Wat is mystiek en zijn er soorten mystiek?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Wat is mystiek en zijn er soorten mystiek?

Bericht door Tufkah »

https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=6591

‘Zelfloosheid’ bij Madame Guyon

De mystieke weg als ‘wegstromende zelfloosheid’

Zij vergelijkt de mystieke weg met “de wilde eenvoud van een bergrivier, waarbij de ziel zich spontaan... uitstort in het oeverloze van Gods oneindigheid” . Ze legt de nadruk op eenvoud en “wegstromende zelfloosheid”, niet teveel met jezelf bezig zijn. “Dan stort de aan God verloren ziel zich helemaal in die grenzeloze presentie voorbij alle presentie’”

Als de vraag beantwoord moet worden 'wat' mystiek is, dan kunnen we veel kanten op. Maar zonder zelfloosheid is mystiek niet mogelijk. Maar let op, de vele honderden , duizenden mystici welke zich over dit onderwerp hebben uitgesproken , spreken allen op een verschillende wijze er over. De christen Johannes van het Kruis spreekt er anders over dan de moslim Jalal ad-Din Rumi. Toch kun je niet spreken van christelijke mystiek of islamitische mystiek. Het is de ziel welke zich uitstort in de oneindigheid Gods. Maar ook andersom: de oneindigheid Gods stort zich uit in de ziel.

Je kunt wel spreken van een christelijke mysticus. Dan geef je de achtergrond van een bepaalde mysticus weer. Maar de mystiek zelf is nooit christelijk , atheïstisch, islamitisch of nog wat anders. De reden hiervoor is dat de Ene boven alle religies uit gaat..........
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
peda

Re: Wat is mystiek en zijn er soorten mystiek?

Bericht door peda »

Een, in mijn optiek zeer interessant onderwerp en ook voor diegenen die, zoals Peda zelve geen enkele mystieke ervaring/ontmoeting hebben beleefd.
Ik geef bij het onderwerp "" mystiek "" geen lachsalvo's af, maar ik begrijp mystiek ook niet als allemans invulling.
Omdat ik geen mystieke eigen beleving heb, ga ik inhoudelijk te rade bij de mystieke literatuur.
Anders wordt het m.i. een mystiek "" allegaartje "".
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: Gisteren, 12:51 Een, in mijn optiek zeer interessant onderwerp en ook voor diegenen die, zoals Peda zelve geen enkele mystieke ervaring/ontmoeting hebben beleefd.
Ik geef bij het onderwerp "" mystiek "" geen lachsalvo's af, maar ik begrijp mystiek ook niet als allemans invulling.
Omdat ik geen mystieke eigen beleving heb, ga ik inhoudelijk te rade bij de mystieke literatuur.
Ik vind het ook een zeer interessant onderwerp. En dan gaat het mij in deze draad niet zo zeer om welke mysticus we citeren, maar dat de mystiek over de vereniging van mens en God gaat. En dat het een grote zegen is dat Johannes van het Kruis er op een andere wijze over schreef dan Jalal ad-Din Rumi. Juist omdat ze vanuit een verschillende achtergrond schrijven (christendom resp. islam) , schrijven ze er ook verschillend over, maar de kern van de zaak blijft staan. De mystieke vereniging met God is voor alle gezindten mogelijk, dit is niet exclusief christelijk o.i.d.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Jon

Bericht door Jon »

Tufkah schreef: Gisteren, 12:57
peda schreef: Gisteren, 12:51 Een, in mijn optiek zeer interessant onderwerp en ook voor diegenen die, zoals Peda zelve geen enkele mystieke ervaring/ontmoeting hebben beleefd.
Ik vind het ook een zeer interessant onderwerp. En dan gaat het mij in deze draad niet zo zeer om welke mysticus we citeren, maar dat de mystiek over de vereniging van mens en God gaat. En dat het een grote zegen is dat Johannes van het Kruis er op een andere wijze over schreef dan Jalal ad-Din Rumi. Juist omdat ze vanuit een verschillende achtergrond schrijven (christendom resp. islam) , schrijven ze er ook verschillend over, maar de kern van de zaak blijft staan. De mystieke vereniging met God is voor alle gezindten mogelijk, dit is niet exclusief christelijk o.i.d.
De mystieke vereniging van mens en God overstijgt inderdaad iedere religie en iedere denominatie. Geen enkele kerk, synagoge, moskee, tempel of instituut kan er een claim op leggen.

