Klopt. Het is maar net hoe je het Evangelie wilt lezen. Wie de Johannes Proloog (SV) leest die ziet direct dat de Zoon over Zelf (Hetzelve) gaat. Maar dat Zelf duidt geen specifiek iemand aan. Het is niet een mentaal te begrijpen onderverdeling in drie personen. En wat vooral ook van belang is, is dat dit Zelf (Mij) door de duisternis niet begrepen wordt. (Joh 1:5) Voorts zijn er de vele "Ik ben sprekingen" die er naar verwijzen wat de Zoon is. Waarvan (wat mij betreft) het "Ik ben de weg, de waarheid en het leven" de belangrijkste is. Jezus noemt zichzelf helemaal geen persoon. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.Jon schreef: Gisteren, 09:25Daarom sprak Jezus constant over zichzelf in de derde persoon. Zoals bijvoorbeeld in Johannes 17:1-5. Een keer door naar zichzelf te verwijzen als Jezus Christus en een keer door naar zichzelf te verwijzen als de Zoon. Mattheüs verwijst ook naar zichzelf in de derde persoon (Mattheüs 9:9). En Paulus ook. (2Korinthe 12:2)Tufkah schreef: 05 okt 2025, 16:09
Wat uit de Geest is geboren is een geheel andere mens. Een nieuwe mens, voortkomend uit de oude, natuurlijke mens. Zoals een vlinder voortkomt uit de rups. Een vlinder is geen rups, maar het is toch dezelfde.
De natuurlijke mens kijkt steeds naar het toekomstig onvervulde , waar de dood aan de horizon gloort. (En gelooft om die reden in het hiernamaals ) Wat uit de Geest is geboren is niet meer gebonden aan verleden of toekomst. Daarom weet 'het' niet waar het naar toe gaat.
De mens zijn 'vijand' is zijn eigen denkvermogen, wegens het denkvermogen heeft de mens een 'idee' gekregen over zijn eigen dood. De mens kan nadenken over zijn eigen dood. Daarom schrijft Paulus ook dat we moeten vernieuwen in ons denken en gemoed. Romeinen 12:2
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Het ego is gelijkvormig aan de wereld en het gemoed houdt het ego in stand. Als ons gemoed vernieuwd is, dan veranderd het denken ook. Het gemoed is dan ook de plaats van de Goddelijke vereniging, en daar begint de mystiek.
Het Ik/Mij/Zelf is niet de mensgeworden Jezus of de door de kerk bedachte 'persoon'. Het is het Universele Zelf wat ook wel de Waarheid wordt genoemd. Dat is wat er intrinsiek (=innerlijke aard) ontdekt kan worden. Niet na de dood uiteraard, dat is te laat. Daarom begrijp ik ook niet dat Yours de egodood is gestorven en tóch het hiernamaals wenst. Het enige wat van belang is , is dat je tot de Vader komt op de wijze zoals Jezus die leert. (Joh 14:6) Daartoe volgt de mens Mij en niets of niemand anders. Natuurlijk is een lidmaatschap van welke kerk dan ook geen enkel probleem, maar Mij volgen doe je op eigen houtje, autodidactisch en zonder inmenging van derden. Vooral het zelf-doen *) is van het hoogste belang, alleen de volgeling komt aan bij die mystieke Waarheid welke onbetwijfelbaar is.
*) Zelf niet-doen.