peda schreef: Gisteren, 10:11Dat de mysticus geen katholiek, protestant, moslim, jood of hindu ( allen positieve theologie richtingen ) hoeft te zijn, dat onderschrijf ik ook.Jon schreef: 02 okt 2025, 22:01
Nee hoor. De katholieke kerk kan geen enkele claim leggen op welk kind van God dan ook. Een mysticus is niet katholiek, protestant, moslim, jood of Hindu….. Degene die de donkere nacht heeft ervaren, handelt vanuit een geloof dat niet langer gebaseerd is op een gevoel.
Dat neemt niet weg dat er vanuit de positieve theologie best wel inspiratie kan doordringen op de mysticus.
De 'donkere nacht "" is zoals ik uit de literatuur begrijp een metafoor voor een diepgaande verandering in de mens.
Zoals ik het vertaal wordt hier de spirituele richtingwijzer blijvend omgezet. Tufkah en jij spreken dan van de "' geestelijke "' mens, ik spreek van een mens met een andere spirituele gerichtheid. Wel een soort van nieuwe geboorte binnen het bewustzijn in de "' donkere nacht "".
Maar zoals reeds eerder opgemerkt, ben ik geen mysticus en is voor mij het taalgebruik in de "wereld "" van de mystici nagenoeg niet te volgen.
Ik prefereer namelijk Jip en Janneke taal en daar is bij de "' donkere nacht "" totaal geen sprake van.
De mysticus staat tot de RKK as Griffindor tot Ravenclaw. De Kerk met hoofdletter heeft ze altijd vervolgd en vermoord. De inhoud van de reacties van RF vormt nog een aftreksel daarvan: “van mij” cq “van óns”. Om de donkere nacht van de ziel in te kunnen gaan en God te ontmoeten in het innerlijk heiligdom, zullen eerst alle godsbeelden moeten verpulveren. Wie vasthoudt aan de Kerk-met-hoofdletter (= de beelden) kan de donkere nacht niet binnengaan. Alle mystici die de donkere nacht zijn ingegaan hebben zich innerlijk van de beelden ontdaan. Ook als ze zich fysiek nog in dat instituut bevonden. Ze zijn door God van de kerleer bevrijd en die bevrijding toont Zijn vruchten, waarna ze werden verketterd en vermoord. De Kerk-met-hoofdletter in dit geval in de vorm van de persoon van RF, legt nu nog een claim op de vruchten van Gods werk in de mystici en probeert zo verborgen te houden dat de beelden die het instituut ophoudt ook van binnenuit verpulverd zijn geworden.
De claim die de kerk-met-hoofdletter legt doet mij altijd denken aan Smeagol: “the precious is ours”. En dan met name deze scène:
https://youtu.be/Om8iSXUAKh0?si=SQ3TTEjzx5HwDR8X
En aan wat Jezus heeft gezegd in Mattheus 23:13 en Lucas 11:52.
Mattheüs 23:13 (NBG51)
13 Maar wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij sluit het Koninkrijk der hemelen toe voor de mensen. Immers, gij gaat er niet binnen en die trachten binnen te gaan, laat gij niet toe daarin te komen.
Lucas 11:52 (NBG51)
Wee u, wetgeleerden, want gij hebt de sleutel der kennis weggenomen; zelf zijt gij niet binnengegaan en hen, die trachtten binnen te gaan, hebt gij tegengehouden.