Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 17 nov 2025, 16:44
Alpha schreef: 17 nov 2025, 16:42 Waaruit maak je op dat Jehovah niet oordeelt?
Laat hij dan slechte mensen in het paradijs toe?
God oordeelt niet over goed en slecht (vrije wil). God houdt innig en onvoorwaardelijk van elk Godsdeel/Godsvonk.
Na de fysieke dood is alles en iedereen in harmonie.
En dit dan?

Prediker 9:
5 Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.
6 Ook hun liefde, hun haat en hun jaloezie zijn al vergaan. Ze hebben geen deel meer aan wat er onder de zon wordt gedaan.

Johannes 5:
28 Verbaas je daar niet over, want de tijd komt dat alle mensen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen
29 en tevoorschijn zullen komen — wie goede dingen hebben gedaan tot een opstanding voor leven en wie walgelijke dingen hebben gedaan tot een opstanding voor oordeel. NWV.

Het "dodenrijk" is overgenomen van de Griekse mythologie.

Wiki:
Charon was de veerman. Hij werd voorgesteld als een oude man, lijdend onder de taak die hij tot in de eeuwigheid vervult. Vanwege het geloof dat de overtocht over de Styx niet kosteloos was, werd bij de overleden Grieken een obool onder de tong gelegd. Als de overtocht niet betaald kon worden, dan zouden de geesten van de overledenen meer dan 100 jaar aan de oever van de rivier ronddwalen.
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: 11 nov 2025, 12:41 In mijn ervaring reageert de JG volger altijd op gestelde vragen met door Jehova gegeven bijbelse antwoorden.
De vragensteller wil in de visie van de JG volger geen bijbels antwoord en dan blijft de vraag in de lucht hangen, ofwel constateert de vrager dat hem/ haar geen antwoord is gegeven, terwijl de JG volger met het gegeven antwoord zich volledig beweegt in het BL antwoord circuit.
Geen antwoord gekregen zo de vragensteller, volop bijbelse antwoorden gegeven zo de JG volger.
Sluit U aan bij het B L genootschap en .
Altijd bijbelse antwoorden op alle vragen, meer is niet mogelijk en ook niet nodig, zo het credo van het B L.
Jg tonen slechts wat de Bijbel zelf leert, die geheel ontdaan is van toegevoegde mystiek.
De Bijbel geeft inderdaad antwoord op alle oprechte vragen.
Degenen die dat echt gaan begrijpen, vallen de schellen van de ogen. :)
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 17 nov 2025, 16:53
Messenger schreef: 17 nov 2025, 16:44

God oordeelt niet over goed en slecht (vrije wil). God houdt innig en onvoorwaardelijk van elk Godsdeel/Godsvonk.
Na de fysieke dood is alles en iedereen in harmonie.
En dit dan?

Prediker 9:
5 Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.
6 Ook hun liefde, hun haat en hun jaloezie zijn al vergaan. Ze hebben geen deel meer aan wat er onder de zon wordt gedaan. NWV.

Het "dodenrijk" is overgenomen van de Griekse mythologie.

Wiki:
Charon was de veerman. Hij werd voorgesteld als een oude man, lijdend onder de taak die hij tot in de eeuwigheid vervult. Vanwege het geloof dat de overtocht over de Styx niet kosteloos was, werd bij de overleden Grieken een obool onder de tong gelegd. Als de overtocht niet betaald kon worden, dan zouden de geesten van de overledenen meer dan 100 jaar aan de oever van de rivier ronddwalen.
Er is veel mythologie door de mensheid bedacht. Dat maakt het nog niet tot waarheid.
Ook in de bijbel zijn vele overleveringen opgenomen, die ooit begonnen rond het kampvuur.

Als je sterft, dat wil zeggen wanneer jouw geest het lichaam verlaat kom je aan gene zijde in het spirituele rijk in een ander door jou gewenst lichaam, dat je nog verder kunt veranderen met de snelheid van de gedachte wens.

