Omdat het aldaar verder en verder off-topic ging, plaats ik hier een reactie op:;
viewtopic.php?p=497292#p497292
Kyron schreef: 13 mei 2026, 12:33
Yours schreef: 08 mei 2026, 13:17
Je bent aan een interessante reis begonnen, Kyron.
Ik haal er de kern even uit:
Het Woord is inderdaad vlees geworden. Alleen dat wat ademt leeft daadwerkelijk. En alleen in die praktijk van de levende en dus ademende mens kan de Liefde, die God/de Albron is, daadwerkelijk gestalte krijgen. Dat kan met behulp van boeken waarin wetten/rituelen/gebruiken staan, maar het draait uiteindelijk altijd om de Liefde in de praktijk. In de profeet Jezus Christus van 20 eeuwen geleden zie ik zowel die Liefde alsmede het Licht van God/de Albron belichaamd.
Umit zijn uitgangspunt is de Islam en de Koran. Alhoewel ik om mij moverende redenen niets met de Islam heb, waardeer ik zijn uitgangspunt dat het binnen het op weg zijn uiteindelijk altijd gaat om:
Beste yours,
Ja, zoals ik al zei: de karikatuur is goud waard als eerste oriëntatie. En dat klopt. Zoals goede karikatuur … hij overdrijft precies het juiste, en laat precies het rijkste weg.
Want het jodendom bijv. heeft naast de din … de wet, de regel, het berekenbare, het "bestudeer-het-en-je-snapt-het" … ook het rachamim. Barmhartigheid. Letterlijk: de moederschoot. Die boom die vrucht ís en vrucht maakt. En het rachamim doorbreekt de din, heft hem op, geeft hem een andere richting.
De rabbijnen wisten dat donders goed. Een wereld puur op din gebouwd houdt geen stand … dat is niet mijn mening, dat is hun mening, al drieduizend jaar lang hardop uitgesproken in elke studiezaal. De wet is er, zeker. Maar de barmhartigheid woont er ook in … en staat aan de rechterzijde.
Dus misschien is het jodendom wel de traditie die zijn eigen karikatuur het vrolijkst ondermijnt. De islam zegt: hier is het Boek. Het christendom zegt: hier is de Mens. En het jodendom zegt: hier is de Wet …. en trouwens, laten we daar meteen een discussie over beginnen die nooit meer ophoudt. Dat is geen wetticisme. Dat is liefde in de vorm van een vraag.
En die vraag als liefdesdaad …. de ander serieus nemen door hem niet te overstelpen met antwoorden maar uit te nodigen tot nadenken …. dat deed Jezus ook. Voortdurend. "Wie zeggen de mensen dat ik ben?" "Waarom twijfelt u?" Hij debatteerde volop met de rabbijnen van zijn tijd, in de beste joodse traditie. Hij was in dat opzicht geen breuk met het jodendom … hij was een kind ervan.
Wat betekent dat de karikatuur dat ik vroeger leerde op een dieper niveau zijn eigen grenzen opheft. Want als het Woord vlees wordt in een mens die vooral vragen stelt …. dan is dat vlees ook een beetje wet, en die wet is ook een beetje barmhartigheid, en die barmhartigheid heeft ook een boek nodig om haar te bewaren.
Dag Kyron,
Sterker nog, ik denk dat de barmhartigheid veel meer het centrum zou moeten zijn van waaruit wij zouden moeten leven. Want dat betekent ten diepste eigenlijk: Heb iedereen lief als uzelf, ook uw vijanden. De rachamim, (‘erbarmen’), de moederschoot, ligt inderdaad niet voor niets in het centrum van de Kabbala, de Thiferet.
Want je kunt wel eeuwig over de wet discussiëren en/of het voor jou heilige boek uit je hoofd kennen en reciteren, maar wat schiet je daar uiteindelijk mee op?
Daarom plaats ik dan ook een link naar het verhaal van ‘De barmhartige Samaritaan’:
https://www.geestkunde.net/vraag-en-ant ... heid.shtml
Deze link komt van de website van Freek van Leeuwen:
www.geestkunde.net
Daarbinnen wordt geprobeerd de belangrijkste en grootste levensvragen te beantwoorden, welke ongeveer samen te vatten zijn met:
- Wie ben ik,
- Waar kom ik vandaan,
- Waar ga ik naar toe en
- Hoe geef ik ondertussen zin aan dit bestaan?
Centraal hierbinnen staat de (Al-)geest. Uit de inleiding:
“Geestkunde is de kennis van jezelf als menselijke geest en van de weg naar zelfverwerkelijking en hereniging met de goddelijke algeest door je geestelijke vermogens te leren gebruiken en te ontwikkelen tot het geweten en de deugden en maak je een groei door naar hereniging met de Algeest.”
Een hoofdstuk binnen deze website is:
“God als man en vrouw, als vader en moeder”
Dit zijn teksten i.v.m. de gelijkwaardigheid van het mannelijke en vrouwelijke binnen het wezen van God:
https://www.geestkunde.net/god-als-man- ... sten.shtml
Onder 19 wordt de Zohar/Kabbala besproken.
Waarbij natuurlijk de waarschuwing van Umit aangaande de duistere kant van Kabbala/Zohar blijft gelden. Dus alles is op eigen risico. Hierbij plaats ik dan ook nog even de link naar die gevoerde discussie:
viewtopic.php?p=496567#p496567
Overigens is de website van Freek van Leeuwen:
https://www.geestkunde.net/de-schrijver.shtml
niet alleen aangaande dit onderwerp, maar überhaupt voor de groei van de Mens naar de Universele Liefde en vereniging met de Algeest een rijke bron van informatie voor een ieder die zoekt en aldus vragen stelt.
Yours
Reïncarnatie is een Kosmische Wet en de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens.