De ijkstok

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: De ijkstok

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 29 sep 2025, 14:42
Tufkah schreef: 29 sep 2025, 14:39 In Messengers visie echter bestaat God uit delen. God heeft Zich kennelijk opgesplitst? Mij zul je nooit horen over een Godsdeeltje. Ik eerbiedig het Een-zijn van God.
Doordat er niets anders, niets buiten God bestaat is alles Eén. Alomvattend, alomtegenwoordig, omnipotent, immanent en transcendent.
De mens in zijn geschapenheid staat buiten God, zoals het meubel ook buiten de Meubelmaker staat. Het "meubel" kan zich wel van zijn "geschapenheid" ontdoen: de geestelijke mens.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 29 sep 2025, 17:47
Messenger schreef: 29 sep 2025, 14:42
Doordat er niets anders, niets buiten God bestaat is alles Eén. Alomvattend, alomtegenwoordig, omnipotent, immanent en transcendent.
De mens in zijn geschapenheid staat buiten God, zoals het meubel ook buiten de Meubelmaker staat. Het "meubel" kan zich wel van zijn "geschapenheid" ontdoen: de geestelijke mens.
Mij best hoor, ik leg het op mijn manier uit, die volgens mij juist is.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Leon

Bericht door Leon »

Messenger schreef: 29 sep 2025, 18:02
Tufkah schreef: 29 sep 2025, 17:47

De vraag is waar je de legitimering of rechtvaardiging vindt voor dat soort gedachten?
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Messenger

Bericht door Messenger »

Leon schreef: Vandaag, 09:15
Messenger schreef: 29 sep 2025, 18:02
De vraag is waar je de legitimering of rechtvaardiging vindt voor dat soort gedachten?
In mijn ziel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Leon

Bericht door Leon »

Messenger schreef: Vandaag, 10:05
Leon schreef: Vandaag, 09:15

In mijn ziel.
Dat heeft weinig tot geen draagvlak in de feitenwereld. Maakt mij niet uit. De feitenwereld is voor natuurlijke mensen.
Messenger

Bericht door Messenger »

Leon schreef: Vandaag, 11:01
Messenger schreef: Vandaag, 10:05
In mijn ziel.
Dat heeft weinig tot geen draagvlak in de feitenwereld. Maakt mij niet uit. De feitenwereld is voor natuurlijke mensen.
Waar haal je de feiten dan vandaan? Sommigen zullen naar de bijbel verwijzen en anderen naar de koran.
Leon

Bericht door Leon »

Messenger schreef: Vandaag, 11:03
Leon schreef: Vandaag, 11:01

Waar haal je de feiten dan vandaan? Sommigen zullen naar de bijbel verwijzen en anderen naar de koran.
Feiten hoef je niet ergens vandaan te halen, meningen wel.