De Koran is onbetrouwbaar

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
umit
Man/Vrouw: M

Re: De Koran is onbetrouwbaar

Bericht door umit »

İs het ook kyron.
Dit zijn korte simpele reacties wat ik makkelijk met mijn mobieltje kan afhandelen in luttele minuten.
Bovendien hoef ik er niet lang over na te denken.
Maar jouw reactie ga ik op reageren. Dat heb ik je beloofd.
Mullog

Bericht door Mullog »

umit schreef: 04 jul 2026, 08:46
Dat_beloof_ik schreef: 04 jul 2026, 08:17

Umit, je maakt je hier druk over iets dat m.i. niet zo belangrijk is in deze discussie.
Het topic is dat de Koran onbetrouwbaar is.
Je bent nu bezig met de schrijvers.
Maar vergelijk het eens met de Bijbel, waarvan nauwelijks schrijvers bekend zijn!

Er wordt hier in het topic gesteld dat er tegenspraken staan in de Koran.
Tsja, die staan er in de Bijbel ook:
Over het belangrijkste moment in het Christendom, de dood van Jezus, staan verschillende verhalen die niet met elkaar zijn te verenigen.

Goddelijke inspiratie is iets dat binnen het christendom ook wordt gezegd van de Bijbelse schrijvers. Maar hoe kan het dan, dat op het ene moment de laatste woorden van Jezus waren " mijn heer, waarom hebt u mij verlaten" (wanhoop) terwijl ergens anders staat "in uw handen leg ik mijn ziel" (berusting). Kennelijk leidt goddelijke inspiratie dus niet per definitie tot betrouwbare teksten.
Nee. Ook dit punt komt als excuus later telkens weer terug.
Het probleem is dat alle punten maar half worden besproken waardoor het later weer hergebruikt kunnen worden.
Dus we gaan korte metten maken met alle punten...beginnend bij deze.

Dus nogmaals:
Er is geen ruimte voor andere schrijvers hebben we nu gezegd. Waar of niet waar?
Je heeft zelf aan dat er 40 schrijvers bij naam en toenaam bekend zijn. Het lijkt mij dat er dus 40 schrijvers zijn. Dan is is er dus ruimte voor andere schrijvers.

Ik heb de Engelstalige wiki over het Sana'a-manuscript gelezen en met de ouderdoms bepaling lijkt dat (delen van het) manuscript geschreven voordat Mohammed geboren is. Dan lijkt het er dus op dat er eerdere schrijvers van de koran zijn geweest. Dat Mohammed analfabeet is zegt in deze weinig want hij kan het gehoord hebben en dat verklaard dan tevens qaarom de koran en het Sana'a-manuscript van elkaar afwijken (hij zal de tekst niet volledig onthouden hebben).

Met alle respect umit, maar je verweer is niet anders dan dat van Alpha, een Jehova Getuige hier doorgaans maandag en dinsdag op het forum. Namelijk het negeren van de gestelde vraag en het beantwoorden of reageren op niet gestelde vragen.

En ga gewoon vakantie vieren. Nogmaals fijne vakantie.
Kyron

Bericht door Kyron »

umit schreef: 04 jul 2026, 09:23 İs het ook kyron.
Dit zijn korte simpele reacties wat ik makkelijk met mijn mobieltje kan afhandelen in luttele minuten.
Ondertussen bekruipt mij een bescheiden nieuwsgierigheid: waar brengt een man als Umit zijn vakantie door? Turkije, misschien .... want wie zijn roots kent, keert er vroeg of laat naar terug. Al was het maar om te controleren of de overlevering klopt. :clown:
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

umit schreef: 04 jul 2026, 08:46
Dat_beloof_ik schreef: 04 jul 2026, 08:17

Umit, je maakt je hier druk over iets dat m.i. niet zo belangrijk is in deze discussie.
Het topic is dat de Koran onbetrouwbaar is.
Je bent nu bezig met de schrijvers.
Maar vergelijk het eens met de Bijbel, waarvan nauwelijks schrijvers bekend zijn!

Er wordt hier in het topic gesteld dat er tegenspraken staan in de Koran.
Tsja, die staan er in de Bijbel ook:
Over het belangrijkste moment in het Christendom, de dood van Jezus, staan verschillende verhalen die niet met elkaar zijn te verenigen.

