Dat doet ieder mens als je geloof bedoelt als een mentale overtuiging. Dit forum is dan ook een marktplaats waar mentale overtuigingen aan de man gebracht worden. JG hebben zelfs een wandelende marktplaats. Overtuigingen als handelswaar.
Na het sterven linea recta naar de hemel
-
Tufkah
- Man/Vrouw: M
Re: Na het sterven linea recta naar de hemel
Zonder vergeving zijn we voor altijd gebonden aan de situatie die het lijden heeft gecreëerd.
-
Alpha
Is het jou niet bekend, dat Jg nooit het geloof als handelswaar bekijken?Tufkah schreef: 27 jul 2026, 13:05Dat doet ieder mens als je geloof bedoelt als een mentale overtuiging. Dit forum is dan ook een marktplaats waar mentale overtuigingen aan de man gebracht worden. JG hebben zelfs een wandelende marktplaats. Overtuigingen als handelswaar.
Doe je bril van vooroordeel eens af en zie, dat 9 miljoen verkondigers dat "Pro Deo" doen.
Daarom volgen Jg Jezus voorbeeld en verkondigen het goede nieuws, nu letterlijk wereldwijd.
-
Messenger
Ik weet hoe het CJIB werkt, maar dat heeft niets met God te maken.Alpha schreef: 27 jul 2026, 12:59Als je door rood rijdt, krijg je een bekeuring, als er gehandhaafd wordt. Dat is JOUW probleem, niet het mijne.
Al je niet betaald, wordt jouw probleem steeds groter.
Er zijn mensen die de overheid niet accepteren en die krijgen ook steeds meer problemen.
We hebben een vrije wil en een God van pure onvoorwaardelijke liefde die om niet is en God ondersteunt alle keuzes die we maken. Of we bewust of onbewust kiezen, of we individueel of collectief kiezen...
Precies ieder zijn keuze en het is een vrije keuze zonder oordeel, zonder interventie.Alpha schreef: Ieder zijn keuze.
Elk geloof brengt je thuis, via een korte weg of via een omweg en eigenlijk ben je nu al thuis bij God. Je bent onlosmakelijk deel en altijd verbonden met God. Jij bent een expressie van God zoals wij allemaal en het overige leven.Alpha schreef: De meeste mensen kiezen voor een "eigen" geloof.
Het hangt er van af welke problemen je bedoelt. Bedoel je Donald Trump en Vladimir Poetin? Beiden zijn inmiddels volledig van het ganzenbord gewandeld en beschikken over lucifers waarmee de hele planeet onleefbaar kan worden voor de mens. En vlak ook de leider van Noord-Korea niet uit.Alpha schreef: De problemen om ons heen worden steeds duidelijker.
Geen mens is in staat daar iets tegen te doen, het is te laat.
Ik heb al vaker relevante voorbeelden getoond.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Tufkah
Je gaat weer eens niet in op hetgeen ik stelde, maar je hakt in op een stropop.Alpha schreef: 27 jul 2026, 13:18Is het jou niet bekend, dat Jg nooit het geloof als handelswaar bekijken?Tufkah schreef: 27 jul 2026, 13:05
Dat doet ieder mens als je geloof bedoelt als een mentale overtuiging. Dit forum is dan ook een marktplaats waar mentale overtuigingen aan de man gebracht worden. JG hebben zelfs een wandelende marktplaats. Overtuigingen als handelswaar.
Doe je bril van vooroordeel eens af en zie, dat 9 miljoen verkondigers dat "Pro Deo" doen.
Daarom volgen Jg Jezus voorbeeld en verkondigen het goede nieuws, nu letterlijk wereldwijd.
Zonder vergeving zijn we voor altijd gebonden aan de situatie die het lijden heeft gecreëerd.
-
Dat_beloof_ik
Ik geef ook een reactie uit de bijbel, meer niet.Alpha schreef: 27 jul 2026, 12:51Ik geef een reactie vanuit de bijbel, meer niet.Dat_beloof_ik schreef: 20 jul 2026, 15:25
Het is niet te eenvoudig, maar te uitgebreid en het is geen antwoord op mijn vraag, waarvan nu wel duidelijk is dat je die ontwijkt.
Eerst even een kleine opmerking over je (overigens niet ter zake doende) antwoord.
Je haalt Exodus aan, waarin de zonen tot in de 4e generatie moeten boeten.
Maar daarnaast staat erin Deuteronomium 24:16 precies het tegenovergestelde: De vaders zullen niet gedood worden voor de kinderen, en de kinderen zullen niet gedood worden voor de vaders; een ieder zal om zijn zonde gedood worden..
Volledig tegengestelde teksten, waar je dus niets mee kunt.
Dat gezegd hebbende:
Mijn vraag was simpel, toch antwoord je daar niet op. Daarom nog maar eens.
Is het volkomen liefde dat je mensen invalide maakt?
En is het volkomen liefde dat je ze daarna afwijst omdat ze invalide zijn ?
Het is duidelijk dat je dat niet wilt horen of kan verdragen.
Het is duidelijk dat je die niet wilt horen of kan verdragen.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
-
Messenger
Ik denk eerder dat jij als Jehova's getuige moeite hebt met vragen en kritiek op de bijbel en dat niet kan verdragen.Dat_beloof_ik schreef: 27 jul 2026, 16:13Ik geef ook een reactie uit de bijbel, meer niet.Alpha schreef: 27 jul 2026, 12:51 Ik geef een reactie vanuit de bijbel, meer niet.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Alpha
Jezus gebruikte ook illustraties om te benadrukken wat hij bedoelde.Messenger schreef: 27 jul 2026, 13:27Ik weet hoe het CJIB werkt, maar dat heeft niets met God te maken.Alpha schreef: 27 jul 2026, 12:59Als je door rood rijdt, krijg je een bekeuring, als er gehandhaafd wordt. Dat is JOUW probleem, niet het mijne.
Al je niet betaald, wordt jouw probleem steeds groter.
Er zijn mensen die de overheid niet accepteren en die krijgen ook steeds meer problemen.
We hebben een vrije wil en een God van pure onvoorwaardelijke liefde die om niet is en God ondersteunt alle keuzes die we maken. Of we bewust of onbewust kiezen, of we individueel of collectief kiezen...Precies ieder zijn keuze en het is een vrije keuze zonder oordeel, zonder interventie.Alpha schreef: Ieder zijn keuze.Elk geloof brengt je thuis, via een korte weg of via een omweg en eigenlijk ben je nu al thuis bij God. Je bent onlosmakelijk deel en altijd verbonden met God. Jij bent een expressie van God zoals wij allemaal en het overige leven.Alpha schreef: De meeste mensen kiezen voor een "eigen" geloof.Het hangt er van af welke problemen je bedoelt. Bedoel je Donald Trump en Vladimir Poetin? Beiden zijn inmiddels volledig van het ganzenbord gewandeld en beschikken over lucifers waarmee de hele planeet onleefbaar kan worden voor de mens. En vlak ook de leider van Noord-Korea niet uit.Alpha schreef: De problemen om ons heen worden steeds duidelijker.
Geen mens is in staat daar iets tegen te doen, het is te laat.
Ik heb al vaker relevante voorbeelden getoond.
Vele mensen begrepen dat niet of wilden dat niet begrijpen.
De overheid heeft bepaald wat mag en wat niet.
Bij overtreding volgen er sancties en daar heb JIJ geen invloed op.
Onlangs werden er vier mensen gedood, waarvan drie kinderen, door een notoire overtreder.
Hij stond bekend om dat hij voortdurend verkeerregels overtrad en was die week al meerder keren gesignaleerd voor extreme snelheids overschrijding.
De schepper heeft ook normen en waarden regels bepaald, door die te negeren verhinder jij, voor jezelf en voor degenen die naar jou luisteren, de toegang tot Gods koninkrijk.
Jezus gebruikte daarvoor de illustratie van de dwaze maagden.
Zij hadden zich niet voorbereid op de genoemde gebeurtenis.
De deur werd voor hen gesloten. Mt 25: 1-13.
Mt 25: 12 Maar hij antwoordde: “Ik verzeker jullie, ik ken jullie niet.”
Je kan nu nog kiezen, je voorbereiden of niet.
Mattheüs 7:21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen me zegt, zal het Koninkrijk van de hemel binnengaan, maar alleen degene die de wil doet van mijn Vader in de hemel. NWV.
-
Alpha
Helaas gebruik je het bekende vooroordeel.Messenger schreef: 03 aug 2026, 16:52Ik denk eerder dat jij als Jehova's getuige moeite hebt met vragen en kritiek op de bijbel en dat niet kan verdragen.Dat_beloof_ik schreef: 27 jul 2026, 16:13
Ik geef ook een reactie uit de bijbel, meer niet.
Jg staan er om bekend dat zij alle redelijke vragen aan de hand van Bijbel beantwoorden.
Wanner je lastert over de Schepper of zijn woord, dan heb ik daar uiteraard enige moeite mee.
Zoals gebruikelijk zal ik dan laten zien wat de bijbel daarover leert en dat kan JIJ kennelijk niet verdragen.
