Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Biker »

Peter79 schreef: De liefde en genade van God zijn veel ruimer en omvattender dan de goedkeuring van mensen kan wegdragen. Daarom vind ik het een versmalling van de doop om die slechts te zien als een geloofsbelijdenis in plaats van een afbeelding van hoe God reddend werkt in deze wereld.
Kun je 1 voorbeeld uit het nieuwe verbond noemen, waaruit blijkt dat deze theologische benadering gerechtvaardigd zou zijn?
Alleen Geloof redt. Die paar druppels water doen op zich niets.
Heel nazi duitsland met op hun riem "Gott mit uns" was gedoopt.
Net zoals heel Israel besneden was.
Nadat iemand tot geloof komt, wordt deze persoon verzegeld met de Heilige geest, en niet door een beetje water spoedig na de geboorte.(of door een stukje voorhuid eraf)
Ef 1:10.

[modbreak Trajecto] Het erbij halen van nazi-Duitsland is niet de bedoeling.
Als er specifiek daarover een topic zou zijn dan kan het eventueel, maar anders niet, want dan leidt het doorgaan af van het eigenlijke topic.
In het reglement staat:
Nazivergelijkingen zijn niet toegestaan, andere vergelijkingen worden kritisch bekeken en bij twijfel ook geweerd.
Het was hier misschien niet echt een "nazivergelijking" te noemen, maar we proberen ruim allerlei afleidende off-topic zaken te voorkomen.
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Titus »

Ik zal nog zo'n leuke tappen uit dezelfde categorie:
Omdat er een verrader onder de apostelen was zullen ze allemaal wel niet gedeugd hebben en hun overlevering van het evangelie kon dus ook nooit deugen.

De kenner ziet de drogreden wel.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Biker »

Titus schreef:Ik zal nog zo'n leuke tappen uit dezelfde categorie:
Omdat er een verrader onder de apostelen was zullen ze allemaal wel niet gedeugd hebben en hun overlevering van het evangelie kon dus ook nooit deugen.

De kenner ziet de drogreden wel.
Dat is geenszins dezelfde categorie.
Maar de gemiddelde forummer hier is denk ik wel slim genoeg om dat te doorzien.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door BdO »

Biker schreef: Alleen Geloof redt.
Onjuist. Geloof is nou juist dat dat waarin geloofd wordt redt. Anders is je benadering een buitengeloofse benadering. Je kunt dus nooit eenzijdig een accent leggen op de gelovende ten koste van de Geloofde, of op de Geloofde ten koste van gelovende.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door BdO »

callista schreef:
Jerommel schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:
Jerommel schreef:Kennelijk is je wiet op...
Natuurlijk niet, ik ben niet zo stom om dat te laten gebeuren. :clown:
O, nou dan zal het wellicht aan mij liggen.... :clown:
:lol:
Sorry, maar ik moest wel erg lachen om die opmerking......mijn dag is weer goed...
Tja, de heren rookofferaars zijn weer op zeer geestelijk niveau bezig :D
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Peter79 »

Biker schreef:
Peter79 schreef: De liefde en genade van God zijn veel ruimer en omvattender dan de goedkeuring van mensen kan wegdragen. Daarom vind ik het een versmalling van de doop om die slechts te zien als een geloofsbelijdenis in plaats van een afbeelding van hoe God reddend werkt in deze wereld.
Kun je 1 voorbeeld uit het nieuwe verbond noemen, waaruit blijkt dat deze theologische benadering gerechtvaardigd zou zijn?
Alleen Geloof redt. Die paar druppels water doen op zich niets.
[-ongeoorloofde vergelijking]
Net zoals heel Israel besneden was.
Nadat iemand tot geloof komt, wordt deze persoon verzegeld met de Heilige geest, en niet door een beetje water spoedig na de geboorte.(of door een stukje voorhuid eraf)
Ef 1:10.
De druppels water doen op zich niets, daarover zijn we het eens. Op welke leeftijd dan ook, het maakt niets uit.

Zomaar een greep uit het NT wat betreft deze benadering:

Lukas 4.
Jezus leest het gedeelte uit Jesaja 61: De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken van hart zijn, om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken (vertaling HSV). Dan zegt Jezus: Heden is het voor uw oren in vervulling gegaan. Met Jezus is het jubeljaar aangebroken. Mensen ervaren de redding aan den lijve. Maar in zijn vaderstad geloven ze niet in Hem. Jezus haalt dan met instemming de wonderen uit het OT aan van de weduwe te Zarfath en Naäman de Assyrier. Jezus redt. Dat is niet alleen maar een abstracte toekomstverwachting, maar redding vindt plaats overal waar Jezus komt. Maar de mensen verdragen het niet (zie ook Lukas 7: 18-23).

Lukas 5.
Jezus roept de tollenaar Levi (was deze op dat moment gelovig of ongelovig?). Levi bereidt een maaltijd met tollenaars en andere mensen. De schriftgeleerden morren: waarom eet Jezus met tollenaars en zondaars? Jezus ontkent niet dat het zondaars zijn, nee sterker nog, hij is voor de zondaars gekomen. Blijkbaar is de onreinheid die de omgang met zondaars met zich meebrengt geen reden om ze te mijden. Tot bekering roepen is belangrijk genoeg om dergelijke bezwaren terzijde te schuiven. In het voetspoor van Jezus hebben anderen met gevaar voor eigen leven het evangelie gebracht, zoals bijvoorbeeld Pater Damiaan onder melaatsen.

Jezus krijgt commentaar dat zijn discipelen niet vasten. Maar hoe zou je vasten als de bruidegom, Jezus, aanwezig is? Als je ziet wat de (geestelijke) realiteit is, dan zou je niet op het idee komen om te gaan vasten. Is het voor jou, mij en andere christenen voldoende realiteit dat Jezus zegt: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde? Wat betekent het dat Hij zegt: Maakt alle volken tot mijn discipelen?

Lukas 6.
Jezus kiest uit de discipelen twaalf die Hij apostelen noemt. Ook Judas hoort onder die twaalf. Foutje van Jezus? Of is het streven naar zuiverheid op deze wereld een illusie? Maar het gebod is helder: Maar heb uw vijanden lief en doe goed, en leen zonder te hopen iets terug te krijgen. Dan zal uw loon groot zijn en zult u kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goedertieren over de ondankbaren en slechten. Wees dan barmhartig, zoals ook uw Vader barmhartig is (vertaling HSV). In de statistiek kun je twee soorten fouten maken: type-1- en type-2-fouten. Met het oog op de doop toegepast, is een type-1-fout dat we ten onrechte iemand uitsluiten door niet te dopen en een type-2-fout is dat we ten onrechte iemand dopen. Welke fout is erger?

Lukas 7.
Nog een keer over een heiden: Toen Jezus dit hoorde, verwonderde Hij Zich over hem, en Hij keerde Zich om en zei tegen de menigte die Hem volgde: Ik zeg u: Ik heb zelfs in Israël zo'n groot geloof niet gevonden (vertaling HSV). In dit geval een vreemdeling die bij de Israëlieten woont, deelt in de zegen van Israël.

Over de moeder van de dode in Naïn: En toen de Heere haar zag, was Hij innerlijk met ontferming bewogen over haar, en zei Hij tegen haar: Huil niet (vertaling HSV). Worden jij, ik, anderen nog geraakt door wat we tegenkomen? Deze hele wereld heeft redding nodig.

De Farizeeën verwierpen de doop van Johannes omdat ze het profetisch woord van Johannes verwierpen. Maar wie zich wel lieten dopen, wat weet je daarover? Was er sprake van een bewuste keuze of van een bevlieging, meelopen, etc? Net zo min als je dat nu weet bij de mensen die zich als volwassene laten (her)dopen (kans op type-2-fouten).

Lukas 8.
De gelijkenis van de zaaier maakt nog meer duidelijk dat verspilling niet erg is. Het zaad valt op verschillende plekken, maar pas later blijkt, welk zaad in goede grond is gekiemd. Waarom zou jij, ik dan bang zijn om doopwater te verspillen?
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Biker »

Peter79 schreef:
Biker schreef:
Peter79 schreef: De liefde en genade van God zijn veel ruimer en omvattender dan de goedkeuring van mensen kan wegdragen. Daarom vind ik het een versmalling van de doop om die slechts te zien als een geloofsbelijdenis in plaats van een afbeelding van hoe God reddend werkt in deze wereld.
Kun je 1 voorbeeld uit het nieuwe verbond noemen, waaruit blijkt dat deze theologische benadering gerechtvaardigd zou zijn?
Alleen Geloof redt. Die paar druppels water doen op zich niets.
[-ongeoorloofde vergelijking]
Net zoals heel Israel besneden was.
Nadat iemand tot geloof komt, wordt deze persoon verzegeld met de Heilige geest, en niet door een beetje water spoedig na de geboorte.(of door een stukje voorhuid eraf)
Ef 1:10.
De druppels water doen op zich niets, daarover zijn we het eens. Op welke leeftijd dan ook, het maakt niets uit.

Zomaar een greep uit het NT wat betreft deze benadering:

Lukas 4.
Jezus leest het gedeelte uit Jesaja 61: De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken van hart zijn, om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken (vertaling HSV). Dan zegt Jezus: Heden is het voor uw oren in vervulling gegaan. Met Jezus is het jubeljaar aangebroken. Mensen ervaren de redding aan den lijve. Maar in zijn vaderstad geloven ze niet in Hem. Jezus haalt dan met instemming de wonderen uit het OT aan van de weduwe te Zarfath en Naäman de Assyrier. Jezus redt. Dat is niet alleen maar een abstracte toekomstverwachting, maar redding vindt plaats overal waar Jezus komt. Maar de mensen verdragen het niet (zie ook Lukas 7: 18-23).

Lukas 5.
Jezus roept de tollenaar Levi (was deze op dat moment gelovig of ongelovig?). Levi bereidt een maaltijd met tollenaars en andere mensen. De schriftgeleerden morren: waarom eet Jezus met tollenaars en zondaars? Jezus ontkent niet dat het zondaars zijn, nee sterker nog, hij is voor de zondaars gekomen. Blijkbaar is de onreinheid die de omgang met zondaars met zich meebrengt geen reden om ze te mijden. Tot bekering roepen is belangrijk genoeg om dergelijke bezwaren terzijde te schuiven. In het voetspoor van Jezus hebben anderen met gevaar voor eigen leven het evangelie gebracht, zoals bijvoorbeeld Pater Damiaan onder melaatsen.

Jezus krijgt commentaar dat zijn discipelen niet vasten. Maar hoe zou je vasten als de bruidegom, Jezus, aanwezig is? Als je ziet wat de (geestelijke) realiteit is, dan zou je niet op het idee komen om te gaan vasten. Is het voor jou, mij en andere christenen voldoende realiteit dat Jezus zegt: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde? Wat betekent het dat Hij zegt: Maakt alle volken tot mijn discipelen?

Lukas 6.
Jezus kiest uit de discipelen twaalf die Hij apostelen noemt. Ook Judas hoort onder die twaalf. Foutje van Jezus? Of is het streven naar zuiverheid op deze wereld een illusie? Maar het gebod is helder: Maar heb uw vijanden lief en doe goed, en leen zonder te hopen iets terug te krijgen. Dan zal uw loon groot zijn en zult u kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goedertieren over de ondankbaren en slechten. Wees dan barmhartig, zoals ook uw Vader barmhartig is (vertaling HSV). In de statistiek kun je twee soorten fouten maken: type-1- en type-2-fouten. Met het oog op de doop toegepast, is een type-1-fout dat we ten onrechte iemand uitsluiten door niet te dopen en een type-2-fout is dat we ten onrechte iemand dopen. Welke fout is erger?

Lukas 7.
Nog een keer over een heiden: Toen Jezus dit hoorde, verwonderde Hij Zich over hem, en Hij keerde Zich om en zei tegen de menigte die Hem volgde: Ik zeg u: Ik heb zelfs in Israël zo'n groot geloof niet gevonden (vertaling HSV). In dit geval een vreemdeling die bij de Israëlieten woont, deelt in de zegen van Israël.

Over de moeder van de dode in Naïn: En toen de Heere haar zag, was Hij innerlijk met ontferming bewogen over haar, en zei Hij tegen haar: Huil niet (vertaling HSV). Worden jij, ik, anderen nog geraakt door wat we tegenkomen? Deze hele wereld heeft redding nodig.

De Farizeeën verwierpen de doop van Johannes omdat ze het profetisch woord van Johannes verwierpen. Maar wie zich wel lieten dopen, wat weet je daarover? Was er sprake van een bewuste keuze of van een bevlieging, meelopen, etc? Net zo min als je dat nu weet bij de mensen die zich als volwassene laten (her)dopen (kans op type-2-fouten).

Lukas 8.
De gelijkenis van de zaaier maakt nog meer duidelijk dat verspilling niet erg is. Het zaad valt op verschillende plekken, maar pas later blijkt, welk zaad in goede grond is gekiemd. Waarom zou jij, ik dan bang zijn om doopwater te verspillen?
Eigenlijk valt elke bijbeltekst die je aanhaalt onder het oude verbond, want het Testament treedt pas in werking wanneer de Erflater is overleden, en dat was ten tijde van de door gequote teksten nog niet het geval.
In de kinderdoop ontbreekt de bekering, het geloof, het afleggen van de oude, zondige mens, en de wedergeboorte, en kan dus vanuit bijbels perspectief gezien niet worden erkend als doop!
Zij heeft geen enkele betekenis in het Koninkrijk van God, maar vormt wel een barrière om tot de ware doop te komen!
Wat uit vlees (geboren) is, is vlees.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Peter79 »

Biker schreef:Eigenlijk valt elke bijbeltekst die je aanhaalt onder het oude verbond, want het Testament treedt pas in werking wanneer de Erflater is overleden, en dat was ten tijde van de door gequote teksten nog niet het geval.
Tja, Jezus zegt: onderhoudt alles wat ik u bevolen heb. Dat zegt Hij na zijn opstanding. Maar goed, meer zal ik hierover dan ook niet meer voor je intypen.
In de kinderdoop ontbreekt de bekering, het geloof, het afleggen van de oude, zondige mens, en de wedergeboorte, en kan dus vanuit bijbels perspectief gezien niet worden erkend als doop!
Zij heeft geen enkele betekenis in het Koninkrijk van God, maar vormt wel een barrière om tot de ware doop te komen!
Wat uit vlees (geboren) is, is vlees.
Nee hoor, dat ontbreekt helemaal niet. Want de doop verwijst naar Gods werkelijkheid en God is het die mensen het geloof geeft, de bekering, de nieuwe mens, de wedergeboorte etc. Dat jij de kinderdoop ziet als iets van het vlees is voor jouw rekening.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Biker »

Peter79 schreef: Dat jij de kinderdoop ziet als iets van het vlees is voor jouw rekening.
Nee, de lichamelijke geboorte is de vleselijke geboorte.
De geestelijke geboorte dient vervolgens plaats te vinden, maar dat kan pas, wanneer het kind tot geestelijk besef is gekomen, later op leeftijd.
Paulus noemt dat het gekruisigd worden van de oude mens.

