Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
J-W
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door J-W »

Geestelijken benoemen graag wat er aan de natuurlijke mens mankeert.
En ja, dank krijgen ze de bal terug gespeeld.
Dat houdt dit forum levendig, dat wel.
Geloofszaken tussen gelovigen of geïnteresseerden komen nog maar amper ter sprake.
Wellicht alles in de loop der jaren op GG uitgekauwd?
Rest slechts het onderscheid tussen de geestelijke en de natuurlijke deelnemers uit te vergroten.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Tufkah schreef: 15 nov 2025, 12:47
Tiberius Claudius schreef: 15 nov 2025, 10:45
Je denkt angst bij anderen te zien, maar jou geloof is denk ik ook gebaseerd op die angst die je bij derde denkt te zien.

Je vergeet ook dat velen ongelovigen, het definitieve einde hebben geaccepteerd en er geen angst voor hebben.
Jij maakt van ongelovigen een karikatuur en voegt ze een scheldwoord natuurlijke mens toe.

Zijn ongelovigen dan geen natuurlijke mensen?

De natuurlijke mens, wijs naar wereldse maatstaf gemeten, rijk aan inzichten kan 'de dingen die van de Geest van God zijn' niet verstaan. Niet maar omdat hij ze in strijd acht met het gezonde verstand. Maar ook omdat hij ze ziet als een bedreiging van eigen positie als zelfstandig denkend mens. „Hij heeft angst voor de weg van het kruis; hij mist het geloof in de beloften, die God uitspreekt over zichzelf verloochenende liefde" (Pop). Hij kan ze niet verstaan. Hij mist het orgaan er voor. Ze komen hem voor als een ontsporing en een afwijking. Ze zijn hem niet een onthulling van de ware wijsheid, de wijsheid die van God komt. (Bron: Digibron)

Zoals de tekst aangeeft mist de natuurlijke mens het geestelijk orgaan. Als dat geestelijk orgaan is ontwaakt bij je dan ga ik er graag met je over in gesprek. Maar dan roep jij altijd dingen zoals "onzin" en "kul".....
Geestelijke mensen hebben organen?
En digibron, wat is dat, waarom geen link, omdat anders de onzin blijkt die je hier neer zet ?
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tja, Paulus schreef het reeds in zijn brief aan de Korintiërs .

1 Korinthiërs 2:14
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

De ongelovigen bevestigen alleen maar de wijsheid van Paulus.
Een mensenhart is geen museum.
umit

Bericht door umit »

Was Jezus niet ook een natuurlijke mens? Hij deed er anders alles aan om te leten zien dat hij een natuurlijke mens was. Hij had een eigen wil...hij had emoties zoals angsten...hij had wensen en verlangens...en andere dingen waarvan Tufkah zei dat een geestelijk mens niet zou hebben.
Vind ik wel een beetje raar.
Zijn geestelijke mensen dan heiliger dan de paus? (Of in dit geval zelfs Jezus?)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Jezus was het vleesgeworden Woord.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 15 nov 2025, 18:22 Jezus was het vleesgeworden Woord.
Rookworst van de HEMA? ;)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 15 nov 2025, 17:52 Tja, Paulus schreef het reeds in zijn brief aan de Korintiërs .

Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Hoe vaak heb je deze uitspraak van Paulus inmiddels al aangehaald als je er zelf niet uit kon komen?
Hou toch op man met dat afzetten tegen ongelovigen, je bereikt er echt niets mee.
Laatst gewijzigd door J-W op 15 nov 2025, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
J-W

Bericht door J-W »

En Tufkah?
De vleesgeworden clown van GG met een groot geestelijk orgaan vooraan in de bonte stoet?
Messenger

Bericht door Messenger »

J-W schreef: 15 nov 2025, 18:34
En Tufkah?
De vleesgeworden clown van GG?
Een rookworst met mystieke mistigheid. :)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Tufkah schreef: 15 nov 2025, 12:47 Zoals de tekst aangeeft mist de natuurlijke mens het geestelijk orgaan. Als dat geestelijk orgaan is ontwaakt bij je dan ga ik er graag met je over in gesprek. Maar dan roep jij altijd dingen zoals "onzin" en "kul".....
Hier weer het hoogmoedige naar de ander toe van je.

De natuurlijke mens wordt hier afgeschilderd als een minderwaardig mens.

PS.
Veel dingen die mensen beweren ,'zoals volhouden dat de Yeti bestaat', zijn in mijn ogen Kul.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tiberius Claudius

Dat_beloof_ik schreef: 15 nov 2025, 15:18
Tufkah schreef: 15 nov 2025, 10:37

De grootse angst is inderdaad dat men ophoudt te bestaan. Voor de natuurlijke mens is er dan ook daadwerkelijk niets na de dood, dus die angst is op redelijke gronden gebaseerd.
Mij ontgaat volledig waarom dat angst zou moeten veroorzaken en waarom dat dan op redelijke gronden is gebaseerd.
Angst komt ,'net als bij andere dieren', voort uit ons reptielen brein.
Dat werkt niet altijd en dan heb je een mens/dier dat geen angst kent.
Zulke wezens hebben een vrij lage levensverwachting.
Tiberius Claudius

Tufkah schreef: 15 nov 2025, 17:52 Tja, Paulus schreef het reeds in zijn brief aan de Korintiërs .

