Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Tufkah »

Robert Frans schreef: 29 apr 2026, 11:01
Tufkah schreef: 29 apr 2026, 09:55Ik denk dat meer de dogma's het probleem zijn. Dat de paus onfeilbaar namens God spreekt maakt dat je nooit tegen de katholieke leer in kan gaan. De lichamelijke tenhemelopneming van Maria is met absolute zekerheid namens de paus en dus namens God uitgesproken. Het is onbetwistbaar.
Wij stellen inderdaad vragen om antwoorden te krijgen, omdat we net als kinderen nieuwsgierig zijn naar alles en dus ook naar Hem. Net zoals we water drinken om dorst te lessen. Vragen stellen puur om het vragen stellen, zonder antwoorden te willen, kan vermakelijk zijn in socratische spelletjes, maar is voor waarheidsvinding niet erg nuttig.
ik kan zo'n dogma op geen enkele manier serieus nemen omdat God dan Christus tegen spreekt. Johannes 6:63 zegt dat het vlees van geen nut is, maar dat het de Geest is die levend maakt.

Een van beiden spreken onwaarheid: de paus namens God of Johannes namens Christus.
Of jij interpreteert dat vers verkeerd.
Dit soort uitspraken (deze dogma is nieuw voor mij) maakt dat ik van mening ben dat het katholicisme is afgedwaald van de oorspronkelijke leer, zoals Christus ons die verkondigt heeft.
Volgens jou is zo'n beetje iedereen afgedwaald van wat volgens jou Christus zou leren. Iedereen rijdt spook, behalve jij. Allemaal prima, maar mij zegt dat dan gewoon niet zoveel.
Christus zei het zelf al: Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.
Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

Inderdaad rijden de meeste gelovigen spook. Maar dat de namens God sprekende paus niet in de gaten heeft dat het lichamelijke het eeuwige niet zal beërven vind ik tamelijk schokkend. Dat dogma is geheel contra aan wat de Bijbel leert.

1 Korintiërs 15:50. "Maar dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet."
Waar een wil is, daar is een omweg. Naar de waarheid...
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Robert Frans schreef: 29 apr 2026, 11:01 Vragen stellen puur om het vragen stellen, zonder antwoorden te willen, kan vermakelijk zijn in socratische spelletjes, maar is voor waarheidsvinding niet erg nuttig.
In het Evangelie staan meerdere retorische vragen. "Wat zal een mens geven tot lossing van zijn ziel?" is een bekende retorische vraag uit het Evangelie.

Voorts is de mens niet in staat om waarheid te vinden, de waarheid vindt jóu. Christus is Zelf die waarheid.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Messenger schreef: 24 apr 2026, 20:00
Inktvlam schreef: 24 apr 2026, 14:48 Jouw woorden waren: “Dus zelfs als iemand een verwarrende of donkere overgang ervaart, is dat tijdelijk en zelfgekozen, niet opgelegd”. Dat is dus niet linea recta naar de hemel. En als de persoon in kwestie zegt geen trek te hebben in de hemel, wat dan?
De hemel is maakbaar en kun je inrichten zoals je wilt. Tot je er genoeg van hebt. Dat wat jij wenst is uniek en zonder vertraging door tijd en ruimte komt elke wens die je hebt gelijk uit. Heb je geen trek in de hemel en heb je liever een hel, dan creëer je die zelf naar eigen ontwerp.
Je wordt niet gestuurd of geweigerd.
Conclusie: ook Messenger zegt nu dat NIET iedereen linea recta naar de hemel gaat.

Lees nog eens na wat Walsch over Hitler gezegd heeft.
Volgens Walsch is er geen verschil tussen goed en kwaad.
viewtopic.php?p=306804#p306804
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Robert Frans schreef: 28 apr 2026, 18:29 ... het laatste dogma (de lichamelijke tenhemelopneming van Maria) werd in 1954 afgekondigd.
Ook in het boek Himmelsgaben deel 3 van Lorber staat dat Maria in de hemel is opgenomen. Wellicht heeft de toenmalige paus het werk van Lorber gelezen. :)

