TC geeft het ongemak treffend weer:Tufkah schreef: Gisteren, 15:00 De forumleden gaan steeds maar naar 'dat' wat wat leeft (virussen, bacteriën, biochemische verhalen enz) , nooit naar het leven zelf. De forumleden hebben "de berg" op het oog, en struikelen over een molshoop.
Het verschil tussen een cel die leeft en het volgende moment dood is, is niet een verschil in chemische samenstelling of structuur. Het verschil is dat er eerst leven is en daarna niet meer.Tiberius Claudius schreef: 12 sep 2026, 11:03 Ik houd niet zo van het begrip: 'leven'.
Het is eigenlijk nooit echt goed vastgelegd wanneer iets leven is.
Rupert Sheldrake schreef in zijn boek Een nieuwe levenswetenschap: De meeste biologen nemen aan dat levende organismen niets anders zijn dan ingewikkelde machines, die alleen beheerst worden door de bekende wetten van de natuur en scheikunde. Ik deelde die zienswijze zelf ook. Maar na verloop van enkele jaren zag ik in dat zo een veronderstelling moeilijk te rechtvaardigen is. Want als er in werkelijkheid zo weinig begrepen wordt, dan is er een mogelijkheid dat tenminste enkele van de verschijnselen van het leven afhangen van wetten of factoren die tot nu toe niet door de natuurwetenschappen erkend zijn. Hoe meer ik over de onopgeloste vraagstukken van de biologie nadacht, hoe meer ik ervan overtuigd raakte, dat de gebruikelijke benadering onnodig beperkend is. Erwin Schrödinger schreef het boek What is life? en één van zijn conclusies was: Levende materie ontkomt weliswaar niet aan de tot nu toe vastgestelde natuurwetten, maar is waarschijnlijk wel onderhevig aan andere, tot nu toe onbekende natuurwetten die, zodra ze onthuld zijn, een even integraal onderdeel van deze wetenschap zullen vormen als de eerstgenoemde.
De vraag wat leven is blijft boven de biologie (leer van het leven) hangen en als alle omtrekkende bewegingen beproefd zijn, zal men toch wel weer bij die vraag uitkomen. Maar dit is natuurlijk allemaal off-topic.