peda schreef: Gisteren, 16:26Ik hoop dat jij niet opschrikt, maar jouw inbreng doet mij denken aan Teilhard de Chardin, met zijn uitwerking van de Christo-genese.
Wees gerust, ik schrik niet zo snel op en ga er niet zonder meer vanuit dat mijn ideeën altijd zinvol zijn, laat staan waar. Ik moest enig zoekwerk doen om te weten over wie je het had en wat hij dan geloofde. Wat ik begrijp, probeerde hij de katholieke mystiek met de evolutietheorie te verenigen, die destijds controversiëler was dan nu. Bij leven was hij vrij populair, doch ook controversieel binnen de kerk vanwege zijn kijk op de zonde. Maar vandaag de dag is hij vrij onbekend en ook natuurwetenschappers kennen hem niet, of zijn niet onder de indruk van zijn ideeën als ze die wél kennen. Waarschijnlijk moest ik hem daarom ook opzoeken.
Ik zelf ga uit van de wetenschappelijke feiten als het gaat om de empirische kant van het verhaal. Alleen geloof ik niet het universum uit toeval is ontstaan en geloof ik dat al het leven, en misschien nog wel meer, bezield is. God is transcendent, maar ook immanent en dus intiem aanwezig in heel zijn schepping. En ja, ik geloof ook dat als hemel en aarde één zijn, heel het leven en heel de schepping dan één groot sacrament is, waarin we God werkelijk kunnen aanschouwen. Maar hoe die ontwikkeling van het universum zich dan precies zou moeten manifesteren als hetgeen ik zeg klopt, dat weet ik niet. Ik heb er zo mijn vrijblijvende ideeën over, maar dat is het dan ook wel.