Dat_beloof_ik schreef: 03 jan 2026, 17:09
umit schreef: 30 dec 2025, 08:47
Je hebt hier duidelijk nog niet over nagedacht.
Ten eerste doe je hier een claim die je verder niet ondersteunt met feiten.
Ten tweede maakt het geen biet uit of die claim waar is of niet...het is niet relevant.
Ten derde, als je er een beetje over nadenkt, kan je zelf wel logiserweise concluderen dat je claim niet waar kan zijn.
Dat er nergens op de wereld een monotheistisch geloof bestond, lijkt mij sterk. Maar dat voor Mozes nooit een monotheistisch geloof bestaan heeft kan niet waar zijn want Abraham kwam al met een monotheistisch geloof.
Dat er vlak voor Mozes in die streek geen monotheistisch geloof meer bestond, geloof ik graag. Maar Mozes was een profeet en hij kwam juist met de oorspronkelijke monotheistische geloof.
Dus wat jij zegt kan gewoon niet waar zijn.
Met 'het kan niet waar zijn want in de Koran staat iets anders' toon je niets aan.
Goed dat jij geen wetenschapper bent...logica is duidelijk niet jouw sterkste kant.
Je klopt er jezelf mee op de schouders, en als dat lekker voelt: gefeliciteerd, ik hoop dat je er lekker bij voelt.
Dank je wel.
Maar bij mensen die niet uitgaan van de Koran, scoor je geen enkel punt.
Ook als we niet uitgaan van de Koran...vanuit de christelijke visie was Mozes ook al monotheistisch. Dus moslims zijn niet de enigen die het niet met je eens zijn. het is de halve wereld.
Ik heb het hier al vaker uitgelegd: de verhalen van Abraham, Mozes, Job... ze kloppen domweg niet.
dat maak je uit van wat precies?
In die verhalen bezitten deze mannen kamelen en we weten dat dit in die tijd nog niet mogelijk was, want er waren nog een gedomesticeerde kamelen.
ach de hele discussie over Abrahams kamelen. Ik weet het weer.
Je hebt een artikel gevonden waarin staat dat er nog geen gedomesticeerde kamelen waren ten tijde van Abraham...
dus het verhaal van Abraham klopt niet...
Dus Abraham is een fictief persoon...
Ten eerste...Er lopen nog steeds discussies of dat artikel daadwerkelijk aantoont dat er ten tijde van Abraham geen gedomesticeerde kamelen waren. De wetenschappers zijn er daar dus nog steeds niet over eens.
Ten tweede, ook al waren er geen gedomesticeerde kamelen, het enige wat je daarmee aantoont is dat dat deel van het verhaal niet helemaal klopt.
Dat maakt van Abraham nog geen fictief figuur.
Ten slotte, wat jij hiermee bereikt als dat artikel van die kamelen waar blijken te zijn? je toont aan dat de verhalen in de toch al wankele Bijbel niet betrouwbaar zijn...er zitten genoeg onwaarheden in de Bijbel. Dit extra puntje wat betreft Abrahams kamelen verandert dus helemaal niks aan de zaak.
En zal ik jou nu eens iets grappigs vertellen? In de Koran wordt helemaal niet gesproken over Abrahams kamelen. Mohammed was blijkbaar slim genoeg om bij het kopieren, dat deel van het verhaal achterwege te laten
Dat komt omdat die verhalen pas eeuwen nadat ze zich zouden hebben afgespeeld, zijn vastgelegd.
Wat betreft de Bijbel ben ik het met je eens. Dat toon je met je kamelen-verhaal mogelijk ook aan.
De Koran is echter geopenbaard en komt rechtstreeks van God. Openbaringen zijn dan ook altijd waar...ook al komen ze eeuwen later dan de incidenten.
Waarschijnlijk rond de Babylonische ballingschap, want daarin zijn er voor het eerst feiten de checken in andere culturen.
Alles dat voor die tijd speelt, is waarschijnlijk geschreven met het doel om onder de Joden één god in te voeren.
Nee, het verhaal is altijd al geopenbaard geweest. zowel door Mozes, als door Jezus en Mohammed...echter in openbaringen van Mozes en Jezus zijn veranderingen in geslopen (om wat voor reden ook).
Dat toon jij ook mogelijk aan met je kamelen-discussie. De kern van het verhaal blijft nog steeds staan.
Het monotheisme is er dus altijd al geweest.
Wie weet was dat voor die tijd anders, maar dat weten we niet.
Wel zijn er, ook binnen de bijbel en koran, allerlei kleine aanwijzingen terug te vinden dat er sprake was van een polytheistische samenleving. Er zijn vele passages over mensen in Israel die andere goden (zoals Baal, Asjerah) aanhingen.
Neuh. De Koran zegt duidelijk dat er polytheistische samenlevingen waren...het waren dus niet alleen kleine aanwijzingen.
Als ik mij goed herinner was de vader van Abraham een idolen-maker. Hij maakte zelf idolen en beval Abraham om die idolen op de markt te verkopen. Abraham bond die idolen aan een touw, sleepte ze achter zich aan richting de markt en zette ze in die stoffige toestand te koop op de markt.
Betekent echter niet dat er helemaal geen monotheisme aanwezig was.
Dus hartstikke leuk dat je mensen verwijt geen bewijs te hebben, maar zorg er dan voor dat je zelf ook iets geloofwaardigers hebt dan 'het staat zo in de koran'.
En dat heb je niet, want dat is er niet.
Ik verwijt je dat nog steeds...doe nog maar een poging.