025, 08:09
Tufkah schreef: 18 sep 2025, 12:25
Petra bevestigd mijn stelling dat de geestelijke mens en de natuurlijke mens in dezelfde Bijbel iets geheel verschillends lezen. De natuurlijke mens kijkt tegen de fysieke dood aan. De geestelijke mens is al de egodood gestorven, die maalt niet om het hiernamaals. Die kent de Waarheid van Jezus Christus waarin de mens het 'ik' op dezelfde wijze uitspreekt.

Paulus spreekt niet voor niks over een overwinning op de dood. Dat betekent dat natuurlijke mensen die overwinning nog niet behaald hebben. En als ze maar blijven wensen dat ze naar het hiernamaals gaan, dan blijft dat ook zo.
En ook hier blijkt hoeveel Paulus er om maalt. En HOOPT!!

. 32 In Efeze heb ik op leven en dood gevochten; wat zou ik daarmee hebben bereikt als ik geen hoop had? Wanneer de doden toch niet worden opgewekt, kunnen we maar beter zeggen: ‘Laten we eten en drinken, want morgen sterven we.’
Tufkah maakt het zichzelf moeilijk doordat hij de negatieve theologie met bijbelteksten probeert te te bewijzen als zijnde de enig juiste theologie.
Hij kan wel denken dat hij de juistheid van zijn geloofsrichting met bijbelteksten kan aantonen maar dat probeert elke christelijke stroming en bij elke aangedragen tekst is er wel een tekst te vinden die het beweerde tegenspreekt.
Wanneer Tufkah elke gelovige in zijn waarde zou laten zou hij met zijn geloof een stuk geloofwaardiger overkomen.
Omdat hij echter jaar in jaar uit tegen alles aanschopt wat niet met zijn geloof overeenkomt laat hij voor mij elke dag weer zien dat hij niet de geestelijke mens is waar hij zich voor uit geeft.

Voor mij ook onbegrijpelijk waarom hij Paulus nodig heeft om in geen hiernamaals te geloven. Er zijn genoeg andere argumenten te bedenken om niet in een hiernamaals te geloven en daar is iedereen dan ook vrij in. Door Paulus erbij te halen maakt hij het zichzelf onnodig moeilijk want er zijn genoeg uitspraken van Paulus waaruit blijkt dat die het niet over een wedergeboorte heeft maar echt de lichamelijke dood en daarna een eeuwig leven zoals in 1 Kor 15 waarin hij uiteenzet dat het met de natuurlijke dood echt niet afgelopen is maar dat er een opstanding en een heengaan naar de Heer is.

Wie dit soort teksten blijft zien als het sterven van het ego is volgens mij zoals Jezus het zo mooi zegt ziende blind. Dat Tufkah niet in een hiernamaals gelooft is voor iedereen duidelijk en voor iedereen prima maar waarom hij wil dat Paulus er ook niet in geloofde en dat niemand hier er in mag geloven is op zijn zachts gezegd toch wel heel vreemd van hem. Misschien toch geen gestorven ego van Tufkah? Laat Paulus met zijn geloof in een hiernamals gewoon geloven wat hij wilde denk ik dan net als elke forumdeelnemer alhier.
Petra

Bericht door Petra »

peda schreef: 18 sep 2025, 08:42 In main stream gnostiek sterft de "' natuurlijke "" mens en gaat niet naar een "' hiernamaals "'.
Het "' goddelijk element "" in de mens keert bij de biologische dood volgens de gnostiek terug naar God en verliest de "" eigenheid "".

Tufkah volgt in stevige mate gnostische uitgangspunten en gnostiek en christendom hebben in mijn optiek behalve gezamenlijk gebruik van een aantal begrippen geen punten van overeenstemming.
Wie de gnostiek volgt heeft een geheel ander wandelpad als diegene die het christelijke wandelpad volgt.
Ja. Maar de teksten waarop de gnostiek zich baseert, zijn afwijkend van de canonieke Bijbel

Zoals de Nag Hammadi-geschriften. Naar mijn weten de belangrijkste bron van kennis over het gnosticisme.
Met het Evangelie van Thomas.