Goddelijke inspiratie is iets dat binnen het christendom ook wordt gezegd van de Bijbelse schrijvers. Maar hoe kan het dan, dat op het ene moment de laatste woorden van Jezus waren " mijn heer, waarom hebt u mij verlaten" (wanhoop) terwijl ergens anders staat "in uw handen leg ik mijn ziel" (berusting). Kennelijk leidt goddelijke inspiratie dus niet per definitie tot betrouwbare teksten.
Nee. Ook dit punt komt als excuus later telkens weer terug.
Het probleem is dat alle punten maar half worden besproken waardoor het later weer hergebruikt kunnen worden.
Dus we gaan korte metten maken met alle punten...beginnend bij deze.

Dus nogmaals:
Er is geen ruimte voor andere schrijvers hebben we nu gezegd. Waar of niet waar?
Daar ga je nooit uitkomen. Jij vindt waar, anderen vinden niet waar.
En er is geen manier waarop je dit kunt vast stellen, waarin iedereen zich kan vinden.
Dus dat punt zal inderdaad steeds opnieuw worden ingebracht en steeds zonder overeenstemming.
Verspilde energie.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
umit

Bericht door umit »

Mullog schreef: 04 jul 2026, 09:29
Je heeft zelf aan dat er 40 schrijvers bij naam en toenaam bekend zijn. Het lijkt mij dat er dus 40 schrijvers zijn. Dan is is er dus ruimte voor andere schrijvers.
Ja 40 bekende schrijvers die overlappend met elkaar delen van de koran gedicteerd gekregen.

En omdat ze bekend waren zijn ze allemaal bezocht door Uthman om ze te bundelen tot één standaard Koran.
Als er dan nog schrijvers waren buiten die 40 bekende, hadden die
geen bijdrage voor de Koran.
umit

Bericht door umit »

Kyron schreef: 04 jul 2026, 09:42
umit schreef: 04 jul 2026, 09:23 İs het ook kyron.
Ondertussen bekruipt mij een bescheiden nieuwsgierigheid: waar brengt een man als Umit zijn vakantie door? Turkije, misschien .... want wie zijn roots kent, keert er vroeg of laat naar terug. Al was het maar om te controleren of de overlevering klopt. :clown:
We hebben een zomerhuisje in Finike. Een dorpje met weinig toerisme aan de kust in de buurt van Antalya. Daar zijn we elk jaar.
Maar we hebben hier ook familie die we af en toe ook willen bezoeken.
Mullog

Bericht door Mullog »

umit schreef: 04 jul 2026, 12:07
Mullog schreef: 04 jul 2026, 09:29
Ja 40 bekende schrijvers die overlappend met elkaar delen van de koran gedicteerd gekregen.

En omdat ze bekend waren zijn ze allemaal bezocht door Uthman om ze te bundelen tot één standaard Koran.
Als er dan nog schrijvers waren buiten die 40 bekende, hadden die
geen bijdrage voor de Koran.
Wat dus simpelweg betekent dat
  • Er meer schrijvers geweest kunnen zijn waar geen weet van is (waardoor het niet bewezen kan worden dat de koran "volledig" is)
  • Dat die 40 ook teksten naar eigen inzicht weggelaten, toegevoegd of aangepast kunnen hebben (wat bij bijvoorbeeld de bijbel, met name het nieuwe testament, aantoonbaar is gebeurd)
  • En het al eerder genoemde Sanaa manuscript waarvan de tekst anders is dan van de "standaard koran" een aanwijzing voor is
Ik zie niet in hoe je de twijfel die daarmee geïntroduceerd wordt kunt oplossen anders dan door de cirkelredenering dat de koran de volledige waarheid is omdat de koran zegt dat de koran de volledige waarheid is.
umit

Bericht door umit »