Je bent een drieledig wezen bestaande uit lichaam, geest en ziel. Je zult altijd een drieledig wezen zijn;

Het lichaam is letterlijk een stoffelijk overschot dat dienst deed als voertuig/omhulsel/kledingstuk/instrument.

De geest is de uitvoerder die zich blanco (empirisch) ervaart en ervaringen opdoet.

De ziel is de architect, de God in jou die het uit vrije wil gekozen leven vormgeeft.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dan moet er natuurlijk wel zoiets zijn als "jouw geest". Messenger heeft het duidelijk over de geest der wereld en niet over de Geest die uit God is.
Een mensenhart is geen museum.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 17 nov 2025, 17:11 Dan moet er natuurlijk wel zoiets zijn als "jouw geest". Messenger heeft het duidelijk over de geest der wereld en niet over de Geest die uit God is.
Ik heb het over de geest uit God in Gods Koninkrijk die het leven als avontuur/ontdekkingsreis ervaart. Gij zijt namelijk God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 17 nov 2025, 17:24
Tufkah schreef: 17 nov 2025, 17:11 Dan moet er natuurlijk wel zoiets zijn als "jouw geest". Messenger heeft het duidelijk over de geest der wereld en niet over de Geest die uit God is.
Ik heb het over de geest uit God in Gods Koninkrijk die het leven als avontuur/ontdekkingsreis ervaart. Gij zijt namelijk God.
O ja, dat vergeet ik vaak , jij bent zelf God. Maar dan weer wel een God met een "jouw geest". En een God die reïncarneert.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 17 nov 2025, 17:31
Messenger schreef: 17 nov 2025, 17:24
O ja, dat vergeet ik vaak , jij bent zelf God. Maar dan weer wel een God met een "jouw geest". En een God die reïncarneert.
Ja en jij bent ook God. En je leeft vele levens in diverse vormen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 17 nov 2025, 17:58
Tufkah schreef: 17 nov 2025, 17:31

Ja en jij bent ook God. En je leeft vele levens in diverse vormen.
Nee hoor, ik ben God niet. Ik ben reeds gestorven , dus ik reïncarneer ook niet. Met de natuurlijke mens Tufkah kan het ieder moment zijn afgelopen en dan is het over, basta, fini. Net zoals dat met iedere natuurlijke mens het geval is.
umit

Bericht door umit »

Tufkah schreef: 17 nov 2025, 14:34 Yeah right, Paulus is een geestelijke mens en Jezus was nog een natuurlijke mens. Een natuurlijke mens die reeds 'is' voordat Abraham was. Geen idee wat er in de Koran staat over Jezus, maar het klinkt niet aanbevelenswaardig.
Ja precies...maar dat roep ik de hele tijd al. Degenen die in de natuurlijke Jezus en zijn leer geloofden, waren de ware gelovigen.
Paulus is als "geestelijk" mens daarvan afgedwaald en stichtte het christendom zoals we die nu kennen.

İk vind dat als je in de geestelijke Jezus wilt blijven geloven, moet je minstens een verklaring kunnen geven voor zijn natuurlijke trekjes.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 17 nov 2025, 15:14
Dat_beloof_ik schreef: 05 nov 2025, 14:11 Ik heb geen kerk, dus die kan ook mijn denkwijze niet hebben bepaald.
De culturele en historische context van Genesis, gaat in dit geval over de tijd dat Genesis is geschreven, en dat was niet door Adam en Eva.
Openbaringen is eeuwen later geschreven, en daar wordt Genesis weer gezien vanuit de culturele en historische context uit die tijd.

Genesis 3 is geen profetie maar inhoudelijk onzinnig: immers, het nageslacht van Eva en Adam zou precies hetzelfde moeten zijn, dus kan er geen verschil zijn tussen het nageslacht van Eva en het nageslacht van Adam.
Je vraagt me dus van een tekst die ik zelf onzinnig vind, om aan te geven wanneer die is 'vervuld'.
Het antwoord van mij is dus: niet, want de tekst waar je het over hebt klopt inhoudelijk niet.

