Petra schreef: Gisteren, 08:42
Ja Umit. En zoals ik al eerder schreef staat dat haaks op
wat er in jouw artikel staat : (“5.God ensured that the Holy Quran spreads throughout the world right after its revelation, making it impossible for any group or government to make changes or amendments.”)
nee, waarom zou dat haaks zijn? God heeft ervoor gezorgd dat de Koran over de hele wereld verspreid werd en vanaf de eerste openbaring tot aan nu onmogelijk werd gemaakt er veranderingen in te maken en te presenteren als de echte Koran.
Natuurlijk kan je wel stiekem veranderingen in de verzen maken....maar je kan niemand ermee voor de gek houden als de echte authentieke vers.
Dus die claim is wel degelijk waar.
Petra schreef: Gisteren, 08:42
Naar ik lees was er wel degelijk weerstand.
Zelfs van een prominente companion/volger/discipel van Mohammed. Die het dus uit Mohammeds eigen mond gehoord had en zelf opgeschreven: Abd Allah ibn Masʿud
Hier wordt verteld dat ibn Masʿūd ontevreden was over de Uthmānische codificatie, dat hij weigerde zijn eigen codex in te leveren, omdat dat hij kritiek had op sommige keuzes van Uthmān’s comité. Hij maakte zelfs publiekelijk bezwaar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Abd_Allah ... s%27ud?utm
“Uthman recalled Abd Allah to Medina. He walked into the mosque, where Uthman was speaking, but the Caliph broke off his speech to insult Abd Allah. Aisha then interrupted with protests against this manner of speech "to a companion of Allah's Messenger". Uthman forbade Abd Allah ever to leave Medina again and ordered him out of the mosque. His servants removed Abd Allah so violently that they broke two of his ribs and, amid loud protests from Aisha, he had to be carried home.”
Poeh, dank je wel voor deze inzicht. Ik heb me een beetje ingelezen. Nu gaan we vrij diep in de materie
Abd Allah ibn Masʿud's verzet is begrijpelijk. Hij was één van de belangrijkste reciteerders van de profeet en heeft 70 van de 114 soera's direct aan de profeet gereciteerd op regelmatige basis...en er kan aangenomen dat het foutloos was, aangezien de profeet hem wel zou verbeteren als er fouten in zouden zitten.
Tevens is bekend dat de oorspronkelijke Koran geopenbaard is in 7 verschillende dialecten. De profeet heeft dus elk soera op 7 verschillende dialecten gedicteerd. Alle 7 dialecten waren authentiek en waar.
Dat was in de eerste instantie geen probleem, maar omdat er meer en meer nieuwe niet arabische moslims erbij kwamen hadden die er moeite mee.
Uthman als kalief zijnde zag dat probleem aankomen en wilde daarom één standaard versie hebben en de andere 6 versies vernietigen.
Abd Allah ibn Masʿud's versie was dus van één van die andere dialekten.
Het verzet van Abd Allah ibn Masʿud is daarmee wel begrijpelijk en terecht, want zijn versie was een ware versie en bovendien foutloos.
Daarentegen is het besluit van Uthman ook begrijpelijk en terecht, want er zijn geen verzen verloren gegaan...alleen de andere dialekten zijn verwijderd, en het probleem dat de nieuwe niet arabische moslims is daarmee verholpen.
Dat Abd Allah ibn Masʿud Uthman ervan beschuldigt Soera 1, 113 en 114 zelf toegevoegd heeft is echter onterecht.
Ik heb geen idee waarom die soera's in de versie van Abd Allah ibn Masʿud ontbrak, maar bijvoorbeels soera 1 (al-Fatiha) is de belangrijkste en de enigste soera dat in ELK gebed verplicht gereciteerd moet worden. Zonder die soera is je gebed niet geldig.
Hier is zelfs een saheeh hadith van:
Narrated 'Ubada bin As-Samit:
Allah's Messenger (ﷺ) said, "Whoever does not recite Al-Fatiha in his prayer, his prayer is invalid."
Reference : Sahih al-Bukhari 756
In-book reference : Book 10, Hadith 150
USC-MSA web (English) reference : Vol. 1, Book 12, Hadith 723
Volgens deze Saheeh hadith in Bukhari zou de profeet dit letterlijk gezegd hebben, dus is het wel degelijk een terechte soera in de Quraan.
Daarom vind ik het ook merkwaardig waarom deze soera bij Abd Allah ibn Masʿud ontbrak.
Weer nieuwe dingen geleerd