Twaalf jaar na Mijn (Jezus) hemelvaart stierf Maria in Bethanië in het huis van Lazarus, Martha en Maria. Johannes was alleen ooggetuige van haar heengaan; haar ziekte was de steeds groeiende liefde tot Mij, – en de vlam van deze liefde had Maria opgelost en voor eeuwig verheerlijkt. Maar van een zichtbare hemelvaart is geen sprake; Maria was - en was niet meer!
(Geschenken uit de hemel, deel 3, p. 162 (Himmelsgaben 3))
http://www.jakob-lorber.cc/index.php?s= ... 017.2&l=de

Door de zuiverheid van de ziel wordt ook het lichaam mede verheerlijkt. Zuivere zielen worden met lichaam en ziel opgenomen. Jezus, Henoch, Elia en ook Maria gingen met (verheerlijkt) lichaam en al naar de hemel. Die plotselinge overgang naar de hemel met een verheerlijkt lichaam was ook de bedoeling bij Adam en Eva. Dus niet een eeuwig leven op aarde. De lichamelijke dood was de straf voor de zondeval.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Inktvlam schreef: 29 apr 2026, 15:50
Robert Frans schreef: 28 apr 2026, 18:29 ... het laatste dogma (de lichamelijke tenhemelopneming van Maria) werd in 1954 afgekondigd.
Ook in het boek Himmelsgaben deel 3 van Lorber staat dat Maria in de hemel is opgenomen. Wellicht heeft de toenmalige paus het werk van Lorber gelezen. :)

Twaalf jaar na Mijn (Jezus) hemelvaart stierf Maria in Bethanië in het huis van Lazarus, Martha en Maria. Johannes was alleen ooggetuige van haar heengaan; haar ziekte was de steeds groeiende liefde tot Mij, – en de vlam van deze liefde had Maria opgelost en voor eeuwig verheerlijkt. Maar van een zichtbare hemelvaart is geen sprake; Maria was - en was niet meer!

Door de zuiverheid van de ziel wordt ook het lichaam mede verheerlijkt. Zuivere zielen worden met lichaam en ziel opgenomen. Jezus, Henoch, Elia en ook Maria gingen met (verheerlijkt) lichaam en al naar de hemel. Die plotselinge overgang naar de hemel met een verheerlijkt lichaam was ook de bedoeling bij Adam en Eva. Dus niet een eeuwig leven op aarde. De lichamelijke dood was de straf voor de zondeval.
Dan gaat Lorber dus ook tegen de Bijbel in.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Tufkah schreef: 29 apr 2026, 16:23
Inktvlam schreef: 29 apr 2026, 15:50

Hoezo? We kunnen lezen dat Jezus en ook Henoch en Elia die door eigen verdienste met lichaam en ziel werden opgenomen. Henoch die "werd opgenomen en niet meer was"; zo ook Elia, die "op een vurige wagen" het zinnebeeld van zijn geest, ten hemel voer.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Inktvlam schreef: 29 apr 2026, 17:09
Tufkah schreef: 29 apr 2026, 16:23

Hoezo? We kunnen lezen dat Jezus en ook Henoch en Elia die door eigen verdienste met lichaam en ziel werden opgenomen. Henoch die "werd opgenomen en niet meer was"; zo ook Elia, die "op een vurige wagen" het zinnebeeld van zijn geest, ten hemel voer.
Dan is Johannes 3:13: “En niemand is opgevaren in den Hemel, dan Die uit den Hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den Hemel is.” een leugen?

Hoeveel theologische misleidingen men ook geeft aan Johannes 3:13 , het Evangelie volgens Johannes is m.i. nog steeds geldig. Alleen Hij die uit de hemel is neder gekomen is weer opgevaren in de hemel. Alleen (en niet anders) dan middels de Zoon komt de mens tot de Vader.
Messenger

Bericht door Messenger »

Inktvlam schreef: 29 apr 2026, 14:16
Messenger schreef: 24 apr 2026, 20:00
De hemel is maakbaar en kun je inrichten zoals je wilt. Tot je er genoeg van hebt. Dat wat jij wenst is uniek en zonder vertraging door tijd en ruimte komt elke wens die je hebt gelijk uit. Heb je geen trek in de hemel en heb je liever een hel, dan creëer je die zelf naar eigen ontwerp.
Je wordt niet gestuurd of geweigerd.
Conclusie: ook Messenger zegt nu dat NIET iedereen linea recta naar de hemel gaat.
Ik weet niet waar je die conclusie vandaan haalt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Tufkah schreef: 29 apr 2026, 17:23
Inktvlam schreef: 29 apr 2026, 17:09
Dan is Johannes 3:13: “En niemand is opgevaren in den Hemel, dan Die uit den Hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den Hemel is.” een leugen?

