Wat is mystiek en zijn er soorten mystiek?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Wat is mystiek en zijn er soorten mystiek?

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: Gisteren, 09:25
Tufkah schreef: 05 okt 2025, 16:09

Wat uit de Geest is geboren is een geheel andere mens. Een nieuwe mens, voortkomend uit de oude, natuurlijke mens. Zoals een vlinder voortkomt uit de rups. Een vlinder is geen rups, maar het is toch dezelfde.

De natuurlijke mens kijkt steeds naar het toekomstig onvervulde , waar de dood aan de horizon gloort. (En gelooft om die reden in het hiernamaals ) Wat uit de Geest is geboren is niet meer gebonden aan verleden of toekomst. Daarom weet 'het' niet waar het naar toe gaat.

De mens zijn 'vijand' is zijn eigen denkvermogen, wegens het denkvermogen heeft de mens een 'idee' gekregen over zijn eigen dood. De mens kan nadenken over zijn eigen dood. Daarom schrijft Paulus ook dat we moeten vernieuwen in ons denken en gemoed. Romeinen 12:2

En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

Het ego is gelijkvormig aan de wereld en het gemoed houdt het ego in stand. Als ons gemoed vernieuwd is, dan veranderd het denken ook. Het gemoed is dan ook de plaats van de Goddelijke vereniging, en daar begint de mystiek.
Daarom sprak Jezus constant over zichzelf in de derde persoon. Zoals bijvoorbeeld in Johannes 17:1-5. Een keer door naar zichzelf te verwijzen als Jezus Christus en een keer door naar zichzelf te verwijzen als de Zoon. Mattheüs verwijst ook naar zichzelf in de derde persoon (Mattheüs 9:9). En Paulus ook. (2Korinthe 12:2)
Klopt. Het is maar net hoe je het Evangelie wilt lezen. Wie de Johannes Proloog (SV) leest die ziet direct dat de Zoon over Zelf (Hetzelve) gaat. Maar dat Zelf duidt geen specifiek iemand aan. Het is niet een mentaal te begrijpen onderverdeling in drie personen. En wat vooral ook van belang is, is dat dit Zelf (Mij) door de duisternis niet begrepen wordt. (Joh 1:5) Voorts zijn er de vele "Ik ben sprekingen" die er naar verwijzen wat de Zoon is. Waarvan (wat mij betreft) het "Ik ben de weg, de waarheid en het leven" de belangrijkste is. Jezus noemt zichzelf helemaal geen persoon. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Het Ik/Mij/Zelf is niet de mensgeworden Jezus of de door de kerk bedachte 'persoon'. Het is het Universele Zelf wat ook wel de Waarheid wordt genoemd. Dat is wat er intrinsiek (=innerlijke aard) ontdekt kan worden. Niet na de dood uiteraard, dat is te laat. Daarom begrijp ik ook niet dat Yours de egodood is gestorven en tóch het hiernamaals wenst. Het enige wat van belang is , is dat je tot de Vader komt op de wijze zoals Jezus die leert. (Joh 14:6) Daartoe volgt de mens Mij en niets of niemand anders. Natuurlijk is een lidmaatschap van welke kerk dan ook geen enkel probleem, maar Mij volgen doe je op eigen houtje, autodidactisch en zonder inmenging van derden. Vooral het zelf-doen *) is van het hoogste belang, alleen de volgeling komt aan bij die mystieke Waarheid welke onbetwijfelbaar is.

*) Zelf niet-doen.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
peda

Bericht door peda »

De ego dood sterven, kan theologisch zeker begrepen worden, als het moment waarop de spirituele richting veranderd.
Het moment van spiritueel "' wedergeboren "' worden, waarna de spiritueel "' wedergeboren "" mens ook na de biologische dood voor zich een wenkend hiernamaals perspectief ziet.
Geen moeilijk te verwoorden mystiek zelf-doen-geloof voorbehouden aan enkelen, maar een andere spirituele insteek, te begrijpen voor velen.
De grote godsdiensten leveren hun bijzondere spirituele "' insteek "' richting het "" hiernamaals-heil ". Volg aldaar de georganiseerde "" geloofs-herder/goeroe "'.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 10:03
............ Daarom begrijp ik ook niet dat Yours de egodood is gestorven en tóch het hiernamaals wenst.......
Kun je nog wel een beetje slapen Tufkah?
Het geloof van Yours houd je wel bezig, en dat voor iemand die al in het bruidsvertrek zegt te zijn........
Blijkbaar kun je het moeilijk verkroppen dat Yours niet met jouw geloof, jouw visie, jouw overtuiging instemt.
Speelt het ego jou soms nog altijd parten?
Joh, accepteer het gewoon en ga je eigen geestelijke spirituele leven leiden, veel gezonder dan wakker liggen over en je ergeren aan andermans geloof. Iedereen begrijp wel eens iets niet, dat alsmaar herhalen heeft geen zin, leer er mee te leven.
umit

Bericht door umit »

soms begrijp ik helemaal nik van jullie gesprekken als buitenstaander.
We hebben inmiddels de ego dood, wat betekent dat je geen behoeften en lusten meer hebt;

natuurlijke of biologische dood, waar de ziel van het lichaam wordt gescheiden;

Spirituele dood, waar je ziel gewoon ophoudt te bestaan in feite...voor zover ik het begrepen heb...als vervanging voor hel;

Het opgaan van de geest in de Geest van God (hemel)...
Los daarvan is er ook een hiernamaals....wat dat dan ook mag zijn...

Mensen die Jezus niet accepteren als God kiezen voor eenzaamheid, dus zonder God, tot in de eeuwigheid...zijn ze dan spiritueel dood?

Verder kan je spiritueel wedergeboren worden, wat betekent dat je daarvoor eerst spiritueel sterven moet, wat betekent dat je kort de hel in en uitgaat...

verwarrend allemaal.
Messenger

Bericht door Messenger »

umit schreef: Gisteren, 11:40 soms begrijp ik helemaal nik van jullie gesprekken als buitenstaander.
We hebben inmiddels de ego dood, wat betekent dat je geen behoeften en lusten meer hebt;
Het nastreven van de ego dood is overdreven. Sommigen zien het ego als de duivel geloof ik, maar dat is onzin.

Het lijkt mij voldoende om het ego te overstijgen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

umit schreef: Gisteren, 11:40 soms begrijp ik helemaal nik van jullie gesprekken als buitenstaander.

Spirituele dood, waar je ziel gewoon ophoudt te bestaan in feite...voor zover ik het begrepen heb...als vervanging voor hel;

Mensen die Jezus niet accepteren als God kiezen voor eenzaamheid, dus zonder God, tot in de eeuwigheid...zijn ze dan spiritueel dood?

Verder kan je spiritueel wedergeboren worden, wat betekent dat je daarvoor eerst spiritueel sterven moet, wat betekent dat je kort de hel in en uitgaat...

verwarrend allemaal.
Heel verwarrend inderdaad en niet alleen voor jou. Voor mij als "gewone" christen staat het mystieke geloof heel ver me af. Er worden wel dezelfde termen gebruikt maar de invulling is allesbehalve mainstream christelijk.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Tufkah

Bericht door Tufkah »

verwarrend allemaal.
Het geloof in een hiernamaals is het geloof van het ego. Hoe je uit het ego kan komen, dat kan alleen middels Mij.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: Gisteren, 10:31 De ego dood sterven, kan theologisch zeker begrepen worden, als het moment waarop de spirituele richting veranderd.
Het moment van spiritueel "' wedergeboren "' worden, waarna de spiritueel "' wedergeboren "" mens ook na de biologische dood voor zich een wenkend hiernamaals perspectief ziet.
Geen moeilijk te verwoorden mystiek zelf-doen-geloof voorbehouden aan enkelen, maar een andere spirituele insteek, te begrijpen voor velen.
De grote godsdiensten leveren hun bijzondere spirituele "' insteek "' richting het "" hiernamaals-heil ". Volg aldaar de georganiseerde "" geloofs-herder/goeroe "'.
Het vetgemaakte is dus juist niet aan de orde. Het is de natuurlijke mens die een carrière ambieert na de biologische dood. Jezus leert nu juist dat de mens opnieuw geboren moet worden anders kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.

Johannes 3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Jon schreef: 03 okt 2025, 14:52
De principes van de ‘ziener’ en het ‘geziene’,
Zijn verschillend van elkaar.
De ziener is Brahman, het geziene is illusie.
Dit is de uitroep van Vedanta.