Prima hoor. Citeer daar dan uit. Maar net doen alsof het gewone Christendom daarover gaat, is niet eerlijk.
Paulus schrijft de vingers blauw over wat ie hoopt en wenst NA de dood.
peda

Bericht door peda »

Petra schreef: 19 sep 2025, 09:55
peda schreef: 18 sep 2025, 08:42 In main stream gnostiek sterft de "' natuurlijke "" mens en gaat niet naar een "' hiernamaals "'.
Het "' goddelijk element "" in de mens keert bij de biologische dood volgens de gnostiek terug naar God en verliest de "" eigenheid "".

Tufkah volgt in stevige mate gnostische uitgangspunten en gnostiek en christendom hebben in mijn optiek behalve gezamenlijk gebruik van een aantal begrippen geen punten van overeenstemming.
Wie de gnostiek volgt heeft een geheel ander wandelpad als diegene die het christelijke wandelpad volgt.
Ja. Maar de teksten waarop de gnostiek zich baseert, zijn afwijkend van de canonieke Bijbel

Zoals de Nag Hammadi-geschriften. Naar mijn weten de belangrijkste bron van kennis over het gnosticisme.

Prima hoor. Citeer daar dan uit. Maar net doen alsof het gewone Christendom daarover gaat, is niet eerlijk.
Hallo Petra,

Maar het is wel algemeen bekend dat reeds in de vroege Jezus-beweging gnostische gedachten over de rol en betekenis van Jezus rondwaarden.
Ook bijvoorbeeld de toen der tijd religieus belangrijke Marcion verbond de betekenis van Jezus niet met de invulling van de latere kerkelijke synode besluiten.
Kortom het bruiste m.i. reeds in de allereerste beginjaren van de Jezus beweging van totaal verschillende spirituele zienswijzen rond het "' boegbeeld "'.
Per heden doet het esoterisch christendom volledig mee in de bonte stoet.
Het kerkelijk beleden orthodoxe christendom maakte eeuwen lang korte metten met esoterische beïnvloeding van de "" juiste leer "".
Het is allemaal het domein van de positieve theologie, ofwel leerstellingen over het boegbeeld, ofwel het boegbeeld is dit en niet dat.
Dat het esoterisch christendom en het orthodoxe christendom alleen de naam "" christendom "" gemeen hebben, is duidelijk.
Zelf is het esoterisch christendom niet mijn favoriet, maar al of niet favoriet zijn, zegt uiteraard niets over de juistheid inzake het ja cq neen.
Jon

Bericht door Jon »

Paulus beschikte overduidelijk over gnosis. Het hele evangelie is gnosis.

Om dit te illustreren zal ik zo meteen alsnog antwoorden op Inktvlams boude veroordelingen aan het adres van het Thomasevangelie. Tegen beter weten in, want de natuurlijke mens verstaat toch de dingen van de Geest niet. Maar goed.

(viewtopic.php?p=485090#p485090)

Moet eerst even iets anders doen. Over een klein uurtje zal ik Inktvlam uitleggen waar de drie door hem veroordeelde verzen in Thomas over gaan en welke Bijbelverzen Thomas zo kernachtig samenvat door een dieper verstaan dan de menigten.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Yours

Bericht door Yours »

Jon schreef: 19 sep 2025, 11:58

Paulus beschikte niet alleen over gnosis, maar ook over kennis van het Hiernamaals en de hoop die je daarop mag hebben als je (on-)bewust kwaad doet/hebt gedaan. Zoals ik al eerder schreef is het dus Èn/Èn. Maar dàt (h)erkennen is dan weer onmogelijk voor sommigen.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Jon

Bericht door Jon »

Yours schreef: 19 sep 2025, 12:15

Paulus beschikte niet alleen over gnosis, maar ook over kennis van het Hiernamaals en de hoop die je daarop mag hebben als je (on-)bewust kwaad doet/hebt gedaan. Zoals ik al eerder schreef is het dus Èn/Èn. Maar dàt (h)erkennen is dan weer onmogelijk voor sommigen.

Nergens schrijft Paulus over het zogenaamde hiernamaals. Wat je schrijft gaat regelrecht tegen het Evangelie in. Maar blijf jij maar hopen op het hiernamaals.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Om dit te illustreren zal ik zo meteen alsnog antwoorden op Inktvlams boude veroordelingen aan het adres van het Thomasevangelie. Tegen beter weten in, want de natuurlijke mens verstaat toch de dingen van de Geest niet. Maar goed.