-
Alpha
Ik heb inderdaad moeite met interpretaties, die niet overeenkomen met datgene wat de Bijbel leert.Dat_beloof_ik schreef: 27 jul 2026, 16:13Ik geef ook een reactie uit de bijbel, meer niet.Alpha schreef: 27 jul 2026, 12:51 Ik geef een reactie vanuit de bijbel, meer niet.
Toon mij in JOUW bijbel waar Gods naam staat.
Psalm 83:
18 Mogen de mensen weten dat u, wiens naam Jehovah is, u alleen de Allerhoogste bent over de hele aarde. NWV
19 Dan zullen zij weten, dat U – Uw Naam is HEERE! – U alleen de Allerhoogste bent over de hele aarde. HSV
18 That men may know that thou, whose name alone is JEHOVAH, art the most high over all the earth. KJV
Jesaja 42:
8 Ik ben Jehovah. Dat is mijn naam. Ik geef mijn eer aan niemand anders en mijn lof niet aan beelden. NWV
8 Ik ben de HEERE – dat is Mijn Naam; Mijn eer zal Ik aan geen ander geven, evenmin Mijn lof aan de afgodsbeelden. HSV
8 I am Jehovah, that is my name; and my glory will I not give to another, neither my praise unto graven images. ASV
Psalm 9:
17 Slechte mensen gaan naar het Graf, alle volken die God vergeten. NWV
18 De goddelozen keren terug, naar de hel toe, alle heidenvolken, die God vergeten. HSV.
18 De goddelozen keren om naar het dodenrijk, al de volken die God vergeten. NBV
Het gebruikte woord is "Sjeool".
In het OT wordt in de meeste gevallen dit ook met graf vertaald.
In het NT woord het equivalente woord „Hades” nagenoeg altijd met hel vertaald.
Openbaring 20:
13 De zee stond haar doden af en de dood en het Graf (Hades) stonden hun doden af, en ze werden afzonderlijk geoordeeld naar hun daden.
14 De dood en het Graf werden in het meer van vuur gegooid. Dit meer van vuur betekent de tweede dood. NWV.
13 En de zee gaf de doden die in haar waren. Ook de dood en het rijk van de dood gaven de doden die in hen waren, en zij werden geoordeeld, ieder overeenkomstig zijn werken.
14 En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van vuur geworpen. Dit is de tweede dood. HSV.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken.
14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. NBV.
Het meer van vuur betekent eeuwige vernietiging, een definitieve dood.
„Er is veel verwarring en misverstand ontstaan doordat de vroege vertalers van de bijbel het Hebreeuwse woord Sjeool en de Griekse woorden Hades en Gehenna onveranderlijk met het woord hel hebben weergegeven. De eenvoudige translitteratie van deze woorden door de vertalers van de herziene uitgaven van de bijbel is niet voldoende geweest om deze verwarring en verkeerde opvatting merkbaar op te helderen.” — The Encyclopedia Americana (1942), Deel XIV, blz. 81
Men gebruikt graag het woord dodenrijk, een begrip uit de Griekse mythologie.
In de nwv kan je dus geen begrippen vinden die uit de Griekse mythologie stammen of uit andere afgodische riten.
-
Tufkah
Daarom deugt de NWV ook niet, in het orginele (oud) Griekse Evangelie komen wel begrippen voor die uit de Griekse mythologie stammen. En nee, dat ga ik niet bewijzen. Dat heeft toch geen zin bij jou.Alpha schreef: 10 aug 2026, 12:37
In de nwv kan je dus geen begrippen vinden die uit de Griekse mythologie stammen of uit andere afgodische riten.
-
Tufkah
P.S. Ik heb het even snel gecheckt , maar in de NWV komt wél een begrip voor wat uit de Griekse mythologie stamt. Je bent dus ook niet op de hoogte van dat feit.Tufkah schreef: 10 aug 2026, 12:47Daarom deugt de NWV ook niet, in het orginele (oud) Griekse Evangelie komen wel begrippen voor die uit de Griekse mythologie stammen. En nee, dat ga ik niet bewijzen. Dat heeft toch geen zin bij jou.Alpha schreef: 10 aug 2026, 12:37
-
Alpha
Ik regeerde op wat JIJ schreef.Tufkah schreef: 27 jul 2026, 14:23Je gaat weer eens niet in op hetgeen ik stelde, maar je hakt in op een stropop.Alpha schreef: 27 jul 2026, 13:18 Is het jou niet bekend, dat Jg nooit het geloof als handelswaar bekijken?
In tegenstelling tot andere religies zien Jg Gods woord niet als handelswaar.
Alle getuigen maken het goede nieuws letterlijk wereldwijd bekend, om niet.