Mullog schreef: 04 jul 2026, 14:15 Wat dus simpelweg betekent dat
  • Er meer schrijvers geweest kunnen zijn waar geen weet van is (waardoor het niet bewezen kan worden dat de koran "volledig" is)
Per dictatie waren er altijd meer dan één schrijver die het opgeschreven heeft...ik meen te herinneren telkens minstens 4.
Zodat ze getuige kunnen zijn van elkaar.
Er kunnen dus geen onbekende schrijvers zijn geweest.
Mullog schreef: 04 jul 2026, 14:15
  • Dat die 40 ook teksten naar eigen inzicht weggelaten, toegevoegd of aangepast kunnen hebben (wat bij bijvoorbeeld de bijbel, met name het nieuwe testament, aantoonbaar is gebeurd)
Alles werd overlappend opgeschreven.
Het kan dus nooit zo zijn dat er verzen bestaan die van één schrijver afkomen.
Bovendien waren er ook schrijvers erbij die de volledige koran opgeschreven hebben zoals abdullah ibn masud.
Alleen drie korte soeras ontbraken in zijn versie: fatiha, nas en falak....en dat omdat hij dacht dat het belangrijke duas waren. Maar hij kende die soeras wel degelijk.
Mullog schreef: 04 jul 2026, 14:15
  • En het al eerder genoemde Sanaa manuscript waarvan de tekst anders is dan van de "standaard koran" een aanwijzing voor is
Sanaa manuscript bewijst toch niets? Wat er ook op geschreven was...was blijkbaar een religieuze tekst voor iemands bekering tot de islaam.
Vroeger was schrijfmateriaal schaars en dus waardevol.
Blijkbaar vond iemand na zijn bekering tot de islaam de oude schriften niet meer waardevol en heeft het schrijfmateriaal simpelweg hergebruikt voor het opschrijven van koranverzen.
Naar mijn beleving is het dus nog steeds niet ter discussie.
umit

Bericht door umit »

Excuses Mullog
Sana manuscript onderste tekst was blijkbaar ook inmiddels de koran.
Blijkbaar voor en na Uthmans standaardisatie.
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Herhaling
Petra schreef: 06 jan 2026, 06:46
umit schreef: 05 jan 2026, 10:28
ja dat herinner ik mij nog Petra. Daar had ik mij teruggetrokken omdat ik zelf nog niet wist hoe ik daarop moest antwoorden.
Zoals gezegd ben ik geen expert, en heb niet overal een kant en klaar antwoord op.
het vergt een vrij diepe duik in de materie en de nodige voorkennis om het begrijpbaar uit te kunnen leggen.
Er gaan discussies rond dat er ten eerste verschillende dialecten van de Quraan bestonden.
Dit is ook daadwerkelijk zo. Er zijn er zelfs betrouwbare hadiths ervan dat Mohammed de volledige Quraan op 7 verschillende dialecten heeft gedicteerd....maar de verschillen in betekenis ervan verandert niet...voor zover ik het weet.
(je moet daarvoor Arabisch verstaan om die claim te kunnen verifieren)
Hi Umit.
Nee. Je bent geen expert. Daarom vind ik je claims over de feilloosheid van de Koran t.o.v. de verschillen in de Bijbel foute foei. Je bent immers wat beide boeken betreft geen expert. Bedenk je maar dat net zoals ‘jouw’ Koran uitleggers problemen zodanig kunnen uitleggen dat het heus wel klopt, Bijbel uitleggers dat ook met de Bijbel kunnen. En net zoals jij die Bijbel uitleg dan niet logisch of vergezocht vindt, vinden anderen die Koran uitleg dan weer niet logisch of vergezocht.

In de linkjes die ik gaf las ik dat er wel degelijk verschillende interpretaties waren. Zodanig dat er onderling strijd over was. Mede daarom werd Uthman gevraagd een standaard versie te maken.

Ook in het door jou gelinkte artikel staat dat Utman opdracht gaf om alle manuscripten te vernietigen die niet zijn standaard versie waren.
Tóch zijn er manuscripten gevonden. Zelfs in 1972 eentje met verschillen waarin de onderliggende tekst (die anders is dan de Uthman tekst) overschreven is. Alleen dat al staat haaks op wat er in jouw artikel staat (“5.God ensured that the Holy Quran spreads throughout the world right after its revelation, making it impossible for any group or government to make changes or amendments.”)