(viewtopic.php?p=485090#p485090)

Moet eerst even iets anders doen. Over een klein uurtje zal ik Inktvlam uitleggen waar de drie door hem veroordeelde verzen in Thomas over gaan en welke Bijbelverzen Thomas zo kernachtig samenvat door een dieper verstaan dan de menigten.
Het begrip 'gnosis' is tricky. In zijn oorspronkelijke betekenis staat het voor (zelf)kennis, weten en inzicht. En ja, dan beschikte Paulus daar over. En ja, dan gaat het Evangelie ook over gnosis. Dan gaat vrijwel de hele Bijbel over gnosis. Zelfkennis is Godskennis luidt immers het aloude adagium.

Maar het begrip is vervuild door de zogeheten gnostische stromingen. Die nemen innerlijke kennis van anderen als mentale kennis over. Ieder mens afzonderlijk zal zelf die innerlijke kennis moeten verwerven. En vanuit die zelf-verworven kennis kun je de brieven van Paulus ook herkennen. Volgens Robert Frans zijn de brieven in het NT uitsluitend gericht tot kerken of leiders van kerken. Ik denk dan: "Laat maar gaan". Wie ore heeft om te hore, die hore. Je kunt alleen iets herkennen als je er zelf kennis van hebt.

Deze innerlijke kennis stond bij Plato bekend als "anamnèsis" , het zich herinneren van onze (goddelijke) oorsprong. Dat is eigenlijk de enige term die echt volstaat. De Bron van kennis die uit je zelf opwelt en waar je zelf van drinkt.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: 19 sep 2025, 12:29

Nergens schrijft Paulus over het zogenaamde hiernamaals. Wat je schrijft gaat regelrecht tegen het Evangelie in. Maar blijf jij maar hopen op het hiernamaals.
Klopt helemaal. Het is de innerlijke kennis welke duidelijk maakt dat 'ik' de natuurlijke mens niet eens ben. Dat is onbetwijfelbare kennis, welke het gevolg is van het gaan van de smalle weg. De natuurlijke mens is niet meer dan 'zaaigoed' wat verloren gaat. Dat staat ook gewoon in Korintiërs 15:

Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt. . Maar men blijft maar eindeloos Paulus misverstaan.

P.S. Paulus schrijft "geestelijk lichaam" , maar alleen dat woord geeft al weer aanleiding tot misverstanden. Een lichaam heeft een beeld, het geestelijk lichaam is beeldloos. Dat schrijft Paulus ook elders: alles wat je kunt zien is vergankelijk.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
peda

Bericht door peda »

Wanneer het axioma is dat IN de mens de "" niet vervuilde "" directe Afkomst van God bewaard gebleven is, dan heeft m.i. de gnosis goede kaarten.
Deze directe Goddelijke Afkomst heeft dan fundamentele Kennis over het Goddelijke.
Wanneer het axioma is dat de door God geschapen ziel via de stoffelijke mens in de wereld "" vervuild "" is geraakt door de erfzonde, heeft Openbaringskennis nodig om uit de "' geestelijke "" problematiek te komen. Goede Openbaringskennis wordt dan geleverd via het kerkelijk instituut. Het door God Gewilde communicatie-kanaal.
Gnosis en kerkelijk geloof, 2 verschillende axioma's.
Yours

Bericht door Yours »

Jon schreef: 19 sep 2025, 12:29

Ik ga voor het hiernamaals waarbinnen ik me via mijn astrale lichaam bewust ben van wie ik ben.
J-W

Bericht door J-W »

Het blijft een welles nietes spelletje waar zelfs de geestelijke mensen hier al hun beschikbare energie insteken zonder de ander te kunnen overtuigen zodat het meer lijkt op zichzelf wat aanpraten. Wanneer het er om gaat wat Paulus geloofde lijkt mij 1 Kor 15:13 vrij duidelijk:

En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt.

Duidelijker kan haast niet maar ja, als je vol blijft houden zeker te weten dat Paulus hiermee bedoelde het verliezen van het ego en in de liefde van de Vader of zoiets verder te leven houdt het voor mij op. Op deze manier kun je alles recht praten wat krom is.

