Dat doe jij, jij volgt het BL.Alpha schreef: 01 dec 2025, 10:57Je bent doof voor Bijbelse argumenten.Messenger schreef: 24 nov 2025, 18:27
Jij gebruikt leer die door mensen is bedacht. Verder heb je een tunnel- of kokervisie die je niet kunt loslaten. Je bent doof en blind voor argumenten.
Je volgt kennelijk liever menselijke leer.
Zonde
-
Messenger
- Man/Vrouw: M
Re: Zonde
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Alpha
1 Thessalonicenzen 5:J-W schreef: 27 nov 2025, 14:51Paulus schrijft in die brief niets over oordelen, dat is het complex waar jij mee behept bent omdat niemand het met jou eens is.Tufkah schreef: 27 nov 2025, 14:25
Weet dat de dag van de Heer komt als een dief in de nacht. (1 Tessalonicenzen 5:2). Een ieder zal geoordeeld worden met het oordeel waarmee hij zelf oordeelt.
Hij schrijft wel over wat anders:
Maar wij, die des daags zijn, laat ons nuchteren zijn, aangedaan hebbende het borstwapen des geloofs en der liefde, en tot een helm, de hoop der zaligheid. (1 Tessalonicenzen 5:8)
Liefde en hoop der zaligheid (in het hiernamaals) Dat is andere koek dan dreigen met oordelen Tufkah, dat pluk je ergens anders vandaan, gedraag je eens als een geestelijk mens en accepteer het als anderen jou oordelen omdat je jezelf alsmaar verhoogt.
6 Laten we dus niet doorslapen zoals de rest, maar laten we wakker blijven en ons verstand erbij houden.
7 Want zij die slapen, slapen ’s nachts, en zij die zich bedrinken, zijn ’s nachts dronken.
8 Maar wij die bij de dag horen, moeten ons verstand erbij houden, met geloof en liefde als borstharnas en de hoop op redding als helm.
9 Want God heeft ons niet bestemd voor zijn woede, maar voor redding via onze Heer Jezus Christus.
10 Hij is voor ons gestorven, zodat wij, of we nu wakker blijven of slapen, samen met hem zouden leven.
11 Blijf elkaar daarom aanmoedigen en opbouwen, zoals jullie trouwens al doen. NWV
Het hiernamaals begrip is overgenomen van diverse heidense religies.
Het bekendste verhaal is van de veerman.
Charon werd het symbool van de overgang tussen leven en dood, en uiteindelijk de dood zelf.
Charon, de veerman van de Styx, draagt Psyche over de rivier.
Charon was de zoon van de god van de duisternis, Erebus, en de godin van de nacht, Nyx.
-
Messenger
Context in de bijbel is lastig met alle contradictie. Maar ook in jouw bijbel staat geschreven dat Jehova voor het onheil zorgt.Alpha schreef: 01 dec 2025, 11:06Jesaja 45:Messenger schreef: 24 nov 2025, 18:32
Dat weet ik omdat Satan een menselijk verzinsel is om een zondebok te hebben voor alles wat je God niet wilt toeschrijven.
Het is ook bedoeld om mensen en kinderen angst aan te jagen, om de kudde gelovigen bijeen te houden.
Bestudeer jij Jesaja 45 vers 5 t/m 7 nog maar eens...
5 Ik ben Jehovah en er is niemand anders. Er is geen andere God dan ik. Ik zal je kracht geven, hoewel je me niet kende,
6 zodat men weet van waar de zon opgaat tot waar ze ondergaat dat er niemand is buiten mij. Ik ben Jehovah en er is niemand anders.
7 Ik vorm licht en schep duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles. NWV.
Dat doe ik, maar ik kijk ook verder dan mijn neus lang is en kijk naar de context en zie dan het bedoelde verband.
Jesaja 44:
23 Juich van vreugde, hemel, om wat Jehovah heeft gedaan! Juich in triomf, diepten van de aarde!
Jubel van blijdschap, bergen, bossen en alle bomen! Want Jehovah heeft Jakob teruggekocht en in Israël toont hij zijn pracht.’
24 Dit zegt Jehovah, je Terugkoper, degene die je heeft gevormd vanaf de moederschoot:
‘Ik ben Jehovah, die alles heeft gemaakt. Ik heb zelf de hemel uitgespannen en de aarde uitgespreid. Wie was er bij mij?
25 Ik stuur de tekenen van zwetsers in de war. Ik ben degene die waarzeggers voor gek laat staan,
degene die wijzen in verwarring brengt en hun kennis in dwaasheid verandert.
26 Ik ben degene die het woord van zijn dienaar laat uitkomen, die de voorspellingen van zijn boodschappers volledig vervult,
degene die over Jeruzalem zegt: “Ze zal bewoond worden” en over de steden van Juda:
“Ze zullen herbouwd worden en haar ruïnes zal ik herstellen.” NWV.
Je kennis is kennelijk in dwaasheid veranderd.
De duivel wordt dat dus uit handen genomen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Messenger
Wat denk je dat de bijbelschrijvers deden?Alpha schreef: 01 dec 2025, 11:21Één ding is zeker, Jehovah laat zich niet door jou de wet voorschrijven.Messenger schreef: 24 nov 2025, 18:35
Een echte God zal je nooit opdrachten geven, want een echte God is almachtig en volmaakt en daarmee zonder behoefte.
God wil niets van de mensen, dat ze er zijn is voldoende.
-
Tiberius Claudius
Het universum streeft naar chaos, dat blijkt uit de entropie wetten.Messenger schreef: 01 dec 2025, 12:19Chaos is voor een almachtige en volmaakte God net zo perfect als orde.Alpha schreef: 01 dec 2025, 10:54 De Bijbel waarschuwt dan ook niet zo maar.
1 Tim. 4:
1Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen,
2 onder invloed van de huichelarij van leugenaars die een geweten hebben dat is dichtgeschroeid. NWV.
Mensen gaan, net als Adam en Eva, zelf bepalen wat goed en wat verkeerd is.
Het gevolg is duidelijk te zien: Wereldwijde chaos.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
Messenger
Er is geen wet van God afkomstig, de wet wordt gemaakt door mensen. God geeft de mens de vrije wil en eigen verantwoordelijkheid.Alpha schreef: 01 dec 2025, 11:54Zonde is missen van Gods standaard van volmaaktheid, overtreden van zijn rechtvaardige wet.Tufkah schreef: 25 nov 2025, 12:37
De vrije wil impliceert reeds dat je niet Gods wil kan doen. En dat klopt ook, wie niet Gods wil doet, die doet de zonde. Daarom zijn er twee bestaansmogelijkheden: fijn je eigen wil volgen en in zonde leven. Of Gods wil doen en er achter zien te komen wat Gods wil is. Handige tip: door alleen de Bijbel te lezen kom je er niet achter wat Gods wil is.
Het onheil (de ellende) wordt dus door God zelf geschapen, in antwoord op onze vrije keuze.Alpha schreef: Adam en Eva wilden als God zijn, zelf bepalen wat goed en verkeerd is.
Gen 3:5 Want God weet dat op de dag dat jullie ervan eten, jullie ogen geopend zullen worden en jullie als God zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’ NWV.
Het resultaat kan je overal om je heen zien.
De ellende wordt overal steeds groter.
-
Messenger
Dat zeg ik niet, dat zijn jouw woorden. Ik zeg dat er geen dag des oordeels zal komen, God oordeelt niet. (Vrije wil, pure onvoorwaardelijke liefde weet u nog wel?)
-
Messenger
Precies, zonder chaos ook geen orde.Tiberius Claudius schreef: 01 dec 2025, 12:27Het universum streeft naar chaos, dat blijkt uit de entropie wetten.Messenger schreef: 01 dec 2025, 12:19
Chaos is voor een almachtige en volmaakte God net zo perfect als orde.
-
Alpha
Het is geen bedreiging, maar een goedbedoelde waarschuwing.Tiberius Claudius schreef: 01 dec 2025, 12:11Weer wat dreigende teksten, geen inhoudelijke reactie.Alpha schreef: 01 dec 2025, 11:59 Natuurlijk, als je de Bijbelse normen en waarden negeert.