Hier de link nogmaals:
In 1972 werden in de Grote Moskee van Sana’a (Jemen), manuscripten gevonden tijdens restauratiewerkzaamheden.
Ze bevatten duizenden fragmenten van Koranverzen, daterend uit de 7e tot 8e eeuw. Bij een deel van deze manuscripten is de oudere tekst weggekrabd en overschreven met een nieuwere tekst.
De onderliggende tekst is extra interessant, want het is nog ouder dan de overschreven versie.
En het bevat varianten ten opzichte van de standaardtekst (de “Uthmanische” versie)

https://madainproject.com/sanaa_manuscript
“The upper text largely conforms to the standard 'Uthmanic' Quran in text and in the standard order of suras; whereas the lower text contains many variations from the standard text, and the sequence of its suras corresponds to no known quranic order. A partial reconstruction of the lower text was published in 2012; and a reconstruction of the legible portions of both lower and upper texts of the 38 folios in the Sana'a House of Manuscripts was published in 2017 utilising post-processed digital images of the lower text. A radiocarbon analysis has dated the parchment of one of the detached leaves sold at auction, and hence its lower text, to between 578 CE and 669 CE with a 95% accuracy.”
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra

Bericht door Petra »

umit schreef: 03 jul 2026, 19:00
3
Bewijsbare tegenstrijdigheden in de Koran.
In Soera 18:29 staat dat het aan de mens is om wel of niet te geloven als zij/hij dat wil.
Maar volgens Soera 14:4 bepaalt Allah of je gelooft of dwaalt naar Allahs wil.

“Allah is vergevingsgezind en barmhartig.” Maar bij diefstal hup hand afhakken. (Soera 5:38), geseling bij overspel (Soera 24:2)
Petra schreef: 31 dec 2025, 07:55 Ook tegenstrijdig:

Volgens Soera 7:54 en 10:3 duurde de schepping 6 dagen, maar volgens 41:9-12 duurde de schepping 8 dagen.

Volgens Soera 2:256 mag er geen dwang zijn in godsdienst. Maar volgens Soera 9:5 moet je de veelgodendienaars doden waar jullie hen ook aantreffen.

En..
Soera 8:61 zegt dat je tot vrede moet gaan als de tegenpartij dat ook doet. Maar Soera 2:193 zegt dat je moet strijden tot er geen fitna meer is.

En..volgens Soera 16:67 is alcohol toegestaan. Maar volgens 4:43 en 5:90 is het verboden.
Petra

Bericht door Petra »

Maar het is maar wat je fouten noemt Umit. Als de Bijbel was herschreven en de verschillen eruit gehaald dan had je ook een ander plaatje. Zoals ik eerder al liet zien waren er over de Koran ook nogal wat verschillende teksten. En onderlinge strijd over wat nou juist was. In de Bijbel zijn die strijdige teksten gewoon opgenomen. In de Koran zijn ze herschreven en eruit gefilterd.
Herinner je je deze nog? ….
Petra schreef: 31 dec 2025, 07:34
umit schreef: 29 dec 2025, 18:22Maar vanuit de İslaam is het niet acceptabel omdat een heilige boek wat echt van God komt perfect moet zijn tot in de laatste letter.
Fouten in dat heilige boek is dan ook het bewijs dat ermee gerommeld is of dat het helemaal niet van God komt.
Maar het is maar wat je fouten noemt Umit. Als de Bijbel was herschreven en de verschillen eruit gehaald dan had je ook een ander plaatje. Zoals ik eerder al liet zien waren er over de Koran ook nogal wat verschillende teksten. En onderlinge strijd over wat nou juist was. In de Bijbel zijn die strijdige teksten gewoon opgenomen. In de Koran zijn ze herschreven en eruit gefilterd.
Petra schreef: 13 sep 2025, 09:32
Oké. Dat heb ik gedaan.

Naar ik lees is het voor onderzoekers geen raadsel.