Ik heb er geen ervaring mee hoe het is om met een dood ego te leven maar degenen die hier beweren zonder ego te zijn laten in hun reacties juist het duidelijkst van allemaal zien hoe groot hun ego nog is zodat ik hun argument dat Paulus over een gestorven ego schrijft niet serieus kan nemen.
Laatst gewijzigd door J-W op 19 sep 2025, 14:02, 4 keer totaal gewijzigd.
Yours

Bericht door Yours »

peda schreef: 19 sep 2025, 12:56 Wanneer het axioma is dat IN de mens de "" niet vervuilde "" directe Afkomst van God bewaard gebleven is, dan heeft m.i. de gnosis goede kaarten.
Deze directe Goddelijke Afkomst heeft dan fundamentele Kennis over het Goddelijke.
Wanneer het axioma is dat de door God geschapen ziel via de stoffelijke mens in de wereld "" vervuild "" is geraakt door de erfzonde, heeft Openbaringskennis nodig om uit de "' geestelijke "" problematiek te komen. Goede Openbaringskennis wordt dan geleverd via het kerkelijk instituut. Het door God Gewilde communicatie-kanaal.
Gnosis en kerkelijk geloof, 2 verschillende axioma's.
Jij begrijpt het, Peda.

Via de erfzonde die het gevolg is van de zondeval is er (kennis van) goed en kwaad. Dat is de sleutel tot het begrip van het Èn/Èn. Het Èn van de gnosis van de negatieve theologie en het Èn van het hiernamaals waar je uiteindelijk op mag hopen binnen de positieve theologie doordat het kwaad op een bepaald moment manifest wordt en later het boetekleed wordt aangetrokken.

AI schrijft over het verschil tussen de zondeval en de erfzonde het volgende:
Nee, de erfzonde en de zondeval zijn niet hetzelfde, maar de zondeval is de gebeurtenis en de erfzonde is het gevolg ervan. De zondeval is de theologische gebeurtenis waarbij Adam en Eva Gods verbod om te eten van de boom van kennis van goed en kwaad negeerden, waardoor zonde de wereld binnenkwam. De erfzonde is de zondigheid die ieder mens bij geboorte met zich meedraagt als gevolg van de zondeval van Adam en Eva.
Oorzaak en gevolg dus. Op de korte of op de lange termijn.
maritime

Bericht door maritime »

Petra schreef: 20 jul 2025, 07:11 Volgens Marcus 12:25 zegt Jezus “want wanneer mensen uit de dood opstaan trouwen ze niet, en worden ze niet uitgehuwelijkt, maar zijn ze als engelen in de hemel”.

1. Jezus spreekt hier expliciet over een hiernamaals.
2. Jezus spreekt expliciet over opstaan uit de dood.

Waarbij je je af kunt vragen.. wat is de hemel. En wat is een engel. Heeft een engel een fysiek lichaam of is het een onstoffelijke entiteit?
Wat is het dan van een mens wat na de dood in de hemel vertoeft ?

30 Want in de opstanding nemen zij niet ten huwelijk, noch worden ten huwelijk uitgegeven; maar zij zijn als engelen Gods in den hemel.

Uit de statenvertaling blijkt dat "zijn als engelen Gods" een vergelijking is. Daarvoor moet je in de bijbel gaan zoeken naar wie "engelen Gods" zijn.
De bijbel spreekt ook niet over het hiernamaals, alsof we door blijven leven in de hemel.
De bijbel leert "'de doden weten niets".

prediker 9
5 Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten.

psalm 115
17 De doden zullen de HEERE niet prijzen, evenmin al wie in de stilte neergedaald zijn.

psalm 146
4 Stokt zijn adem, hij keert terug tot de aarde, op die dag gaat hij met zijn plannen ten onder.

Handelingen 2
29 Mannenbroeders, het is mij toegestaan over de aartsvader David vrijuit tegen u te zeggen dat hij én gestorven én begraven is, en dat zijn graf tot op deze dag bij ons is.
34 David is immers niet opgevaren naar de hemelen, maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand.

De bestemming van alle mensen wanneer ze sterven is het graf.
Leon

Bericht door Leon »

maritime schreef: 21 sep 2025, 13:23
Petra schreef: 20 jul 2025, 07:11 Volgens Marcus 12:25 zegt Jezus “want wanneer mensen uit de dood opstaan trouwen ze niet, en worden ze niet uitgehuwelijkt, maar zijn ze als engelen in de hemel”.

Waarbij je je af kunt vragen.. wat is de hemel. En wat is een engel. Heeft een engel een fysiek lichaam of is het een onstoffelijke entiteit?

