Bs"d
Misschien dat dit helpt: https://archive.md/kTMJc
Bs"d
Bs"dTufkah schreef: 17 mar 2026, 18:41 https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/r ... -bank-doet
Ook Raoul Heertje is een tegenstander van het zionisme. Aan dergelijke Joden is nood. Zodat het Nederlandse volk weet dat niet iedere Jood achter het misdadige regime in Israel staat. Wellicht zijn zij een minderheid, dat kan ik niet weten, maar we dienen ten aller tijde ons er van te vergewissen dat we niet een geheel volk generaliseren.
Je schijnt te denken dat politieke partijen die voor zionisme zijn NSB'ers zijn die heulden met de nazi's, waarbij zionisten dan de nazi's zijn:Het zionisme is idd nauw verwant met het fascisme.
Dus laten we eerst is kijken wat zionisme nou eigenlijk is: "politieke beweging voor een soeverein thuisland voor Joden" https://www.woorden.org/woord/ZionismeEen groter probleem dan een enkele 'aanslag' *kuch* zijn actoren die openlijk pro-zionistisch zijn zoals de PVV. Heulen met een buitenlands regime welke als kwaadaardig te boek staat is bedenkelijk. En dat heeft niks met Joden/joden van doen, bij de PVV zijn niet specifiek Joden actief. Maar NSB-achtige partijen zijn van alle tijden, zo is het ook wel weer."
Bs"d
Bs"dDat_beloof_ik schreef: Gisteren, 05:11 De manier waarop kolonisten in de West Bank zich gedragen doet bij mij heeft laatste restje sympathie voor de joodse zaak verdwijnen.
Dood van kolonist wakkert golf van geweld aan op Westoever: 'Wraakcampagne' https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... pagne.html
Dus zo'n 70 Joden worden per jaar vermoord in Israel door Arabieren.There isn’t a single simple “average per year” figure, because the number varies hugely depending on the time period (especially during wars or major attacks). But we can estimate ranges using official and research data.
Long-term historical average
Israeli data shows about 5,229 civilians killed in terrorist attacks from the mid-19th century to 2025
Roughly 4,500 of those occurred since 1948 (the founding of Israel)
If you average that over ~75 years (1948–2023/25):
~60–80 civilians per year on average
But that “average” is misleading
The yearly numbers are extremely uneven:
Low-intensity years
Some recent years (before major escalations) had:
Dozens of deaths per year
Sometimes even fewer
High-intensity periods
During uprisings or wars (e.g. Second Intifada, Gaza conflicts):
Hundreds killed per year
Extreme outliers
The October 7, 2023 attack alone killed ~1,200 people in one day
That single event dramatically skews any “average”
Recent trend (rough sense)
Pre-2023: often tens per year
2023–2025 period: hundreds to over a thousand in a single year, due to large-scale attacks and war
Bottom line
Long-term average: ~60–80 Israeli civilians killed per year by terrorism
Typical modern (non-war) years: often tens per year
During major escalations: can jump to hundreds or more
Wat we hier zien is dat er in Israel ongeveer 10 keer meer Joden vermoord worden door Arabieren dan andersom.The best available data (mainly from UN/OCHA, Israeli NGOs, and research groups) shows that killings of Palestinians in the West Bank (“Judea and Samaria”) specifically by settlers are relatively low in absolute numbers, but vary a lot by year and escalation.
Concrete recent figures
2025: about 9 Palestinians killed by settlers
Oct 2023 – early 2026 (≈2.5 years):
Roughly 20–30+ killed by settlers in total (various reports)
→ ≈ 8–12 per year on average during this high-violence period
Some shorter spikes:
Early 2026: several killings concentrated in specific weeks
Long-term pattern (important context)
Settler attacks are very frequent (hundreds to thousands per year), but:
Most involve property damage, intimidation, or injuries, not killings
Killings by settlers are:
Usually in the single digits annually
Occasionally rise into the low tens in more violent periods
Bottom line (average)
Typical long-term average:
about ~5–10 Palestinians killed per year by settlers
During escalations (like since Oct 2023):
roughly ~8–15 per year
Crucial context
These numbers refer only to killings directly by settlers.
