Het is inderdaad twee druppels water. Maar of dat nu komt omdat Antoon een andere naam heeft, of omdat beiden copypasten van dezelfde jewepuntorg?Mullog schreef: 26 jul 2026, 11:23Dat is niet helder. Jehovah's Getuigen zien de Bijbel als het door God geïnspireerde Woord en als de hoogste autoriteit voor geloof en leven. Zij geloven dat de Bijbel betrouwbaar is en dat de boodschap ervan in harmonie is van begin tot eind. Dus opzoek wijkt af van de gangbare JG visie, dus of hij is onwaarachtig in zijn reacties of hij is geen JG.Dat_beloof_ik schreef: 26 jul 2026, 10:22
Oke, helder.
Maar doe dat dan ook, want nu zie ik je over de schepping totaal iets anders zeggen, en dat is dan nog maar het eerste verhaal waar je zelf over begint.
Ik vermoed dus dat de zin hierboven je is aangedragen door jewepuntorg, zonder dat je gevolgen ervan doorziet.
Want anders had je over de schepping niet geschreven, zoals je nu hebt gedaan.
Overigens krijg ik een soort déjà vu van gesprekken met ene Antoon die ook beweerde open en eerlijk op basis van wetenschap de discussie aan te gaan om daarna alles wat de bijbel tegenspreekt als niet relevant of incorrect af te serveren![]()
Jehovah de oorlogsgod
Forumregels
Richtlijnen subforum
Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.
Moderatie: het moderatieteam
-
Dat_beloof_ik
- Man/Vrouw: M
Re: Jehovah de oorlogsgod
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)
-
opzoek
Dit is een zeer eenzijdige voorstelling. Het Oude Testament bestaat uit teksten van verschillende schrijvers, perioden en genres. Het bevat niet alleen nationale verhalen, maar ook scherpe kritiek op Israël, zijn koningen en priesters. Dat past niet goed bij de bewering dat het uitsluitend verheerlijkende propaganda is.
Ook de uitspraak dat geen enkele archeologische vondst iets bevestigt, klopt niet. De Merneptahstele vermeldt rond 1205 v.Chr. al een volk Israël. De Tel Danstele noemt waarschijnlijk het „Huis van David”, en Assyrische inscripties vermelden koningen en oorlogen die eveneens in het Oude Testament voorkomen. Israel Museum: Tel Danstele
Zulke vondsten bewijzen natuurlijk geen wonderen en ook niet ieder detail van de Bijbel. Ze tonen wel dat „alles is onbevestigde mythe” veel te stellig is.
Dat iemand Jehovah als een tiran of stamgod beschouwt, is bovendien een levensbeschouwelijke interpretatie, geen bewezen archeologisch feit. Volgens het eigen godsbeeld van het Oude Testament is Jehovah niet alleen de God van Israël, maar de Schepper en Rechter van alle volken.
Over afzonderlijke verhalen en de canonvorming kan dus terecht worden gediscussieerd. Maar het hele Oude Testament afdoen als primitieve propaganda en megalomane fantasie doet geen recht aan de verscheidenheid van de teksten en de beschikbare historische gegevens.
Ook de uitspraak dat geen enkele archeologische vondst iets bevestigt, klopt niet. De Merneptahstele vermeldt rond 1205 v.Chr. al een volk Israël. De Tel Danstele noemt waarschijnlijk het „Huis van David”, en Assyrische inscripties vermelden koningen en oorlogen die eveneens in het Oude Testament voorkomen. Israel Museum: Tel Danstele
Zulke vondsten bewijzen natuurlijk geen wonderen en ook niet ieder detail van de Bijbel. Ze tonen wel dat „alles is onbevestigde mythe” veel te stellig is.
Dat iemand Jehovah als een tiran of stamgod beschouwt, is bovendien een levensbeschouwelijke interpretatie, geen bewezen archeologisch feit. Volgens het eigen godsbeeld van het Oude Testament is Jehovah niet alleen de God van Israël, maar de Schepper en Rechter van alle volken.
Over afzonderlijke verhalen en de canonvorming kan dus terecht worden gediscussieerd. Maar het hele Oude Testament afdoen als primitieve propaganda en megalomane fantasie doet geen recht aan de verscheidenheid van de teksten en de beschikbare historische gegevens.
-
Dat_beloof_ik
Toch wel, het is verheerlijkende propaganda voor het hoofdpersonage, de Joodse god JHWH.opzoek schreef: 11 aug 2026, 15:34 Dit is een zeer eenzijdige voorstelling. Het Oude Testament bestaat uit teksten van verschillende schrijvers, perioden en genres. Het bevat niet alleen nationale verhalen, maar ook scherpe kritiek op Israël, zijn koningen en priesters. Dat past niet goed bij de bewering dat het uitsluitend verheerlijkende propaganda is.
Geen enkel mythisch verhaal is bevestigd door archeologie.Ook de uitspraak dat geen enkele archeologische vondst iets bevestigt, klopt niet. De Merneptahstele vermeldt rond 1205 v.Chr. al een volk Israël. De Tel Danstele noemt waarschijnlijk het „Huis van David”, en Assyrische inscripties vermelden koningen en oorlogen die eveneens in het Oude Testament voorkomen. Israel Museum: Tel Danstele
De achtergrond waarin de verhalen spelen heeft wel bestaan en kennen we uit de geschiedenis van andere volken.
Nee, dat is hij niet. Voortdurend wordt hij voorgesteld als god van Israël. Van geen enkele ander land.Dat iemand Jehovah als een tiran of stamgod beschouwt, is bovendien een levensbeschouwelijke interpretatie, geen bewezen archeologisch feit. Volgens het eigen godsbeeld van het Oude Testament is Jehovah niet alleen de God van Israël, maar de Schepper en Rechter van alle volken.
Lees Deuteronomium 32:8 er maar op na. De opperGod verdeelt de mensheid en bepaalt de grenzen van de naties, en JHWH krijgt daarbij Israel. Andere goden krijgen weer andere landen.
Dat is natuurlijk absoluut tegen het zere been van jewepuntorg maar dat staat er wel degelijk.
Als er al historische gegevens beschikbaar zijn, dan hebben we wie ook via andere geschiedschrijvingen. Ik zou het niet af willen doen als primitieve propaganda, meer als één van de vele geschiedschrijvingen uit de Levant.Over afzonderlijke verhalen en de canonvorming kan dus terecht worden gediscussieerd. Maar het hele Oude Testament afdoen als primitieve propaganda en megalomane fantasie doet geen recht aan de verscheidenheid van de teksten en de beschikbare historische gegevens.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)