Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Alpha »

Piet schreef: 20 mar 2026, 14:25
Alpha schreef: 20 mar 2026, 14:23 Waarom was er voor de watervloed geen regenboog te zien?
Er was sprake van een ander soort van klimaat. een andere gesteldheid van de atmosfeer.
Niet helemaal.
Voor de vloed regende het niet.
Planten werden in de nacht bevochtigd met douw.

Gen 9:
13 Ik plaats mijn regenboog in de wolken, en die zal dienen als teken van het verbond tussen mij en de aarde.
14 Elke keer dat ik wolken over de aarde laat komen en de regenboog in de wolken verschijnt,
15 zal ik denken aan het verbond dat ik heb gesloten met jullie en alle levende wezens van elke soort. En nooit weer zal het water een vloed worden om alles wat leeft te vernietigen.
16 Telkens wanneer de regenboog in de wolken verschijnt, zal ik hem zien en denken aan het eeuwige verbond tussen God en alle levende wezens van elke soort op aarde. NWV.

Hier werd de regenboog voor de eerste keer gezien, Noach en zijn gezin waren de eersten.
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: 20 mar 2026, 14:49 De ijsboorkernen geven een uitstekend inzicht in de klimatologische omstandigheden die tot op kleinste tijdeenheid hebben geheerst in de aardse atmosfeer en dat over een tijd-periode die zich uitstrekte over zo'n 900000 jaar.
Ijsboorkernen bestuderen is als met boom groeiringen bestuderen; dat heeft niets van doen met bovennatuurlijke ingrepen.
Geen speculatie, maar gewoon direkte feitelijke waarneming met herhaalbare resultaten.
Dus ze hebben menselijke resten opgeboord?
Hoe feitelijk is die waarneming?

Zo is de eenheid meter geijkt.
Een officieel geijkte meter van 1 meter is verkrijgbaar voor € 94,50.

Hoe ijk je een tijdsperiode?
Met een geijkte meetlat van 100.000 jaar?
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 20 mar 2026, 14:19
peda schreef: 20 mar 2026, 13:24 Wanneer vond de bijbelse zondvloed plaats.
Er zijn verschillende theologische uitspraken daarover.
De ene visie is rond 2500 v C; de andere visie ligt meer bij 3500 v C en of nog wat eerder.
In ieder geval wordt het tijdstip van de mondiale zondvloed bij mijn weten theologisch niet een miljoen jaar geleden gezien.
Tegenover dit tijd-venster staat het wetenschappelijk ijsboor-verhaal.
Daarbij zijn in de Arctica boringen in het ijs gedaan, waarbij men uiteindelijk zo'n 900000 jaren oude ijslagen naar boven kon halen en bestuderen.
Studie resultaat was dat er geen sporen werden ontdekt van een mondiale zondvloed in de totale overgeleverde ijs-historie.
Ze boorden ook menselijke resten op?

Gen 7:
6 Noach was 600 jaar oud toen de watervloed over de aarde kwam. NWV.
6 Noach was zeshonderd jaar oud toen de watervloed over de aarde kwam. HSV.

De Bijbel geeft aan hoe oud iemand werd en welke kinderen ze hadden en hoe oud die werden.

Helaas speculeren mensen graag, zonder de Bijbel nauwkeurig te lezen.
Daardoor schept men verwarring, zoals Satan dat ook doet.

Doordat de geestelijkheid Jezus manier van onderwijzen niet navolgen, zijn de mensen onwetend geworden.
Helaas is dat vooraf voorzegt. (1 Tim. 4:1)
Net zoals de gebeurtenissen, nu om ons heen, uitvoerig, vooraf zijn aangekondigd.
Je bent er weer!
Gelukkig, hopelijk toch niets ergs aan de hand geweest?

