Er staan contradicties in de Koran. En inderdaad merkwaardige voorschriften.Mullog schreef: 26 jun 2026, 16:23Dat is niet waar ik op doel. En overigens ook grote flauwekul, God die homoseksualiteit verbiedt maar het wel breed in zijn schepping toestaat, zowel in het dierenrijk als bij mensen. Dat vind ik ook het gevaar van religies. Alsof je natuurlijke variatie kunt verbieden en er bang voor moet zijn.umit schreef: 26 jun 2026, 12:35
Jij doelt op abrogatie in de Koran. Dat is als volgt uit te leggen.
Gods main boodschap was door de historie heen altijd hetzelfde:
Er is één God...er is geen ander vergelijkbaar wezen.
God is almachtig, aanbidt God.
Dat is de essentiele boodschap die elke profeet aan de mensheid gepredikt heeft.
daar is niks aan veranderd.
Dan zijn er regels geweest die naar de ontwikkeling en behoefte van de mens zijn gekomen...dus die kunnen dan in de loop der tijd veranderen.
Voorbeelden: Voor de tijd van Lot, was homosexualiteit geen zonde. Homosexualiteit kwam zelden of nooit voor, dus was het ook niet nodig om het te verbieden...dat zou nogal raar zijn om dingen te verbieden wat helemaal niet aan de orde is.
Pas in de tijd van Lot begon dat mode te worden en pas dan werd het door God verboden.
Een ander voorbeeld is alcohol. Alcohol was zo erg ingeburgerd onder de niet moslims, dat een onmiddellijk verbod op teveel weerstand onder de mensen zou teweegbrengen om islaam te accepteren.
Dus in mekka tijd was alcohol nog toegestaan. het aantal moslims was nog erg klein en fragiel. Als in Mekka al een totaalverbod op alcohol zou zijn, zouden een groot aantal van die toch al kleine hoeveelheid moslims de islam als religie weigeren.
in Mekka werd dan dus gezegd dat als je alcohol gedronken had, dat je dan niet naar de moskee moest gaan...dat je salah niet geldig zou zijn.
Pas in Medina nadat de Islaam goed geworteld was onder de mensen werd alcohol in zn totaliteit verboden.
Waar ik op doel zijn meer praktische zaken zoals platte aardes en kledingvoorschriften. Bijvoorbeeld; als de islamitische kledingvoorschriften uit de koran worden gevolgd wordt in Scandinavië door vrouwen onvoldoende vitamine D aangemaakt want te weinig zonlicht op de huid met als een mogelijk gevolg dat ze onvoldoende kracht hebben om zelfstandig een kind te baren. Of dat je tijdens de ramadan bij de poolcirkel in de buurt niet aan eten en drinken toekomt omdat de zon niet ondergaat of je er niet aan hoeft te houden omdat de zon niet opkomt (mits goed getimed). Of bidden richting Mekka vanuit het ISS, wat niet kan vanwege de snelheid waarmee het zich verplaatst. Blijkbaar wil God niet dat moslims richting polen gaan of de ruimte in gaan.
We kunnen wel concluderen dat de Koran niet betrouwbaar is.
Dat is niet zo erg denk ik. Maar als je de Waarheid zoekt is het wel jammer dat je op het verkeerde been wordt gezet.