In de oude historie ging de discussie tussen de kerkvaders niet over het "" vrijwillig in de hel verkeren "", maar over de vraag hoe het Griekse woord AION (IOS ) moest worden begrepen. Eeuwig, dus nooit eindigend, of een tijdsduur, dus eindigend.
In mijn optiek zagen alle oude kerkvaders de "'hel "" als een door God opgelegde straf na de dood en niet als een vrijwillige keuze door de zondaar, waar hij/ zij zelve op eigen gezag een eind aan zou kunnen maken.
Augustinus, de heraut van de erfzonde, bracht veel onheil in de christelijke wereld met zijn doordenking dat als gevolg van de erfzonde ongedoopte kinderen niet in "" gewijde grond "" bij hun voortijdig sterven, mochten worden begraven.
Eertijds was de sterfte onder jong geborenen zeer hoog en was zulks een grote kwelling voor de respectieve ouders, die toen der tijd als analfabeet mijnheer pastoor als de enige voor hen relevante kennis-brenger zagen.
Maar ik kijk bij voorkeur naar het heden en niet met enthousiasme naar in het verleden ingenomen standpunten.
Na het sterven linea recta naar de hemel
-
peda
- Man/Vrouw: M
-
Tufkah
Re: Na het sterven linea recta naar de hemel
Augustinus begreep het onderscheid tussen Tijd en Eeuwigheid. Een bekende uitspraak van hem is: "Wat is tijd? Als niemand mij ernaar vraagt, weet ik het. Maar als ik het aan iemand wil uitleggen, weet ik het niet."
In waarheid is er geen leven buiten dit moment.
-
Messenger
Oude kerkvaders sloegen wel vaker de plank mis.peda schreef: Gisteren, 17:00 In de oude historie ging de discussie tussen de kerkvaders niet over het "" vrijwillig in de hel verkeren "", maar over de vraag hoe het Griekse woord AION (IOS ) moest worden begrepen. Eeuwig, dus nooit eindigend, of een tijdsduur, dus eindigend.
In mijn optiek zagen alle oude kerkvaders de "'hel "" als een door God opgelegde straf na de dood en niet als een vrijwillige keuze door de zondaar, waar hij/ zij zelve op eigen gezag een eind aan zou kunnen maken.
Augustinus, de heraut van de erfzonde, bracht veel onheil in de christelijke wereld met zijn doordenking dat als gevolg van de erfzonde ongedoopte kinderen niet in "" gewijde grond "" bij hun voortijdig sterven, mochten worden begraven.
Eertijds was de sterfte onder jong geborenen zeer hoog en was zulks een grote kwelling voor de respectieve ouders, die toen der tijd als analfabeet mijnheer pastoor als de enige voor hen relevante kennis-brenger zagen.
Maar ik kijk bij voorkeur naar het heden en niet met enthousiasme naar in het verleden ingenomen standpunten.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Robert Frans
Er is geen verdienmodel. Zij verkondigt het geloof omdat het waar is. Dat er veel geld omgaat binnen de kerk en geestelijken hun brood ermee kunnen verdienen doet daar niets aan af. Ook met atheïstische levensbeschouwingen, inclusief die van jou, kun je flink geld verdienen als je daarop uit bent. Dat maakt ze nog niet meer of minder waar.Mullog schreef: Gisteren, 16:19Robert Frans, dat weet je gewoonweg niet. Je gaat ervanuit omdat de RKK ervanuit gaat. En, enigszins cynisch, die gaan ervanuit omdat dat nu eenmaal de basis van het verdienmodel is.
Alleen als je niet uit gaat van een centrale bron van openbaring.Je schrijft zelf "(en we mogen hierin nergens vanuit gaan, omdat alleen God het oordeel toekomt)". En dat klopt, God bepaald de regels en of je voor die regels bekeerd moet zijn is dus de vraag.
Nee, het gaat om vaders die hun zoon laten gaan als deze zijn eigen keuzes wil maken, ook als dat tot ellende gaat leiden. De vader zal hem dan waarschuwen en ook met open armen op hem staan wachten als de zoon op zijn schreden terugkeert, maar hij dringt zijn aanwezigheid niet op. En als de zoon definitief met vader zou willen breken, dan zal hij dat uiteindelijk accepteren.Ook zo'n contradictie. De grootste straf is afgesneden worden van Gods liefde. Dat doet mij denken aan vaders die hun zonen slaan en dan zeggen dat het hun meer pijn doet dan hun zoon.
Daarom hebben we dus de kerk en de geloofstraditie, om het geloof consistent en getrouw te bewaren, door te geven en uit te kristalliseren.Maar het lijkt mij dat geloofsuitspraken toch enigszins consistent moeten zijn en dat gepuzzel zadelt de gelovige zichzelf mee op. Ik probeer vingers op zere plekken te leggen.
Vrede en alle goeds
-
Robert Frans
Volgens het Vaticaan werd hij verkeerd geciteerd. Maar ook al zou paus Franciscus dat gezegd hebben, dan zou dat niets uitmaken. De paus kan de leer niet wijzigen.Messenger schreef: Gisteren, 16:25 Toch heeft de vorige paus dat verteld.https://www.gva.be/buitenland/de-hel-be ... 68628.html
Maar hij kreeg er direct problemen mee.
Vrede en alle goeds
-
Messenger
Dat is jammer want de traditie die is ontstaan kan gebaseerd zijn op onjuistheden.Robert Frans schreef: Gisteren, 21:45Volgens het Vaticaan werd hij verkeerd geciteerd. Maar ook al zou paus Franciscus dat gezegd hebben, dan zou dat niets uitmaken. De paus kan de leer niet wijzigen.Messenger schreef: Gisteren, 16:25 Toch heeft de vorige paus dat verteld.https://www.gva.be/buitenland/de-hel-be ... 68628.html
Maar hij kreeg er direct problemen mee.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.