Jezus stuurde zijn volgelingen twee aan twee uit om het goede nieuws te verkondigen. (Lukas 10:1)
Je bent een stropop, doof en blind, net als de meeste Joden in Jezus tijd?
-
Alpha
Je roept dus maar wat?Tufkah schreef: 10 aug 2026, 12:49P.S. Ik heb het even snel gecheckt , maar in de NWV komt wél een begrip voor wat uit de Griekse mythologie stamt. Je bent dus ook niet op de hoogte van dat feit.Tufkah schreef: 10 aug 2026, 12:47
Daarom deugt de NWV ook niet, in het orginele (oud) Griekse Evangelie komen wel begrippen voor die uit de Griekse mythologie stammen. En nee, dat ga ik niet bewijzen. Dat heeft toch geen zin bij jou.
Toon aan waar in de NWV leringen staan die uit de mytholgie stammen, die wij als Bijbelse leer gebruiken?
In Kolossenzen 2:8 waarschuwt Paulus voor het gebruik van zaken uit de Griekse mythologie.
8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus NWV.
De Griekse filosofie was aantoonbaar geënt op hun heidense leringen. (1Jo 5:19; Lukas 4:6).
-
Alpha
Ik tegenstelling tot jou neem ik sprookjes NIET serieus.Messenger schreef: 13 jul 2026, 12:19Alles dat je kopieert vanuit de bijbel is door mensen geschreven en het is mythologie ofwel sprookjes.Alpha schreef: 13 jul 2026, 12:14 Dat is jouw veronderstelling.
Als je de bijbel had gelezen en begrepen, dan wist je dat Noach's achterkleinzoon Nimrod tegen de schepper in opstand kwam en zichzelf tot God maakte.
Genesis 10:
8 Kusch werd de vader van Nimrod. Hij (Nimrod) werd de eerste machtige op aarde.
9 Hij werd een geweldig jager en een tegenstander van Jehovah. Daarom wordt er wel gezegd: ‘Een geweldig jager en tegenstander van Jehovah, net als Nimrod.’
10 De eerste steden van zijn koninkrijk waren Babel, E̱rech, Akkad en Kalne, in het land Sinear.
11 Vanuit dat land ging hij naar Assyrië en bouwde Ninevé, Rehoboth-Ir, Kalah 12 en Resen, tussen Ninevé en Kalah: dit is de grote stad. NWV.
Nimrod was de stichter en koning van het eerste grote rijk dat na de Vloed ontstond.
Zijn ideeën zijn na de spraakverwarring over de gehele aarde verspreid.
Deze zijn daarna klakkeloos overgenomen door de latere dynastieën.
Daniël toonde Nebucadnezar de eindtijd profetie, de koning had een droom gehad en als enige kon Daniël dat uitleggen..
Daniël 2:
31 U, o koning, keek toe, en u zag een reusachtig beeld. Dat beeld was groot en had een heldere glans. Het stond vóór u en de aanblik ervan was afschrikwekkend.
32 Het hoofd van het beeld was van zuiver goud, zijn borst en armen waren van zilver, zijn buik en dijen van koper,
33 zijn benen van ijzer en zijn voeten deels van ijzer en deels van klei.
34 Terwijl u toekeek, werd er een steen uitgehouwen, maar niet door mensenhanden. Die trof het beeld aan zijn voeten van ijzer en klei en verbrijzelde ze.
35 Op dat moment werden het ijzer, de klei, het koper, het zilver en het goud allemaal verpulverd. Het werd als het kaf van de zomerdorsvloer, en de wind voerde het mee zodat er geen spoor meer van werd gevonden. Maar de steen die het beeld trof, werd een grote berg die de hele aarde vulde.
36 Dat was de droom, en nu zullen we de koning vertellen wat de betekenis is.
37 U, o koning — koning der koningen, aan wie de God van de hemel het koninkrijk, de macht, de kracht en de eer heeft gegeven,
38 in wiens hand hij de mensen heeft gegeven waar ze ook wonen, en ook de dieren van het veld en de vogels van de hemel, en die hij tot heerser over allen heeft gemaakt — u bent het hoofd van goud.
39 Maar na u zal er een ander koninkrijk opkomen, inferieur aan dat van u, en daarna nog een koninkrijk, een derde, van koper, dat zal heersen over de hele aarde.
40 En het vierde koninkrijk zal sterk als ijzer zijn. Want zoals ijzer alles verbrijzelt en verpulvert, ja, net als ijzer dat verplettert, zal het al die koninkrijken verbrijzelen en verpletteren.
41 En dat u zag dat de voeten en de tenen deels van pottenbakkersklei en deels van ijzer waren, betekent dat het koninkrijk verdeeld zal zijn. Maar er zal iets van de hardheid van ijzer in zijn, zoals u zag dat het ijzer vermengd was met zachte klei.
42 Dat de tenen van de voeten deels van ijzer en deels van klei waren, betekent dat het koninkrijk deels sterk en deels broos zal zijn.
43 Dat u zag dat het ijzer vermengd was met zachte klei, betekent dat ze zich zullen vermengen met het volk. Maar ze zullen zich niet aan elkaar hechten, de een aan de ander, net zoals ijzer zich niet vermengt met klei.
44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan, 45 precies zoals u zag dat uit de berg een steen werd gehouwen — maar niet door mensenhanden — en dat die het ijzer, het koper, de klei, het zilver en het goud verbrijzelde. De grote God heeft aan de koning bekendgemaakt wat er in de toekomst zal gebeuren. De droom is waar en de uitleg is betrouwbaar.’ NWV.
Dat we nu in de beschreven tijd van de voeten bevinden, kan je m.i. niet begrijpen door gebrek aan inzicht.
Dat is jouw keuze.
In het NT staan meerdere profetieën, die de tekenen van de tijd van het einde beschrijven.
Zij zijn een aanvulling van gelijksoortige profetieën in het OT.
De eerste profetie kan je in Gen 3:15 vinden.
Vertel het mij, als je die begrijpt.
En jij bent iemand die dat allemaal letterlijk serieus neemt.
Al vaker heb ik aangetoond dat de bijbel niet altijd letterlijk kan worden begrepen, maar soms figuurlijk.
Een hulp is te kijken wat er in de context staat en ook in de verwijsteksten.
-
Messenger
Ik heb reeds vaker uitgelegd dat normen en waarden niet van God komen, het is mensenwerk.Alpha schreef: 10 aug 2026, 11:50 De schepper heeft ook normen en waarden regels bepaald, door die te negeren verhinder jij, voor jezelf en voor degenen die naar jou luisteren, de toegang tot Gods koninkrijk.
Iedereen heeft toegang tot de hemel, Gods liefde is eindeloos.
"Dwaze maagden" staan in dit verband voor mij de Jehova's getuigen.Alpha schreef: Jezus gebruikte daarvoor de illustratie van de dwaze maagden.
Mt 25: 12 Maar hij antwoordde: “Ik verzeker jullie, ik ken jullie niet.”
De bijbel heeft voor mij geen gezag. De zogenaamde woorden van Jezus zijn door anderen in zijn mond gelegd.Alpha schreef: Je kan nu nog kiezen, je voorbereiden of niet.
Mattheüs 7:21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen me zegt, zal het Koninkrijk van de hemel binnengaan, maar alleen degene die de wil doet van mijn Vader in de hemel. NWV.
-
Messenger
De bijbel heeft mij weinig te vertellen. God hielp mij in een crisissituatie en gaf me inzicht. Daar ben ik veel verder mee gekomen.Alpha schreef: 10 aug 2026, 11:57Helaas gebruik je het bekende vooroordeel.Messenger schreef: 03 aug 2026, 16:52
Ik denk eerder dat jij als Jehova's getuige moeite hebt met vragen en kritiek op de bijbel en dat niet kan verdragen.
Jg staan er om bekend dat zij alle redelijke vragen aan de hand van Bijbel beantwoorden.
Wanner je lastert over de Schepper of zijn woord, dan heb ik daar uiteraard enige moeite mee.
Zoals gebruikelijk zal ik dan laten zien wat de bijbel daarover leert en dat kan JIJ kennelijk niet verdragen.
-
Tufkah
Dan is het Evangelie ook aantoonbaar geënt op hun heidense leringen. De reden waarom ik het jou niet aanwijs is omdat ik jou ken als iemand die dan weer terugvalt op de JG-ideologie en gaat ontkennen dat het uit de Griekse mythologie komt. Maar omdat ik de beroerdste niet ben: het staat in het Lukas Evangelie. Dat verkleint het zoekgebied.Alpha schreef: 10 aug 2026, 13:01Je roept dus maar wat?Tufkah schreef: 10 aug 2026, 12:49
P.S. Ik heb het even snel gecheckt , maar in de NWV komt wél een begrip voor wat uit de Griekse mythologie stamt. Je bent dus ook niet op de hoogte van dat feit.
Toon aan waar in de NWV leringen staan die uit de mytholgie stammen, die wij als Bijbelse leer gebruiken?
In Kolossenzen 2:8 waarschuwt Paulus voor het gebruik van zaken uit de Griekse mythologie.
8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus NWV.
De Griekse filosofie was aantoonbaar geënt op hun heidense leringen. (1Jo 5:19; Lukas 4:6).
-
Dat_beloof_ik
Dat zou ik kunnen doen, maar je gaat dat toch niet lezen of in overweging nemen dus dat heeft weinig nut.Alpha schreef: 10 aug 2026, 12:37Ik heb inderdaad moeite met interpretaties, die niet overeenkomen met datgene wat de Bijbel leert.Dat_beloof_ik schreef: 27 jul 2026, 16:13 Ik geef ook een reactie uit de bijbel, meer niet.
Je ontwijkt mijn vraag en stelt een wedervraag.
Daarom eerst even terug naar de basis, want zo komen we geen steek verder.
Daarom nog maar eens.
Jouw antwoord gaat niet komen, je plaatste alleen ontwijkende teksten.
Daarom een paar bijbelpassages waar mijn vragen op waren gebaseerd.
Exodus 4:11: En de HEERE zeide tot hem: Wie heeft den mens den mond gemaakt, of wie heeft den stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE?
Leviticus 21:18-23: Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, hij zij een blind man, of kreupel, of te kort, of te lang in leden; Of een man, in wien een breuk des voets, of een breuk der hand zal zijn; 20 Of die bultachtig, of dwergachtig zal zijn, of een vel op zijn oog zal hebben, of droge schurftheid, of etterige schurftheid, of die gebroken zal zijn aan zijn gemacht................... Doch tot den voorhang zal hij niet komen, en tot het altaar niet toetreden, omdat een gebrek in hem is; opdat hij Mijn heiligdommen niet ontheilige; want Ik ben de HEERE, die hen heilige!
Je ziet, ik citeer slechts bijbelteksten, daar kun je dus alleen maar mee eens zijn. Toch?
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
-
Alpha
Jammer dat je niet door hebt, dat ik beslist niet interpreteer, maar toon wat de Bijbel werkelijk leert, zonder toevoegingen, zonder traditionele leringen, zonder on-Bijbelse feesten en gebruiken. Maar wel met het gebruiken van Gods naam, die in de NWV gewoon word weergegeven.Dat_beloof_ik schreef: 10 aug 2026, 19:29Dat zou ik kunnen doen, maar je gaat dat toch niet lezen of in overweging nemen dus dat heeft weinig nut.Alpha schreef: 10 aug 2026, 12:37 Ik heb inderdaad moeite met interpretaties, die niet overeenkomen met datgene wat de Bijbel leert.
Je ontwijkt mijn vraag en stelt een wedervraag.
Daarom eerst even terug naar de basis, want zo komen we geen steek verder.
Daarom nog maar eens.
Jouw antwoord gaat niet komen, je plaatste alleen ontwijkende teksten.
Daarom een paar bijbelpassages waar mijn vragen op waren gebaseerd.
Exodus 4:11: En de HEERE zeide tot hem: Wie heeft den mens den mond gemaakt, of wie heeft den stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE?
Leviticus 21:18-23: Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, hij zij een blind man, of kreupel, of te kort, of te lang in leden; Of een man, in wien een breuk des voets, of een breuk der hand zal zijn; 20 Of die bultachtig, of dwergachtig zal zijn, of een vel op zijn oog zal hebben, of droge schurftheid, of etterige schurftheid, of die gebroken zal zijn aan zijn gemacht................... Doch tot den voorhang zal hij niet komen, en tot het altaar niet toetreden, omdat een gebrek in hem is; opdat hij Mijn heiligdommen niet ontheilige; want Ik ben de HEERE, die hen heilige!
Je ziet, ik citeer slechts bijbelteksten, daar kun je dus alleen maar mee eens zijn. Toch?
Want ik probeer oprecht zo nauwkeuring mogelijk in Jezus voetstappen te treden.
Daarom gebruik ik graag illustraties om iets duidelijk te maken.
Afgelopen weekend heb ik in Utrecht het internationaal congres bijgewoond met ca. 43.000 andere gelovigen.
Allen voeren Jezus opdracht uit om het goede nieuws wereld wijd te verkondigen. (Matth. 28:19).
Er werd daar o.a. Mt 13 uitgebreid besproken, waarom in Jezus tijd, zijn illustraties niet werd begrepen.
In dat hoofdstuk worden vele illustraties besproken, waaronder die van de zaaier.
Mt 13:
13 Daarom gebruik ik illustraties als ik hen toespreek. Want ze kijken wel maar zien niets, en ze luisteren wel maar horen niets en begrijpen de betekenis niet.
14 Zij vormen de vervulling van de profetie van Jesaja: “Jullie zullen wel horen maar de betekenis niet begrijpen, en jullie zullen wel kijken maar niets zien.