Religies voeren in naam van God oorlogen en zegenen zelfs wapens.
Het is voorzegt dat die van het geloof zullen afvallen.
1 Tim 4:
1 De geïnspireerde uitspraak zegt echter uitdrukkelijk dat in latere tijdsperiodes sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat zij aandacht schenken aan misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen,
2 door de huichelarij van mensen die leugens spreken, die in hun geweten gebrandmerkt zijn, NWV.
Er is wel iets dat klopt: Jullie BL is verre van leugenvrij.
Zo was er in Indonesië een boer die de waarschuwing van een vulkaanuitbarsting negeerde en die eerst zijn dieren ging verzorgen.
Helaas werden later niets meer van hem en zijn dieren vernomen.
Een gewaarschuwd man telt voor twee.
Het BL is in de Bijbel ook wel de beleidvolle slaaf genoemd. (Mt 24:45).
Wat BL in werkelijkheid is kan je vinden op JW.ORG.
Het zijn door de geest aangestelde mannen, die zorgen voor geestelijk voedsel uit de Bijbel, wereldwijd.
Het is vergelijkbaar met de organisatie in de eerste eeuw.
Gezamenlijk besloten het Jeruzalemse besturend lichaam, dat de gemeenten een brief kregen over de besnijdenis.
Joodse traditionele gelovigen wilden zich aan de Joodse traditie houden en veroorzaakten veel onrust.
Vandaar de brief met informatie, de besnijdenis was niet meer nodig.
Zo ook het BL in de VS, zij sturen alle gemeenten in de wereld aan, om hen te voorzien van geestelijk voedsel uit de Bijbel.
Daarnaast hebben zij hulp van vele helpers op het bijkantoor.
Wie wat doet is gewoon op JW.ORG te bekijken.
Naast veel lectuur wordt er ook veel elektronische informatie vrijgegeven, die voor iedereen beschikbaar is, wereldwijd.
Net als in de eerste eeuw wordt er ook fysieke hulp gegeven in vele vormen.
Doordat alles goed is georganiseerd is het mogelijk dat het BL binnen 48 uur op de hoogte is van ontstane problemen.
Dat is noodzakelijk als er ergens een ramp, orkaan of watersnoodramp is.
Door die gegevens kan men snel hulp verlenen.
Men stelt dan koninkrijkszalen en kringhallen beschikbaar voor de slachtoffers.
Men organiseert dan de noodzakelijke hulp, zoals voedsel e.d.
Wanneer het ergste voorbij is, kijkt men naar de ontstane schade.
Als dat noodzakelijk is, worden b.v. huizen gerepareerd of herbouwd.
Men gebruikt daar vakmensen voor, die beschikbaar zijn voor bouwprojecten, dat zijn allemaal vrijwilligers.
Deze vrijwilligers worden overal ingezet, waar nodig.
Vaak zijn die in het betreffende land beschikbaar en gebruikt men materialen die daar ter plaatse beschikbaar zijn.
Zoals voor koninkrijkszalen, kringhallen of bouwprojecten van het Bijkantoor.
Zo worden er ieder jaar tientallen koninkrijkszalen nieuw gebouwd en vele bestaande koninkrijkszalen gerenoveerd.
-
Alpha
Zoals gebruikelijk heb je de context weer niet gelezen.Messenger schreef: 01 dec 2025, 12:24Context in de bijbel is lastig met alle contradictie. Maar ook in jouw bijbel staat geschreven dat Jehova voor het onheil zorgt.Alpha schreef: 01 dec 2025, 11:06 Jesaja 45:
5 Ik ben Jehovah en er is niemand anders. Er is geen andere God dan ik. Ik zal je kracht geven, hoewel je me niet kende,
6 zodat men weet van waar de zon opgaat tot waar ze ondergaat dat er niemand is buiten mij. Ik ben Jehovah en er is niemand anders.
