Mijn conclusie hier uit: dat wat je in het begin schreef, dat twee niet tegenover elkaar staan maar naast elkaar, was een een wassen neus. In de praktijk oordeel je hard over andere religies.Ruben schreef: 29 jun 2025, 19:32Ik erken de religie van eeuwig leven, eenheid en liefde, daar staat wel iets anders tegenover ja...Dat_beloof_ik schreef: 29 jun 2025, 19:26
Dat is gewoon een andere religie. Maar ik begrijp dat je, in tegenstelling tot wat je eerder schreef, eigenlijk helemaal niet alle religies naast elkaar plaatst. Puntje bij paaltje ga je uit van je eigen religie en iedereen moet zich daaraan conformeren. Dat is wel wat anders dan je eerder deed voorkomen. Maar goed, nu weten we dat als jij iets een doodsculte vind, je het ok vindt om die mensen dan maar allemaal te doden. Dat is ook weer heel iets anders dan als gelovigen naast elkaar staan, niet?
Ken je het verhaal van Jona? Wat is dat nu voor een vraag. Je zit hier op een religieus forum, iedereen kent het verhaal van Jona. Of Jonas. Maarf niet Jonah, dat is Engels of Amerikaans. Een verhaal waarvan ik nu begin te vermoeden dat jij er echt in gelooft.
Jonah wilde die mensen die daartegenover stonden ook niet de vergeving van God geven.
Hindoes offeren geen kinderen in vuur, dat is wel echt wat anders.
Satanisten aanbidden de creatie en de volledige overgave aan aardse lusten. Dat is het tegenovergestelde van de Yoga Wetenschap.
Swami Vivekananda 1893
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!
Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Swami Vivekananda 1893
-
Haha ja nee je hebt gelijk, ik heb iets te makkelijk allemaal gezegd.Dat_beloof_ik schreef: 29 jun 2025, 22:03Mijn conclusie hier uit: dat wat je in het begin schreef, dat twee niet tegenover elkaar staan maar naast elkaar, was een een wassen neus. In de praktijk oordeel je hard over andere religies.Ruben schreef: 29 jun 2025, 19:32
Ik erken de religie van eeuwig leven, eenheid en liefde, daar staat wel iets anders tegenover ja...
Jonah wilde die mensen die daartegenover stonden ook niet de vergeving van God geven.
Hindoes offeren geen kinderen in vuur, dat is wel echt wat anders.
Satanisten aanbidden de creatie en de volledige overgave aan aardse lusten. Dat is het tegenovergestelde van de Yoga Wetenschap.
Ik ken satanisten erg goed, in veel vormen, maar reken dat helemaal niet meer mee

-
De uiterlijke verschillen zijn een gevolg van de inhoudelijke verschillen. Hindoeïsme kent een heleboel goden, honderden. En het Christendom maar één. En dat accepteert er ook niet meer dan een. Dus is het onverenigbaar en staat het haaks op elkaar. Al eeuwen. Dus niks eeuwige eenheid.Ruben schreef: 29 jun 2025, 19:33Ik heb het over echte verschillen, uiterlijke verschillen genoeg natuurlijk.Dat_beloof_ik schreef: 29 jun 2025, 19:30
Je ziet geen verschil tussen christendom en hindoeïsme. Sja, dat lijkt me lastig.
In de kern is het eeuwige eenheid
-
Nee dit bevestigt dat jij alleen naar het uiterlijk kijkt. Het zijn geen verschillende goden, ook zei zeggen "Onze God is Één!"Dat_beloof_ik schreef: 29 jun 2025, 22:13De uiterlijke verschillen zijn een gevolg van de inhoudelijke verschillen. Hindoeïsme kent een heleboel goden, honderden. En het Christendom maar één. En dat accepteert er ook niet meer dan een. Dus is het onverenigbaar en staat het haaks op elkaar. Al eeuwen. Dus niks eeuwige eenheid.Ruben schreef: 29 jun 2025, 19:33
Ik heb het over echte verschillen, uiterlijke verschillen genoeg natuurlijk.
In de kern is het eeuwige eenheid
-
Ze hebben het dan ook over 'onze' god. Niet over jouw god.Ruben schreef: 29 jun 2025, 22:19Nee dit bevestigt dat jij alleen naar het uiterlijk kijkt. Het zijn geen verschillende goden, ook zei zeggen "Onze God is Één!"Dat_beloof_ik schreef: 29 jun 2025, 22:13
De uiterlijke verschillen zijn een gevolg van de inhoudelijke verschillen. Hindoeïsme kent een heleboel goden, honderden. En het Christendom maar één. En dat accepteert er ook niet meer dan een. Dus is het onverenigbaar en staat het haaks op elkaar. Al eeuwen. Dus niks eeuwige eenheid.