15 Want het hart van dit volk is ongevoelig geworden, hun oren hebben ze dichtgestopt en hun ogen hebben ze gesloten. Daardoor zullen ze nooit met hun ogen zien en met hun oren horen en zullen ze niet met hun hart de betekenis begrijpen en terugkeren en door mij genezen worden.”
24 Hij vertelde hun nog een illustratie: ‘Het Koninkrijk van de hemel kan vergeleken worden met iemand die goed zaad op zijn akker zaaide. 25 Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand, zaaide onkruid tussen de tarwe en ging weer weg.
26 Toen de tarwe opkwam en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid op.
27 Daarom gingen de slaven naar de eigenaar toe en zeiden: “Meester, u hebt toch goed zaad op uw akker gezaaid? Hoe komt het dan dat er onkruid op staat?”
28 Hij antwoordde: “Een vijand, een mens, heeft dat gedaan.” De slaven zeiden tegen hem: “Wilt u dat we het onkruid verzamelen?”
29 Hij zei: “Nee, want anders zouden jullie tijdens het verzamelen van het onkruid ook de tarwe eruit trekken.
30 Laat ze samen opgroeien tot de oogst, en in de oogsttijd zal ik de oogsters de opdracht geven: ‘Verzamel eerst het onkruid en bind het in bundels om het te verbranden. Breng daarna de tarwe bijeen in mijn voorraadschuur.’”’ NWV.
Jezus is degene die zaait.
En aan het einde der tijden wordt het onkruid verwijderd.
De hele menselijke regering wordt vervangen door Jezus en zijn koninkrijk, dat uit 144.000 mederegeerders bestaat.
Zij zijn aangesteld als koningen en priesters, en herstellen met Jezus de "nieuwe aarde" in een paradijs, zoals dat oorspronkelijk bedoeld was.
Dan zal volgens de profetieën er geen dood meer zijn, geen zieken, geen gehandicapten, nooit meer oorlog, honger of epidemieën. (Openbaring 21:4).
Hierbij je aangehaalde tekst, zoals die in de Bijbel staat:
Leviticus 21:
16 Vervolgens zei Jehovah tegen Mozes:
17 ‘Zeg tegen Aäron: “Niemand van je nakomelingen die een gebrek heeft, mag het brood van zijn God komen aanbieden. Dat geldt van generatie op generatie.
18 Als een man een gebrek heeft, mag hij het brood niet komen aanbieden: een man die blind of kreupel is, die een misvormd gezicht heeft of bij wie een van de ledematen te lang is,
19 een man met een gebroken voet of een gebroken hand,
20 een man met een bochel, een dwerg of een man met een oogaandoening, eczeem, ringworm of met beschadigde zaadballen.
21 Geen enkele nakomeling van de priester Aäron met een gebrek mag Jehovah’s vuuroffers komen aanbieden. Omdat hij een gebrek heeft, mag hij het brood van zijn God niet komen aanbieden.
22 Wel mag hij van het brood van zijn God eten, zowel van de allerheiligste dingen als van de heilige dingen.
23 Maar hij mag niet in de buurt van het gordijn komen en hij mag niet bij het altaar komen, want hij heeft een gebrek. Hij mag mijn heiligdom niet ontwijden, want ik ben Jehovah, die hen heiligt.”’ NWV.
Interessant is dat Noach de achterkleinzoon was van Henoch.
Henoch behoorde tot de 7e generatie, heeft Adam nog gekend.
Net als Noach wandelde Henoch met God. (Gen. 5:22; 6:9).
Dat mensen ziek of invalide worden is het directe gevolg van de zondeval.
Mensen verloren hun volmaaktheid en zouden daarom sterven.
Als je teksten in de NWV studieversie bekijkt, dan krijg je veel achtergrond informatie en verwijzingen naar parallelle teksten ”’ NWV.
De schepper stelt eisen, waaraan zijn aanbidding dient te voldoen.
Hij is de wetgever, zijn wet is bindend voor alle schepselen en engelen.
De enige wet die Adam en Eva kregen stond in:
Gen 2:
15 Jehovah God plaatste de mens dus in de tuin van Eden om die te bewerken en ervoor te zorgen.
16 Ook gaf Jehovah God de mens het volgende gebod: ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten zo veel je wilt.
17 Maar van de boom van de kennis van goed en kwaad mag je niet eten, want op de dag dat je daarvan eet, zul je zeker sterven. NWV.
Gemanipuleerd door de God van deze wereld, wilden zij net als God zijn, kennende goed en kwaad. (Gen. 3:5).
Het resultaat daarvan werd als snel zichtbaar, Kain doodde zijn broer Abel. (Gen 4: 8-16).
