Men kan ook de Bijbel als een spoorboekje beschouwen. Eenmaal aangekomen op de bestemming is het spoorboekje overbodig. Je kunt wel passagiers die nog zoekende zijn naar het spoorboekje verwijzen. En dan komt natuurlijk ook het gekrakeel weer op gang, want in het spoorboekje staan zoveel tegenstrijdige zaken. Degenen die nog onderweg zijn slaan elkaar soms met de spoorboekjes de hersens in. Tja, dat was nou net niet de bedoeling.
Mij lijkt het een spoorboekje dat voor geen meter klopt.
Er staan niet bestaande lijnen in en andere lijnen worden niet benoemd.
Ook hier rijden de treinen niet op tijd.
Vertraging van meer dan 2.000 jaar.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Je kunt de Bijbel helemaal uit je hoofd leren en nog steeds niks weten.
Je hoeft maar een keer de trein te missen om te weten dat je spoorboekje niet deugt.
Dat een spoorboekje niet deugt, is het verhaal van diegenen die niet instappen in de religieuze trein of instappen in een andere religieuze trein.
Diegenen die in velerlei religieuze treinen zitten, herkennen zich helemaal niet in het verhaal dat hun spoorregeling niet deugt.
In tegendeel, hun geloofstrein rijdt altijd precies op tijd. Diegenen die niet in hun trein stappen hebben last van een niet deugdelijke spoorregeling.
Verschil moet er wel zijn, anders zou het niet uitmaken in welke trein er wordt gestapt.
Je kunt pas constateren of het spoorboekje deugt als je op je bestemming bent aangekomen. Dat is de handicap van de Bijbel. Dus kan iedereen beweren dat het spoorboekje niet deugt. En kan iedereen fantaseren over de bestemming. Of ontkennen dat er een bestemming is. Het woud van de duizenden meningen.....
Probeer nooit een varken te leren zingen; het verspilt je tijd en je irriteert het varken.
Tufkah schreef: Gisteren, 17:34
Je kunt pas constateren of het spoorboekje deugt als je op je bestemming bent aangekomen. Dat is de handicap van de Bijbel. Dus kan iedereen beweren dat het spoorboekje niet deugt. En kan iedereen fantaseren over de bestemming. Of ontkennen dat er een bestemming is. Het woud van de duizenden meningen.....
Daarom gaat het vergelijking met het spoorboekje ook niet op: als je op een station aan komt dan staat er een bord met het bestemming en weer je dat je er bent. Iedereen kan dat zien. Met de Bijbel in de hand kan iedereen van alles fantaseren dat niet valt te controleren.
Tufkah schreef: Gisteren, 17:34
Daarom gaat het vergelijking met het spoorboekje ook niet op: als je op een station aan komt dan staat er een bord met het bestemming en weer je dat je er bent. Iedereen kan dat zien. Met de Bijbel in de hand kan iedereen van alles fantaseren dat niet valt te controleren.
Dat ben ik met je eens, de bestemming valt niet te controleren. Dus zie je vanuit de christelijke wereld talloze bestemmingen. De JG kennen weer een andere bestemming dan de katholieken. Toen Paus Franciscus overleed hoorde ik een of andere kardinaal beweren dat de Paus nu in het Huis van de Vader is aangekomen. Ik dacht er zo het mijne van........
Daarom is de Bijbel ook een multi-interpretabel boek. En het mooie is dat Jezus dat al voorzag: de brede weg leidt naar de ondergang.
Probeer nooit een varken te leren zingen; het verspilt je tijd en je irriteert het varken.
In mijn optiek levert de spirituele brede weg een voor iedereen andere "' uitkomst "' op.
Over een eventuele "" ondergang "' van de brede weg-volger is niets met zekerheid te vertellen.
De "' ondergang "" voor andersdenkenden wordt er m.i. door velen bijgehaald om de eigen overtuiging meer gewicht te geven.
Omdat vele spirituele overtuigingen verbonden zijn met specifiek eigen "' doem-scenario's "" mislukt zulk meer gewicht geven ook weer, immers welke overtuiging geeft de Echte Garantie om aan de "" ondergang "" te ontsnappen cq is er wel sprake van een noodzaak tot "' ontsnapping "".
Niemand die Het Antwoord echt weet. De bonte stoet van velerlei "" ondergangs-profeten"" elk met een andere "" ondergangs-kleur "".
peda schreef: Vandaag, 10:19
In mijn optiek levert de spirituele brede weg een voor iedereen andere "' uitkomst "' op.
Over een eventuele "" ondergang "' van de brede weg-volger is niets met zekerheid te vertellen.
De "' ondergang "" voor andersdenkenden wordt er m.i. door velen bijgehaald om de eigen overtuiging meer gewicht te geven.
Omdat vele spirituele overtuigingen verbonden zijn met specifiek eigen "' doem-scenario's "" mislukt zulk meer gewicht geven ook weer, immers welke overtuiging geeft de Echte Garantie om aan de "" ondergang "" te ontsnappen cq is er wel sprake van een noodzaak tot "' ontsnapping "".
Niemand die Het Antwoord echt weet. De bonte stoet van velerlei "" ondergangs-profeten"" elk met een andere "" ondergangs-kleur "".
Mijn spirituele overtuiging is nu juist dat er geen enkele ziel verloren gaat. De weg gaan zal voor sommige zielen (veel) langer duren omdat zij door het kwaad dat zij doen/deden hun karma/oorzaak en gevolg goed zullen moeten maken: daar gaan nog wel eens een flink aantal levens over heen. Maar verdoemd is dus geen enkele ziel.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Mijn spirituele overtuiging is nu juist dat er geen enkele ziel verloren gaat. De weg gaan zal voor sommige zielen (veel) langer duren omdat zij door het kwaad dat zij doen/deden hun karma/oorzaak en gevolg goed zullen moeten maken: daar gaan nog wel eens een flink aantal levens over heen. Maar verdoemd is dus geen enkele ziel.
Hallo Yours,
Ik ken jouw opvatting.
Mijn betoog ging meer over het "' jongleren "" met "' ondergangs-teksten ".
In vroeger tijd paste het prima in de "' kerkelijke "" cultuur om de onderdanen in het gareel te houden met het snoeren van angst rond het persoonlijk lot na de dood van recalcitrante gelovigen.
Uit die tijd komt ook de "' gok van Pascal "', ofwel volg voor de persoonlijke zekerheid rond na de dood maar de lokaal geldende kerkelijke leerstellingen en het komt allemaal na de dood goed met U ( gok niet met een 50 % kans op een verkeerde afloop ).
Anno 2025 is evenwel het ter beschikking staande arsenaal aan spirituele visies/overtuigingen dermate groot, dat de gok van "" Pascal "" niet meer opgaat ( de kans op succes is inmiddels quasi kleiner als 1% geworden ).
Thans wordt m.i. meer gekozen op basis van persoonlijk aansprekende spirituele overtuiging en niet meer uit angst voor de bonte stoet aan velerlei "' verdoemings-kleuren"" .
Laatst gewijzigd door peda op 17 okt 2025, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De brede weg leidt naar de ondergang. De brede weg, dat is het veld der (spirituele) overtuigen waar iedereen het beter weet. Er zijn slechts weinigen die beseffen dat het oordeel aan de Zoon is gegeven. Zou zo'n kardinaal die zich uitsprak over paus Fransiscus dat beseffen, dan had hij het wel uit zijn hoofd gelaten om te buikspreken voor de Zoon. Kennelijk wordt "het spoorboekje" ook op hoog niveau niet goed gelezen.
Jouw overtuiging correspondeert ook niet met de Bijbel. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. (Mat 7:13)
Jij beweert in het kader van je reïncarnatie-overtuiging iets wat strijdig is met de bewering van Jezus. Of Jezus heeft gelijk of jij hebt gelijk, maar je kunt niet tegelijkertijd beweren dat niemand verloren gaat en dat velen zich (op de brede weg) naar de ondergang spoeden. Ik heb je er vaker aan herinnert, maar het veld der overtuigingen is hardnekkig.
Ik lees Mat 7:13 als een voorspelling die betrekking heeft op "' ondergang "" na de dood.
Wanneer Mat 7:13 betrekking heeft op "' ondergang "" tijdens het leven op aarde , dan gaat iedere brede weg volger gewoon voort met datgene waar hij/ zij mee bezig is. Ondergang op aarde komt niet door het volgen van de brede weg, maar door velerlei andere oorzaken van menselijke en natuurlijke afkomst.
peda schreef: Vandaag, 12:38
Ik lees Mat 7:13 als een voorspelling die betrekking heeft op "' ondergang "" na de dood.
