Ware re-ligare ≠ contradicties

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Yours
Man/Vrouw: V

Re: Ware re-ligare ≠ contradicties

Bericht door Yours »

Mullog schreef: Gisteren, 16:05
Yours schreef: Gisteren, 12:53

Dat is maar goed ook. :flower1:

De analogie (dus vergelijking!) die hiervoor gebruikt kan worden is dat de pestkop ook geen idee heeft wat voor schade hij/zij bij zijn/haar slachtoffer aanricht.

Dit alles neemt niet weg dat het goed is om kritisch naar religie en alles wat daarmee samenhangt te kijken en zo nodig te onderzoeken of hij/zij/het een en ander deugt: Onderzoek alles en behoud het goede.
Waarom dan weer zo'n negatief klinkende vergelijking?
Je pakt dit helaas persoonlijk op. Dat was beslist niet mijn bedoeling! :flower1:

Het ging mij er om dat pestkoppen bij hun slachtoffers soms ‘tot het gaatje’ gaan en vaak absoluut niet beseffen dat de aangerichte schade zelfs tot zelfmoord kan leiden.
Ik heb wel iets beters. Ik leef in een welvarend land en vindt dat hier weinig armoede is. Ik heb gewerkt in West Afrika en weet dat daar armoede is. Hoewel ik dat weet kan ik die armoede zelf niet ervaren (als ik bijvoorbeeld zeg dat ik een weeklang daar op 1 euro per dag ga leven dan is dat een farce wetende dat mijn spaarrekening ettelijke duizenden euro's bevat en ik maandelijks een redelijk pensioen met een mooi AOW bedrag krijg). Ik probeer daar een toekomst te creëren door voor een tweetal kinderen het schoolgeld te betalen (kunnen ze later lekker zelf proberen hun land verder op te bouwen :mrgreen: ). Niet de negativiteit van een pestkop die niet weet wat hij aanricht maar de positiviteit van iemand die iets ziet wat hij niet kan doorgronden maar probeert iets aan te doen.
Je wéét in dit geval dat er nood is en probeert er op deze prima manier wat aan te doen. :thumb1:
Door kritisch te vragen probeer ik mensen uit het esoterische, spirituele gewauwel te halen en ze meer met beide benen op de grond te krijgen. Ik weet dat ik daar af en toe vrij hard en niet zo aardig in ben (maar ervaar de manier waarop gelovigen andersdenkende benaderen af en toe als precies hetzelfde, behalve dan dat die gelovigen dat niet in de gaten lijken te hebben). Maar volgens mij had je dat al een beetje in de gaten.

P.S. bovenstaande wil niet zeggen dat ik spiritualiteit afwijs of onzin vindt. Alleen het gewauwel, als je begrijpt wat ik bedoel.
Tsja, ik begrijp wat je bedoelt. Maar ‘het gewauwel’ houdt niet op: het glijdt van diegene af als water op een eend.

Voor de rest is het gewoon goed om een gezond kritisch tegenwicht te bieden. Maar ga er niet te ver in, zou ik dan weer willen zeggen. Soms moeten mensen gewoon een weg bewandelen die je (nog) niet kunt doorgronden. Dus probeer afbraak dan weer te vermijden.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Tjabber schreef: Gisteren, 13:26
Yours schreef: Gisteren, 13:14

Binnen/aan mijn relatie, familie, vrienden, werk en de wereld heb ik gewoon het beste van mezelf gegeven. Zodanig dat het ijs van het ego smolt binnen die daarop volgende geestelijke wedergeboorte. En de Bron daardoor als zodanig weer kon gaan stromen.
Het Kwaad/de draak was daarmee uiteindelijk overwonnen.
Je hebt de weg van Karma Yoga gevolgd, onbaatzuchtige actie, en Bhakti Yoga, liefdevolle overgave. Dat is mooi en werkt (L)
Maar er zijn nog 2 Yoga's Jnana (kennis) en Kriya (energetisch), voor deze twee heb je wel echt een ego (als in lokale identiteit) nodig. Dit zijn meer de paden die ik heb gevolgd, mijn Karma en Bhakti kan ik nu langzaam meer vrijlaten en laten vormen.

En wat je dus geofferd hebt, wat gestorven is, is de weerstand om je beste zelf te geven :flower1: maar de oorzaak van die weerstand persoonlijk natuurlijk.
Recentelijk, voor jouw komst hier, heb ik daar ‘toevalllig’ nog een bericht over geschreven:
(Het gaat helaas niet goed met de verwijzing. Dus dan maar op deze manier:)
Het bericht dateert van 1 juli om 10.44 uur in het topic over Swami Vivekananda.

Die ‘Karma-yoga’ was best een heftige periode.

De kennis van Jnana-yoga bereidt zich nog steeds verder uit. Als ‘lokale entiteit’ blijf je aan Raja Yoga doen, waarvan de Kriya Yoga dan weer een onderdeel Is.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah
Man/Vrouw: M

Bericht door Tufkah »

Door kritisch te vragen probeer ik mensen uit het esoterische, spirituele gewauwel te halen en ze meer met beide benen op de grond te krijgen. Ik weet dat ik daar af en toe vrij hard en niet zo aardig in ben (maar ervaar de manier waarop gelovigen andersdenkende benaderen af en toe als precies hetzelfde, behalve dan dat die gelovigen dat niet in de gaten lijken te hebben). Maar volgens mij had je dat al een beetje in de gaten.

Bespaar je de moeite maar, je gespeelde kwaadaardigheid is erg doorzichtig.
De ware aard van het zelf kan pas onthuld worden als het volledig weg is.
Mullog

Bericht door Mullog »

Yours schreef: Gisteren, 16:31
Waarom dan weer zo'n negatief klinkende vergelijking?
Je pakt dit helaas persoonlijk op. Dat was beslist niet mijn bedoeling! :flower1:
...
Nee hoor, niks persoonlijk. Gewoon algemeen. Maak je geen zorgen :)
Tjabber

Bericht door Tjabber »

Yours schreef: Gisteren, 16:41
Tjabber schreef: Gisteren, 13:26

Je hebt de weg van Karma Yoga gevolgd, onbaatzuchtige actie, en Bhakti Yoga, liefdevolle overgave. Dat is mooi en werkt (L)
Maar er zijn nog 2 Yoga's Jnana (kennis) en Kriya (energetisch), voor deze twee heb je wel echt een ego (als in lokale identiteit) nodig. Dit zijn meer de paden die ik heb gevolgd, mijn Karma en Bhakti kan ik nu langzaam meer vrijlaten en laten vormen.

En wat je dus geofferd hebt, wat gestorven is, is de weerstand om je beste zelf te geven :flower1: maar de oorzaak van die weerstand persoonlijk natuurlijk.
Recentelijk, voor jouw komst hier, heb ik daar ‘toevalllig’ nog een bericht over geschreven:
(Het gaat helaas niet goed met de verwijzing. Dus dan maar op deze manier:)
Het bericht dateert van 1 juli om 10.44 uur in het topic over Swami Vivekananda.

Die ‘Karma-yoga’ was best een heftige periode.

De kennis van Jnana-yoga bereidt zich nog steeds verder uit. Als ‘lokale entiteit’ blijf je aan Raja Yoga doen, waarvan de Kriya Yoga dan weer een onderdeel Is.
De Yoga's zijn afzonderlijk, maar ook niet inderdaad. Raja yoga wordt vaak kriya yoga genoemd omdat dat wat beter te begrijpen is vaak.