God is een veelzijdige term. Het geeft je de mogelijkheid om jezelf te laten denken dat je het met mensen eens bent, terwijl je het in feite helemaal niet eens bent (Carl Sagan).
Ik kan hier wel alle onverenigbare verschillen tussen de twee religies op gaan noemen (zoals steeds herhalende reincarnatie vs. éénmalige opstanding) maar ik heb het idee dat je op dit soort innerlijk inhoudelijke argumenten steeds blijft reageren met "jij kijkt alleen naar het uiterlijk" en dat heeft dan weinig zin.
Het is dezelfde redenatie die hier uit blijkt: dit is jouw visie en iedereen die daar van afwijkt zit er helemaal naast.Ruben schreef: 28 jun 2025, 14:25
Enig en volledig is een contradictie, ego concepten.. Als je ogen hebt om te zien, zie je overal de handtekening van God, maar het is aan mensen hoe daarmee om te gaan.
Is het wel eens bij je opgekomen dat jij misschien degene bent die er naast zit?
-
Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.Ruben schreef: 28 jun 2025, 19:40Ik heb alle teksten goed bestudeerd en geloof niet meer, maar weet.Robert Frans schreef: 28 jun 2025, 19:38
Kennis van God zelf wordt ons door Hem geopenbaard. Ook als je verschillende openbaringen aanhangt, kunnen die logischerwijs niet inconsistent met elkaar zijn. Mijn vraag is daarom op welke openbaring je je geloof grond.
Waar baseer je dat precies op?
Een voorbeeld
5 Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God; Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.
6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.
7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
Voor mij betekent dit: "Ik zal u sterken met Mijn almacht, hoewel u Mij bent vergeten"
Opdat er buiten God niets is, is alles deel van God. God is alomtegenwoordig. Ook jij bent dus een Godsdeel, geïndividueerd in menselijke vorm. God is de Alpha en de Omega.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
JIj doet waar je mij van beschuldigd, niet kijken, maar ik kan je niet dwingenDat_beloof_ik schreef: Gisteren, 06:50Ze hebben het dan ook over 'onze' god. Niet over jouw god.Ruben schreef: 29 jun 2025, 22:19
Nee dit bevestigt dat jij alleen naar het uiterlijk kijkt. Het zijn geen verschillende goden, ook zei zeggen "Onze God is Één!"
God is een veelzijdige term. Het geeft je de mogelijkheid om jezelf te laten denken dat je het met mensen eens bent, terwijl je het in feite helemaal niet eens bent (Carl Sagan).
Ik kan hier wel alle onverenigbare verschillen tussen de twee religies op gaan noemen (zoals steeds herhalende reincarnatie vs. éénmalige opstanding) maar ik heb het idee dat je op dit soort innerlijk inhoudelijke argumenten steeds blijft reageren met "jij kijkt alleen naar het uiterlijk" en dat heeft dan weinig zin.
Het is dezelfde redenatie die hier uit blijkt: dit is jouw visie en iedereen die daar van afwijkt zit er helemaal naast.Ruben schreef: 28 jun 2025, 14:25
Enig en volledig is een contradictie, ego concepten.. Als je ogen hebt om te zien, zie je overal de handtekening van God, maar het is aan mensen hoe daarmee om te gaan.
Is het wel eens bij je opgekomen dat jij misschien degene bent die er naast zit?
-
- Man/Vrouw: V
Ik vind dat een link naar Wikipedia over deze Swami Vivekananda in dit topic, ook al is Ruben er niet meer, niet mag ontbreken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vivekananda?wprov=sfti1#
Uit deze link:
Uit deze link:
Swami Vivekananda (Calcutta, 12 januari 1863 – Haora, 4 juli 1902) wordt beschouwd als een van de belangrijkste recente vertegenwoordigers van de vedanta, de filosofie van het hindoeïsme.
enVolgens de vedanta is ieder mens in wezen goddelijk en vrij. Het doel van het menselijk leven is om deze inherente goddelijke vrijheid te verwezenlijken en te manifesteren. Om dat te bereiken onderscheidde Vivekananda, afhankelijk van het type aspirant, vier 'yoga's': karma-yoga, de weg van onbaatzuchtig werk; bhakti-yoga, de weg van liefdevolle devotie en overgave; raja-yoga, de weg van concentratie en meditatie; en jnana-yoga, de weg van het metafysisch kennen. Via één of méér of een combinatie van al deze wegen wordt Zelf-realisatie mogelijk.
Op zijn eerdere omzwervingen door India had Vivekananda met eigen ogen gezien hoe een heel groot deel van de bevolking ondergedompeld was in diepe armoede en onwetendheid. In de mantra die hij van zijn goeroe, Sri Ramakrishna, gekregen had, namelijk dat dienstbaarheid aan de mens dienstbaarheid aan God is (Shiva Jnane Jiva Seva), zag hij de sleutel voor een praktische synthese tussen de diepgewortelde religiositeit van de hindoes en de zo noodzakelijke sociaal-economische hervormingen voor de miljoenen kanslozen in India.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
Een mooie beschrijving.Yours schreef: Vandaag, 09:42 Ik vind dat een link naar Wikipedia over deze Swami Vivekananda in dit topic, ook al is Ruben er niet meer, niet mag ontbreken.
Uit deze link:enSwami Vivekananda (Calcutta, 12 januari 1863 – Haora, 4 juli 1902) wordt beschouwd als een van de belangrijkste recente vertegenwoordigers van de vedanta, de filosofie van het hindoeïsme.
Volgens de vedanta is ieder mens in wezen goddelijk en vrij. Het doel van het menselijk leven is om deze inherente goddelijke vrijheid te verwezenlijken en te manifesteren. Om dat te bereiken onderscheidde Vivekananda, afhankelijk van het type aspirant, vier 'yoga's': karma-yoga, de weg van onbaatzuchtig werk; bhakti-yoga, de weg van liefdevolle devotie en overgave; raja-yoga, de weg van concentratie en meditatie; en jnana-yoga, de weg van het metafysisch kennen. Via één of méér of een combinatie van al deze wegen wordt Zelf-realisatie mogelijk.
Zelf denk ik dat de grote groep van de brede-Alverzoeners met deze mooie woorden minder last hebben als de "' smalle "' weg volgers.
Zo verwijst de mooie beschrijving nergens naar de noodzaak van Jezus als Verlosser of naar de concrete Bedoelingen van Allah en zo kun je nog een tijd doorgaan. Uiteraard hebben m.i. de hedonisten ( zoals de zelf-verrijkers ) in deze wereld helemaal niets van doen met de mooie woorden.
De "' smalle"' weg interpretatie veroorzaakt m.i. nu juist de onderlinge spanningen in de wereld , ook al omdat de eigen "' smalle "' weg veelal ook betekent een eigen, maar wel andere kijk hebben op de wereldse politiek.
-
Ik had het reeds gevonden, maar ik vond er weinig bijzonders in. De "vader' van de Advaita Vedanta is Shankara.Yours schreef: Vandaag, 09:42 Ik vind dat een link naar Wikipedia over deze Swami Vivekananda in dit topic, ook al is Ruben er niet meer, niet mag ontbreken.
Uit deze link:Swami Vivekananda (Calcutta, 12 januari 1863 – Haora, 4 juli 1902) wordt beschouwd als een van de belangrijkste recente vertegenwoordigers van de vedanta, de filosofie van het hindoeïsme.enVolgens de vedanta is ieder mens in wezen goddelijk en vrij. Het doel van het menselijk leven is om deze inherente goddelijke vrijheid te verwezenlijken en te manifesteren. Om dat te bereiken onderscheidde Vivekananda, afhankelijk van het type aspirant, vier 'yoga's': karma-yoga, de weg van onbaatzuchtig werk; bhakti-yoga, de weg van liefdevolle devotie en overgave; raja-yoga, de weg van concentratie en meditatie; en jnana-yoga, de weg van het metafysisch kennen. Via één of méér of een combinatie van al deze wegen wordt Zelf-realisatie mogelijk.
Op zijn eerdere omzwervingen door India had Vivekananda met eigen ogen gezien hoe een heel groot deel van de bevolking ondergedompeld was in diepe armoede en onwetendheid. In de mantra die hij van zijn goeroe, Sri Ramakrishna, gekregen had, namelijk dat dienstbaarheid aan de mens dienstbaarheid aan God is (Shiva Jnane Jiva Seva), zag hij de sleutel voor een praktische synthese tussen de diepgewortelde religiositeit van de hindoes en de zo noodzakelijke sociaal-economische hervormingen voor de miljoenen kanslozen in India.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Shankara
Wat Shankara ter berde bracht wijkt in essentie niet af van wat Jezus leert. In essentie is ieder mens goddelijk en vrij. Maar deze essentie moet wel eerst tot leven komen. Hier in het westen heeft de New Age dit gedachtengoed grondig weten te verprutsen. Al die lui lopen te roeptoeteren dat ze de essentie zijn, namelijk bewustzijn.Shankara richtte zich vooral op Datgene wat de mens in essentie is. Hij bekleedt een sleutelrol in de opeenvolging van meesters in de Indiase filosofie.
Zijn invloed breidt zich tot in onze tijd en ook in het westen uit. Veel van het Hindoegedachtegoed, inclusief stromingen in het Westen die beïnvloed zijn door het hindoeïsme, zoals New Age, zijn (vaak indirect) beïnvloed door Shankara.
En verder ben ik van mening dat de Bijbel toch een stukje preciezer is dan de weg van zelfkennis zoals men die in de A.V. propageert.
Van de grap des levens krijgt men postuum de clou...
-
Dat heb je goed gezien. Al die Swami's zijn meer wat voor de brede-Alverzoeners. Dat is dan ook precies wat er gebeurd is met het binnen halen van de hindoeïstische filosofie in Nederland.peda schreef: Vandaag, 10:02Een mooie beschrijving.Yours schreef: Vandaag, 09:42 Ik vind dat een link naar Wikipedia over deze Swami Vivekananda in dit topic, ook al is Ruben er niet meer, niet mag ontbreken.
Uit deze link:
en
Zelf denk ik dat de grote groep van de brede-Alverzoeners met deze mooie woorden minder last hebben als de "' smalle "' weg volgers.
Zo verwijst de mooie beschrijving nergens naar de noodzaak van Jezus als Verlosser of naar de concrete Bedoelingen van Allah en zo kun je nog een tijd doorgaan. Uiteraard hebben m.i. de hedonisten ( zoals de zelf-verrijkers ) in deze wereld helemaal niets van doen met de mooie woorden.
De "' smalle"' weg interpretatie veroorzaakt m.i. nu juist de onderlinge spanningen in de wereld , ook al omdat de eigen "' smalle "' weg veelal ook betekent een eigen, maar wel andere kijk hebben op de wereldse politiek.
De smalle Weg is alleen te gaan door het volgen van Mij. Dat is een autodidactische weg.
Van de grap des levens krijgt men postuum de clou...
-
- Man/Vrouw: V
Re: Swami Vivekananda 1
Nogmaals wat ik ook kopieerde en plaatste uit de link:peda schreef: Vandaag, 10:02Een mooie beschrijving.Yours schreef: Vandaag, 09:42 Ik vind dat een link naar Wikipedia over deze Swami Vivekananda in dit topic, ook al is Ruben er niet meer, niet mag ontbreken.
Uit deze link:
en
Als ‘smalle wegger’ volgde ik, onbewust van het feit dat het zo heette, een combinatie van de karma-yoga en de bhakti-yoga. Dat leidde, in combinatie met mijn christelijke achtergrond, tot de zelfrealisatie c,q. de wedergeboorte in Jezus Christus: een puur individuele weg. Later ging ik via de jnana-yoga zien (ook geen idee dat dit zo genoemd werd) dat dit de opmaat is tot de (komende!) uiteindelijke Alverzoening.Om dat te bereiken onderscheidde Vivekananda, afhankelijk van het type aspirant, vier 'yoga's': karma-yoga, de weg van onbaatzuchtig werk; bhakti-yoga, de weg van liefdevolle devotie en overgave; raja-yoga, de weg van concentratie en meditatie; en jnana-yoga, de weg van het metafysisch kennen. Via één of méér of een combinatie van al deze wegen wordt Zelf-realisatie mogelijk.
Elke ziel zal een individuele weg uit het veld van goed en kwaad moeten dienen te vinden.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
Hallo Yours,
Ik weet jij een vorm van Alverzoening volgt.
Een vorm noem ik het, omdat ik wel bewust ben van het feit dat "' hoe "' de Alverzoening ''technisch'' wordt bereikt,
verschillend wordt gezien. Maar het uiteindelijke doel Alverzoening, ofwel in mijn woorden uiteindelijk de volledige opheffing van de dualiteit voor iedereen, is wat anders als het geloof van diegenen die blijvende dualiteit hoog in het geloofs-vaandel schrijven.
Ik weet jij een vorm van Alverzoening volgt.
Een vorm noem ik het, omdat ik wel bewust ben van het feit dat "' hoe "' de Alverzoening ''technisch'' wordt bereikt,
verschillend wordt gezien. Maar het uiteindelijke doel Alverzoening, ofwel in mijn woorden uiteindelijk de volledige opheffing van de dualiteit voor iedereen, is wat anders als het geloof van diegenen die blijvende dualiteit hoog in het geloofs-vaandel schrijven.