Christus zei het zelf al: Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.Robert Frans schreef: 29 apr 2026, 11:01Wij stellen inderdaad vragen om antwoorden te krijgen, omdat we net als kinderen nieuwsgierig zijn naar alles en dus ook naar Hem. Net zoals we water drinken om dorst te lessen. Vragen stellen puur om het vragen stellen, zonder antwoorden te willen, kan vermakelijk zijn in socratische spelletjes, maar is voor waarheidsvinding niet erg nuttig.Tufkah schreef: 29 apr 2026, 09:55Ik denk dat meer de dogma's het probleem zijn. Dat de paus onfeilbaar namens God spreekt maakt dat je nooit tegen de katholieke leer in kan gaan. De lichamelijke tenhemelopneming van Maria is met absolute zekerheid namens de paus en dus namens God uitgesproken. Het is onbetwistbaar.
Of jij interpreteert dat vers verkeerd.ik kan zo'n dogma op geen enkele manier serieus nemen omdat God dan Christus tegen spreekt. Johannes 6:63 zegt dat het vlees van geen nut is, maar dat het de Geest is die levend maakt.
Een van beiden spreken onwaarheid: de paus namens God of Johannes namens Christus.
Volgens jou is zo'n beetje iedereen afgedwaald van wat volgens jou Christus zou leren. Iedereen rijdt spook, behalve jij. Allemaal prima, maar mij zegt dat dan gewoon niet zoveel.Dit soort uitspraken (deze dogma is nieuw voor mij) maakt dat ik van mening ben dat het katholicisme is afgedwaald van de oorspronkelijke leer, zoals Christus ons die verkondigt heeft.
Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.
Inderdaad rijden de meeste gelovigen spook. Maar dat de namens God sprekende paus niet in de gaten heeft dat het lichamelijke het eeuwige niet zal beërven vind ik tamelijk schokkend. Dat dogma is geheel contra aan wat de Bijbel leert.
1 Korintiërs 15:50. "Maar dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet."