Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Zolderworm schreef: 16 mei 2022, 22:38
Robert Frans schreef: 16 mei 2022, 17:08
Wat versta jij dan precies onder zonde? Hoe definiëer jij dat begrip dan precies?
Ik versta niets onder zonde. Volgens mij bestaat het helemaal niet. Een mens bevindt zich gewoon in de natuur, als dier begiftigd met het verstandelijk denken. En hij handelt soms egoïstisch en soms altruïstisch. Maar zondig zou ik zijn gedrag niet willen noemen. Ik kan niets met het begrip "zonde".
Je beschrijft feitelijk de natuurlijke mens. De natuurlijke mens is idd dier begiftigd met het verstandelijk denken. Dieren komen dan ook niet in aanmerking voor vergeestelijking/verchristelijking. Denkende dieren ook niet.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: Gisteren, 09:41 P.S. Er is geen dreigen met een oordeel, ieder mens zal geoordeeld worden met het oordeel waarmee hij zelf oordeelt. Je hebt het dus helemaal zelf in de hand. Het eeuwige nu is dan ook vrij van ieder oordeel. Daar leeft de geestelijke mens in de liefde van de Vader.

Een leven zonder te oordelen is dan ook het gaan van de smalle weg. Die weg kan de mens gaan in zijn status als natuurlijke mens, dan heeft het boze geen vat op je.
En wat doe je zoal als je eeuwig leeft met Jezus Christus?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 09:45
Tufkah schreef: Gisteren, 09:40

Het oordeel is er wel, maar reïncarnatie of het hiernamaals is er niet. Het loon van de zonde is de dood (die niemand ontkennen kan, we gaan allemaal dood). En de genadegift is het eeuwige leven in Jezus Christus. Het eeuwige leven is de zijnsgrond oftewel het eeuwig nu. Geen eeuwig straks....na de fysieke dood van iedere natuurlijke mens vervalt de illusie van 'zelf' en daarmee ook de bestaansmogelijkheden voor de natuurlijke mens.
Volgens mij spreek je je zelf hier tegen.
Het kan niet tegelijk wel en niet bestaan.
Ieder mens en dier leeft in de illusie van een 'zelf', natuurlijk leven zonder zelf is niet mogelijk. Dan zou immers evolutie niet kunnen bestaan. Bijvoorbeeld predator en prooi hebben zonder zelf dat kan niet functioneren in evolutionaire zin.

Voor de mens heeft God een ander plan, en dat is de opname in Christus. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat de mens het natuurlijke zelf opgeeft. Ideeën over reïncarnatie of hiernamaals echter houden het zelf juist in stand.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: Gisteren, 09:48
Zolderworm schreef: 16 mei 2022, 22:38
Ik versta niets onder zonde. Volgens mij bestaat het helemaal niet. Een mens bevindt zich gewoon in de natuur, als dier begiftigd met het verstandelijk denken. En hij handelt soms egoïstisch en soms altruïstisch. Maar zondig zou ik zijn gedrag niet willen noemen. Ik kan niets met het begrip "zonde".
Je beschrijft feitelijk de natuurlijke mens. De natuurlijke mens is idd dier begiftigd met het verstandelijk denken. Dieren komen dan ook niet in aanmerking voor vergeestelijking/verchristelijking. Denkende dieren ook niet.
Alle levende wezens zijn een individuatie van God ofwel de Albron. Mens, kat of kakkerlak het is allemaal God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: Gisteren, 09:50
Tufkah schreef: Gisteren, 09:41 P.S. Er is geen dreigen met een oordeel, ieder mens zal geoordeeld worden met het oordeel waarmee hij zelf oordeelt. Je hebt het dus helemaal zelf in de hand. Het eeuwige nu is dan ook vrij van ieder oordeel. Daar leeft de geestelijke mens in de liefde van de Vader.

Een leven zonder te oordelen is dan ook het gaan van de smalle weg. Die weg kan de mens gaan in zijn status als natuurlijke mens, dan heeft het boze geen vat op je.
Niet mét Jezus Christus, maar in Jezus Christus. (Joh 14;20)
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: Gisteren, 09:53
Messenger schreef: Gisteren, 09:50
Nou, wat doe je zoal als je leeft in Jezus Christus?
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: Gisteren, 09:54
Tufkah schreef: Gisteren, 09:53

Niets. Het probleem met jou (en andere hiernamaalsgelovigen) is het 'doen' zelf. Het is de natuurlijke mens die 'doet'. In Christus is er het niet-doen, dan doet de mens niet meer zijn eigen wil, maar Gods wil.

Tijd is een illusie, maar de natuurlijke mens kent niks anders dan de Tijd en daarmee illusie.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: Gisteren, 09:57
Niets. Het probleem met jou (en andere hiernamaalsgelovigen) is het 'doen' zelf. Het is de natuurlijke mens die 'doet'. In Christus is er het niet-doen, dan doet de mens niet meer zijn eigen wil, maar Gods wil.

Tijd is een illusie, maar de natuurlijke mens kent niks anders dan de Tijd en daarmee illusie.
Nou het klinkt prachtig dat niks doen, fijn dat dit mogelijk is in Jezus Christus, echt iets om naar uit te kijken. :D
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Messenger schreef: Gisteren, 10:29

Nou het klinkt prachtig dat niks doen, fijn dat dit mogelijk is in Jezus Christus, echt iets om naar uit te kijken. :D
Mij lijkt dat men zich zal dood vervelen.
Dat kan echter niet dus is het meer een straf.

PS.
Absoluut niets doen is gewoon niet mogelijk.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
peda

Bericht door peda »

Een illusie is een verkeerde inschatting.
Het voorbeeld is de goochelaar die de toeschouwers een gebeuren toont dat een verkeerde indruk weergeeft.
Het gebeuren bestaat wel degelijk echt, de interpretatie van het gebeuren is evenwel vals/ verkeerd.
Zo kan er ook worden omgegaan met de 3 fasen van Kierkegaard.
De 3 fasen bestaan in de realiteit best wel echt, maar kunnen zinnebeeldig als "" illusie "" worden benoemd, waarbij tot uitdrukking wordt gebracht dat het volgen van een bepaalde fase ten diepste persoonlijk wordt afgekeurd. Zo'n afkeuring wordt dan regelmatig beargumenteerd met het op aarde komen van "" boodschappen "" uit een metafysische omgeving, welke boodschappen dan inhoudelijk als Puur Echt worden gezien en dus moeten worden nageleefd.
De persoonlijk gevolgde metafysische boodschap is uiteraard geen "" illusie " maar het fundament waarop de persoonlijke "" bias "" is opgetrokken.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:35
Messenger schreef: Gisteren, 10:29

PS.
Voor zover je dan van leven kunt spreken is het meer een eeuwig leven als een kasplantje.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

Messenger schreef: Gisteren, 10:37
Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:35

PS.
Voor zover je dan van leven kunt spreken is het meer een eeuwig leven als een kasplantje.
Een kasplantje heeft nog wat leven in zich, mij lijkt het meer een bestaan als een kiezelsteen.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
J-W

Bericht door J-W »

Ik dacht even te horen te krijgen waaruit het leven van een geestelijk mens bestaat maar nee dus, Tufkah gaat gelijk in de aanval op de natuurlijke mens.
Der natuurlijke mens is volgens hem een doener, hij als geestelijk mens doet niets.
Nou ja, wel ietsjes, hij doet Gods wil.
Wat die wil is komt er dan weer niet uit. Naastenliefde bedrijven noemt hij wijselijk niet want dat is een vorm van doen en dat doen ook natuurlijke mensen terwijl Tufkah beweert niets te doen.
Toch doet hij wel iets.
8.9 berichten per dag op GG tikken. Blijkbaar is dat Gods wil voor hem.
Dan doe ik als natuurlijk mens met mijn 1.7 berichtjes per dag toch ook nog een heel klein beetje Gods wil.....................
Geestelijke mensen..........ze beweren een smal pad te volgen maar volgens mij zijn ze de weg echt kwijt.
Dit gezegd hebbende ga ik maar weer naar buiten, nog even wat nuttigs "doen" op de brede weg :lol:
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: Gisteren, 10:37 Een illusie is een verkeerde inschatting.
Het voorbeeld is de goochelaar die de toeschouwers een gebeuren toont dat een verkeerde indruk weergeeft.
Het gebeuren bestaat wel degelijk echt, de interpretatie van het gebeuren is evenwel vals/ verkeerd.
Zo kan er ook worden omgegaan met de 3 fasen van Kierkegaard.
De 3 fasen bestaan in de realiteit best wel echt, maar kunnen zinnebeeldig als "" illusie "" worden benoemd, waarbij tot uitdrukking wordt gebracht dat het volgen van een bepaalde fase ten diepste persoonlijk wordt afgekeurd. Zo'n afkeuring wordt dan regelmatig beargumenteerd met het op aarde komen van "" boodschappen "" uit een metafysische omgeving, welke boodschappen dan inhoudelijk als Puur Echt worden gezien en dus moeten worden nageleefd.
De persoonlijk gevolgde metafysische boodschap is uiteraard geen "" illusie " maar het fundament waarop de persoonlijke "" bias "" is opgetrokken.
Een illusie is geen verkeerde inschatting. Het innerlijke wordt beleeft, het uiterlijke wordt waargenomen. De illusie bestaat er uit dat het uiterlijke (de natuurlijke mens) het uiterlijke (het bestaan in de wereld) beleeft. De natuurlijke mens begrijpt niet wat daadwerkelijk beleven en existeren is. De natuurlijke mens is de 'doener' en meent dat de 'doener' ook na de dood kan voortbestaan, dat is de illusie.

De natuurlijke mens identificeert zichzelf met wat wordt waargenomen en wat 'ik' beleef. Doch alles wat het zelf heeft beleeft is verleden tijd en in de toekomende tijd bestaat het zelf niet. Het zelf kan niet bestaan in het verleden noch in het toekomstige, de illusie waarin het zelf leeft is het emotioneel gehecht zijn aan zijn tijdelijke verschijning.

In Christus is deze illusie verdwenen. Dan blijkt dat het de zonde is, die de illusie in stand hield. Het is de zonde waardoor de mens de Eeuwigheid niet kan ervaren. De zonde houdt de mens vast in de Tijd.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Doe jij binnen het werk dat je doet om in je levensonderhoud te voorzien, ook altijd Gods wil? Of relativeer je het (ook) tot Niets als je dingen doet die als zondig bestempeld zouden kunnen worden?
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
peda

Bericht door peda »

De grote doelstelling in de metafysica is wel het goede contact met God/ Albron of hoe ook te noemen, terug te krijgen.
Op het hoe dit gerealiseerd kan worden, bestaat er een enorme stoet aan onderling totaal verschillende spirituele antwoorden.
Zelf houd ik mij niet bezig met het vinden van het voor mij juiste antwoord, simpel omdat ik, naar eigen overtuiging, dit antwoord toch niet op het netvlies krijg. Eindeloos zoeken zonder resultaat, is niet mijn ding.
Ik kijk wel via het "tuinhekje "" , hoe anderen het antwoord wel denken verkregen te hebben ( praten over individueel tuinontwerp ).
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: Gisteren, 12:29

Doe jij binnen het werk dat je doet om in je levensonderhoud te voorzien, ook altijd Gods wil? Of relativeer je het (ook) tot Niets als je dingen doet die als zondig bestempeld zouden kunnen worden?
Gods wil is liefde, ik heb altijd gewerkt uit liefde voor het gezin. Ik zie het probleem niet. Er zou pas een probleem zijn als ik werken kon, er werk was en ik vertikte het om te werken. Of dat ik werkte en de kantjes er af liep.

Voorts bestempel ik mijn eigen arbeid wel tot 'niets' want al het werk wat ik ooit gedaan heb vond plaats in de Tijd. Het 'werken' (uit het verleden) is er niet meer, eventuele arbeid in de toekomst ook niet. Er is dus geen enkele reden om mijzelf te roemen dat ik altijd gewerkt heb.

Gods wil wordt alleen kenbaar door de eigen wil op te geven.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: Gisteren, 12:39 De grote doelstelling in de metafysica is wel het goede contact met God/ Albron of hoe ook te noemen, terug te krijgen.
Op het hoe dit gerealiseerd kan worden, bestaat er een enorme stoet aan onderling totaal verschillende spirituele antwoorden.
Zelf houd ik mij niet bezig met het vinden van het voor mij juiste antwoord, simpel omdat ik, naar eigen overtuiging, dit antwoord toch niet op het netvlies krijg. Eindeloos zoeken zonder resultaat, is niet mijn ding.
Ik kijk wel via het "tuinhekje "" , hoe anderen het antwoord wel denken verkregen te hebben ( praten over individueel tuinontwerp ).
Dit antwoord staat reeds in de Bijbel: de geestelijke mens is Godsontvankelijk. Voor de natuurlijke mens daarentegen is Godsontvankelijkheid een dwaasheid. Dus ja, ik zie de honende reacties wel zo her en der, maar dat zijn natuurlijke mensen die niet beter weten. Die zullen nog wel in zonde leven.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Het probleem in deze discussie is dat deze hoofdzakelijk gevoerd wordt tussen natuurlijke mensen. Maar het geloof in Jezus Christus wil zeggen dat je de waarheid van Christus erkent. Onderwijs vanuit de Geest kan niet plaats vinden als er allerlei storende denkbeelden zich bevinden in de mens. En die storende denkbeelden komen vanuit de zintuigelijke preoccupatie met "de wereld".

Waar de waarheid van Christus te kort wordt gedaan kan de Geest niet werkzaam zijn . Jezus predikte niet voor niets de zelfverloochening, dan moet de mens wel stoppen met opgaan in zintuigelijke sensaties.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 12:40
Gods wil is liefde, ik heb altijd gewerkt uit liefde voor het gezin. Ik zie het probleem niet. Er zou pas een probleem zijn als ik werken kon, er werk was en ik vertikte het om te werken. Of dat ik werkte en de kantjes er af liep.

Voorts bestempel ik mijn eigen arbeid wel tot 'niets' want al het werk wat ik ooit gedaan heb vond plaats in de Tijd. Het 'werken' (uit het verleden) is er niet meer, eventuele arbeid in de toekomst ook niet. Er is dus geen enkele reden om mijzelf te roemen dat ik altijd gewerkt heb.

Wat een onzin kraam je nu weer uit Tufkah.
Denk je nu echt dat een natuurlijk mens niet uit liefde voor zijn gezin kan werken? Heeft dus totaal niets met de wil van een God te maken.
En of jouw werk geen waarde heeft gehad kan ik niet beoordelen maar ik wil je wel geloven als jij het zelf zegt. Mijn werk heeft zeker nut gehad voor de maatschappij, dat vast te stellen heeft niets met roemen van doen.
(Er varen nog steeds grote schepen op de oceanen die mede door mijn toedoen de vereiste snelheid halen. Mijn werk is idd verleden tijd en ik zal het ook niet meer doen maar voorlopig varen zij nog wel een poosje, mijn werk was dus beslist niet voor niets geweest)
En je kunt wel beweren dat jij je eigen wil hebt opgegeven maar wat Gods wil is daar kom je niet uit, "alleen kenbaar" is je bekende dooddoener.
Zwak betoog van je Tufkah!
Ik wil je wel een hint geven om hier anders over te komen en dat is stoppen met het uitvergroten van de verschillen tussen een geestelijk en een natuurlijk mens want die verschillen zijn er buiten het geloof helemaal niet. Ook jij bent een natuurlijk mens die niet zonder zonde is.

Paulus schrijft niet voor niets:
Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
(Romeinen 3:10-12)
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 12:42
.......... Dus ja, ik zie de honende reacties wel zo her en der, maar dat zijn natuurlijke mensen die niet beter weten. Die zullen nog wel in zonde leven.
Haha, die Tufkah, wie correct commentaar op zijn zienswijze levert leeft in zonde volgens hem :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Wat een te fanatiek geloof al niet met een mens kan doen.
Volgens mij heb jij een complex van het woordje zonde.
Laatst gewijzigd door J-W op 28 nov 2025, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

Dat is inderdaad jouw metafysische overtuiging.
Mijn favoriete spirituele weg is evenwel "' niet het opgeven van de eigen ego-wil "' quasi het sterven van het ego, maar de eigen wil vrijwillig volledig gericht op God.
Dat is niet het "' sterven van het ego "", maar het spiritueel anders richten van het ego.
Interessant is ook de doortrekking naar Jezus.
Leefde Jezus tijdens zijn verblijf op aarde met een "" gestorven ego "', of leefde Jezus met een menselijk ego volledig gericht op God.
Het laatste geniet theologisch mijn voorkeur, ofwel in mijn optiek fase 3 van Kierkegaard.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: Gisteren, 14:01

Dat is inderdaad jouw metafysische overtuiging.
Mijn favoriete spirituele weg is evenwel "' niet het opgeven van de eigen ego-wil "' quasi het sterven van het ego, maar de eigen wil vrijwillig volledig gericht op God.
Dat is niet het "' sterven van het ego "", maar het spiritueel anders richten van het ego.
Interessant is ook de doortrekking naar Jezus.
Er is de eigen wil (ego) en er is Gods wil. Die stemmen per definitie niet overeen. Nu kan het ego bij zich zelf denken: "Ik doe Gods wil". Maar dan is er geen referentiekader. Zie ook 1 Korinthiërs 3:21, niemand roeme zich op mensen. Dus als je Gods wil doet, dan komt alle 'roem' ook God toe. Naarmate de mens meer Gods wil doet, zal het ego uithongeren om uiteindelijk te sterven.
Leefde Jezus tijdens zijn verblijf op aarde met een "" gestorven ego "', of leefde Jezus met een menselijk ego volledig gericht op God.
Het laatste geniet theologisch mijn voorkeur, ofwel in mijn optiek fase 3 van Kierkegaard.
Jezus was van meet af aan zonder ego, als het vleesgeworden Woord. Hij was dan ook niet gericht op God, maar één met God: Ik en de Vader zijn een. Naar dat voorbeeld (de navolging) kan de mens leven. Dus als iemand vraagt: "Maar wat is liefde?" . Dan blijkt liefde het opgeven van de eigen wil te zijn. En dan blijkt ook dat de eigen wil altijd een illusie is geweest....
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: Gisteren, 14:35
......... Dus als iemand vraagt: "Maar wat is liefde?" . Dan blijkt liefde het opgeven van de eigen wil te zijn. En dan blijkt ook dat de eigen wil altijd een illusie is geweest....
Man man, ik zal het kort houden maar toen jij hier het vertrek van de oprichter van GG eiste, was dat niet jouw eigen wil?
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: Gisteren, 14:35
peda schreef: Gisteren, 14:01 Leefde Jezus tijdens zijn verblijf op aarde met een "" gestorven ego "', of leefde Jezus met een menselijk ego volledig gericht op God.
Jezus was van meet af aan zonder ego, als het vleesgeworden Woord. Hij was dan ook niet gericht op God, maar één met God: Ik en de Vader zijn een. Naar dat voorbeeld (de navolging) kan de mens leven. Dus als iemand vraagt: "Maar wat is liefde?" . Dan blijkt liefde het opgeven van de eigen wil te zijn. En dan blijkt ook dat de eigen wil altijd een illusie is geweest....
Jezus mag het vleesgeworden Woord zijn geweest, maar hij had welzeker een eigen wil, die echter volledig gericht was op God. Dat hij zijn eigen wil ondergeschikt maakte aan die van God kostte hem zijn leven. Lees maar over het gebed in Getsemané:
HSV: Markus 14:35-36
35. En toen Hij iets verder gegaan was, wierp Hij Zich ter aarde en bad dat, als het mogelijk was, dat uur aan Hem voorbij zou gaan.
36. En Hij zei: Abba, Vader, alle dingen zijn mogelijk voor U; neem deze drinkbeker van Mij weg, maar niet wat Ik wil, maar wat U wilt.
God heeft zelfs de Eenheid verbroken en Jezus verlaten toen hij aan het kruis hing:
HSV: Markus 15:34
En op het negende uur riep Jezus met luide stem: ELOÏ, ELOÏ, LAMA SABACHTANI, dat is vertaald: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?
Laatst gewijzigd door Yours op 28 nov 2025, 15:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.