Alpha schreef: 20 mar 2026, 14:19
peda schreef: 20 mar 2026, 13:24
Wanneer vond de bijbelse zondvloed plaats.
Er zijn verschillende theologische uitspraken daarover.
De ene visie is rond 2500 v C; de andere visie ligt meer bij 3500 v C en of nog wat eerder.
In ieder geval wordt het tijdstip van de mondiale zondvloed bij mijn weten theologisch niet een miljoen jaar geleden gezien.
Tegenover dit tijd-venster staat het wetenschappelijk ijsboor-verhaal.
Daarbij zijn in de Arctica boringen in het ijs gedaan, waarbij men uiteindelijk zo'n 900000 jaren oude ijslagen naar boven kon halen en bestuderen.
Studie resultaat was dat er geen sporen werden ontdekt van een mondiale zondvloed in de totale overgeleverde ijs-historie.
Ze boorden ook menselijke resten op?
Gen 7:
6 Noach was 600 jaar oud toen de watervloed over de aarde kwam. NWV.
6 Noach was zeshonderd jaar oud toen de watervloed over de aarde kwam. HSV.
De Bijbel geeft aan hoe oud iemand werd en welke kinderen ze hadden en hoe oud die werden.
Helaas speculeren mensen graag, zonder de Bijbel nauwkeurig te lezen.
Daardoor schept men verwarring, zoals Satan dat ook doet.
Doordat de geestelijkheid Jezus manier van onderwijzen niet navolgen, zijn de mensen onwetend geworden.
Helaas is dat vooraf voorzegt. (1 Tim. 4:1)
Net zoals de gebeurtenissen, nu om ons heen, uitvoerig, vooraf zijn aangekondigd.
Je bent er weer!
Gelukkig, hopelijk toch niets ergs aan de hand geweest?
Over het algemeen is men het er over eens dat wat er in de Bijbel staat van vóór de Babylonische verbanning, bestaat uit mondeling overgeleverde verhalen waarvoor geen enkel bewijs staat.
Natuurlijk kun je die verhalen
nauwkeurig lezen. Het probleem is legendes, mondeling overgeleverde verhalen,
nooit nauwkeurig worden overgeleverd.
Wat betreft het zoeken naar menselijke resten uit de oudheid: dat doet geen enkele archeoloog met een boor.
Als jou dat is verteld, dan heeft de persoon die je dat heeft verteld of geschreven, dat staan verzinnen en geen verstand van zaken.
Tenslotte (daar aan we weer):
Waar precies in de Bijbel worden de gebeurtenissen, nu om ons heen, nauwkeurig aangekondigd?
Ik wacht jouw antwoord in spanning af, maar wil nu al wel aangeven dat dit volgens mij nergens het geval is.
Er wordt geschreven dat de wederkomst vooraf wordt gegaan door oorlogen en aarbevingen.
Maar die zijn er altijd al geweest, daarin is de huidige tijd niet anders dan voorgaande millenia.
Als jij met voorbeelden komt, dan zullen die net zo goed van toepassing zijn op elke andere periode in de afgelopen 2000 jaar en niet specifiek over nu gaan
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)