Adi Sankara, Over onderscheid tussen de kenner en het gekende.

Joh 3:3 gaat over hetzelfde als waar Adi Sankara het over heeft: zien. Joh 3:3 gaat over hetzelfde als 1 Korinthiërs 2:14 Alleen noemt Paulus het geen 'zien' , maar geestelijk onderscheiden.

Dat vermogen van 'zien' (of geestelijk onderscheiden, of Nous bij Maria Magdalena) is noodzakelijk om het Koninkrijk Gods te kunnen betreden, maar dat Koninkrijk heeft niks met een hiernamaals van doen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

dingo schreef: Gisteren, 11:54

verwarrend allemaal.
Heel verwarrend inderdaad en niet alleen voor jou. Voor mij als "gewone" christen staat het mystieke geloof heel ver me af. Er worden wel dezelfde termen gebruikt maar de invulling is allesbehalve mainstream christelijk.
Ter verduidelijking. Mystiek is geen geloof. De mystiek gaat (o.a.) over de vereniging met God. Dat is een gebeurtenis.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Jon schreef: Gisteren, 09:25

Daarom sprak Jezus constant over zichzelf in de derde persoon. Zoals bijvoorbeeld in Johannes 17:1-5. Een keer door naar zichzelf te verwijzen als Jezus Christus en een keer door naar zichzelf te verwijzen als de Zoon. Mattheüs verwijst ook naar zichzelf in de derde persoon (Mattheüs 9:9). En Paulus ook. (2Korinthe 12:2)
Klopt. Het is maar net hoe je het Evangelie wilt lezen. Wie de Johannes Proloog (SV) leest die ziet direct dat de Zoon over Zelf (Hetzelve) gaat. Maar dat Zelf duidt geen specifiek iemand aan. Het is niet een mentaal te begrijpen onderverdeling in drie personen. En wat vooral ook van belang is, is dat dit Zelf (Mij) door de duisternis niet begrepen wordt. (Joh 1:5) Voorts zijn er de vele "Ik ben sprekingen" die er naar verwijzen wat de Zoon is. Waarvan (wat mij betreft) het "Ik ben de weg, de waarheid en het leven" de belangrijkste is. Jezus noemt zichzelf helemaal geen persoon. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Het Ik/Mij/Zelf is niet de mensgeworden Jezus of de door de kerk bedachte 'persoon'. Het is het Universele Zelf wat ook wel de Waarheid wordt genoemd. Dat is wat er intrinsiek (=innerlijke aard) ontdekt kan worden. Niet na de dood uiteraard, dat is te laat. Daarom begrijp ik ook niet dat Yours de egodood is gestorven en tóch het hiernamaals wenst. Het enige wat van belang is , is dat je tot de Vader komt op de wijze zoals Jezus die leert. (Joh 14:6) Daartoe volgt de mens Mij en niets of niemand anders. Natuurlijk is een lidmaatschap van welke kerk dan ook geen enkel probleem, maar Mij volgen doe je op eigen houtje, autodidactisch en zonder inmenging van derden. Vooral het zelf-doen *) is van het hoogste belang, alleen de volgeling komt aan bij die mystieke Waarheid welke onbetwijfelbaar is.

*) Zelf niet-doen.
Ik heb niet de illusie dat ik je nog kan bereiken, Tufkah.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 12:18
Het geloof in een hiernamaals is het geloof van het ego. Hoe je uit het ego kan komen, dat kan alleen middels Mij.
Als Tufkah het zo goed weet waarom zit Tufkah dan nog steeds in het ego?
Laatst gewijzigd door J-W op 06 okt 2025, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 12:26 .........Dat vermogen van 'zien' (of geestelijk onderscheiden, of Nous bij Maria Magdalena) is noodzakelijk om het Koninkrijk Gods te kunnen betreden, maar dat Koninkrijk heeft niks met een hiernamaals van doen.
Jij spendeert er al je tijd aan om ons er van te overtuigen dat jij als enkeling Het Koninkrijk Gods bent betreden.
Waarom merken wij daar niets van en kom je als een gewoon mens met een ego over?
Is het soms niet zo leuk in Het Koninkrijk Gods en stap je er telkens even uit om hier wat te tikken?
Misschien eens overwegen of het werkelijke Koninkrijk Gods pas NA de dood betreden kan worden dus overschakelen naar een hiernamaals?
Doet misschien even pijn maar er zijn genoeg bijbelteksten te vinden die je voldoende zekerheid over een hiernamaals kunnen geven.
En jij geloof toch in de bijbel?
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: Gisteren, 13:07

