De geestelijke mens wordt van niemand onderscheiden.
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
De geestelijke mens wordt van niemand onderscheiden.
1 Korinthiërs 2:15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
Vandaag schreef iemand dat hij het zeer onaangenaam vind om te horen dat hij geen geestelijk mens is. Maar waarom bestudeert men niet beter de Bijbel? De geestelijke mens zelf wordt van niemand onderscheiden, zo staat het in de tekst. Daarbij hoeft niet de vraag gesteld te worden wie dan een geestelijke mens is, maar de mens zelf dient bij zichzelf te rade te gaan.
Het is de natuurlijke mens die zich zelf wenst te onderscheiden van een ander. Zodra de ene mens zich beter acht dan de andere mens dan is er reeds onderscheid. Dit raakt direct aan het onderwerp 'discriminatie'. Discriminatie is het ongelijk of achtergesteld behandelen van mensen op basis van kenmerken die er niet toe doen, zoals huidskleur, geslacht, religie of handicap. Wie wel discrimineert is nooit een geestelijke mens, want een geestelijke mens onderscheidt zich van niemand.
Ik lees regelmatig commentaren op het begrip "geestelijke mens" , wat toch echt een Bijbels begrip is. Maar dat is dan (kennelijk?) van mensen die discrimineren. Uit 1 Korinthiërs 2:15 kunnen we begrijpen dat 'discriminatie' God niet welgevallig is. Je zult dus wat moeten doen aan je eigen discriminerende opvattingen om het begrip 'geestelijke mens' te doorgronden.
Voor de helderheid: racisme, homofobie, misogynie, misandrie enz zijn eigenschappen van de natuurlijke mens. Met deze eigenschappen onderscheidt de natuurlijke mens zich van een ander. De geestelijke mens zijn allen gelijk en gelijk van waarde.
Maar ga een ander niet verwijten dat jij niet weet wat een geestelijke mens is, jij moet toch zo nodig onderscheid aanbrengen?
Vandaag schreef iemand dat hij het zeer onaangenaam vind om te horen dat hij geen geestelijk mens is. Maar waarom bestudeert men niet beter de Bijbel? De geestelijke mens zelf wordt van niemand onderscheiden, zo staat het in de tekst. Daarbij hoeft niet de vraag gesteld te worden wie dan een geestelijke mens is, maar de mens zelf dient bij zichzelf te rade te gaan.
Het is de natuurlijke mens die zich zelf wenst te onderscheiden van een ander. Zodra de ene mens zich beter acht dan de andere mens dan is er reeds onderscheid. Dit raakt direct aan het onderwerp 'discriminatie'. Discriminatie is het ongelijk of achtergesteld behandelen van mensen op basis van kenmerken die er niet toe doen, zoals huidskleur, geslacht, religie of handicap. Wie wel discrimineert is nooit een geestelijke mens, want een geestelijke mens onderscheidt zich van niemand.
Ik lees regelmatig commentaren op het begrip "geestelijke mens" , wat toch echt een Bijbels begrip is. Maar dat is dan (kennelijk?) van mensen die discrimineren. Uit 1 Korinthiërs 2:15 kunnen we begrijpen dat 'discriminatie' God niet welgevallig is. Je zult dus wat moeten doen aan je eigen discriminerende opvattingen om het begrip 'geestelijke mens' te doorgronden.
Voor de helderheid: racisme, homofobie, misogynie, misandrie enz zijn eigenschappen van de natuurlijke mens. Met deze eigenschappen onderscheidt de natuurlijke mens zich van een ander. De geestelijke mens zijn allen gelijk en gelijk van waarde.
Maar ga een ander niet verwijten dat jij niet weet wat een geestelijke mens is, jij moet toch zo nodig onderscheid aanbrengen?