De principes van de ‘ziener’ en het ‘geziene’,
Zijn verschillend van elkaar.
De ziener is Brahman, het geziene is illusie.
Dit is de uitroep van Vedanta.

Adi Sankara, Over onderscheid tussen de kenner en het gekende.

Srí Ramana Maharsi heeft het betreffende werk van Sankara vertaald in een Tamil- vertaling, en hij laat dit voorafgaan door een kort eerbetoon aan Sankara in de vorm van een inleidend vers dat de essentie van dit werk in enkele regels weergeeft:

O, Gij, verheven Sankara,
Gij zijt het subject
Dat kennis heeft
Van subject en object.
Laat het subject in mij vernietigd worden
Als subject én object.
Want dan rijst in mijn geest
Het licht van de Heer alleen.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
J-W

Bericht door J-W »

Zegt mij helemaal niets, niets meer dan mooie proza.
Veel respect voor hen die op deze wijze uiting gaven aan wat zij voelden maar geen behoefte hen na te apen.
Laatst gewijzigd door J-W op 03 okt 2025, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: Gisteren, 14:52
Tufkah schreef: Gisteren, 12:57

De mystieke vereniging van mens en God overstijgt inderdaad iedere religie en iedere denominatie. Geen enkele kerk, synagoge, moskee, tempel of instituut kan er een claim op leggen.

De principes van de ‘ziener’ en het ‘geziene’,
Zijn verschillend van elkaar.
De ziener is Brahman, het geziene is illusie.
Dit is de uitroep van Vedanta.

Adi Sankara, Over onderscheid tussen de kenner en het gekende.

Srí Ramana Maharsi heeft het betreffende werk van Sankara vertaald in een Tamil- vertaling, en hij laat dit voorafgaan door een kort eerbetoon aan Sankara in de vorm van een inleidend vers dat de essentie van dit werk in enkele regels weergeeft:

O, Gij, verheven Sankara,
Gij zijt het subject
Dat kennis heeft
Van subject en object.
Laat het subject in mij vernietigd worden
Als subject én object.
Want dan rijst in mijn geest
Het licht van de Heer alleen.
Paulus en Adi Shankara zouden het roerend met elkaar eens zijn geweest. Paulus geeft ook aan dat alles wat gezien wordt vergankelijk is. ( 2 Korintiërs 4:18). Waarmee Paulus vanuit de Bijbel tot ons zegt geen waarde te hechten aan het vergankelijke. (Inclusief de fysieke mens)

Mystiek gaat in de kern dan ook over heel *). maken wat gebroken is geworden door de gang van de mens in ruimtetijd.

P.S. Het woord "heilig" komt voort uit een oude Germaanse wortel die 'gewijd' of 'volmaakt' betekent. Mystiek zouden we spreken van "heelig". Ziener en het geziene zijn dan bij elkaar thuis......
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 15:01
....Paulus en Adi Shankara zouden het roerend met elkaar eens zijn geweest. Paulus geeft ook aan dat alles wat gezien wordt vergankelijk is. ( 2 Korintiërs 4:18). Waarmee Paulus vanuit de Bijbel tot ons zegt geen waarde te hechten aan het vergankelijke. (Inclusief de fysieke mens)

