peda schreef: 11 sep 2026, 12:47
Tufkah schreef: 11 sep 2026, 12:39
De discussie was of er "Iets" was vóór het begin der tijden (voor de schepping). Mijn stelling is en was dat er een Intelligente kracht achter E = mc² zit, de formule van Einstein is niet compleet. Massa en energie kunnen in elkaar omgezet worden, maar er zit geen bewustzijn of leven in E = mc².
De naturalist beweert dat
leven en bewustzijn "zomaar" is ontstaan. Mijn stellingname is dat
leven en bewustzijn helemaal niet tot het fysieke universum behoort. Dus dan is er geen andere conclusie mogelijk dat
leven en bewustzijn er al was vóór de schepping. Dat die stellingname ongelovigen niet goed uitkomt , daar heb ik alle begrip voor. Maar diezelfde ongelovigen behoren wel tot het bewijs. Want zij zijn ook levende wezens welke bewust zijn van de (fysieke) wereld.
Kennis van
wat leven is en van wat bewustzijn is, is noodzakelijk om bovenstaande conclusies te trekken, maar dat komt ongelovigen ook niet goed uit. Dan beginnen de bekende verwijten, want toegeven dat het naturalisme ook maar een geloof is, dat is natuurlijk een brug te ver....
Hieruit begrijp ik dat Tufkah "' leven "" verbindt met "' bewustzijn "".
Zelf leg ik zo'n dwingend verband met ( zelf ) bewustzijn niet.
""Leven"" volgens Peda= niet gelijk aan "" leven "" volgens Tufkah; dus de babylonische spraakverwarring.
Om te leven naar het begrip zoals wij dat kennen, dient het organisme zich bewust te zijn van zijn omgeving. Een kat kan geen muis vangen als hij zich niet bewust (weet heeft) is van de muis. Voor dode dingen geldt dit niet. Een planeet is zich niet bewust van de zon waar hij om draait, de planeet gehoorzaamt aan de wetten der natuur.
Bewustzijn is het geestesvermogen dat het individu in staat stelt de buitenwereld waar te nemen en te verwerken, oftewel een beleving of besef te hebben van het eigen ik, ingebed in zijn omgeving.. (wiki)
Bewustzijn is geen geheime kennis, het staat gewoon op Wikipedia. Maar het vermogen om waar te nemen behoort niet tot het geschapene.
Waar het aspect "zelfkennis" noodzakelijk is, is de vaststelling dat het niet (primair) de zintuigen zijn die waarnemen. De menselijke zintuigen nemen secundair waar. Bewustzijn maakt
gebruik van de fysieke zintuigen. Bewustzijn is veruitwendigd bij de natuurlijke mens. Zodoende is het bewustzijn wat de illusie wekt dat de natuurlijke mens is afgescheiden van God. En wat "leven" mogelijk maakt zoals wij dat kennen.
Het doorprikken van de illusie van de natuurlijke mens is alleen mogelijk als de mens zich inferieur noch superieur acht dan de ander. Daar komen we bij het Evangelie uit: naastenliefde. De ander hoger achten dan u zelf (Romeinen 12:10).
Resumerend: zolang de mens zichzelf niet kent blijft de illusie intact. De sleutel is "bewustzijn" en hoe deze sleutel te gebruiken, dat vermeldt de Bijbel.
Bij Peda leeft een virus niet, maar een bacterie wel.
Een bacterie is een levend wezen, het is zich bewust van zijn omgeving. Anders kan (bijvoorbeeld) E. coli de mens niet beschermen tegen kwalijke bacteriën in de darmen. Over het virus is men het niet eens of het leeft.
Wie een oorlog start, kan opeens ontdekken dat de uitgang verdwenen is.