Wanneer Mat 7:13 betrekking heeft op "' ondergang "" tijdens het leven op aarde , dan gaat iedere brede weg volger gewoon voort met datgene waar hij/ zij mee bezig is. Ondergang op aarde komt niet door het volgen van de brede weg, maar door velerlei andere oorzaken.
In de filosofie van Yours krijgen alle zielen eindeloos kansen, dus dat is ook "na de dood" (van dit leven). Net zolang tot de laatste ziel gered is. Maar Jezus spreekt op diverse plaatsen in het Evangelie dat de afvallers de ondergang tegemoet gaan. Ergo: Jezus zegt zelfs dat degenen die het leven willen behouden het zullen verliezen. Veel duidelijker kan het niet worden. Alle reïncarnatie-gelovigen willen het leven behouden, dus die gaan sowieso verloren als men Jezus goed verstaat.
Een prima bewijs van het multi-interpretabele karakter van de Bijbel.
Wanneer Mat 7:13 betrekking heeft op "' ondergang "" tijdens het leven op aarde , dan gaat iedere brede weg volger gewoon voort met datgene waar hij/ zij mee bezig is. Ondergang op aarde komt niet door het volgen van de brede weg, maar door velerlei andere oorzaken.
In de filosofie van Yours krijgen alle zielen eindeloos kansen, dus dat is ook "na de dood" (van dit leven). Net zolang tot de laatste ziel gered is. Maar Jezus spreekt op diverse plaatsen in het Evangelie dat de afvallers de ondergang tegemoet gaan. Ergo: Jezus zegt zelfs dat degenen die het leven willen behouden het zullen verliezen. Veel duidelijker kan het niet worden. Alle reïncarnatie-gelovigen willen het leven behouden, dus die gaan sowieso verloren als men Jezus goed verstaat.
Hallo Tufkah,
Jij schrijft bij voortduring dat "" na de dood "" voor de mens niet bestaat, dus heeft "" ondergang "" bij jou niets te maken met individueel voortleven na de dood.
Ondergang tijdens het leven op aarde is in mijn optiek niet iets om je druk over te maken, immers het menselijk- en natuurlijk kwaad dat op aarde voorkomt, zorgt voor veel meer onheil, als de spiritueel gekleurde ondergang op aarde , zo mijn visie.
Je praat er over heen Tufkah.
De ondergang en het einde van de brede weg is volgens de bijbel NA de dood.
Omdat jij niet in een hiernamaals wilt geloven plaats jij de ondergang in dit leven maar je
blijft in gebreken te verklaren hoe jij die ondergang dan ziet bij bredeweggers.
Als ik jou en Jon goed inschat zijn bredeweggers gedurende hun leven zeker niet ongelukkiger dan jullie.
Ik sluit niet uit dat jij je nu gelukkig in de liefde van de Vader voelt, gelukkiger dan voorheen maar dat betekent niet dat bredeweggers daarom ongelukkiger zouden zijn. Dat kan jij niet beoordelen.
Je praat imo Jezus na maar interpreteert het op een verkeerde manier.
Laatst gewijzigd door J-W op 17 okt 2025, 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Mij lijkt het dat een Goede God uiteindelijk alles zou vergeven.
Immers er zijn mensen die dat zouden doen, dus waardoor zou zo'n God het dan niet doen?
PS.
Wel worden zielen dan niet gered, want het staat vast dat uiteindelijk alles goed komt.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Mij lijkt het dat een Goede God uiteindelijk alles zou vergeven.
Immers er zijn mensen die dat zouden doen, dus waardoor zou zo'n God het dan niet doen?
PS.
Wel worden zielen dan niet gered, want het staat vast dat uiteindelijk alles goed komt.
Uiteindelijk redt iedereen zich zelve.
Bij de ene persoon gaat het sneller als bij de ander, maar de zelf-redding lukt uiteindelijk een ieder.
Mooie theologie in mijn preferentie-optiek, maar persoonlijk mooi/ aansprekend hoeft uiteraard niet Juist te zijn, ook weer waar.
Maar Juist is niet bruikbaar in de metafysica, wel persoonlijk juist ( de bonte stoet ) , dat geldt voor ieder aldaar gegeven credo, ook weer waar.