Over het algemeen is men het er over eens dat wat er in de Bijbel staat van vóór de Babylonische verbanning, bestaat uit mondeling overgeleverde verhalen waarvoor geen enkel bewijs staat.
Natuurlijk kun je die verhalen nauwkeurig lezen. Het probleem is legendes, mondeling overgeleverde verhalen, nooit nauwkeurig worden overgeleverd.

Wat betreft het zoeken naar menselijke resten uit de oudheid: dat doet geen enkele archeoloog met een boor.
Als jou dat is verteld, dan heeft de persoon die je dat heeft verteld of geschreven, dat staan verzinnen en geen verstand van zaken.

Tenslotte (daar aan we weer): Waar precies in de Bijbel worden de gebeurtenissen, nu om ons heen, nauwkeurig aangekondigd?
Ik wacht jouw antwoord in spanning af, maar wil nu al wel aangeven dat dit volgens mij nergens het geval is.
Er wordt geschreven dat de wederkomst vooraf wordt gegaan door oorlogen en aarbevingen.
Maar die zijn er altijd al geweest, daarin is de huidige tijd niet anders dan voorgaande millenia.
Als jij met voorbeelden komt, dan zullen die net zo goed van toepassing zijn op elke andere periode in de afgelopen 2000 jaar en niet specifiek over nu gaan
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: Gisteren, 22:36
peda schreef: 20 mar 2026, 14:49 De ijsboorkernen geven een uitstekend inzicht in de klimatologische omstandigheden die tot op kleinste tijdeenheid hebben geheerst in de aardse atmosfeer en dat over een tijd-periode die zich uitstrekte over zo'n 900000 jaar.
Ijsboorkernen bestuderen is als met boom groeiringen bestuderen; dat heeft niets van doen met bovennatuurlijke ingrepen.
Geen speculatie, maar gewoon direkte feitelijke waarneming met herhaalbare resultaten.

Misschien moet je eens een ander boek lezen. Dit gebrek aan kennis is bijna stuitend.
peda

Bericht door peda »

Alpha schreef: Gisteren, 22:36

Het is mij bekend dat de enige ijkmethode van Alpha "" Het Woord van God is naar B L interpretatie "".
De enige gezonde ijkmethode.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 20 mar 2026, 08:59
Messenger schreef: 31 mei 2021, 17:43
Het 'spijt hebben' is flauwekul, omdat een almachtige en volmaakte God geen 'spijt' kàn hebben.

Leg mij eens uit, zonder Bijbelvers, hoe jij 'spijt' kunt plaatsen bij een God die almachtig en volmaakt zou moeten zijn.
Of is God onmachtig en gebrekkig?
Ik doe dus een beroep op jouw eigen rede, niet op het opdreunen van versjes.
De rede is bij jou zoek.
Ik toon slechts wat de Bijbel leert.
Wanneer je aandachtig de spijt tekst had gelezen, dan had je begrepen waarom Jehovah spijt had.
Als je de tekst niet leest en op je eigen verstand vertrouwt, snap je dat een God nooit spijt kan krijgen als die almachtig en volmaakt is.
Alpha schreef: Door interventie van Satan gingen engelen betrekkingen aan met vrouwen, omdat zij die "mooi" vonden.
Het gevolg was dat er Nefilim ontstonden, die zeer kwaadaardig waren.
Deze bastaarden beïnvloedden de andere mensen.
Satan is de door de mens bedachte zondebok voor alle leed, verdriet, pijn en alles dat men tot kwaad betitelt.

In de bijbel, Jesaja 45 vers 5 t/m 7, verklaart God zélf te zorgen voor de vrede en het kwaad.
Jouw Satan is daarmee overbodig.
Alpha schreef: Jehovah had spijt over degenen van zijn schepselen die onverbeterlijk goddeloos waren geworden, blijkt hieruit, dat Noach gunst vond in de ogen van Jehovah. (Gen 6:6,2 Petrus 2:5,9)
Nogmaals, Jehova met spijt is niet almachtig en ook niet volmaakt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Messenger

Bericht door Messenger »

Piet schreef: 20 mar 2026, 09:15
Het 'spijt hebben' is flauwekul, omdat een almachtige en volmaakte God geen 'spijt' kàn hebben.