7 Ik vorm licht en schep duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles. NWV.
Dat doe ik, maar ik kijk ook verder dan mijn neus lang is en kijk naar de context en zie dan het bedoelde verband.
Jesaja 44:
23 Juich van vreugde, hemel, om wat Jehovah heeft gedaan! Juich in triomf, diepten van de aarde!
Jubel van blijdschap, bergen, bossen en alle bomen! Want Jehovah heeft Jakob teruggekocht en in Israël toont hij zijn pracht.’
24 Dit zegt Jehovah, je Terugkoper, degene die je heeft gevormd vanaf de moederschoot:
‘Ik ben Jehovah, die alles heeft gemaakt. Ik heb zelf de hemel uitgespannen en de aarde uitgespreid. Wie was er bij mij?
25 Ik stuur de tekenen van zwetsers in de war. Ik ben degene die waarzeggers voor gek laat staan,
degene die wijzen in verwarring brengt en hun kennis in dwaasheid verandert.
26 Ik ben degene die het woord van zijn dienaar laat uitkomen, die de voorspellingen van zijn boodschappers volledig vervult,
degene die over Jeruzalem zegt: “Ze zal bewoond worden” en over de steden van Juda:
“Ze zullen herbouwd worden en haar ruïnes zal ik herstellen.” NWV.
Je kennis is kennelijk in dwaasheid veranderd.
Wat Satan betreft: Hij gaat rond als een brullende leeuw op zoek naar prooi. (1 PETR. 5:8).
Gezien de vele duizenden religies heeft hij veel succes.
Vandaar dat Jg zich tegen hem beschermen met Jehovah's wapenrusting, zoals de beroemde borstharnas, helm ect. (Efeziërs 6:13-17.)
-
Tiberius Claudius
-
Messenger
Geloof je ook nog dat Sinterklaas met zijn schimmel over de daken (en zonnepanelen) loopt?Alpha schreef: 01 dec 2025, 13:07Zoals gebruikelijk heb je de context weer niet gelezen.Messenger schreef: 01 dec 2025, 12:24
Context in de bijbel is lastig met alle contradictie. Maar ook in jouw bijbel staat geschreven dat Jehova voor het onheil zorgt.
Wat Satan betreft: Hij gaat rond als een brullende leeuw op zoek naar prooi. (1 PETR. 5:8).
Gezien de vele duizenden religies heeft hij veel succes.
Vandaar dat Jg zich tegen hem beschermen met Jehovah's wapenrusting, zoals de beroemde borstharnas, helm ect. (Efeziërs 6:13-17.)
-
Tufkah
Het probleem is alleen dat het hier over levensbeschouwing gaat en niet over het universum. God is Een en binnen de goddelijke orde is volkomen harmonie en in het geheel geen chaos. Chaos is er alleen buiten God.Tiberius Claudius schreef: 01 dec 2025, 12:27Het universum streeft naar chaos, dat blijkt uit de entropie wetten.Messenger schreef: 01 dec 2025, 12:19
Chaos is voor een almachtige en volmaakte God net zo perfect als orde.
Rijkdom is als zeewater: hoe meer je ervan drinkt, hoe meer dorst je krijgt.
-
Tiberius Claudius
Waarom heeft hij dan een universum geschapen dat naar chaos streeft?Tufkah schreef: 01 dec 2025, 14:57Het probleem is alleen dat het hier over levensbeschouwing gaat en niet over het universum. God is Een en binnen de goddelijke orde is volkomen harmonie en in het geheel geen chaos. Chaos is er alleen buiten God.Tiberius Claudius schreef: 01 dec 2025, 12:27
Het universum streeft naar chaos, dat blijkt uit de entropie wetten.
-
Messenger
Waar chaos is, daar is God ook. God is alomtegenwoordig, buiten God is er niets.Tufkah schreef: 01 dec 2025, 14:57Het probleem is alleen dat het hier over levensbeschouwing gaat en niet over het universum. God is Een en binnen de goddelijke orde is volkomen harmonie en in het geheel geen chaos. Chaos is er alleen buiten God.Tiberius Claudius schreef: 01 dec 2025, 12:27
Het universum streeft naar chaos, dat blijkt uit de entropie wetten.
-
peda
Het is met deze vraag als met het theodicee-vraagstuk.Tiberius Claudius schreef: 01 dec 2025, 15:20Waarom heeft hij dan een universum geschapen dat naar chaos streeft?Tufkah schreef: 01 dec 2025, 14:57
Het probleem is alleen dat het hier over levensbeschouwing gaat en niet over het universum. God is Een en binnen de goddelijke orde is volkomen harmonie en in het geheel geen chaos. Chaos is er alleen buiten God.
Een bevredigend theologisch antwoord ken ik niet.
Als Leibniz volger, blijf ook ik zitten met de vraag "" waarom de best mogelijke wereld de beste is die gerealiseerd kon worden "'.
Mijn persoonlijke troost is wel dat ik kan leven met het feit dat niet op al mijn vragen een goed antwoord beschikbaar is.
-
Leon
De 'wereld', het steeds chaotischer universum, kan je afzweren, dat is het doel. Als je dat niet doet tsja...peda schreef: 01 dec 2025, 15:52Het is met deze vraag als met het theodicee-vraagstuk.Tiberius Claudius schreef: 01 dec 2025, 15:20
Waarom heeft hij dan een universum geschapen dat naar chaos streeft?
Een bevredigend theologisch antwoord ken ik niet.
Als Leibniz volger, blijf ook ik zitten met de vraag "" waarom de best mogelijke wereld de beste is die gerealiseerd kon worden "'.
Mijn persoonlijke troost is wel dat ik kan leven met het feit dat niet op al mijn vragen een goed antwoord beschikbaar is.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
-
Tufkah
Geen idee, ik ben God niet. Ik ken God alleen van binnen uit. En daar is sprake van harmonie.Tiberius Claudius schreef: 01 dec 2025, 15:20Waarom heeft hij dan een universum geschapen dat naar chaos streeft?Tufkah schreef: 01 dec 2025, 14:57
Het probleem is alleen dat het hier over levensbeschouwing gaat en niet over het universum. God is Een en binnen de goddelijke orde is volkomen harmonie en in het geheel geen chaos. Chaos is er alleen buiten God.
-
Tiberius Claudius
Je kent zijn bedoelingen niet.Tufkah schreef: 01 dec 2025, 17:14Geen idee, ik ben God niet. Ik ken God alleen van binnen uit. En daar is sprake van harmonie.Tiberius Claudius schreef: 01 dec 2025, 15:20
Waarom heeft hij dan een universum geschapen dat naar chaos streeft?
Dan is er geen sprake van Harmonie, hooguit is er een schijn-harmonie.
-
Tufkah
God is Liefde, harmonieuzer dan dat is er niet.Tiberius Claudius schreef: 01 dec 2025, 17:39Je kent zijn bedoelingen niet.Tufkah schreef: 01 dec 2025, 17:14
Geen idee, ik ben God niet. Ik ken God alleen van binnen uit. En daar is sprake van harmonie.
Dan is er geen sprake van Harmonie, hooguit is er een schijn-harmonie.
-
Dat_beloof_ik
Het komt er op neer dat je weer gewoon de vraag ontwijkt.Alpha schreef: 01 dec 2025, 11:36Je hebt inderdaad geen notie van de Bijbelse symboliek.Dat_beloof_ik schreef: 24 nov 2025, 19:36
Is dat symboliek joh, ik dacht dat die kameel echt door het oog van de naald ging.
Ik lees wat je schrijft maar je gaat helemaal niet in op wat ik zeg.
De hemel is geen uitgespannen doek. Begrijp je dat, ja of nee?
Zo ja, dan begrijp je dus ook daar een tekst daarover in Job onzin is. Zo nee, dan veel succes....
Ga nu eens in op mijn commentaar over jouw opmerking van Nederlands dat daar gesproken had kunnen worden:
Domme opmerkingen laat ik al te graag aan jou over.
De hemel is geen uitgespannen doek. Begrijp je dat, ja of nee?