God met filosofische argumenten verwoorden = positieve theologie.Tufkah schreef: 29 sep 2025, 10:23In de positieve theologie is God een persoons-achtige, en personen spreken tegen elkaar. Maar volgens de Bijbel is God Een, en wat Een is spreekt niet tegen elkaar. God kan dus nooit tegen 'mij' spreken, en dat klopt.peda schreef: 29 sep 2025, 10:01
Dat is inderdaad precies waarmede de negatieve theologie zich onderscheidt van de positieve theologie.
Goddelijke Oordelen = een aan maat gebonden woordopenbaring = positieve theologie
In de christelijke positieve theologie geeft de Schepper zich wel degelijk aan het schepsel mens te kennen ( zie Openbaring ).
Dat jij dat ontkent, ontkracht de positieve theologie niet, er worden gewoon andere axioma's gebruikt.
Jij gebruikt de positieve theologie om jouw invulling van de negatieve theologie kracht bij te zetten.
Daar lopen wij beiden uiteen. Als ik het over de negatieve theologie heb, gebruik ik geen argumentatie uit het positieve theologie-domein.
Jij scheidt de domeinen niet en ik doe aan volledige scheiding en kan als gevolg daarvan ook nagenoeg niets berichten over de negatieve theologie.