Leg mij eens uit, zonder Bijbelvers, hoe jij 'spijt' kunt plaatsen bij een God die almachtig en volmaakt zou moeten zijn.
Spijt hebben hoef je niet in een negatief daglicht te zien. Zoals mensen kunnen experimenteren kan er iets gebeuren dat niet goed uitpakt. Dan kan men spijt hebben van wat men deed. Niet omdat het zonde was maar omdat het niet aan de verwachting voldoet. Is dat dan niet volmaakt? Experimenteren hoort bij het volmaakte, hoort bij het mens zijn, het is goed. Dat is ontdekken en dat is ook goed. Het is niet onvolmaakt om spijt te hebben omdat spijt niet per definitie betekent dat iets zonde is.
God maakte de mens om Hem en elkaar lief te hebben. Het is goed en volmaakt om iets te maken dat leif kan hebben. Maar liefde kan men niet afdwingen dus moet er een vrije keuze zijn. Die keuze resulteert in de mogelijkheid dat mensen zondigen en het anders uitpakt dan je wilde.
Liefde van God is er in de meest pure vorm en is er onvoorwaardelijk en om niet. De vrije wil is nu datgene dat gebod, verbod en zonde tot loze begrippen maakt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
umit

Bericht door umit »

[/quote]
Messenger schreef: Vandaag, 12:58
Alpha schreef: 20 mar 2026, 08:59 De rede is bij jou zoek.
Ik toon slechts wat de Bijbel leert.
Wanneer je aandachtig de spijt tekst had gelezen, dan had je begrepen waarom Jehovah spijt had.
Als je de tekst niet leest en op je eigen verstand vertrouwt, snap je dat een God nooit spijt kan krijgen als die almachtig en volmaakt is.
:thumb1: Bravo, dat is ook precies mijn claim. Spijt betekent dat je een foutje gemaakt hebt, dat je het liever niet had moeten doen...vanwege de inzicht wat je toen niet had.
God is almachtig en alwetend, er kan dus nooit een situatie voorkomen waar Hij een gebrek aan inzicht heeft...Een almachtige God kan dus nooit spijt hebben.
God maakt geen fouten.
Alpha schreef: Door interventie van Satan gingen engelen betrekkingen aan met vrouwen, omdat zij die "mooi" vonden.
Het gevolg was dat er Nefilim ontstonden, die zeer kwaadaardig waren.
Deze bastaarden beïnvloedden de andere mensen.
Satan is de door de mens bedachte zondebok voor alle leed, verdriet, pijn en alles dat men tot kwaad betitelt.

In de bijbel, Jesaja 45 vers 5 t/m 7, verklaart God zélf te zorgen voor de vrede en het kwaad.
Jouw Satan is daarmee overbodig.
Wow, dank je wel. Ik wist niet dat de Bijbel ook zegt dat de ellende op de wereld van God komen.
In de Koraan staat letterlijk: "Zowel al het goede als al het kwade komen van Allah" (in de zin van Allah is de schepper van alles, zowel het goede als het kwade).
De Bijbel zegt dat dus ook...maar dan snap ik de discussies van mensen niet die zich afvragen waar het slechte vandaan komt.
Alpha schreef: Jehovah had spijt over degenen van zijn schepselen die onverbeterlijk goddeloos waren geworden, blijkt hieruit, dat Noach gunst vond in de ogen van Jehovah. (Gen 6:6,2 Petrus 2:5,9)
Nogmaals, Jehova met spijt is niet almachtig en ook niet volmaakt.
umit

Bericht door umit »