Hoeveel theologische misleidingen men ook geeft aan Johannes 3:13 , het Evangelie volgens Johannes is m.i. nog steeds geldig. Alleen Hij die uit de hemel is neder gekomen is weer opgevaren in de hemel. Alleen (en niet anders) dan middels de Zoon komt de mens tot de Vader.
Volledig duidelijk is het niet. Wellicht heeft die tekst betrekking op ons gewone stervelingen en niet op uitzonderlijke mensen als Henoch en Elia. Ook engelen komen uit de hemel (neem ik aan) en keren weer terug. De toevoeging “de Zoon des mensen, Die in de hemel is” wil waarschijnlijk zeggen dat ook het innerlijk van Jezus volledig hemels is.
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/1/20/
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Messenger schreef: 29 apr 2026, 18:00
Inktvlam schreef: 29 apr 2026, 14:16
Begrijp je je eigen woorden niet? Je schreef: "Heb je geen trek in de hemel en heb je liever een hel, dan creëer je die zelf naar eigen ontwerp."
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Inktvlam schreef: 29 apr 2026, 19:11
Tufkah schreef: 29 apr 2026, 17:23

Volledig duidelijk is het niet. Wellicht heeft die tekst betrekking op ons gewone stervelingen en niet op uitzonderlijke mensen als Henoch en Elia. Ook engelen komen uit de hemel (neem ik aan) en keren weer terug. De toevoeging “de Zoon des mensen, Die in de hemel is” wil waarschijnlijk zeggen dat ook het innerlijk van Jezus volledig hemels is.
Het Zelf van Christus is hemels. Of is in de hemel. Dat is wat Johannes 3:13 zegt. Het woord "Alleen" sluit alle andere mensen uit, ook Maria de moeder van Jezus. De paus of Lorber mogen een andere stelling in nemen, zelf blijf ik liever bij wat Johannes schrijft.

De hemel-opneming van alle andere mensen kan m.i. niet anders dan middels de Zoon geschieden, niemand uitgezonderd. (Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven.)
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 29 apr 2026, 19:28 ...
Het Zelf van Christus is hemels. Of is in de hemel. Dat is wat Johannes 3:13 zegt. Het woord "Alleen" sluit alle andere mensen uit, ook Maria de moeder van Jezus. De paus of Lorber mogen een andere stelling in nemen, zelf blijf ik liever bij wat Johannes schrijft.

De hemel-opneming van alle andere mensen kan m.i. niet anders dan middels de Zoon geschieden, niemand uitgezonderd. (Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven.)
Maar dan lees ik 2 koningen 2.11
Al pratend liepen ze samen verder. Plotseling was er een wagen van vuur, getrokken door paarden van vuur. Hij kwam tussen hen in rijden en nam Elia in een stormwind mee naar de hemel.
Nog geen zoon, Elia komt niet van "boven" maar gaat wel linea recta naar de hemel.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Er kan in ieder geval geen misverstand bestaan dat de hemel op ons wacht.
– Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen; Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. (Mat.6:20-21)
– Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij. (Mat.19:21)
– Zalig zijt gij, wanneer u de mensen haten, en wanneer zij u afscheiden, en smaden, en uw naam als kwaad verwerpen, om des Zoons des mensen wil. Verblijdt u in dien dag, en zijt vrolijk; want, ziet, uw loon is groot in den hemel; want hun vaders deden desgelijks den profeten. (Lucas 6:22-23)
– En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn. (Mat.16:19)
– Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen. (Mat.3:2)
– Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. (Mat.5:3)
– Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. (Mat.5:10)
– Maar Jezus zei: Laat de kinderen begaan en verhinder hen niet bij Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen. (Mat.19:14)
– Jezus zei tegen de tempelpriesters: “Voorwaar, Ik zeg u dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk van God.” (Mat.21:31).
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: 29 apr 2026, 20:08
Tufkah schreef: 29 apr 2026, 19:28 ...