*) Zelf niet-doen.
Ik heb niet de illusie dat ik je nog kan bereiken, Tufkah.
Onze wegen zijn gescheiden.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

verwarrend allemaal.
Ik denk dat niemand Tufkah begrijpt. Ik kan me ook niet voorstellen dat het zijn bedoeling is om begrepen te worden. Tufkah vindt het prachtig om elke dag een hoop rotzooi op het forum te dumpen. Elk gevoel voor logica is hem vreemd. Vandaag beweert ie dat Jezus geen persoon is. Het is erg met hem. De dorpsgek van het forum.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Inktvlam schreef: Gisteren, 16:02

verwarrend allemaal.
Ik denk dat niemand Tufkah begrijpt. Ik kan me ook niet voorstellen dat het zijn bedoeling is om begrepen te worden.
Dat zie je goed, mystiek kan niet mentaal begrepen worden. In de mystiek zoekt men dan ook geen medestanders.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Omdat mystiek niet is weggelegd voor de natuurlijke mens en het daarmee verbonden ego, kunnen geïnteresseerden onderzoek doen naar datzelfde ego. Het ego bestaat zolang jij er in gelooft. En omdat het ego per definitie is afgescheiden van God, kun je je van God alleen maar mentale voorstellingen en overtuigingen maken. (Mentaal geloof) Het zelfbedachte ego die in een zelfbedachte God gelooft en naar een zelfbedacht hiernamaals wil.

https://juwelenschip.nl/2018/04/27/5-ke ... erkleinen/

Eckhart Tolle: “Het Ego bevat ook persoonlijke identificaties. Niet alleen met bezittingen, maar ook met meningen, uiterlijk, langdurige boosheid, ideeën over jezelf dat je niet goed genoeg bent, of je wel succesvol bent, of dat je een mislukking bent.”

“Inhoudelijk varieert het Ego van persoon tot persoon, maar ze werken allemaal op dezelfde manier. Met andere woorden: Ego’s verschillen alleen aan de buitenkant. Diep van binnen zijn ze allemaal identiek. Op welke manier zijn ze hetzelfde? Ze leven van identificering en afscheiding. Wanneer je leeft met de door je geest bedachte Zelf, bestaande uit gedachten en emoties, dan is dat je Ego. Ego is de basis van jouw onzekerheid, want gedachten en emoties zijn van nature kortdurend en vluchtig. Elk Ego worstelt voortdurend om te kunnen overleven, probeert zichzelf te beschermen en te vergroten. Om de ‘Ik-gedachte’ hoog te houden heeft het de tegenovergestelde gedachte ‘de ander’ nodig. En de meest tegenovergestelde ‘ander’ is de ‘vijandige ander’. In dit onbewuste egoïstische patroon schuilt de dwangmatige gewoonte om vooral de fouten bij anderen te zien en daarover te klagen. Jezus verwees ernaar toen hij zei: “Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt?”

Jezus helpt je van je eigen ego af, maar dan moet je wel zelf meewerken uiteraard. Je eigen ego is volledig door je eigen denkvermogen bedacht en door je eigen denkvermogen in stand gehouden.

4 Belangrijke kenmerken van het Ego:

- Klagen en wrok
- Reactiviteit en grieven
- Verdedigen van een illusie
- Het Ego is niet persoonlijk

Uiteindelijk zul je -indien verlost van jezelf- de conclusie trekken dat je het ego jezelf hebt aangedaan. Geheel onnodig, want God heeft nooit opgedragen om in je eigen ego te geloven. Geloven ja. Je gelooft in je eigen ego. Je zit gevangen in een wereld van je eigen denkbeelden en de deur staat wijd open......
Tufkah