Dit is overduidelijk een cirkel redenering.
Tiberius Claudius

umit schreef: 15 nov 2025, 18:16 Was Jezus niet ook een natuurlijke mens? Hij deed er anders alles aan om te leten zien dat hij een natuurlijke mens was. Hij had een eigen wil...hij had emoties zoals angsten...hij had wensen en verlangens...en andere dingen waarvan Tufkah zei dat een geestelijk mens niet zou hebben.
Vind ik wel een beetje raar.
Zijn geestelijke mensen dan heiliger dan de paus? (Of in dit geval zelfs Jezus?)
Jezus lustte graag een glaasje wijn, zoals vele natuurlijke mensen. :D
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 16 nov 2025, 09:09
Tufkah schreef: 15 nov 2025, 12:47 Zoals de tekst aangeeft mist de natuurlijke mens het geestelijk orgaan. Als dat geestelijk orgaan is ontwaakt bij je dan ga ik er graag met je over in gesprek. Maar dan roep jij altijd dingen zoals "onzin" en "kul".....

PS.
Veel dingen die mensen beweren ,'zoals volhouden dat de Yeti bestaat', zijn in mijn ogen Kul.
De ongelovigen hier beweren dat de geestelijke mens (zelfbedachte) "onzin" is. Dus dat kunnen alleen natuurlijke mensen zijn die dat roepen. Ze zijn daarmee niet minderwaardig, ze stellen zich juist meerderwaardig op. De ongelovige mens meent God niet nodig te hebben. Prima. Maar ga dan niet klagen dat je je achtergesteld voelt. Je bent zelf degene die God afwijst. Dan blijft het geestelijk leven ook een gesloten boek. (Met "kul")

Jij wilt zelf als natuurlijke mens "iets voorstellen". De geestelijke mens is "niets". Minder van waarde dan "niets" ga je het niet krijgen.
peda

Bericht door peda »

In mijn optiek gaat deze uitspraak op voor elke hard-core "" isme ""-volger.
Alleen gebruikt niet iedere "' isme ""-volger het woord God in zijn/ haar stelling.
Hard-core volgers van een "' isme " hebben geen oog meer voor andere overtuigingen en dat is ook precies wat ik
begrijp onder ""de andersdenkende begrijpt niet de dingen die...."'
Het hard-core "'isme "' van Paulus was zijn leer rond de "" Christus "', daarvoor stierf hij als martelaar volgens de overlevering.
Sterven voor een "' isme "" , is in mijn optiek wel de meest forse persoonlijke consequentie van een hard-core overtuiging.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 16 nov 2025, 09:16

Dat geeft aan dat Paulus reeds voorzag dat de natuurlijke mens de dingen die des Geestes Gods zijn als "kul" zou bestempelen. In de tijd dat Paulus evangeliseerde liepen er ook al mensen rond die tegen de nieuwe religie waren. Het is van alle tijden dat mensen God afwijzen.
Dat_beloof_ik

Tiberius Claudius schreef: 16 nov 2025, 09:15
Dat_beloof_ik schreef: 15 nov 2025, 15:18 Mij ontgaat volledig waarom dat angst zou moeten veroorzaken en waarom dat dan op redelijke gronden is gebaseerd.
Angst komt ,'net als bij andere dieren', voort uit ons reptielen brein.
Dat werkt niet altijd en dan heb je een mens/dier dat geen angst kent.
Zulke wezens hebben een vrij lage levensverwachting.
Ik ken wel angst, dat is het niet. Maar niet omdat ik ooit eens op zal houden te bestaan.
Mij ontgaat dus waarom Tufkah denkt dat de grootste angst bij andere mensen is dat men ophoud te bestaan.
Dat idee kan hij alleen maar hebben omdat hij die angst zelf heeft, vermoedelijk omdat hij er hier voortdurend op wordt gewezen dat zijn ideeën niet kloppen.
Maar waarom anderen dat idee dan ook moeten hebben, ontgaat mij.
Daarom vroeg ik daar naar.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 16 nov 2025, 09:36

In mijn optiek gaat deze uitspraak op voor elke hard-core "" isme ""-volger.
Alleen gebruikt niet iedere "' isme ""-volger het woord God in zijn/ haar stelling.
Hard-core volgers van een "' isme " hebben geen oog meer voor andere overtuigingen en dat is ook precies wat ik
begrijp onder ""de andersdenkende begrijpt niet de dingen die...."'
Het hard-core "'isme "' van Paulus was zijn leer rond de "" Christus "', daarvoor stierf hij als martelaar volgens de overlevering.
Sterven voor een "' isme "" , is in mijn optiek wel de meest forse persoonlijke consequentie van een hard-core overtuiging.

Dat ben ik met je eens, alleen degene die de smalle weg gaat kan de dingen die des Geestes Gods zin verstaan. Deze gelovigen hebben het boze afgewezen, hun hart blijft zuiver (Matt 13:19). Matt 13:19 gaat ook over 'verstaan'. Met het gaan van de smalle weg wordt de mens Gods-ontvankelijk. Dat de meeste gelovigen de brede (dogmatische) weg bewandelen hoeft geen betoog.

Uiteindelijk komt het wel op een sterven voor een "isme" neer. De natuurlijke mens is het zaad wat God zaait, de geestelijke mens is wat uit het zaad voortkomt. De rest van het zaad wast op tot onkruid wat verbrand zal worden.

Daarom gaat geen enkele natuurlijke mens naar het hiernamaals.
Dat_beloof_ik

Tufkah schreef: 16 nov 2025, 09:35
Tiberius Claudius schreef: 16 nov 2025, 09:09

PS.
De ongelovigen hier beweren dat de geestelijke mens (zelfbedachte) "onzin" is. Dus dat kunnen alleen natuurlijke mensen zijn die dat roepen. Ze zijn daarmee niet minderwaardig, ze stellen zich juist meerderwaardig op. De ongelovige mens meent God niet nodig te hebben. Prima. Maar ga dan niet klagen dat je je achtergesteld voelt. Je bent zelf degene die God afwijst. Dan blijft het geestelijk leven ook een gesloten boek. (Met "kul")

Jij wilt zelf als natuurlijke mens "iets voorstellen". De geestelijke mens is "niets". Minder van waarde dan "niets" ga je het niet krijgen.
En als JIJ schrijft dan anderen dom en doelloos zijn, dan is dat in jouw ogen niet meerderwaardig, maar juist minderwaardig zeker? :lol: :lol:
Tufkah schreef: 16 nov 2025, 09:43 alleen degene die de smalle weg gaat kan de dingen die des Geestes Gods zin verstaan. Deze gelovigen hebben het boze afgewezen, hun hart blijft zuiver (Matt 13:19).
Maar die kunnen met hun zuiver hart dan wel zeggen dat anderen dom en doelloos zijn?
Tiberius Claudius

Tufkah schreef: 16 nov 2025, 09:37
Tiberius Claudius schreef: 16 nov 2025, 09:16
Dat geeft aan dat Paulus reeds voorzag dat de natuurlijke mens de dingen die des Geestes Gods zijn als "kul" zou bestempelen. In de tijd dat Paulus evangeliseerde liepen er ook al mensen rond die tegen de nieuwe religie waren. Het is van alle tijden dat mensen God afwijzen.
Het lijkt me meer dat Paulus zelf wel wist dat het verhaal van hem kul was.
Daardoor heeft hij zichzelf ingedekt, door de criticus BIJ VOORBAAD als infantiel we te zetten.
Tiberius Claudius

Tufkah schreef: 16 nov 2025, 09:35 Jij wilt zelf als natuurlijke mens "iets voorstellen". De geestelijke mens is "niets". Minder van waarde dan "niets" ga je het niet krijgen.
Deze indeling is van jou.

De meeste hier gaan 'net als ik' helemaal niet akkoord met je indeling.

Derhalve is je opmerking weer eens niet ter zake.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 16 nov 2025, 09:43
......... De natuurlijke mens is het zaad wat God zaait, de geestelijke mens is wat uit het zaad voortkomt. De rest van het zaad wast op tot onkruid wat verbrand zal worden.

Daarom gaat geen enkele natuurlijke mens naar het hiernamaals.
En als Jezus hen alsnog in het hiernamaals wil toelaten, houdt Tufkah ons dan persoonlijk tegen? :lol: :lol: :lol:
umit

Bericht door umit »

Waarom zou je überhaupt ernaar streven om een geestelijke mens te zijn als Jezus er alles aan deed om te laten zien dat hij een natuurlijk mens was?Jezus had wensen, verlangens, emoties, hoop, wensen, een eigen wil...alles wat een zogenaamde geestelijke mens niet hoort te hebben.
Waarom volgen de "geestelijke" mensen hier niet het voorbeeld van Jezus?
J-W

Bericht door J-W »

umit schreef: 16 nov 2025, 16:15 Waarom zou je überhaupt ernaar streven om een geestelijke mens te zijn als Jezus er alles aan deed om te laten zien dat hij een natuurlijk mens was?Jezus had wensen, verlangens, emoties, hoop, wensen, een eigen wil...alles wat een zogenaamde geestelijke mens niet hoort te hebben.
Het is het ego wat zich in de natuurlijke mens die zichzelf geestelijk noemt versterkt doordat ze zichzelf wijsmaken de juiste keuze gemaakt te hebben door hun eigen smalle weg te volgen.
Tiberius Claudius

umit schreef: 16 nov 2025, 16:15 Waarom zou je überhaupt ernaar streven om een geestelijke mens te zijn als Jezus er alles aan deed om te laten zien dat hij een natuurlijk mens was?Jezus had wensen, verlangens, emoties, hoop, wensen, een eigen wil...alles wat een zogenaamde geestelijke mens niet hoort te hebben.
Ter aanvulling:
Hij kon soms behoorlijk kwaad worden.