Al pratend liepen ze samen verder. Plotseling was er een wagen van vuur, getrokken door paarden van vuur. Hij kwam tussen hen in rijden en nam Elia in een stormwind mee naar de hemel.
Nog geen zoon, Elia komt niet van "boven" maar gaat wel linea recta naar de hemel.
Dan is de Bijbel op dat punt met zichzelf in tegenspraak.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Inktvlam schreef: 29 apr 2026, 20:32 Er kan in ieder geval geen misverstand bestaan dat de hemel op ons wacht.
– Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen; Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. (Mat.6:20-21)
– Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij. (Mat.19:21)
– Zalig zijt gij, wanneer u de mensen haten, en wanneer zij u afscheiden, en smaden, en uw naam als kwaad verwerpen, om des Zoons des mensen wil. Verblijdt u in dien dag, en zijt vrolijk; want, ziet, uw loon is groot in den hemel; want hun vaders deden desgelijks den profeten. (Lucas 6:22-23)
– En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn. (Mat.16:19)
– Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen. (Mat.3:2)
– Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. (Mat.5:3)
– Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. (Mat.5:10)
– Maar Jezus zei: Laat de kinderen begaan en verhinder hen niet bij Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen. (Mat.19:14)
– Jezus zei tegen de tempelpriesters: “Voorwaar, Ik zeg u dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk van God.” (Mat.21:31).

Je gaat nu van alles door elkaar gebruiken. Het Koninkrijk Gods is binnen in u. (Lucas 17:21) Het begrip 'hemel' daar vaart de Zoon des mensen naar op.
Messenger

Bericht door Messenger »

Inktvlam schreef: 29 apr 2026, 19:14
Messenger schreef: 29 apr 2026, 18:00
Begrijp je je eigen woorden niet? Je schreef: "Heb je geen trek in de hemel en heb je liever een hel, dan creëer je die zelf naar eigen ontwerp."
Een hemelse hel. Een plek waar jij je kan thuis voelen maar een ander pertinent niet. En je recreëert die naar eigen inzicht.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

Inktvlam schreef: 29 apr 2026, 20:32 Er kan in ieder geval geen misverstand bestaan dat de hemel op ons wacht.
......
Dat is grappig. Die laatste was nu juist bedoeld voor mensen die er rotsvast van zijn overtuigd dat ze direct naar ze hemel gaan. Om ze te waarschuwen dat het geen zekerheid voor ze is.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: 29 apr 2026, 23:09
Mullog schreef: 29 apr 2026, 20:08

Johannes zal 2 koningen 2.11 niet gelezen hebben.
peda

Bericht door peda »

Johannes 14 volgt op Johannes 2 en daar verkondigt Jezus dat het Huis van zijn Vader vele kamers telt en dat hij ( Jezus ) daarheen gaat om daar plaats te bereiden. Het Huis van de Vader wordt dan theologisch begrepen als Hemel.
Theologisch kunnen deze versregels zo geduid worden dat in de tijd vóór de komst van Jezus naar de aarde, de aardelingen na hun dood niet naar de hemel gingen, maar ná zijn ( Jezus ) naar de Hemel gaan, de Hemel ook open staat voor de gestorvenen. Er is een brede interpretatie/ exegese mogelijk van de inhoud van de verschillende verzen, waarbij elke exegese een andere uitkomst oplevert.
Het in de apostolische geloofsbelijdenis aangescherpte Jezus nederdaling ter helle ( onderwereld ) en het verdere verhaal onderstreept deze theologische duiding.
Zoals vaker opgemerkt, wordt er in de Tenach geen duidelijke uitwerking gegeven over na de dood. Henoch, Elia en eigenlijk ook Mozes, waren de grote uitzonderingen op de regel.
Laatst gewijzigd door peda op 30 apr 2026, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 29 apr 2026, 23:33
Inktvlam schreef: 29 apr 2026, 19:14
Een hemelse hel. Een plek waar jij je kan thuis voelen maar een ander pertinent niet. En je recreëert die naar eigen inzicht.
Dit klinkt mij bijzonder vreemd in de oren. Ik heb geen idee waarom je jezelf een hel zou creëren en die vervolgens hemels noemt. Hoe kom je aan dat idee in je hoofd? Waarom wil je dat?
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Mullog schreef: Gisteren, 07:50
Tufkah schreef: 29 apr 2026, 23:09