Piet schreef: 20 mar 2026, 09:15

Spijt hebben hoef je niet in een negatief daglicht te zien.
klopt. gelijk heb je.
Piet schreef: 20 mar 2026, 09:15 Zoals mensen kunnen experimenteren kan er iets gebeuren dat niet goed uitpakt. Dan kan men spijt hebben van wat men deed. Niet omdat het zonde was maar omdat het niet aan de verwachting voldoet.
Heb je gelijk in. Maar dat is niet van toepassing voor God. Experimenteren doe je uit nieuwsgierigheid naar de uitkomst ervan...om iets te onderzoeken...je leert ervan.
God experimenteert niet...alles is vooraf al bekend...iets kan dus niet anders uitpakken als dat God verwacht had...God verwacht niet, God weet.
Piet schreef: 20 mar 2026, 09:15 Is dat dan niet volmaakt? Experimenteren hoort bij het volmaakte, hoort bij het mens zijn, het is goed. Dat is ontdekken en dat is ook goed.
God experimenteert niet, God ontdekt niet...ontdekken betekent iets te weten komen wat men nog niet wist. Dat is bij God niet ter sprake.
Een God die moet experimenteren en ontdekken is geen almachtige alwetende God.
Piet schreef: 20 mar 2026, 09:15 Het is niet onvolmaakt om spijt te hebben omdat spijt niet per definitie betekent dat iets zonde is.
Zonde niet...maar betekent wel dat je een gebrek aan inzicht had.
Piet schreef: 20 mar 2026, 09:15 God maakte de mens om Hem en elkaar lief te hebben. Het is goed en volmaakt om iets te maken dat leif kan hebben. Maar liefde kan men niet afdwingen dus moet er een vrije keuze zijn. Die keuze resulteert in de mogelijkheid dat mensen zondigen en het anders uitpakt dan je wilde.
Kan bij een almachtige God nooit gebeuren, dat het anders uitpakt dan dat God verwacht had.

Ik sta dus volkomen achter Messenger wat dit betreft.
peda

Bericht door peda »

Het topic draagt de titel "" na het sterven linea recta naar de hemel "'.
Hoe interessant het onderwerp "" KWAAD "" ook moge zijn, de nadruk in het topic ligt wel op de consequenties van kwaad doen door de mens voor de toekomst van die betreffende mens na-diens-dood.
Daar wijken Umit en Messenger in hun wederzijdse beoordeling sterk van elkaar af.
Terwijl bij Messenger de rode loper voor elke "' kwaad-doener "" naar de Hemel klaar ligt ( iedereen komt in de Hemel ) , is dat in de optiek van Umit zeker niet het geval ( niet iedereen komt in de Hemel) .
De reden van het verschil in uitkomst ligt bij de keuze van het geloofs- axioma.
Zoals bekend zie ik in de metafysica een groot aantal axioma's als startpositie die elk een andere geloofsuitkomst tot gevolg hebben.
Kortom de keuze van het axioma bepaalt de specifieke geloofswandeling die vervolgens gemaakt wordt.
Dat vele metafysische wandeltochten strikt gescheiden van elkaar verlopen, is het gevolg van verschil in axioma keuze.
Zo heeft bijvoorbeeld de eigenschap ALMACHT niet in elk axioma precies dezelfde consequenties en zulks kan grote gevolgen hebben voor de verdere uitwerking.
Zo is bij axioma A ALMACHT verbonden met geen emoties/ gevoelens/ veranderingen; terwijl onder axioma B ALMACHT prima samenloopt met gevoelens en veranderingen. Dat in de voorbeelden axioma A en axioma B zich wederzijds volkomen uitsluiten, behoeft geen betoog.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Satan is geen door de mens bedachte zondebok, maar wordt (o.a) beschreven in Johannes 8:44. Daar staat dat Satan de vader is van de leugen. In datzelfde Johannes 8 staat ook dat de waarheid u zal vrijmaken. Wat betekent dat de waarheid gekend kan worden door de mens. En dat begint door niet langer te luisteren naar de leugen.
In waarheid is er geen leven buiten dit moment.