(Rom 6:6Dit weten wij toch, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam van de zonde tenietgedaan zou worden en wij niet meer als slaaf de zonde zouden dienen.)
- See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... jv22j.dpuf
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Peter79 »

Biker schreef:
Peter79 schreef: Dat jij de kinderdoop ziet als iets van het vlees is voor jouw rekening.
Nee, de lichamelijke geboorte is de vleselijke geboorte.
De kinderdoop is geen lichamelijke of vleselijke geboorte evenmin als dat de geloofsdoop de geestelijke of wedergeboorte is.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Biker »

Peter79 schreef:
Biker schreef:
Peter79 schreef: Dat jij de kinderdoop ziet als iets van het vlees is voor jouw rekening.
Nee, de lichamelijke geboorte is de vleselijke geboorte.
De kinderdoop is geen lichamelijke of vleselijke geboorte evenmin als dat de geloofsdoop de geestelijke of wedergeboorte is.
de doop is wel degelijk het symbool van de geestelijk geboren mens.
Titus 3:5 dat de Eeuwige naar Zijn ontferming ons gered heeft door het bad der wedergeboorte. In de doop wordt dus niet alleen uitgebeeld, dat de gelovige zijn oude leven aflegt, maar óók, dat hij opnieuw wordt geboren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Piebe Paulusma »

Mee eens, behalve dan dat er DRIE dopen waren. De waterdoop, de geestesdoop en de vuurdoop! DRIE stuks en niet EEN. Helaas hoor je christenen alleen maar over de waterdoop, terwijl dat nou juist de enige is die niet voor de heidenen bestemd was, omdat die nooit onder de wet waren.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Peter79 »

Biker schreef:
Peter79 schreef:
Biker schreef:
Peter79 schreef: Dat jij de kinderdoop ziet als iets van het vlees is voor jouw rekening.
Nee, de lichamelijke geboorte is de vleselijke geboorte.
De kinderdoop is geen lichamelijke of vleselijke geboorte evenmin als dat de geloofsdoop de geestelijke of wedergeboorte is.
de doop is wel degelijk het symbool van de geestelijk geboren mens.
Titus 3:5 dat de Eeuwige naar Zijn ontferming ons gered heeft door het bad der wedergeboorte. In de doop wordt dus niet alleen uitgebeeld, dat de gelovige zijn oude leven aflegt, maar óók, dat hij opnieuw wordt geboren.
Dus de doop is een afbeelding, en niet de afgebeelde zaak zelf.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Biker »

Peter79 schreef: Dus de doop is een afbeelding, en niet de afgebeelde zaak zelf.
Juist, het symbool. anders is de hostie ook de zaak zelf, zoals de roomsen beweren.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Peter79 »

Biker schreef:
Peter79 schreef: Dus de doop is een afbeelding, en niet de afgebeelde zaak zelf.
Juist, het symbool.
En is de kinderdoop niet de vleselijke geboorte zoals je eerder beweerde.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Biker »

Peter79 schreef:
Biker schreef:
Peter79 schreef: Dus de doop is een afbeelding, en niet de afgebeelde zaak zelf.
En is de kinderdoop niet de vleselijke geboorte zoals je eerder beweerde.
Dat beweer ik toch nergens?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Peter79 »

Biker schreef:
Peter79 schreef:
Biker schreef:
Peter79 schreef: Dus de doop is een afbeelding, en niet de afgebeelde zaak zelf.
En is de kinderdoop niet de vleselijke geboorte zoals je eerder beweerde.
Dat beweer ik toch nergens?
Dat klopt.

Het wordt een beetje onduidelijk zo. Jij beweert wel dit:
Biker schreef:In de kinderdoop ontbreekt de bekering, het geloof, het afleggen van de oude, zondige mens, en de wedergeboorte, en kan dus vanuit bijbels perspectief gezien niet worden erkend als doop!
Dat ontbreekt dus niet in de kinderdoop, want de doop, in dit geval van kinderen of baby's, verwijst naar de bekering, het afleggen van de oude, zondige mens, en de wedergeboorte. De doop is namelijk een afbeelding, maar niet de zaak zelf.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Rechtuit »

Heerlijk en vermakelijk al deze theologie van de koude grond hier in deze draad :) .

Het Heilige Doopsel een van de zeven Heilige Sacramenten.
Als een kind geboren wordt is de eerste naam die hij/zij hoort Jezus Christus dat wordt door pa of ma in het oortje gezegd.Dan wordt de zuigeling zo snel mogelijk gedoopt,God laat je niet wachten. Wat hij/zij later met het Heilige Doopsel doet is aan de gedoopte;God door Zijn Enige Zoon Jezus de Christus heeft hem of haar al geroepen en de zuigeling bekleed met de nieuwe mens.Of Hij klopt en de deur klink zit aan de binnenkant wij hoeven alleen maar open te doen en zo een weder geboren Christen te worden.

Deo servire vera libertas.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Jerommel »

Peter79 schreef:
Biker schreef:
Peter79 schreef: En is de kinderdoop niet de vleselijke geboorte zoals je eerder beweerde.
Dat beweer ik toch nergens?
Dat klopt.

Het wordt een beetje onduidelijk zo. Jij beweert wel dit:
Biker schreef:In de kinderdoop ontbreekt de bekering, het geloof, het afleggen van de oude, zondige mens, en de wedergeboorte, en kan dus vanuit bijbels perspectief gezien niet worden erkend als doop!
Dat ontbreekt dus niet in de kinderdoop,
Jawel, dat doet het wel.
Maargoed, de doop is volgens de Schrift een teken van redding, meer niet.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door BdO »

Piebe 2 punt 1 schreef:Mee eens, behalve dan dat er DRIE dopen waren. De waterdoop, de geestesdoop en de vuurdoop! DRIE stuks en niet EEN. Helaas hoor je christenen alleen maar over de waterdoop, terwijl dat nou juist de enige is die niet voor de heidenen bestemd was, omdat die nooit onder de wet waren.
Dat is interessant. Heb je daar wat bronnen bij?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door BdO »

Peter79 schreef:
Biker schreef:
Peter79 schreef:
Biker schreef:
En is de kinderdoop niet de vleselijke geboorte zoals je eerder beweerde.
Dat beweer ik toch nergens?
Dat klopt.

Het wordt een beetje onduidelijk zo. Jij beweert wel dit:
Biker schreef:In de kinderdoop ontbreekt de bekering, het geloof, het afleggen van de oude, zondige mens, en de wedergeboorte, en kan dus vanuit bijbels perspectief gezien niet worden erkend als doop!
Dat ontbreekt dus niet in de kinderdoop, want de doop, in dit geval van kinderen of baby's, verwijst naar de bekering, het afleggen van de oude, zondige mens, en de wedergeboorte. De doop is namelijk een afbeelding, maar niet de zaak zelf.
@Peter: Bedoel je dus dat in de tijd de afbeelding vooraf gaat aan het afgebeelde?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Piebe Paulusma »

BdO schreef:
Piebe 2 punt 1 schreef:Mee eens, behalve dan dat er DRIE dopen waren. De waterdoop, de geestesdoop en de vuurdoop! DRIE stuks en niet EEN. Helaas hoor je christenen alleen maar over de waterdoop, terwijl dat nou juist de enige is die niet voor de heidenen bestemd was, omdat die nooit onder de wet waren.
Dat is interessant. Heb je daar wat bronnen bij?
Jawel.

'Ik doop u in water met het oog op bekering. Maar Hij die na mij komt, is krachtiger dan ik. Ik ben te min om Hem zijn sandalen te brengen. Hij zal u dopen in heilige Geest en vuur.' (Mat 3,11)

Ik tel er drie en jij?

Dat de waterdoop alleen bestemd was voor joden lees je in Zacharia 13,1:

Op deze dag zal er voor het huis van David en voor de inwoners van Jeruzalem een open bron zijn, die zonde en onreinheid wegwast.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door BdO »

Peter79 schreef:
Biker schreef:Eigenlijk valt elke bijbeltekst die je aanhaalt onder het oude verbond, want het Testament treedt pas in werking wanneer de Erflater is overleden, en dat was ten tijde van de door gequote teksten nog niet het geval.
Tja, Jezus zegt: onderhoudt alles wat ik u bevolen heb. Dat zegt Hij na zijn opstanding. Maar goed, meer zal ik hierover dan ook niet meer voor je intypen.
Ook in een brief van Paulus is een tekst te vinden met een dergelijke strekking, en toen dat werd opgeschreven was de Erflater al duidelijk wel overleden.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Piebe Paulusma »

BdO schreef:
Peter79 schreef:
Biker schreef:Eigenlijk valt elke bijbeltekst die je aanhaalt onder het oude verbond, want het Testament treedt pas in werking wanneer de Erflater is overleden, en dat was ten tijde van de door gequote teksten nog niet het geval.
Tja, Jezus zegt: onderhoudt alles wat ik u bevolen heb. Dat zegt Hij na zijn opstanding. Maar goed, meer zal ik hierover dan ook niet meer voor je intypen.
Ook in een brief van Paulus is een tekst te vinden met een dergelijke strekking, en toen dat werd opgeschreven was de Erflater al duidelijk wel overleden.
Klopt, maar ook weer opgestaan. Doordat hij weer opstond was hij wettelijk bij machte nieuwe instructies te geven. Hierdoor kwam het oude testament te vervallen. Nu zijn we onder een beter verbond wat niet is ingewijd met het bloed van dieren, maar met het bloed van een mens te weten Christus.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Ongelovige partner geheiligd dankzij gelovige partner

Bericht door Peter79 »

Jerommel schreef:
Peter79 schreef:
Biker schreef:
Peter79 schreef: En is de kinderdoop niet de vleselijke geboorte zoals je eerder beweerde.
Dat beweer ik toch nergens?
Dat klopt.

Het wordt een beetje onduidelijk zo. Jij beweert wel dit:
Biker schreef:In de kinderdoop ontbreekt de bekering, het geloof, het afleggen van de oude, zondige mens, en de wedergeboorte, en kan dus vanuit bijbels perspectief gezien niet worden erkend als doop!
Dat ontbreekt dus niet in de kinderdoop,
Jawel, dat doet het wel.
Maargoed, de doop is volgens de Schrift een teken van redding, meer niet.
Nee, het ontbreekt niet: ik citeer het onderwijs dat bij de kinderdoop wordt gegeven in kerken van gereformeerde snit:
Formulier om de Heilige Doop te bedienen aan de kleine kinderen van de gelovigen schreef: In de eerste plaats zijn wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren. Daarom zijn wij mensen op wie de toorn van God rust, zodat wij in Zijn rijk niet kunnen komen, tenzij wij opnieuw geboren worden. Dit leert ons de ondergang in en de besprenkeling met het water. Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel aangewezen. Zo worden wij opgeroepen om een afkeer van onze zonde te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reiniging en zaligheid buiten onszelf te zoeken.

In de tweede plaats betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing van de zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest. Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt. Daarom wil Hij ons met al het goede verzorgen, al het kwade van ons weren of dat kwade voor ons doen meewerken ten goede. Als wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft. Zo worden wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend. Als wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil. Zo wil Hij ons schenken wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonde en de dagelijkse vernieuwing van ons leven, totdat wij uiteindelijk in de gemeente van de uitverkorenen in het eeuwige leven geheel rein een plaats zullen ontvangen.

In de derde plaats, omdat elk verbond twee in zich heeft, worden wij door God door middel van de doop opgeroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit betekend dat wij innig verbonden met deze enige God -Vader, Zoon en Heilige Geest-, Hem vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, in heel ons denken en met al onze krachten. Verder, dat wij ons van de wereld afkeren, onze oude natuur doden en in een nieuw godvrezend leven wandelen. En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet twijfelen, en ook niet in de zonde blijven liggen. De doop is immers een zegel en ontwijfelbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Elke keer als je ziet dat iemand wordt gedoopt, wordt de bekering, het geloof, het afleggen van de oude, zondige mens, en de wedergeboorte je dus voor ogen gesteld. Je kan dus niet zeggen dat deze elementen ontbreken aan de kinderdoop. De doop is een teken, niet de redding zelf.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs