Wat mij vooral ergert is het te pas en te onpas woorden lenen uit de wetenschap.peda schreef: Gisteren, 10:36Hallo Tiberius,Tiberius Claudius schreef: Gisteren, 10:15
Dat is een vreemde redenering, men ontleent iets uit de wiskunde past het volledig verkeerd toe.
Komt daar kritiek op dan stel men dan wis en natuurkunde te stom zijn om het te begrijpen.
Ook is het niet waar dat de wis en natuurkunde stopt bij 4-dim, voor de string theorie zijn er 10nodig de wiskunde bestudeert al meer dan honderd jaar synthetische euclidische ruimten van 4 , 5 , 6 , 7 ........... dimensies. Een leuk voorbeeld is de simplex in n-dim ruimte waarvoor niveau middelbaretschool wiskunde volldoende is om de eigenschappen te bepalen.
Vctor ruimte kunnen over n-dim genomen worden. (dan moeten ze wel een basis hebben.)
Het is volledig juist dat de "' speculatieve "" snaartheorie spreekt over veel meer ruimtelijke dimensies die in onze wereld, behoudens de bekende dimensies, a.h.w. in elkaar geklapt zijn en met de huidige waarnemingsmogelijkheden niet gedetecteerd kunnen worden.
Dat in het spirituele domein eveneens gesproken wordt over "' geestelijke dimensies "" moge lastig zijn, maar het behoort wel tot de gangbare Jip en Janneke taal die wel degelijk in de spirituele omgeving wordt gebruikt.
Spiritueel gangbaar woordgebruik, daar ben ik qua gebruik op een geloofs-forum niet op tegen, maar gangbare spirituele woorden naar eigen zin en bedoeling een nieuwe betekenis geven, dat valt bij mij onder de Gordiaanse Knoop. Een eigen ontwikkeld spiritueel esperanto aan anderen presenteren, daar ben ik niet voor.
De bedoeling is duidelijk, daardoor krijgt het de schijn mee dat er een verband is met die wetenschap.
Wil men iets spiritueels vast leggen gebruik dan daar spirituele woorden voor,
maar ga geen bedrieglijke 'niet bestaande' koppelingen leggen met de wetenschap.