Voor jou is dat niet voor te stellen, want jij mag niet denken dat de Bijbel wel eens fouten zou kunnen bevatten.
Er is een gezegde: "alle wegen leiden naar Rome".

De denkwijze is in feite bepaald door de RKK.
Dat kan je zien aan de z.g. "christelijke feestdagen".

Je hebt duidelijk geen begrip en respect voor de Bijbel.
Dat probleem hadden ook de Joodse religieuze leiders.
Vandaar dat ze niet wilden aanvaarden dat Jezus de beloofde Messias was.

Gen 3:
15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen.’ NWV.
15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen. SV.
15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen. HSV.
15 Ook zal ik vijandschap verwekken tussen u en de vrouw, tussen uw en haar kroost: dit zal trachten u op den kop te treffen, terwijl gij zult trachten het in den hiel te treffen. LV.
15  And I will put enmity between you and the woman and between your offspring and her offspring. He will crush your head and you will strike him in the heel.” NWV.

Het gebruikte woord is זַרְעֲךָ֖ zaraka.
Dat woord kan vertaald worden met nageslacht, zaad, kroost en in het Engels met offspring, seed, descendant en posterity.

Doordat je geen begrip hebt wat de betekenis is, vindt je het dus onzinnig.

Toon mij waarom Adam en Eva genesis niet geschreven hebben.
De Bijbel is zonder meer duidelijk wie Genesis wèl geschreven heeft en hoe hij aan die informatie is gekomen.

Dat die profetie aantoonbaar is vervuld, kan je dus niet begrijpen.
Begrijpelijk lezen is dus te moeilijk voor je?

De bijbel is opgetekend door onvolmaakte mensen, die door Jehovah God zijn geïnspireerd.
Op die manier heeft de schepper gebeurtenissen, in zijn profetieën, vooraf laten optekenen.
De schrijvers hadden geen begrip van de betekenis.

Vandaar deze tekst:
2 Pe 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest. NWV.

Denk je nu echt dat je de schepper kunt bekritiseren en hem kan voorschrijven, wat hij had moeten doen??

Dat doet mij denken aan een anekdote over een muis en een olifant.

Zij wandelen samen over een houten brug.
Zegt de muis tegen de olifant: "Wat stampen we, Hè ?".
Helaas ga je helemaal niet in op wat ik zei over de tekst in Genesis 3 vers 15, namelijk dat het nageslacht van Adam en het nageslacht van Eva hetzelfde nageslacht zijn. Er kan dus geen onenigheid zijn tussen het nageslacht van Adam en het nageslacht van Eva. Helaas ga je daar helemaal niet op in en neem je mij kwalijk dat de tekst die begrijp...

Je schrijft ook dat de Joodse leiders geen begrip en respect hadden voor de Bijbel. Ik kan dit niet anders kwalificeren dan een domme opmerking, want in die dagen bestond de Bijbel, althans het NT, nog niet. Sterker nog er was nog geen letter van op papier gezet, alle boeken zijn pas geschreven tientallen jaren na de dood van de veronderstelde Jezus. Een dat moet jij ook weten. Waarom plaats je dan zo'n domme opmerking over de Joodse leiders?

Dat Genesis la eeuwen later op papier is gezet blijkt o.a, uit anachronismen. Een bekend is die van kamelen. Het is een gegeven dat de dromedaris pas later, rond de 12e eeuw v.Chr., in de regio Kanaän werd geïntroduceerd en dat de vermelding van kamelen in het verhaal van Abraham dus een anachronisme is. M.a.w : tijdens het schrijven van Genesis waren er kamelen. De schrijver heeft gedacht dat daar er altijd al waren. Maar dat was niet zo. Een dus komen er kamelen voor in de verhalen van de aartsvaders, terwijl er toen nog geen gedosticeerde kamelen waren in die streken. Ook niet onbelangrijk is dat in de tijd van Adam en Eva mensen nog niet konden schrijven, dat moest nog worden uitgevonden....
Laatst gewijzigd door Dat_beloof_ik op 18 nov 2025, 06:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat_beloof_ik

Alpha schreef: 17 nov 2025, 15:51
Dat_beloof_ik schreef: 10 nov 2025, 22:14

Wederom ontwijk je de discussie door over iets anders te beginnen. Wat hebben joodse synagoges uit de eerste eeuw hier in vredesnaam met te maken?
Ik geef slechts relevante informatie.
Lees dat eerst eens, voordat je commentaar geeft.
Het enig juiste antwoord was in deze: niets, Joodse synagoges in de eerste eeuwen hebben hier niets mee te maken.
Dat_beloof_ik

Alpha schreef: 17 nov 2025, 16:13
Dat_beloof_ik schreef: 10 nov 2025, 22:18
Ik noem geen apostel leugenaar. Ik noem de schrijver van het boek Johannes een leugenaar. Dat was niet Johannes, maar iemand zich als zodanig voor deed. Een heel normale gang van zaken bij het schrijven van boeken. Ook destijds.
Voor jou misschien wel, voor mij niet.

Ik onderzoek dingen zo dicht mogelijk bij de oorsprong en mijd desinformatie.

1. Je hebt dus Johannes de doper, die door Herodes is vermoord.
2. Vervolgens Johannes, de vader van de apostel Simon Petrus.
3. De apostel Johannes, zoon van Zebedeüs en broer van de apostel Jakobus.
4. Johannes Markus, een van Jezus’ discipelen en de schrijver van het Evangelie volgens Markus.
5  Johannes een van de schriftgeleerden, die bij elkaar kwamen in Jeruzalem samen met de overpriester Annas, Kajafas, Alexander en iedereen die familie van de overpriester was. (Hand 4: 5,6).
Je kunt alleen maar weten of iets desinformatie is, door het daadwerkelijk zelf te bestuderen.
Dat_beloof_ik

Alpha schreef: 17 nov 2025, 16:22
Dat_beloof_ik schreef: 11 nov 2025, 05:41

Zo te zien ken je de woorden vrije wil nog wel,, maar is bij jou de betekenis ervan volledig verdwenen.
Volgens jou hebben mensen een vrije wil, maar als ze geen berouw tonen worden ze vernietigd.
Ziedaar de logica van een Jehovas getuige.
Ik citeer slechts de Bijbelse logica.

In het paradijs zijn geen slechte mensen, misdadigers, oplichters e.d. meer.

Ps 1: 6 Jehovah heeft oog voor de weg van de rechtvaardigen, maar de weg van slechte mensen loopt dood. NWV.

Zie : Mattheüs 7: 13,14.
Je citeert inderdaad slechts de Bijbel, daar is nu juist het probleem, je weigert verder te kijken.
Ik heb het niet over wie er in de hemel komen, maar over vrije wil.
Volgens jou hebben mensen een vrije wil, maar als ze geen berouw tonen worden ze vernietigd.
Toon mij aan waarom dat vrije wil is.
Dat_beloof_ik

Alpha schreef: 17 nov 2025, 16:37
Dat_beloof_ik schreef: 11 nov 2025, 05:56 Job slaat daar dan ook de plank volledig mis. De hemel is geen uitgespannen doek en de aarde hangt niet op.

Nee, want jij bent geen Jood of proseliet. En het spreken in verschillende talen beperkte zich tot hen. Lees nog maar eens goed wat er staat. Jij plaatst dus een een tekst, maar hebt geen idee wat er nu precies in staat, anders maakte je niet deze uitgesproken domme opmerking.

Het lijkt er op dat elke basis kennis van geschiedenis er bij Jehovah getuigen volledig uit is gesloopt en vervangen door een versie die door het BL is bepaald.
Je toont slechts dat je de Bijbelse poëzie niet kan begrijpen.

Daardoor kan je niet begrijpend lezen.

Als je begrepen had, wie er toen aan het woord waren, dan wist je dat er ca. 120 personen in de bovenkamer aanwezig waren, die dan met de Heilige geest werden gezalfd.

Hand 2: 3 Toen zagen ze een soort vuurtongen. Die verspreidden zich en op iedereen daalde er één neer. NWV.

Het gevolg was dat zij spontaan in allerlei talen spraken en dat er na de uitleg van de gebeurtenissen door Petrus en degenen die zijn woorden van harte aannamen, er toen ongeveer 3000 personen gedoopt werden.
Ik lees wat je schrijft maar je gaat helemaal niet in op wat ik zeg.
De hemel is geen uitgespannen doek. Begrijp je dat, ja of nee?
Zo ja, dan begrijp je dus ook daar een tekst daarover in Job onzin is. Zo nee, dan veel succes....

Ga nu eens in op mijn commentaar over jouw opmerking van Nederlands dat daar gesproken had kunnen worden:
Nee, want jij bent geen Jood of proseliet. En het spreken in verschillende talen beperkte zich tot hen. Lees nog maar eens goed wat er staat. Jij plaatst dus een een tekst, maar hebt geen idee wat er nu precies in staat, anders maakte je niet deze uitgesproken domme opmerking
.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Tufkah schreef: 17 nov 2025, 12:26 Ik zie dat men Jezus aan het verbouwen is naar eigen wens. Nu blijkt (achteraf) dat Jezus zelfs de eerste moslim was.

Ik doe de islamitische Jezus bij de verzameling andere Jezussen. Kun jij even opschuiven boeddhistische Jezus? De islamitsiche Jezus wil er ook bij.

Vertel mij wie uw Jezus is en ik zal vertellen wie u bent.

Ik laat Jezus zelf wel aan het woord: Ik ben de weg, de waarheid en het leven, Ik ben de enige weg tot de Vader.
Waarmee je precies het zelfde doet wat je anderen verwijt.

Daarnaast is het bestaan van één Historische Jezus zeer omstreden.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Tiberius Claudius

Alpha schreef: 17 nov 2025, 15:41
Tiberius Claudius schreef: 05 nov 2025, 08:33
Wat er wel of niet in staat is ook maar eens een keer afgesproken door een stelletje gelovigen.

Je laatste opmerking slaat nergens op.
Nee, niet eens stelletje gelovigen, maar een stelletje dat aantoonbaar van het geloof is afgeweken.

Ik citeerde vervolgens een uitspraak van Jezus.
Ik heb geen geloof, dat jij je dat niet kan voorstellen is jouw probleem.
Tiberius Claudius

Alpha schreef: 17 nov 2025, 15:45
Messenger schreef: 05 nov 2025, 12:18
Als je niets mag veranderen aan de bijbel, hoe kan het dan dat er zoveel vertalingen zijn zoals de bijbel van Jehova's getuigen?
Waarom zijn de bananen krom?

Er zijn vele boeken geschreven, waarvan velen in vele talen zijn vertaald.
Sommigen zijn jaren later opnieuw vertaald en uitgegeven.
De eerste uitgave is meestal niet letterlijk hetzelfde vertaald als de laatste.
Hoe komt dat dan?
Dat komt doordat ze naar het licht toe groeien, de middelste uit de tros zijn soms zo goed als recht.
Tiberius Claudius

Alpha schreef: 17 nov 2025, 16:45
Tiberius Claudius schreef: 11 nov 2025, 10:06
Weer een bewering die niet klopt.

Hoe kan men nu een wezen ondersteunen waarvan men weet dat het niet bestaat?

Ook is het weer eens geen antwoord op de door mij gestelde vraag.
Je bent door dat wezen geïndoctrineerd, hij wil dat je zo denkt.

Kijk om je heen, is de wereld nu veel beter dan voorheen?
Is er duidelijk minder oorlog, minder honger, minder misdaad?
Typische bangmakerij.
Daar trappen we gewoon niet meer in.

Ook nu weer een ontwijkend antwoord.
Tiberius Claudius

Alpha schreef: 17 nov 2025, 16:42
Messenger schreef: 17 nov 2025, 16:38 Daar zijn geen daders en slachtoffers, alles en iedereen is in harmonie. Verdriet, leed en pijn bestaan er niet.

Er is eveneens geen oordeel. God heeft oog voor alles en iedereen.
Waaruit maak je op dat Jehovah niet oordeelt?
Ja!!!
Anders zou het leeg blijven immers:
Iedereen is zondig dus slecht.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 09:17
Alpha schreef: 17 nov 2025, 16:42 Waaruit maak je op dat Jehovah niet oordeelt?
Ja!!!
Anders zou het leeg blijven immers:
Iedereen is zondig dus slecht.
:thumb1:
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 09:08
Tufkah schreef: 17 nov 2025, 12:26 Ik zie dat men Jezus aan het verbouwen is naar eigen wens. Nu blijkt (achteraf) dat Jezus zelfs de eerste moslim was.

Ik doe de islamitische Jezus bij de verzameling andere Jezussen. Kun jij even opschuiven boeddhistische Jezus? De islamitsiche Jezus wil er ook bij.

Vertel mij wie uw Jezus is en ik zal vertellen wie u bent.

Ik laat Jezus zelf wel aan het woord: Ik ben de weg, de waarheid en het leven, Ik ben de enige weg tot de Vader.

Over de historische Jezus ga ik niet in discussie. In Zijn Waarheid verblijven de gelovigen. Die Waarheid an sich is al bewijs genoeg.
Tiberius Claudius

Tufkah schreef: 18 nov 2025, 10:04
Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 09:08

Over de historische Jezus ga ik niet in discussie. In Zijn Waarheid verblijven de gelovigen. Die Waarheid an sich is al bewijs genoeg.
Over welke waarheden heb je het?
Veel wordt daar niet over gegeven.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 11:13
Tufkah schreef: 18 nov 2025, 10:04

Over welke waarheden heb je het?
Veel wordt daar niet over gegeven.
Jezus Zelf is de Waarheid. Dat is een enkelvoudige en universele Waarheid, geen meerdere waarheden dus.

Dat er niet veel over wordt gegeven , dat klopt. Deze Waarheid staat namelijk los van de historische Jezus en bij veel gelovigen ligt de focus nog bij de historische Jezus. Zelfs de islam heeft een eigen versie van Jezus. Die versie bidt zoals de moslims heb ik geleerd onlangs. Een ander beweert weer dat de historische Jezus met een astraal lichaam is weder opgestaan. Daarom is het beter om de historische Jezus met rust te laten. We hebben diverse Evangelies en daar moeten we het mee doen.
Tiberius Claudius

Tufkah schreef: 18 nov 2025, 12:27 Jezus Zelf is de Waarheid. Dat is een enkelvoudige en universele Waarheid, geen meerdere waarheden dus. .
Dat beweer jij.
Velen zien die waarheid helemaal niet en denken vaak dat er ander waarheden zijn.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 12:35
Tufkah schreef: 18 nov 2025, 12:27 Jezus Zelf is de Waarheid. Dat is een enkelvoudige en universele Waarheid, geen meerdere waarheden dus. .
Dat beweer jij.
Velen zien die waarheid helemaal niet en denken vaak dat er ander waarheden zijn.
Dat ben ik volledig met je eens. Johannes 14:20 is de best mogelijke omschrijving van die Waarheid. Maar zo verstaan veel gelovigen dat niet. Opgaan in Christus -waarbij je zelf verdwijnt- is niet de insteek van veel gelovigen. Toch was het Paulus die ook deze interpretatie hanteert in Galaten 2:20. (Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij. )

De meeste christenen geloven in het hiernamaals, dat is geen geheim. En in de opwekking in het vlees (reïncarnatie) , dat staat in de Apostolische geloofsbelijdenis.