The vast majority of Palestinian deaths in the West Bank are caused by:
Israeli military or police, not settlers
Simple summary
Settler violence is common, but fatalities are relatively rare compared to other forms of violence.
A realistic overall estimate is:
On average: about 5–10 killings per year, rising higher during periods of escalation.
Ik neem aan dat je dan al helemaal geen sympathie meer hebt voor Arabieren die meer dan 10 keer zoveel Joden vermoorden in Israel alleen?Die sympathie is er mijn hele leven wel geweest. Ik kan me nog herinneren de aanslag op de Joodse deelnemers van de Olympische Spelen in München in 1972. En ik had ook familie in Amsterdam die vertelde van de gruwelijkheden in de oorlog. Maar gaandeweg is,o.a. dwoor acties in Israël van de kolonisten, de sympathie verdwenen. Eigenlijk is hij niet meer en dat doet zeer want het verdwijnen van vrienden doet altijd zeer. Maar aan de andere kant wil je geen vriend zijn met iemand die zulke gruwelijkheden pleegt.
Vind je het vreselijk als na weer een moord op een Jood in Israel een paar arabieren wat blutsen en builen oplopen? Moeten we nou veel medelijden hebben met die drie lichtgewonde arabieren als ze weer een Jood vermoord hebben?Ik noem nu de kolonisten maar eigenlijk gaat het me om de agressieve verongelijkte manier waarop Joden altijd reageren op van alles.
Waarom zou het zijn dat er al jarenlang hoge hekken om Joodse scholen staan, met gewapende marechaussee er bij? Is dat omdat Joden gewoon veilig zijn in NL?Natuurlijk is het erg als een witte muur van een synagoge zwart is van de rook van een paar lucifers maar om daar nou gelijk op tv te komen en te zeggen dat joden in Nederland nu niet meer veilig zijn kom op zeg.

Die rel na een moord op een Jood waarbij drie drie arabieren lichtgewond raakten vergelijken met de kristalnacht is absurd.https://www.nu.nl/325054/video/israelie ... oever.html
Het woord Kristallnacht komt bij me op. Daar hebben deze mensen kennelijk niet van geleerd.
https://en.wikipedia.org/wiki/KristallnachtEstimates of fatalities caused by the attacks have varied. Early reports estimated that 91 Jews had been murdered.[a] Modern analysis of German scholarly sources puts the figure much higher; when deaths from post-arrest maltreatment and subsequent suicides are included, the death toll reaches the hundreds, with Richard J. Evans estimating 638 deaths by suicide,[13][14] with a total between one and two thousand.[8] Historians view Kristallnacht as a prelude to the Final Solution and the murder of six million Jews during the Holocaust.[15]
Je schetst hier een vals dilemma. Het afkeuren van Joodse wandaden staat niet gelijk aan het goedkeuren van Arabische wandaden en vice versa. En ook als je vindt dat iemand het recht heeft op zelfverdediging, betekent dat niet dat je alle daden daaromtrent hoeft goed te keuren. Men kan dus vinden dat zowel Joden als Arabieren kwaad handelen en zelfs daarom weigeren partij te kiezen.Eliyahu schreef: Vandaag, 10:49Ik neem aan dat je dan al helemaal geen sympathie meer hebt voor Arabieren die meer dan 10 keer zoveel Joden vermoorden in Israel alleen?
En dat je de Arabieren in gaza al helemaal weerzinwekkend vindt om wat ze op 10 Okt gedaan hebben, burgers, mannen vrouwen en kinderen op grote schaal afgeslacht, vrouwen en mannen verkracht en gemarteld, uitgehongerd in gevangenschap?
Of heb je daar dan toch wel weer begrip voor?
ho wacht even...Eliyahu schreef: Vandaag, 10:49
Bs"d
Wat ik lees in dat artikel is dat er een Israeli vermoord is door een arabier, en dat toen bij een daaropvolgende rel van Joodse inwoners van Judea en Samaria er drie arabieren lichtgewond werden.