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Re: De geestelijke mens wordt van niemand onderscheiden.
het probleem zou ook kunnen zijn dat herinnerd worden aan het zijn van natuurlijke mens vervelend is. Dat is de waarheid en je kunt er niet omheen. Vooral ook omdat ondertussen toch wel duidelijk is dat geestelijke mensen dat probleem niet hebben.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
Zou je denken? Als natuurlijke mens kun je dan toch beter trachten jezelf niet langer te onderscheiden van anderen? Ik citeer even uit 1 Korinthiërs 12Leon schreef: 01 okt 2025, 22:00 het probleem zou ook kunnen zijn dat herinnerd worden aan het zijn van natuurlijke mens vervelend is. Dat is de waarheid en je kunt er niet omheen. Vooral ook omdat ondertussen toch wel duidelijk is dat geestelijke mensen dat probleem niet hebben.
11 Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.
12 Want gelijk het lichaam een is, en vele leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, vele zijnde, maar een lichaam zijn, alzo ook Christus.
13 Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.
14 Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden.
15 Indien de voet zeide: Dewijl ik de hand niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is hij daarom niet van het lichaam?
16 En indien het oor zeide: Dewijl ik het oog niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is het daarom niet van het lichaam?
17 Ware het gehele lichaam het oog, waar zou het gehoor zijn? Ware het gehele lichaam gehoor, waar zou de reuk zijn?
18 Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft.
19 Waren zij alle maar een lid, waar zou het lichaam zijn?
20 Maar nu zijn er wel vele leden, doch maar een lichaam.
Vers 13 verteld dat we door een Geest tot een lichaam zijn gedoopt. Joden, Grieken, het maakt niet uit. Maar zolang de mens nog onderscheid maakt tussen Joden en Grieken, tussen mannen en vrouwen, tussen homo's en hetero's, hoe kun je dan één lichaam zijn? Zolang de mensen nog iets van onderscheid bewaren ben je niet in dezelfde Geest gedrenkt.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
-
Ik krijg de indruk dat Tufkah deze topic heeft opgezet om de steeds terugkerende kritiek op zijn persoon als geestelijk mens te doen stoppen. We gaan zien of het wat in zijn voordeel gaat uithalen. Of geestelijke mensen niet oordelen is voor mij sowieso de vraag. Tufkah heeft zich daar op GG in elke geval zoals bekend meerdere keren aan schuldig gemaakt.
Het lijkt me daarom voor elk mens wel is waar een goed streven om niet te oordelen e.d. maar volmaakt zal niemand worden zodat in mijn optiek niemand zich een geestelijk mens kan noemen, ook Tufkah niet.
Op GG komt het oordelen bij de "geestelijke " mens blijkbaar als hinderlijk over maar in het echte leven zijn er natuurlijk ergere dingen waaraan een mens zich schuldig kan maken, zowel door de natuurlijke als de "geestelijke"
Het is dus maar net waar je je druk om wil maken.
Het lijkt me daarom voor elk mens wel is waar een goed streven om niet te oordelen e.d. maar volmaakt zal niemand worden zodat in mijn optiek niemand zich een geestelijk mens kan noemen, ook Tufkah niet.
Op GG komt het oordelen bij de "geestelijke " mens blijkbaar als hinderlijk over maar in het echte leven zijn er natuurlijk ergere dingen waaraan een mens zich schuldig kan maken, zowel door de natuurlijke als de "geestelijke"
Laatst gewijzigd door J-W op 02 okt 2025, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
De hele bijbel draait om "'oordelen"'.
Wat is in de "" Ogen "" van God Goed en wat is in de "" Ogen "" van God Niet Goed.
De mens die meent met de "" Ogen "" van God te kunnen kijken ( positieve theologie ) oordeelt er daarom vrolijk op los.
Begrijpelijk want oordelen betekent het beschikken over een eigen "' ijkstok "" waarlangs het handelen van anderen wordt gelegd en vervolgens een conclusie ( = oordeel ) wordt getrokken.
Wie niet oordeelt, heeft geen persoonlijke "" ijkstok "" en of de mens zonder "" ijkstok "' in de realiteit bestaat, het lijkt mij van niet.
Wat is in de "" Ogen "" van God Goed en wat is in de "" Ogen "" van God Niet Goed.
De mens die meent met de "" Ogen "" van God te kunnen kijken ( positieve theologie ) oordeelt er daarom vrolijk op los.
Begrijpelijk want oordelen betekent het beschikken over een eigen "' ijkstok "" waarlangs het handelen van anderen wordt gelegd en vervolgens een conclusie ( = oordeel ) wordt getrokken.
Wie niet oordeelt, heeft geen persoonlijke "" ijkstok "" en of de mens zonder "" ijkstok "' in de realiteit bestaat, het lijkt mij van niet.
-
Je moet in staat zijn de eigen ijkstok te relativeren. Dat is een begin van een weg die uiteindelijk naar “altijd aardig” voert.peda schreef: 02 okt 2025, 08:30 De hele bijbel draait om "'oordelen"'.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
Je kunt jezelf wel uitroepen als geestelijk mens of als profeet, dat wil niet zeggen dat je dat dan ook bent.J-W schreef: 02 okt 2025, 08:05 Ik krijg de indruk dat Tufkah deze topic heeft opgezet om de steeds terugkerende kritiek op zijn persoon als geestelijk mens te doen stoppen. We gaan zien of het wat in zijn voordeel gaat uithalen. Of geestelijke mensen niet oordelen is voor mij sowieso de vraag. Tufkah heeft zich daar op GG in elke geval zoals bekend meerdere keren aan schuldig gemaakt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Het is de mens die besluit wat niet langer goed is en wat er nu wel goed is volgens God.peda schreef: 02 okt 2025, 08:30 De hele bijbel draait om "'oordelen"'.
De ijkstok is gemaakt door mensen en nogal eens gewijzigd door mensen. God ijkt niet, God vertrouwt de mens de vrije wil toe en geeft de mens daarmee de verantwoordelijkheid.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
- Man/Vrouw: V
Eh.. bedoel je dat je discriminatie wel veroordeelt ?Tufkah schreef: 01 okt 2025, 20:14 1 Korinthiërs 2:15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
Uit 1 Korinthiërs 2:15 kunnen we begrijpen dat 'discriminatie' God niet welgevallig is.
Onderscheid de geestelijke mens zich dan wel van mensen die discrimineren ?
Opmerkelijk genoeg is Messengers boodschap consistent in het niet oordelen. Tot Hitler aan toe. Maar dat vond jij te ver gaan.
Wie is er dan meer geestelijk georiënteerd conform jouw ijkstok? Imo Messenger
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
-
De geestelijke mens discrimineert niet. Hitler discrimineerde wel. Wat begrijp je daar niet aan?Petra schreef: 02 okt 2025, 10:00Eh.. bedoel je dat je discriminatie wel veroordeelt ?Tufkah schreef: 01 okt 2025, 20:14 1 Korinthiërs 2:15 Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
Uit 1 Korinthiërs 2:15 kunnen we begrijpen dat 'discriminatie' God niet welgevallig is.
Onderscheid de geestelijke mens zich dan wel van mensen die discrimineren ?
Opmerkelijk genoeg is Messengers boodschap consistent in het niet oordelen. Tot Hitler aan toe. Maar dat vond jij te ver gaan.
Wie is er dan meer geestelijk georiënteerd conform jouw ijkstok? Imo Messenger
-
Tufkah schreef: 02 okt 2025, 10:17
........De geestelijke mens discrimineert niet. Hitler discrimineerde wel.............
Deze opmerking van jou is toch een oordeel over een ander?
De natuurlijke mens mag volgens Tufkah niet oordelen of zijn monologen over de geestelijke mens Tufkah gewauwel zijn maar Tufkah mag als geestelijk mens wel een oordeel uitspreken over degenen die volgens hem discrimineren.
Het heeft er daarom alle schijn van dat Tufkah een ijkstok hanteert die alleen zijn eigen belangen dient.
-
Lorber over de geestelijke mens.
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/7/55/
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/7/55/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.