-
Alpha
Een kip komt uit een ei, dus het ei was er eerder, dan de kip?Tufkah schreef: 10 aug 2026, 14:08Dan is het Evangelie ook aantoonbaar geënt op hun heidense leringen. De reden waarom ik het jou niet aanwijs is omdat ik jou ken als iemand die dan weer terugvalt op de JG-ideologie en gaat ontkennen dat het uit de Griekse mythologie komt. Maar omdat ik de beroerdste niet ben: het staat in het Lukas Evangelie. Dat verkleint het zoekgebied.Alpha schreef: 10 aug 2026, 13:01 Je roept dus maar wat?
De heidense leringen, die wij nu nog steeds kennen, ontstonden door Nimrod, de achterkleinzoon van Noach.
Nee, ik val terug op de oorspronkelijke Bijbelse leer.
Vandaar dat in de NWV gewoon Gods naam voorkomt, zoals in de oorspronkelijke Bijbel dat ook was.
Als je bewering ondersteunt met een tekst, dan kan ik daar op reageren.
Je roept maar dus wat, dat is bekend.
-
Tufkah
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand....
-
Alpha
Veel mensen menen dat zij informatie van God krijgen.Messenger schreef: 10 aug 2026, 13:53De bijbel heeft mij weinig te vertellen. God hielp mij in een crisissituatie en gaf me inzicht. Daar ben ik veel verder mee gekomen.Alpha schreef: 10 aug 2026, 11:57 Helaas gebruik je het bekende vooroordeel.
Adam en Eva kregen informatie van een "slang", niet van Jehovah.
De Bijbel heeft juist bijzonder veel te vertellen.
Het verhaalt de geschiedenis van de gehele mensheid en de ervaringen van hen, met vallen en opstaan.
Helaas wordt er van deze ervaringen weinig van opgestoken.
De geschiedenis herhaalt zich steeds weer.
Jesaja 6:9 Daarop zei hij: ‘Ga en zeg tegen dit volk: “Jullie zullen steeds weer horen maar niet begrijpen. Jullie zullen steeds weer zien maar geen kennis krijgen.” NWV.
-
Alpha
-
Tufkah
Ik peins er niet over. Ik heb je geschreven dat er in de Bijbel een uitdrukking voorkomt uit de Griekse mythologie. Je hebt een week de tijd gehad om hem te vinden, zodat je dan zelf dingen uitzoekt i.p.v. dat je het Besturend Lichaam napraat. Maar ik heb het vermoeden dat je dat niet gedaan hebt, dus ik geef je gewoon weer een week.
-
Alpha
Als dat echt zo was, dan hadden de Schriftgeleerden hem de mond gesnoerd.Messenger schreef: 10 aug 2026, 13:50Ik heb reeds vaker uitgelegd dat normen en waarden niet van God komen, het is mensenwerk.Alpha schreef: 10 aug 2026, 11:50 De schepper heeft ook normen en waarden regels bepaald, door die te negeren verhinder jij, voor jezelf en voor degenen die naar jou luisteren, de toegang tot Gods koninkrijk.
Iedereen heeft toegang tot de hemel, Gods liefde is eindeloos."Dwaze maagden" staan in dit verband voor mij de Jehova's getuigen.Alpha schreef: Jezus gebruikte daarvoor de illustratie van de dwaze maagden.
Mt 25: 12 Maar hij antwoordde: “Ik verzeker jullie, ik ken jullie niet.”De bijbel heeft voor mij geen gezag. De zogenaamde woorden van Jezus zijn door anderen in zijn mond gelegd.Alpha schreef: Je kan nu nog kiezen, je voorbereiden of niet.
Ze probeerden hem steeds op woorden te vangen, helaas ze konden tegen zijn goddelijke wijsheid niet op.
Hij wist zelfs wat zij dachten en waarom zij zo dachten.
Dat bleek o.a. hoe zij reageerden, toen zij de uitwerking van zijn wonderen zagen.
Hij liet blinden zien, lammen liet hij lopen, doven konden weer horen, zieken genas hij.
Dat gebeurde in het openbaar met vele getuigen.
De arts Lukas interviewde vele getuigen en vandaar dat kon hij zeggen:
Lukas 1:
3 Omdat ik alle dingen vanaf het begin nauwkeurig ben nagegaan, heb ook ik besloten ze in logische volgorde op te schrijven, geachte Theo̱filus, 4 zodat u ervan overtuigd raakt dat de dingen waarin u mondeling bent onderwezen inderdaad betrouwbaar zijn. NWV.
Als arts kon hij medische zaken herkennen en schreef daarover.