30 Want in de opstanding nemen zij niet ten huwelijk, noch worden ten huwelijk uitgegeven; maar zij zijn als engelen Gods in den hemel.

Uit de statenvertaling blijkt dat "zijn als engelen Gods" een vergelijking is. Daarvoor moet je in de bijbel gaan zoeken naar wie "engelen Gods" zijn.
De bijbel spreekt ook niet over het hiernamaals, alsof we door blijven leven in de hemel.

prediker 9
5 Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten.

psalm 115
17 De doden zullen de HEERE niet prijzen, evenmin al wie in de stilte neergedaald zijn.

psalm 146
4 Stokt zijn adem, hij keert terug tot de aarde, op die dag gaat hij met zijn plannen ten onder.

Handelingen 2
29 Mannenbroeders, het is mij toegestaan over de aartsvader David vrijuit tegen u te zeggen dat hij én gestorven én begraven is, en dat zijn graf tot op deze dag bij ons is.
34 David is immers niet opgevaren naar de hemelen, maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand.

Hallo, welkom, ik denk dat jij/de Bijbel duidelijk is in de gegeven citaten, maar goed anderen halen weer andere citaten aan.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Petra

Bericht door Petra »

In het OT was Jezus ook nog niet opgestaan.

Handelingen 4:2
“…ze waren verontwaardigd omdat zij het volk onderwezen en in Jezus de opstanding uit de doden verkondigden.”
maritime

Bericht door maritime »

Petra schreef: 21 sep 2025, 19:36 In het OT was Jezus ook nog niet opgestaan.

Handelingen 4:2
“…ze waren verontwaardigd omdat zij het volk onderwezen en in Jezus de opstanding uit de doden verkondigden.”
Hier gaat het om de Here Jezus die opgestaan is.
Yours

Bericht door Yours »

maritime schreef: 23 sep 2025, 18:48
Je bedoelt neem ik aan de Here Jezus die zit aan de rechterhand van God? Uit 1 Petrus 3?
22. Die aan de rechterhand van God is, opgevaren naar de hemel, terwijl de engelen, machten en krachten Hem onderworpen zijn.
maritime

Bericht door maritime »

Yours schreef: 23 sep 2025, 18:59
maritime schreef: 23 sep 2025, 18:48
Je bedoelt neem ik aan de Here Jezus die zit aan de rechterhand van God? Uit 1 Petrus 3?
22. Die aan de rechterhand van God is, opgevaren naar de hemel, terwijl de engelen, machten en krachten Hem onderworpen zijn.
idd.
maritime

Bericht door maritime »

In de NT zegt Johannes het vogende:

28 Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen;

29 En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis.

De ene ten leven, bij de terugkomst van Christus en de andere ten dode, na de
duizend jaar (Openbaring20: 5-6)
Petra

Bericht door Petra »

maritime schreef: 23 sep 2025, 19:06
In de NT zegt Johannes het vogende:

28 Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen;

29 En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis.

De ene ten leven, bij de terugkomst van Christus en de andere ten dode, na de
duizend jaar (Openbaring20: 5-6)
In het NT zegt Paulus het volgende :

https://debijbel.nl/bijbel/NBV21/ROM.5/Romeinen-5

18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven.

19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden.
Piet

Bericht door Piet »

maritime schreef: 21 sep 2025, 13:23

prediker 9

psalm 115

psalm 146

Handelingen 2

Het graf is slechts een tussenstation. Zolang de doden in het graf zijn kunnen zij niets en weten zij niets, maar dat verandert na de opstanding der doden wanneer de doden weer levend geworden zijn.

In het verhaal van de sadduceeën die Jezus de vraag over het trouwen in de hemel stellen antwoord Jezus dat men in de hemel als de engelen zal zijn, wat inderdaad een vergelijking is, maar waaruit wel blijkt dat zij in de hemel zullen zijn.

Daarnaast antwoord hij expliciet op de vraag aangaande de opstanding (Mattheüs 22): 31 En wat de opstanding van de doden betreft, hebt u niet gelezen wat door God tot u gesproken is, toen Hij zei: 32 Ik ben de God van Abraham en de God van Izak en de God van Jakob? God is niet een God van doden, maar van levenden.
Jezus zegt dus van Abraham dat hij leeft en impliceert dat er een opstanding van de doden is. Hij spreekt de Sadduceeën tegen en bedoeld dat er wel degelijk een opstanding der doden is.