Dat valt niet te zeggen. In Johannes' theologie is het "gij in Mij, en Ik in u" geldig, wie dus in Christus is die komt automatisch ook in de hemel. De vele kamers zoals Peda terecht opmerkt. Dat maakt het dogma van de lichamelijke opname van Maria des te merkwaardiger. Dat is namelijk een degradatie. En waarschijnlijk uit de duim gezogen, want voor vlees en bloed is geen plaats zoals Paulus aangeeft.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: Gisteren, 08:35 Johannes 14 volgt op Johannes 2 en daar verkondigt Jezus dat het Huis van zijn Vader vele kamers telt en dat hij ( Jezus ) daarheen gaat om daar plaats te bereiden. Het Huis van de Vader wordt dan theologisch begrepen als Hemel.
Theologisch kunnen deze versregels zo geduid worden dat in de tijd vóór de komst van Jezus naar de aarde, de aardelingen na hun dood niet naar de hemel gingen, maar ná zijn ( Jezus ) naar de Hemel gaan, de Hemel ook open staat voor de gestorvenen. Er is een brede interpretatie/ exegese mogelijk van de inhoud van de verschillende verzen, waarbij elke exegese een andere uitkomst oplevert.
Het in de apostolische geloofsbelijdenis aangescherpte Jezus nederdaling ter helle ( onderwereld ) en het verdere verhaal onderstreept deze theologische duiding.
Zoals vaker opgemerkt, wordt er in de Tenach geen duidelijke uitwerking gegeven over na de dood. Henoch, Elia en eigenlijk ook Mozes, waren de grote uitzonderingen op de regel.
Christus is voor Abraham was. (Johannes 8:58). Christus is dus ook voordat Jezus op aarde verscheen. De mens Jezus is het "vlees-gewordene". Aardbewoners kunnen dus ook voor het jaar 3 voor Christus in Christus opgenomen zijn.
Mullog

Bericht door Mullog »

Tufkah schreef: Gisteren, 10:20
Mullog schreef: Gisteren, 07:50
Dat valt niet te zeggen. In Johannes' theologie is het "gij in Mij, en Ik in u" geldig, wie dus in Christus is die komt automatisch ook in de hemel. De vele kamers zoals Peda terecht opmerkt. Dat maakt het dogma van de lichamelijke opname van Maria des te merkwaardiger. Dat is namelijk een degradatie. En waarschijnlijk uit de duim gezogen, want voor vlees en bloed is geen plaats zoals Paulus aangeeft.
Het is toch allemaal uit de duim gezogen?
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: Gisteren, 10:24
peda schreef: Gisteren, 08:35 Johannes 14 volgt op Johannes 2 en daar verkondigt Jezus dat het Huis van zijn Vader vele kamers telt en dat hij ( Jezus ) daarheen gaat om daar plaats te bereiden. Het Huis van de Vader wordt dan theologisch begrepen als Hemel.
Christus is voor Abraham was. (Johannes 8:58). Christus is dus ook voordat Jezus op aarde verscheen. De mens Jezus is het "vlees-gewordene". Aardbewoners kunnen dus ook voor het jaar 3 voor Christus in Christus opgenomen zijn.
In esoterische betekenis, begrijp ik dat ook.
Alleen komt hier niet exclusief de esoterische visie aan bod, maar de vele individuele kijken op na -de-dood.
De TS/ Messenger draagt hier niet de esoterische visie uit maar de Walsch-visie op na-de-dood.
Umit vermeldt zijn koran-duiding over na-de-dood.
Yours haar reïncarnatie visie over na-de-dood.
Robert Frans de RKK visie over na-de-dood en zo heeft iedere deelnemer alhier een eigen kijk op na-de-dood.
In mijn optiek een mooi na-de-dood mozaïek.
Messenger

Bericht door Messenger »

Yours schreef: Gisteren, 08:42
Messenger schreef: 29 apr 2026, 23:33
Dit klinkt mij bijzonder vreemd in de oren. Ik heb geen idee waarom je jezelf een hel zou creëren en die vervolgens hemels noemt. Hoe kom je aan dat idee in je hoofd? Waarom wil je dat?
Stel dat ik een hemel wil waar 90 % van de mensen homo- of biseksueel of lesbisch is, waar homoseksuele geaardheid de norm is, dan zou mijn hemel gezien worden als de hel voor de 10% van de mensen die heteroseksueel zijn.