Metgezellen memoriseerden en noteerden verzen.
Er zijn vroege manuscripten die afwijken (zoals de Sana’a-handschriften). Er waren nogal wat verschillende teksten in omloop. De teksten werden in verschillende dialecten gereciteerd, en er was strijd over wat nou juist was. De definitieve redactie vond plaats onder kalief Uthman (ca. 20 jaar na Mohammeds dood), die een commissie samenstelde om de teksten te verzamelen en herschrijven. Dat werd als standaardversie verspreid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Canonizat ... _scripture

“According to the traditional Islamic narrative, by the time of Uthman's caliphate, there was a perceived need for clarification of Qur'an reading. The holy book had often been spread to others orally by Muslims who had memorized the Quran in its entirety (huffaz), but now "sharp divergence" had appeared in recitation of the book among Muslims.[7] It is believed the general Hudhayfah ibn al-Yaman reported this problem to the caliph and asked him to establish a unified text. According to the history of al-Tabari, during the expedition to conquer Armenia and Azerbaijan there were 10,000 Kufan Muslim warriors, 6,000 in Azerbaijan and 4,000 at Rayy,[9] and a large number of these soldiers disagreed about the correct way of reciting the Quran.[10]

What was more, many of the huffaz were dying. 70 had been killed in the Battle of Yamama.[11] The Islamic empire had also grown considerably, expanding into Iraq, Syria, Egypt, and Iran, bringing into Islam's fold many new converts from various cultures with varying degrees of isolation.[12] These converts spoke a variety of languages but were not well learned in Arabic, and so Uthman felt it was important to standardize the written text of the Quran on one specific Arabic dialect.

Uthman obtained written "sheets" or parts of the Quran from Ḥafṣa, one of the widows of Muhammad. Other parts collected from Companions had been "written down on parchment, stone, palm leaves and the shoulder blades of camels".[13] He appointed a commission consisting of a scribe of Muhammad, Zayd ibn Thabit and three prominent Meccans, and instructed them to copy the sheets into several volumes based on the dialect of the Quraysh
umit

Bericht door umit »

Petra schreef: Gisteren, 08:55 Maar het is maar wat je fouten noemt Umit. Als de Bijbel was herschreven en de verschillen eruit gehaald dan had je ook een ander plaatje. Zoals ik eerder al liet zien waren er over de Koran ook nogal wat verschillende teksten. En onderlinge strijd over wat nou juist was. In de Bijbel zijn die strijdige teksten gewoon opgenomen. In de Koran zijn ze herschreven en eruit gefilterd.
Petra schreef: 31 dec 2025, 07:34

Al herhaal je het 100 keer, het antwoord is kort en simpel.
Uthman vergeleek de insividuele tekst met dezelfde verzen van andere schrijvers en haalde de variaties eruit.
Bovendien was hijzelf één van de hoofd schrijvers van de profeet, dus hij was perfectly suit for the job.

Bovendien een tegenargument aan jullie:
Als uthman zijn werk niet goed had gedaan,
Als iedereen het oneens was met wat uthman deed...
Na uthmans dood was er nog genoeg schrijvers in leven, waaronder Ali...die lijnrecht tegenover uthman stond vanwege zijn politische ideeen. Ali kende net als uthman de hele koran uit zn hoofd. Hij had makkelijk uthmans werk ongedaan kunnen maken.
Bovendien waren er nog legio andere mensen aanwezig die grote delen van de koran gememoriseerd hadden.

Dus vanuit elke hoek hadden de mensen uthmans werk ongedaan kunnen maken als ze ermee oneens waren.

Waarom deden ze dat dan niet?
Dat_beloof_ik

Petra schreef: Gisteren, 08:39
In Soera 18:29 staat dat het aan de mens is om wel of niet te geloven als zij/hij dat wil.
Los van het gegeven dat beiden elkaar volstrekt tegenspreken, zijn beiden inhoudelijk onzinnig.
Geloven is een kwestie van overtuigd zijn van iets.
Dan volgt geloof als gevolg van die overtuiging.
Als het een keus zijn, dan is dat geen geloof maar een pro forma levenshouding: een gedrag dat je op dat moment bewust aan neemt, maar niets te maken heeft met een overtuiging.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
umit

Bericht door umit »

Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 10:37
Los van het gegeven dat beiden elkaar volstrekt tegenspreken, zijn beiden inhoudelijk onzinnig.
Geloven is een kwestie van overtuigd zijn van iets.
Dan volgt geloof als gevolg van die overtuiging.
Als het een keus zijn, dan is dat geen geloof maar een pro forma levenshouding: een gedrag dat je op dat moment bewust aan neemt, maar niets te maken heeft met een overtuiging.
Je springt van de ene onderwerp naar het andere DBİ.
Laten we eerst het ontstaan van de Koran grondig doorspreken voordat we het inhoudelijk bekijken. İk loop niet weg.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Dat is geen tegenstrijdigheid, geloof is een vrucht van de Geest leert de Bijbel. I.t.t. wat sommige mensen denken is geloof iets wat je wordt geschonken door God. (Allahs wil) Dat gezegd hebbende, zal de mens dat geloof ook zelf moeten toestaan. God werkt in de mens, maar de mens moet wel meewerken. Als de mens God negeert en zijn begeertes in de wereld uitleeft, dan werkt de mens niet mee.
De snelste manier om van vreemdelingen af te komen is kennis met ze maken. -Loesje-
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: Gisteren, 12:02

Dat is geen tegenstrijdigheid, geloof is een vrucht van de Geest leert de Bijbel. I.t.t. wat sommige mensen denken is geloof iets wat je wordt geschonken door God. (Allahs wil) Dat gezegd hebbende, zal de mens dat geloof ook zelf moeten toestaan. God werkt in de mens, maar de mens moet wel meewerken. Als de mens God negeert en zijn begeertes in de wereld uitleeft, dan werkt de mens niet mee.
Inderdaad is een schenking geen dwingend opleggen, immers de schenking kan door de schenker worden afgewezen.
Een verschil met predestinatie waarbij God de keuze van de schenker Bepaalt ofwel Afdwingt.
Soera 14:4 circuleert in mijn optiek qua de hier gegeven verwoording wel dicht bij de predestinatie.
Mij is bekend dat in de moslim-wereld zowel de gedachte van predestinatie wordt gevolgd, als ook de gedachte van de volstrekt vrije wil van de mens.
Maar met "de koran is onbetrouwbaar "" hebben de verschillende optie-mogelijkheden, als gevolg van andere tekst interpretatie/ uitleg, niets van doen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: Gisteren, 13:18

Inderdaad is een schenking geen dwingend opleggen, immers de schenking kan door de schenker worden afgewezen.
Een verschil met predestinatie waarbij God de keuze van de schenker Bepaalt ofwel Afdwingt.
Soera 14:4 circuleert in mijn optiek qua de hier gegeven verwoording wel dicht bij de predestinatie.
Mij is bekend dat in de moslim-wereld zowel de gedachte van predestinatie wordt gevolgd, als ook de gedachte van de volstrekt vrije wil van de mens.
Maar met "de koran is onbetrouwbaar "" hebben de verschillende optie-mogelijkheden, als gevolg van andere tekst interpretatie/ uitleg, niets van doen.
Er is altijd het perspectief vanuit God bezien en het perspectief vanuit de mens bezien. Vanuit de mens bezien is er vrije wil, vanuit God bezien is die er niet. Het woord 'islam' betekent zelfs het bewust en vrijwillig onderwerpen aan de wil van Allah. Wat altijd de kwestie opwerpt (in iedere religie) wat de wil van God is.

Dan komen altijd de scherpslijpers en de dogmatici die vanuit een of ander heilig Boek wel zullen vertellen wat God's wil is. Dan is het desbetreffende Boek onfeilbaar. De "gulden middenweg" heeft mijn preferentie. Heilige Boeken zijn niet onfeilbaar. Maar ze 'onbetrouwbaar' noemen is mij ook een brug te ver. Waarom zou ik me uitspreken over de Koran?

Voorts ga ik er van uit dat er slechts één God is en die woont niet in welk boek dan ook.
De snelste manier om van vreemdelingen af te komen is kennis met ze maken. -Loesje-
umit

Bericht door umit »

peda schreef: Gisteren, 13:18

Dit is weer de aloude discussie tussen predestinatie vs vrije wil.
Heeft niets te maken met de betrouwbaarheid van de Koran.
Daarmee off topic
Dat_beloof_ik

Over het ontstaan worden we het toch nooit eens. Goddelijke openbaring..... De een denkt van wel, de ander niet. Objectief gezien kun je het nooit aantonen
Dan blijft inhoud over.