Alpha schreef: 17 nov 2025, 15:14
Dat_beloof_ik schreef: 05 nov 2025, 14:11
Ik heb geen kerk, dus die kan ook mijn denkwijze niet hebben bepaald.
De culturele en historische context van Genesis, gaat in dit geval over de tijd dat Genesis is geschreven, en dat was niet door Adam en Eva.
Openbaringen is eeuwen later geschreven, en daar wordt Genesis weer gezien vanuit de culturele en historische context uit die tijd.
Genesis 3 is geen profetie maar inhoudelijk onzinnig: immers, het nageslacht van Eva en Adam zou precies hetzelfde moeten zijn, dus kan er geen verschil zijn tussen het nageslacht van Eva en het nageslacht van Adam.
Je vraagt me dus van een tekst die ik zelf onzinnig vind, om aan te geven wanneer die is 'vervuld'.
Het antwoord van mij is dus: niet, want de tekst waar je het over hebt klopt inhoudelijk niet.
Voor jou is dat niet voor te stellen, want jij mag niet denken dat de Bijbel wel eens fouten zou kunnen bevatten.
Er is een gezegde: "alle wegen leiden naar Rome".
De denkwijze is in feite bepaald door de RKK.
Dat kan je zien aan de z.g. "christelijke feestdagen".
Je hebt duidelijk geen begrip en respect voor de Bijbel.
Dat probleem hadden ook de Joodse religieuze leiders.
Vandaar dat ze niet wilden aanvaarden dat Jezus de beloofde Messias was.
Gen 3:
15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen.’ NWV.
15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen. SV.
15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen. HSV.
15 Ook zal ik vijandschap verwekken tussen u en de vrouw, tussen uw en haar kroost: dit zal trachten u op den kop te treffen, terwijl gij zult trachten het in den hiel te treffen. LV.
15 And I will put enmity between you and the woman and between your offspring and her offspring. He will crush your head and you will strike him in the heel.” NWV.
Het gebruikte woord is זַרְעֲךָ֖ zaraka.
Dat woord kan vertaald worden met nageslacht, zaad, kroost en in het Engels met offspring, seed, descendant en posterity.
Doordat je geen begrip hebt wat de betekenis is, vindt je het dus onzinnig.
Toon mij waarom Adam en Eva genesis niet geschreven hebben.
De Bijbel is zonder meer duidelijk wie Genesis wèl geschreven heeft en hoe hij aan die informatie is gekomen.
Dat die profetie aantoonbaar is vervuld, kan je dus niet begrijpen.
Begrijpelijk lezen is dus te moeilijk voor je?
De bijbel is opgetekend door onvolmaakte mensen, die door Jehovah God zijn geïnspireerd.
Op die manier heeft de schepper gebeurtenissen, in zijn profetieën, vooraf laten optekenen.
De schrijvers hadden geen begrip van de betekenis.
Vandaar deze tekst:
2 Pe 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest. NWV.
Denk je nu echt dat je de schepper kunt bekritiseren en hem kan voorschrijven, wat hij had moeten doen??
Dat doet mij denken aan een anekdote over een muis en een olifant.
Zij wandelen samen over een houten brug.
Zegt de muis tegen de olifant: "Wat stampen we, Hè ?".