Mystiek gaat in de kern dan ook over heel maken wat gebroken is geworden door de gang van de mens in ruimtetijd.
Niet mooier maken dan het is Tufkah, om vast te stellen dat alles in dit leven vergankelijk is hoef je geen Paulus of mysticus voor te zijn. Ook zonder met hen te dwepen kan een mens zich dat eigen maken.
Gewoon nuchter blijven en de werkelijkheid onder ogen zien.
Paulus stelt daar dan wel wat tegenover, een eeuwig leven bij JC in het hiernamaals als zijnde het onvergankelijke maar dat was zijn persoonlijke visie.
peda

Bericht door peda »

Eckhart Tolle, niet te verwarren met de mysticus "" Meister Eckhart "' heeft als mysticus mooie literatuur geleverd over de door hem zelf beleefde "" donkere nacht "' en het opgeven van het eigen ego als resultante.
Weliswaar wordt Eckhart Tolle in de literatuur door anderen weer als een New-Age-achtige zelfbenoemde mysticus neergezet, maar zijn schriften zijn wel begrijpelijk, althans voor mij.
Eckhart Tolle is bij mijn weten geen volger van de grotere religieuze/ godsdienstige stromingen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Eckhart Tolle heeft de mystiek een beetje gepopulariseerd. Enerzijds ben ik daar geen voorstander van (New Age) , anderzijds heeft hij een mooi simpel taalgebruik gevonden. Eckhart Tolle noemt het ego het 'pijnlichaam' , dat is wel een mooie vondst. Iedere vorm van pijn, depressie, angst, afgunst e.d. is gerelateerd aan het ego. Maar als je het 'pijnlichaam' noemt dan confronteer je het ego niet zo.

En niet te vergeten is dat Eckhart Tolle de "kracht van het nu" kent. Zelf noem ik dat liever de Christuskracht, maar dat terzijde. Jalal ad-Din Rumi stelde het pijnlichaam ook ter discussie:

Dit mens-zijn is een soort herberg
Elke ochtend weer nieuw bezoek.

Een vreugde, een depressie, een benauwdheid,
een flits van inzicht komt
als een onverwachte gast.

Verwelkom ze; ontvang ze allemaal gastvrij
zelfs als er een menigte verdriet binnenstormt
die met geweld je hele huisraad kort en klein slaat.

Behandel dan toch elke gast met eerbied.
Misschien komt hij de boel ontruimen
om plaats te maken voor extase…….

De donkere gedachte, schaamte, het venijn,
ontmoet ze bij de voordeur met een brede grijns
en vraag ze om erbij te komen zitten.

Wees blij met iedereen die langskomt
de hemel heeft ze stuk voor stuk gestuurd
om jou als raadgever te dienen.

Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Mystiek is simpelweg de vereniging van de mens met God. Elk gebed dat je verricht, elk sacrament dat je ontvangt en elke daad van naastenliefde die je uitvoert is mystiek. Een eenvoudige boer die de rozenkrans bidt is net zo mystiek bezig als een monnik die de lectio divina verricht. Het is bovenal een genadegave, waarop niemand recht heeft. Hij verbindt zich met ons omdat Hij van ons houdt, niet omdat wij zijn verbinding zouden verdienen middels het volgen van een of andere strenge regel. Er zijn geen vaststaande technieken hiervoor, maar wel veelgebruikte handreikingen en hier en daar ook waarschuwingen die uit eeuwenoude ervaring putten.

Er zijn hiertoe enkele universele waarheden die je in elke mystieke stroming wel tegenkomt: het belang van het offer, het ontvangen wat je zelf geeft, de zelfverloochening, het boven jezelf uitstijgen en daardoor juist jezelf worden en de volmaakte eenheid in volmaakte verscheidenheid. De weg van de mystiek komt bij tijd en wijle heel paradoxaal over, maar is in het beginsel eenvoudig en is net als goede kunst en humor ook bedoeld om je denken te verruimen. Wij zijn immers geschapen om volledig met God en elkaar verbonden te leven. Het is de innerlijke strijd tegen wat christenen zonde noemen die de weg zo moeilijk maakt.

De ene levensbeschouwing weet deze mystieke weg beter en vollediger te duiden en te begaan dan de andere. Net zoals de ene taal beter geschikt is voor een bepaalde omgeving dan de andere. In een sneeuwlandschap heb je weinig aan een taal die vooral tropische elementen beschrijft. Zo heb je voor de mystiek een taal nodig die door alle culturen en bevolkingsgroepen wereldwijd begrepen kan worden, omdat zij immers universele menselijke ervaringen omschrijft, maar die de mensheid ook daar buitenuit kan laten stijgen. Een taal die daarom verder gaat dan woorden alleen.

God is daardoor inderdaad niet gebonden aan sacramenten en gemeenschappen, maar Hij verbindt zich daar wel aan om zo die weg aan ons te openbaren en toegankelijk te maken. Want de godsdienst is de taal van de mystiek. Door de dood en verrijzenis van Jezus Christus, die zo de volmaakte weg met God toonde en zo die weg opende, is in mijn verstaan de katholieke 'taal' het meest volledig hierin en wereldwijd daardoor ook het meest gebruikt. Ook niet-katholieken, getuige sommigen hier, maken in hun mystieke spreken alsnog gebruik van katholieke heiligen en bewoordingen. Dat neemt niet weg dat je in andere levensbeschouwingen, zoals het boeddhisme, veel mooie gemeenplaatsen tegenkomt.

Er zijn dus verschillende 'niveaus' van de mystieke weg, die je naar gelang je roeping kunt volgen. Je wordt niet zomaar een monnik of kluizenaar, ook niet in het boeddhisme, maar moet daarvoor een leerweg volgen en alle valkuilen op die weg herkennen. De door Johannes van het Kruis omschreven nacht van de ziel is bijvoorbeeld echt iets heel anders dan een depressie, maar als je de context van zijn omschreven weg niet weet of niet wil weten, kan het wel zo overkomen en daardoor voor mensen zonder ervaring hierin alsnog gevaarlijk uitpakken.

Het belangrijkste blijft: alles is genade en we hebben nergens recht op. En pas na de dood zullen we echt volmaakt met God verenigd worden op een wijze die we ons nu niet kunnen voorstellen, maar die nu al wel veel vreugde, vrede en liefde kan schenken aan hen die ervoor openstaan.
Vrede en alle goeds
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Hallo Robert Frans,

De vereniging met God geschiedt tijdens dit leven, dat is de essentie van de mystiek. De Unio Mystica wat een Latijnse term is voor "mystieke vereniging" . Omdat dit tijdens het leven gebeurd en gepaard gaat met zelfloosheid is er ook geen "na de dood" meer.
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Tufkah schreef: Gisteren, 17:20Hallo Robert Frans,

De vereniging met God geschiedt tijdens dit leven, dat is de essentie van de mystiek.
Dat probeerde ik ook te omschrijven. Elke vereniging met God, van een simpel gebed tot een diepe contemplatie, is mystiek. En na de dood houdt die vereniging niet op, omdat God een eeuwige God is en de totale vereniging met Hem daarom ook eeuwig is. Wie in God geborgen is, een beetje of totaal, zal nooit echt sterven, ook niet als je tijdelijk je lichaam hier achterlaat in het graf of het vuur.
Vrede en alle goeds
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 17:06
........ Eckhart Tolle noemt het ego het 'pijnlichaam' , dat is wel een mooie vondst. Iedere vorm van pijn, pijn, depressie, angst, afgunst e.d. is gerelateerd aan het ego.
Pijn, depressie, angst, afgunst etc, ik denk dat je dat eerst aan de lijve moet hebben ondervonden voordat je je toevlucht zoekt in het spirituele. Of dan alle narigheid is opgelost betwijfel ik maar het zou een mens wel kunnen afleiden zodat hij niet meer terug wil. In die zin kan het voor sommigen nuttig zijn maar het ego blijft natuurlijk, dat lost niet zomaar vanzelf in het niets op door na het bestuderen van wat werken van bekende mistyci hun donkere nacht in te gaan. Geen ego meer te hebben is een illusie.