Bericht door Tufkah »

https://holistik.nl/pijnlichaam/

Identificatie met het pijnlichaam

Dit klinkt simpeler dan het in werkelijkheid is. Want aangezien het pijnlichaam wilt overleven, zal het aanvankelijk steeds weer proberen te zorgen dat jij je ermee identificeert. Je kunt op een enorme weerstand in jezelf stuiten en zelfs fysieke pijnen krijgen. Vooral als je gewend bent je met je pijnlichaam te identificeren. Het klinkt misschien gek, aangezien pijn onplezierig is, maar veel mensen verheffen hun pijn (onbewust) tot hun identiteit. Ze zijn hun woede, verdriet, trauma en ontevredenheid. Ze worden onrustig als ze eraan denken hun pijnlichaam los te laten, want erachter ligt het onbekende. En het onbekende is eng. Deze angst is echter gewoon weer een onderdeel van het pijnlichaam. Als je het steeds weer met aanwezigheid blijft observeren, zul je zien dat jij de alchemist van je eigen belevingswereld kunt zijn. De pijn wordt dan brandstof voor je bewustzijn, zegt Eckhart Tolle: je transmuteert je pijn met aanwezigheid. Je bewustzijn gaat zich als het ware voeden met je pijnlichaam. De rollen zijn omgedraaid!

----------------------------------------

Wat het ego/pijnlichaam doet is zichzelf steeds maar voeden met ego-dingen zoals woede, verdriet, trauma en ontevredenheid. Iedere reflectie op deze wereld houdt het ego in stand. En brengt ook fysiek ongemak met zich mee in allerlei vormen.

Als het pijnlichaam is verdwenen komt er iets anders voor terug. Bevrijding welke zich uit als het zogeheten energetisch dubbel. Het pijnlichaam leeft in afgescheidenheid van God, een goede eerste stap is het einde van al die emoties die jouw ego voeden. Dat doe je simpelweg door tegenwoordigheid van geest. En dan zul je zien hoe gek de meeste mensen reageren. Ze worden boos om niks...... (En gaan uit boosheid op rare partijen stemmen, maar dat is weer wat anders.)

De zogeheten 'boosmens' is het pijnlichaam c.q. ego bij uitstek. Maar het enige wat het leven van je vraagt is aanwezigheid an sich. Niet de aanwezigheid van Jan, Marie, Klaas of weet ik veel wie.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Terzijde: Jezus waarschuwde reeds 2000 jaar geleden al voor de 'boosmens'.

Mattheüs 13 : 19 Als iemand dat Woord des Koninkrijks hoort, en niet verstaat, zo komt de boze, en rukt weg, hetgeen in zijn hart gezaaid was; deze is degene, die bij den weg bezaaid is.

Dus als jij het Woord des Koninkrijks hoort, maar niet verstaat dan weet je hoe dat komt. Je bent zelf het probleem......
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 19:23 Terzijde: Jezus waarschuwde reeds 2000 jaar geleden al voor de 'boosmens'.

Mattheüs 13 : 19 Als iemand dat Woord des Koninkrijks hoort, en niet verstaat, zo komt de boze, en rukt weg, hetgeen in zijn hart gezaaid was; deze is degene, die bij den weg bezaaid is.

Dus als jij het Woord des Koninkrijks hoort, maar niet verstaat dan weet je hoe dat komt. Je bent zelf het probleem......
Haha, die Tufkah, is je ego beledigd en ga je nu in de aanval?
Ik krijg dankzij GG een steeds beter inzicht in de geestelijke mens.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 17:06
Inktvlam schreef: Gisteren, 16:02
Ik denk dat niemand Tufkah begrijpt. Ik kan me ook niet voorstellen dat het zijn bedoeling is om begrepen te worden.
Dat zie je goed, mystiek kan niet mentaal begrepen worden. In de mystiek zoekt men dan ook geen medestanders.
Is dat zo? Geestelijke mensen herkennen elkaar toch beweer jij altijd? Je kijkt dus wel degelijk uit naar medestanders leugenaar!
Maar hier zoekt Tufkah goed verkeerd, dit is een forum van natuurlijke mensen die hem met zijn gewauwel wegkijken.
Dus waarom plaats je hier citaten die naar jouw zeggen bij voorbaat al niet begrepen kunnen worden?
Zoek je aandacht met je negatieve geleuter?
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 19:23
..............Dus als jij het Woord des Koninkrijks hoort, maar niet verstaat dan weet je hoe dat komt. Je bent zelf het probleem......
Wie heeft hier een probleem? Jij Tufkah? Je reageert namelijk nogal agressief!
Voel je je In het nauw gedreven? Niet nodig hoor. Op de brede weg wordt graag om je gelachen :lol: