Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 09:08
Tufkah schreef: 17 nov 2025, 12:26 Ik zie dat men Jezus aan het verbouwen is naar eigen wens. Nu blijkt (achteraf) dat Jezus zelfs de eerste moslim was.

Ik doe de islamitische Jezus bij de verzameling andere Jezussen. Kun jij even opschuiven boeddhistische Jezus? De islamitsiche Jezus wil er ook bij.

Vertel mij wie uw Jezus is en ik zal vertellen wie u bent.

Ik laat Jezus zelf wel aan het woord: Ik ben de weg, de waarheid en het leven, Ik ben de enige weg tot de Vader.
Waarmee je precies het zelfde doet wat je anderen verwijt.

Daarnaast is het bestaan van één Historische Jezus zeer omstreden.
Bijbels gezien is het bestaan van meerdere „gezalfden” onzinnig.
Zo is er maar één almachtige God en één geloof. (Ef 4:5)
Je hebt een vrije wil of keuze om wat anders te geloven.
Jij gelooft dus in de omstreden theorieën, dat is jouw keuze, jouw vrije wil.

Zo koos Noach om in de ark te stappen, zo kozen Jezus volgelingen om naar de bergen van Judea te vluchten.
Zij werden beslist niet gedwongen om die stappen te ondernemen.

Sommige Israëlieten kozen om naar een andere berg te vluchten.
Zij hebben het niet gered.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 24 nov 2025, 14:25
Alpha schreef: 24 nov 2025, 14:18 Nogmaals, als je een euis huurt kan je die alleen krijgen als je met de voorwaarden in stemt.
Wil je een huis kopen, kan je alleen geld krijgen als je een hypotheek contract teken. Geen handtekening, geen huis.
Dat is je keuze, weigeren is onzinnig, als je dat huis nodig hebt.
Je huurt niet bij God. Je bent ook niks verschuldigd aan God. God is tevreden omdat jij er bent, zodat God kan ervaren hoe het leven is vanuit jouw unieke perspectief en perceptie. Het volstaat om er gewoon te zijn.

God verheugt zich op jouw volgende keuzes, als waarnemer in jou.
Psalm 115:
15 Mogen jullie gezegend worden door Jehovah, de Maker van hemel en aarde.
16 De hemel is van Jehovah, maar de aarde heeft hij aan de mensen gegeven.

Hebreeën 3:
4 Natuurlijk wordt elk huis door iemand gebouwd, maar degene die alles heeft gebouwd, is God. NWV
4 Immers, elk huis wordt door iemand gebouwd, maar Hij Die dit alles gebouwd heeft, is God. HSV
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 09:11
Alpha schreef: 17 nov 2025, 15:41 Nee, niet eens stelletje gelovigen, maar een stelletje dat aantoonbaar van het geloof is afgeweken.

Ik citeerde vervolgens een uitspraak van Jezus.
Ik heb geen geloof, dat jij je dat niet kan voorstellen is jouw probleem.
Jawel, maar dat is jouw vrije wil, jouw keuze.
Ik accepteer dat, maar ben daar niet blij mee.
Laatst gewijzigd door Alpha op 24 nov 2025, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 24 nov 2025, 14:39
Messenger schreef: 24 nov 2025, 14:25
Je huurt niet bij God. Je bent ook niks verschuldigd aan God. God is tevreden omdat jij er bent, zodat God kan ervaren hoe het leven is vanuit jouw unieke perspectief en perceptie. Het volstaat om er gewoon te zijn.

God verheugt zich op jouw volgende keuzes, als waarnemer in jou.
Psalm 115:

Hebreeën 3:
4 Natuurlijk wordt elk huis door iemand gebouwd, maar degene die alles heeft gebouwd, is God. NWV
4 Immers, elk huis wordt door iemand gebouwd, maar Hij Die dit alles gebouwd heeft, is God. HSV
Waar staat dat God de Aarde verhuurt of de huizen verhuurt? Ik lees bij Psalm 115:16 dat de Aarde gegeven ofwel geschonken is.
En elke huizenbouwer of bouwvakker is deel van God, elke iemand een deel is van God.

De God in de chirurg geneest de God in de patiënt, enz.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 24 nov 2025, 14:51
Alpha schreef: 24 nov 2025, 14:39 Psalm 115:

Hebreeën 3:
Waar staat dat God de Aarde verhuurt of de huizen verhuurt? Ik lees bij Psalm 115:16 dat de Aarde gegeven ofwel geschonken is.
En elke huizenbouwer of bouwvakker is deel van God, elke iemand een deel is van God.

Ik gebruikte dus "huur" als vergelijking.
Punt is dat je mag kiezen of je wel of niet aan de Bijbelse normen en waarden wilt voldoen.

Op de nieuwe aarde zijn geen mensen meer, die de aarde willen verzieken.

Jes 26: Al wordt er gunst getoond aan slechte mensen, ze zullen geen rechtvaardigheid leren.
Zelfs in het land van oprechtheid zullen ze het slechte doen en ze zullen de majesteit van Jehovah niet zien.

Psalm 37:
9 Want slechte mensen zullen vernietigd worden, maar wie op Jehovah hopen, zullen de aarde bezitten.
10 Nog even en er zijn geen slechte mensen meer. Je zult kijken op de plek waar ze waren, maar ze zijn er niet meer.
11 De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten, ze zullen intens genieten van vrede in overvloed. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 09:13
Alpha schreef: 17 nov 2025, 15:45 Waarom zijn de bananen krom?

Er zijn vele boeken geschreven, waarvan velen in vele talen zijn vertaald.
Sommigen zijn jaren later opnieuw vertaald en uitgegeven.
De eerste uitgave is meestal niet letterlijk hetzelfde vertaald als de laatste.
Hoe komt dat dan?
Dat komt doordat ze naar het licht toe groeien, de middelste uit de tros zijn soms zo goed als recht.
Daar moet je patent op aanvragen.

Bananen worden krom door een proces dat negatieve geotropie heet.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 09:15
Alpha schreef: 17 nov 2025, 16:45 Je bent door dat wezen geïndoctrineerd, hij wil dat je zo denkt.

Kijk om je heen, is de wereld nu veel beter dan voorheen?
Is er duidelijk minder oorlog, minder honger, minder misdaad?
Typische bangmakerij.
Daar trappen we gewoon niet meer in.

Ook nu weer een ontwijkend antwoord.
Mensen uit de christenheid trappen daar inderdaad met open ogen in.
Ze konden zelfs een plaatsje in de hemel kopen.
Luther kwam daar tegenop.

Ik geef gewoon antwoord.
Dat pas je dus niet. :(
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 09:17
Alpha schreef: 17 nov 2025, 16:42 Waaruit maak je op dat Jehovah niet oordeelt?
Laat hij dan slechte mensen in het paradijs toe?
Ja!!!
Anders zou het leeg blijven immers:
Iedereen is zondig dus slecht.
NEE dus, want dan blijven we met de huidige problemen zitten.
Oorlog, honger, uitbuiting door mensen.

Prediker 8:9 Dat alles heb ik gezien, en ik legde me met heel mijn hart toe op alles wat onder de zon is gedaan, in een tijd waarin de ene mens over de andere mens heeft geheerst ten koste van de ander. NWV.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 24 nov 2025, 15:03
Messenger schreef: 24 nov 2025, 14:51

Ik gebruikte dus "huur" als vergelijking.
Punt is dat je mag kiezen of je wel of niet aan de Bijbelse normen en waarden wilt voldoen.
Wat je ook kiest, de keuze is vrij en onvoorwaardelijk.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 24 nov 2025, 15:30
Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 09:15
Typische bangmakerij.
Daar trappen we gewoon niet meer in.

Ook nu weer een ontwijkend antwoord.
Mensen uit de christenheid trappen daar inderdaad met open ogen in.
Niemand hoeft iets te doen, te laten of te betalen, iedereen gaat naar de hemel.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 18 nov 2025, 12:46
Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 12:35
Dat beweer jij.
Velen zien die waarheid helemaal niet en denken vaak dat er ander waarheden zijn.
Dat ben ik volledig met je eens. Johannes 14:20 is de best mogelijke omschrijving van die Waarheid. Maar zo verstaan veel gelovigen dat niet. Opgaan in Christus -waarbij je zelf verdwijnt- is niet de insteek van veel gelovigen. Toch was het Paulus die ook deze interpretatie hanteert in Galaten 2:20. (Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij. )

De meeste christenen geloven in het hiernamaals, dat is geen geheim. En in de opwekking in het vlees (reïncarnatie) , dat staat in de Apostolische geloofsbelijdenis.
Johannes 14:
20 Op die dag zullen jullie weten dat ik in eendracht ben met mijn Vader en jullie in eendracht zijn met mij en ik in eendracht ben met jullie. NWV
20 Op die dag zult u inzien dat Ik in Mijn Vader ben, en u in Mij, en Ik in u. HSV.

De Apostolische geloofsbelijdenis komt niet in de Bijbel voor, het is een leer die door mensen is gemaakt.
Ondanks de naam is deze geloofsbelijdenis niet afkomstig van de apostelen.
Hier is namelijk geen Nieuw Testamentisch of patristisch bewijs voor.

Het is een belijdenis die door de algemene kerk van Rome is gemaakt. (RKK)
Deze kerk is in 325 n.C. gesticht door Constantijn de grote.
De belijdenis ontstond pas aan het einde van de 4e eeuw.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 24 nov 2025, 15:42
Alpha schreef: 24 nov 2025, 15:30 Mensen uit de christenheid trappen daar inderdaad met open ogen in.
Niemand hoeft iets te doen, te laten of te betalen, iedereen gaat naar de hemel.
Lees eerst eens de Bijbel, dan weet je waarover je praat.

Johannes 3:
13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.
13 En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is. HSV
13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen. NBG.
13 No one has ever gone into heaven except the one who came from heaven—the Son of Man. NIV.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 24 nov 2025, 16:00
Messenger schreef: 24 nov 2025, 15:42
Lees eerst eens de Bijbel, dan weet je waarover je praat.

Johannes 3:
13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV.
13 En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is. HSV
13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen. NBG.
13 No one has ever gone into heaven except the one who came from heaven—the Son of Man. NIV.
Ik ben bekend met de tegenspraak in de bijbel omtrent vrije wil. In de bijbel is geen sprake van vrije wil, maar is het eerder opgelegde juk en voorwaardelijke liefde.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 18 nov 2025, 14:33
Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 13:05
Er zijn heel wat gelovigen, maar lang niet allemaal geloven ze wat jij beweert.

Klopt. De diversiteit onder gelovigen in wat ze geloven is enorm.
Mattheüs 12:25 Omdat hij wist wat ze dachten, zei hij tegen ze: ‘Elk koninkrijk waar verdeeldheid is, komt ten val, en geen stad of huis waar verdeeldheid is, houdt stand.

Johannes 4:
23 Maar er komt een tijd, en die is er al, dat de ware aanbidders de Vader met geest en waarheid zullen aanbidden, want de Vader zoekt mensen die hem zo willen aanbidden.
24 God is een Geest, en wie hem aanbidden, moeten hem met geest en waarheid aanbidden.’

Johannes 10:
11 Ik ben de goede herder. De goede herder geeft zijn leven voor de schapen.
16 En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn. Ook die moet ik bij elkaar brengen. Ze zullen naar mijn stem luisteren, en ze zullen één kudde onder één herder worden.

Efeziërs 4: 5 één Heer, één geloof, één doop, NWV
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 24 nov 2025, 16:10
Alpha schreef: 24 nov 2025, 16:00 Lees eerst eens de Bijbel, dan weet je waarover je praat.

Johannes 3:
Ik ben bekend met de tegenspraak in de bijbel omtrent vrije wil. In de bijbel is geen sprake van vrije wil, maar is het eerder opgelegde juk en voorwaardelijke liefde.
Nog maar een keer: lees eerst de bijbel, voordat je reageert.

Je gebruikt leer, die door mensen is bedacht.

Jozua 24:
15 Als jullie Jehovah niet willen dienen, kies nu dan zelf wie jullie gaan dienen: de goden die jullie voorvaders aan de andere kant van de Rivier hebben vereerd of de goden van de Amorieten, van wie jullie het land bewonen. Ik en mijn familie zullen in elk geval Jehovah dienen.’
16 Het volk antwoordde: ‘Het komt niet eens in ons op om Jehovah te verlaten en andere goden te dienen. NWV.

1 Kon 18:
21 Toen richtte Eli̱a zich tot het hele volk en zei: ‘Hoelang blijven jullie op twee gedachten hinken? Als Jehovah de ware God is, volg hem dan. Maar als het Baäl is, volg hem!’ Het volk zweeg.
22 Eli̱a zei toen tegen het volk: ‘Ik ben de enige profeet van Jehovah die er nog is, terwijl er 450 profeten van Baäl zijn.
23 Geef ons twee jonge stieren. Laten zij dan één jonge stier uitkiezen en die in stukken snijden en op het hout leggen, maar ze mogen het hout niet aansteken. Ik zal de andere jonge stier klaarmaken en die op het hout leggen, maar ik zal het hout niet aansteken.
24 Dan moeten jullie de naam van jullie god aanroepen, en ik zal de naam van Jehovah aanroepen. De God die antwoordt met vuur laat zien dat hij de ware God is.’ Het hele volk antwoordde: ‘Dat is goed.’

37 Geef mij antwoord, o Jehovah! Geef mij antwoord zodat dit volk weet dat u, Jehovah, de ware God bent en dat u ze tot inkeer brengt.’
38 Toen kwam er vuur van Jehovah naar beneden. Het verteerde het brandoffer, de stukken hout, de stenen en het stof, en het verslond het water in de geul.
39 Toen het hele volk dat zag, lieten ze zich meteen voorover op de grond vallen en zeiden: ‘Jehovah is de ware God! Jehovah is de ware God!’ NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Dat_beloof_ik schreef: 19 nov 2025, 10:41
Tiberius Claudius schreef: 19 nov 2025, 09:29
Ik zal het met een voorbeeld toelichten:

Het verhaal van Kaïn en Abel bevat wat contradicties en niet kloppende zaken.

Een Atheïst kan de veronderstelling aanhangen dat er oorspronkelijk twee Babylonische verhalen waren:
Een scheppingsverhaal (dat van Adam en Eva) een ander het verhaal: Het verhaal van Kaïn en Abel, die los van elkaar stonden.
Tevens dat een Joodse schrijver die twee verhalen (op een slechte manier) heeft gecombineerd in Genesis.

Een andere Atheïst kan dit verwerpen en stellen dat de compilatie al in de Babylonische versie had plaatsgevonden.

Dus zijn deze atheïsten het onderling niet eens.

(ik zelf neig naar de eerste onderstelling en vraag me af of de zondeval misschien ook eens een verhaal op zich was)

PS.
Bij beide onderstellingen behoort dat de oorspronkelijke versies verloren zijn gegaan.
Dat maakt het er niet duidelijker op.
Iedereen kan zien dat er twee scheppingsverhalen zijn gecombineerd tot één, daar hoef je geen atheist voor te zijn.
Sterker nog: atheisten maken zich hier niet zo druk over, het zijn met name christenen die elkaar daarover aanvallen.
Er is één scheppingsverslag.
Één vanuit het gezichtspunt van Jehovah.
Wat er gebeurde, voordat Adam werd geschapen.

Één vanuit het gezichtspunt van Adam en Eva.
Wat er gebeurde toen Adam en Eva waren geschapen.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 24 nov 2025, 13:40
Alpha schreef: 24 nov 2025, 12:10 Helaas is dat in tegenspraak met de Bijbelse leer.
Misschien mankeert er wat aan die bijbelse leer?
Niets, die is duidelijk.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 24 nov 2025, 13:42
Alpha schreef: 24 nov 2025, 12:25 Als je de Bijbel bestudeerd zou hebben, dan kende je de oorsprong van mythologie.
Ik heb geen bijbelstudie nodig als God via andere kanalen met mij communiceert.
Hoe weet je dat Satan niet met je communiceert?
Hij wil niet dat je de Bijbel bestudeerd.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 24 nov 2025, 15:39
Alpha schreef: 24 nov 2025, 15:03 Ik gebruikte dus "huur" als vergelijking.
Lukas 4:
9 Vervolgens nam hij hem mee naar Jeruzalem en plaatste hem op het hoogste punt van de tempel. Hij zei tegen hem: ‘Als je een zoon van God bent, spring dan naar beneden,
10 want er staat geschreven: “Hij zal voor jou zijn engelen bevel geven je te beschermen”
11 en: “Ze zullen je op hun handen dragen, zodat je je voet niet aan een steen zult stoten. (Ps 91:11,12)
12 Jezus antwoordde: ‘Er is gezegd: “Je mag Jehovah, je God, niet op de proef stellen.”’ NWV. (De 6:16)

Waar koos Jezus hier voor?
Satan kent de Bijbel goed, maar probeert mensen te misleiden.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 24 nov 2025, 15:54
Tufkah schreef: 18 nov 2025, 12:46

Dat ben ik volledig met je eens. Johannes 14:20 is de best mogelijke omschrijving van die Waarheid. Maar zo verstaan veel gelovigen dat niet. Opgaan in Christus -waarbij je zelf verdwijnt- is niet de insteek van veel gelovigen. Toch was het Paulus die ook deze interpretatie hanteert in Galaten 2:20. (Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij. )

De meeste christenen geloven in het hiernamaals, dat is geen geheim. En in de opwekking in het vlees (reïncarnatie) , dat staat in de Apostolische geloofsbelijdenis.
Johannes 14:
20 Op die dag zullen jullie weten dat ik in eendracht ben met mijn Vader en jullie in eendracht zijn met mij en ik in eendracht ben met jullie. NWV
20 Op die dag zult u inzien dat Ik in Mijn Vader ben, en u in Mij, en Ik in u. HSV.

De Apostolische geloofsbelijdenis komt niet in de Bijbel voor, het is een leer die door mensen is gemaakt.
Ondanks de naam is deze geloofsbelijdenis niet afkomstig van de apostelen.
Hier is namelijk geen Nieuw Testamentisch of patristisch bewijs voor.

Het is een belijdenis die door de algemene kerk van Rome is gemaakt. (RKK)
Deze kerk is in 325 n.C. gesticht door Constantijn de grote.
De belijdenis ontstond pas aan het einde van de 4e eeuw.
De Apostolische geloofsbelijdenis wordt door mij dan ook niet onderschreven. Omdat de A.G. in gaat tegen een uitspraak van Jezus. Het is sowieso raar om Jezus te corrigeren eeuwen na dato.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 24 nov 2025, 15:27
Tiberius Claudius schreef: 18 nov 2025, 09:13
Dat komt doordat ze naar het licht toe groeien, de middelste uit de tros zijn soms zo goed als recht.
Daar moet je patent op aanvragen.

Bananen worden krom door een proces dat negatieve geotropie heet.
Negatieve geotropie is de groei van een plantendeel in de richting tegen de zwaartekracht in, dus omhoog. Dat is precies wat bananen doen als ze naar het licht toe groeien. Maar ook andere plantendelen groeien tegen de zwaartekracht in naar het licht toe. Ze worden soms zelfs slap en slungelig in de concurrentiestrijd om het licht.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 24 nov 2025, 16:21
Messenger schreef: 24 nov 2025, 16:10
Nog maar een keer: lees eerst de bijbel, voordat je reageert.

Je gebruikt leer, die door mensen is bedacht.
Jij gebruikt leer die door mensen is bedacht. Verder heb je een tunnel- of kokervisie die je niet kunt loslaten. Je bent doof en blind voor argumenten.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 24 nov 2025, 16:28
Messenger schreef: 24 nov 2025, 13:40
Misschien mankeert er wat aan die bijbelse leer?
Niets, die is duidelijk.
Duidelijk onjuist en tegenstrijdig.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 24 nov 2025, 16:29
Messenger schreef: 24 nov 2025, 13:42
Ik heb geen bijbelstudie nodig als God via andere kanalen met mij communiceert.
Hoe weet je dat Satan niet met je communiceert?
Hij wil niet dat je de Bijbel bestudeerd.
Dat weet ik omdat Satan een menselijk verzinsel is om een zondebok te hebben voor alles wat je God niet wilt toeschrijven.
Het is ook bedoeld om mensen en kinderen angst aan te jagen, om de kudde gelovigen bijeen te houden.

Bestudeer jij Jesaja 45 vers 5 t/m 7 nog maar eens...
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 24 nov 2025, 16:37
Messenger schreef: 24 nov 2025, 15:39
Lukas 4:
9 Vervolgens nam hij hem mee naar Jeruzalem en plaatste hem op het hoogste punt van de tempel. Hij zei tegen hem: ‘Als je een zoon van God bent, spring dan naar beneden,
10 want er staat geschreven: “Hij zal voor jou zijn engelen bevel geven je te beschermen”
11 en: “Ze zullen je op hun handen dragen, zodat je je voet niet aan een steen zult stoten. (Ps 91:11,12)
12 Jezus antwoordde: ‘Er is gezegd: “Je mag Jehovah, je God, niet op de proef stellen.”’ NWV. (De 6:16)

Waar koos Jezus hier voor?
Satan kent de Bijbel goed, maar probeert mensen te misleiden.
Een echte God zal je nooit opdrachten geven, want een echte God is almachtig en volmaakt en daarmee zonder behoefte.
God wil niets van de mensen, dat ze er zijn is voldoende.