En dan worden de Joden zwartgemaakt in plaats van de arabieren die Joden vermoorden?
Waar staat dat het gaat om moord. Je doet toch zelf aan stemmingmakerij. het kan dus net zo goed om een verkeersongeval gaan voor zover ik het lees.De achttienjarige kolonist werd zaterdag aangereden door een auto toen hij op zijn quad reed, waarna hij om het leven kwam. De bestuurder van de auto zou een Palestijn zijn.
Bs"d
Israel is niet bezig om de westbank te koloniseren, Israel is bezig om Judea en Samaria te dekoloniseren:nu gaat de staat Israël voor Lebensraum door een steeds groter deel van de Westbank te laten koloniseren.

Ja, dat kan je wel is zo hebben als je een oorlog begint door een massaslachting onder burgers aan te richten en talloze oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid te begaan.In Gaza ligt inmiddels het nodige in puin
Ze worden voorzien van voedelhulp, en dat ze er niet uit kunnen hebben ze aan hun Arabische broeders de Egyptenaren te danken, want die houden de grens tussen Gaza en Egypte potdicht.en zitten de inwoners opgesloten in een soort concentratiekamp zonder in de basisbehoeften te voorzien waar ze niet uit kunnen.
En wordt Gaza al vervolgd voor misdaden tegen de menselijkheid? Of is dat alleen voorbehouden aan Joden?Genoeg reden om de Israëlische staat te vervolgen voor misdaden de menselijkheid.
Als je vindt dat Gaza ook vervolgd moet worden voor misdaden tegen de menselijkheid dan meet je tenminste met gelijke maat. Alhoewel Israel in tegenstelling tot de Arabieren in Gaza niet opzettelijk massaslachtingen onder de burgerbevolking aanricht.Dat mag je van mij antisemitisme noemen maar dat is het niet. Ik ben daar door mijn Joodse buren in de straat ook nog nooit van beticht ondanks dat ze daar familie hebben.
umit schreef: 32 minuten geleden
ho wacht even...Eliyahu schreef: Vandaag, 10:49
Bs"d
Wat ik lees in dat artikel is dat er een Israeli vermoord is door een arabier, en dat toen bij een daaropvolgende rel van Joodse inwoners van Judea en Samaria er drie arabieren lichtgewond werden.
En dan worden de Joden zwartgemaakt in plaats van de arabieren die Joden vermoorden?
quote uit dat artikel:Waar staat dat het gaat om moord. Je doet toch zelf aan stemmingmakerij. het kan dus net zo goed om een verkeersongeval gaan voor zover ik het lees.De achttienjarige kolonist werd zaterdag aangereden door een auto toen hij op zijn quad reed, waarna hij om het leven kwam. De bestuurder van de auto zou een Palestijn zijn.
Bs"dRobert Frans schreef: Vandaag, 11:04Je schetst hier een vals dilemma. Het afkeuren van Joodse wandaden staat niet gelijk aan het goedkeuren van Arabische wandaden en vice versa. En ook als je vindt dat iemand het recht heeft op zelfverdediging, betekent dat niet dat je alle daden daaromtrent hoeft goed te keuren. Men kan dus vinden dat zowel Joden als Arabieren kwaad handelen en zelfs daarom weigeren partij te kiezen.Eliyahu schreef: Vandaag, 10:49Ik neem aan dat je dan al helemaal geen sympathie meer hebt voor Arabieren die meer dan 10 keer zoveel Joden vermoorden in Israel alleen?
En dat je de Arabieren in gaza al helemaal weerzinwekkend vindt om wat ze op 10 Okt gedaan hebben, burgers, mannen vrouwen en kinderen op grote schaal afgeslacht, vrouwen en mannen verkracht en gemarteld, uitgehongerd in gevangenschap?
Of heb je daar dan toch wel weer begrip voor?