peda schreef: Gisteren, 16:40
Tufkah schreef: Gisteren, 16:33
Voor de geestelijke mens is er geen hiernamaals. Dat kan ook niet, want alleen mensen die zich onderscheiden kunnen naar een hiernamaals.
De enige redding is
in Jezus Christus (Johannes 14:20). Het geloof in een hiernamaals houdt alleen maar het ego in stand. En met een ego kun je niet in de
waarheid van Jezus Christus leven.
Hallo Tufkah,
Bedankt, dan heb ik jouw zienswijze goed begrepen.
Wat houdt de "' enige redding is IN Jezus Christus"" dan precies in.
Allereerst beschikt de mens "in Christus" over meer kennis. En de andere zijde is gemoedsrust. (Rom 12:2). De mens "in Christus" heeft de gelijkvormigheid aan de wereld opgegeven.
Die redding speelt zich dan af tijdens en in het aardse leven.
Ja. Het gaan van de smalle weg.
Is redding dan slechts een "woordspel "" , zoals "" ik ben een geestelijk "" mens tegenover "" jij bent geen geestelijk mens"' .
Nee, dat is geen woordspel. Het is voor de mens mogelijk om op te gaan in God (En daarmee ook opgaan in Christus). Kernbegrip is altijd "Liefde". De fysieke mens (de natuurlijke mens) kan niet opgaan in God. De fysieke mens komt nooit aan in het Huis van de Vader.
Redding betekent in Jip en Janneke immers "iets "" hebben dat de niet -geredde niet heeft.
Ja. En dat 'iets' dat is niets. (Dat maakt jou niet wijzer). De smalle weg gaan is worden van 'iets' tot 'niets'. Of in Jip en Janneke: de natuurlijke mens is 'iets' , de geestelijke mens is 'niet-iets' (niets). Jezus redt de mens van zijn iets-zijn.
Wat is dan concreet zulk "" iets hebben"" dat in de waarheid van Jezus Christus leven, voortbrengt. Bijvoorbeeld het beschikken over spirituele gezondheid, of beschikken over meer geestelijke kennis.
Je zou het spirituele gezondheid kunnen noemen. De mens zelf kan zichzelf transcenderen, waarmee de innerlijke vaststelling wordt gedaan: "Ik ben niet deze natuurlijke mens, ik ben niet deze man of vrouw, ik ben niet hetero of homo." (Enz) Uitgerekend het
zonder maat zijn is waar Jezus op doelt. En je kunt alleen zonder maat zijn als je het ene niet boven het andere stelt. Als je niet de man boven de vrouw stelt, als je niet de hetero boven de homo stelt (Enz).
De natuurlijke mens doet niet anders dan het ene superieur verklaren aan het andere, dat is in kort bestek de hoofdzonde....
Probeer nooit een varken te leren zingen; het verspilt je tijd en je irriteert het varken.