Verbinding uitbreiden?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Leon
Man/Vrouw: M

Re: Verbinding uitbreiden?

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: Gisteren, 17:45
Leon schreef: Gisteren, 17:37

Hmm, een interessant aspect is dan de verbinding of eenheid, dat kan toch als vervulling en dus een soort beloning gezien worden?
Binnen het Zijn/Mij kan ik niet als ego binnen treden. Het ego bestaat slechts van geboorte tot de dood. Jezus zegt het zo:

Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven vanwege Mij en voor Gods plan verliest, zal het behouden.

Wie Marcus 8:35 verstaat ziet dat alleen zij die hun leven verliezen behouden blijven. De rest gaat verloren.
Behouden blijven lijkt dan een soort beloning, verloren gaan een straf. Ik weet nog dat ik daartegenin dacht, dan maar verloren gaan. Het helpt niet. Je moet als natuurlijke mens echter niet jezelf overtuigen misschien. Gewoon proberen je leven invulling geven, en als het niet meer lukt opgeven.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: Gisteren, 18:21
Tufkah schreef: Gisteren, 17:45

Binnen het Zijn/Mij kan ik niet als ego binnen treden. Het ego bestaat slechts van geboorte tot de dood. Jezus zegt het zo:

Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven vanwege Mij en voor Gods plan verliest, zal het behouden.

Wie Marcus 8:35 verstaat ziet dat alleen zij die hun leven verliezen behouden blijven. De rest gaat verloren.
Behouden blijven lijkt dan een soort beloning, verloren gaan een straf. Ik weet nog dat ik daartegenin dacht, dan maar verloren gaan. Het helpt niet. Je moet als natuurlijke mens echter niet jezelf overtuigen misschien. Gewoon proberen je leven invulling geven, en als het niet meer lukt opgeven.
De natuurlijke mens gaat sowieso verloren volgens de Bijbel. Het komt er volgens Marcus 8:35 op neer om je leven te verliezen. Wat praktisch gesproken steeds 'minder' worden is. Voorts zie je wel waar het al dan niet eindigt. Naarmate je zelf 'minder' wordt neemt je kennis toe.

En je kunt het ook omgekeerd zien: zolang je nog met een ego bent aangedaan ontvang je 'straf'. Een straf die je zelf veroorzaakt. Zonder ego is er vooral vrijheid! Geen angsten en trauma's. Zie verder de zaligsprekingen. Met een ego zit je opgesloten in je eigen wereldje, met je eventuele trauma's, angsten, hebzucht die nooit bevredigd wordt, steeds maar dingen willen. Het ego is eigenlijk de hel.....
De ware aard van het zelf kan pas onthuld worden als het volledig weg is.
Leon

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: Gisteren, 19:17
Leon schreef: Gisteren, 18:21

De natuurlijke mens gaat sowieso verloren volgens de Bijbel. Het komt er volgens Marcus 8:35 op neer om je leven te verliezen. Wat praktisch gesproken steeds 'minder' worden is. Voorts zie je wel waar het al dan niet eindigt. Naarmate je zelf 'minder' wordt neemt je kennis toe.

En je kunt het ook omgekeerd zien: zolang je nog met een ego bent aangedaan ontvang je 'straf'. Een straf die je zelf veroorzaakt. Zonder ego is er vooral vrijheid! Geen angsten en trauma's. Zie verder de zaligsprekingen. Met een ego zit je opgesloten in je eigen wereldje, met je eventuele trauma's, angsten, hebzucht die nooit bevredigd wordt, steeds maar dingen willen. Het ego is eigenlijk de hel.....
ja makkelijk is het niet, hopelijk leer ik nog wat...
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Messenger

Bericht door Messenger »

Leon schreef: Gisteren, 16:38
Messenger schreef: Gisteren, 16:28
Je bent niet wantrouwend naar de tien geboden?
Ja ach, ik denk te begrijpen dat het tweede gebod precies bedoeld is om te voorkomen dat mensen hun inbeelding gebruiken om iets te omschrijven wat heilig is. Je kunt nog beter zeggen dat je het niet weet. Ook ik heb allerlei verbeelding, maar daarin loop ik telkens vast. Ik ontheilig het dan. En ik heb dan conspiracy-theories. Niet zo fijn om daarmee behept te zijn. Dan lijken me de regels, het tweede gebod in het bijzonder, wijs om als richtlijn te dienen. Dan voorkom je problemen.
Het tweede gebod houdt in dat je God niet kunt afbeelden in 1 vorm, God is alles-dat-is.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: Gisteren, 19:33
Tufkah schreef: Gisteren, 19:17

ja makkelijk is het niet, hopelijk leer ik nog wat...
Stilte is wat ik kan zeggen, in de stilte wordt een mens niet meer door de wereld bewogen. Stilte is tevens de taal van God, God spreekt middels het zwijgen. De strijd om een ego te zijn, is niks anders dan een vlucht voor diezelfde stilte.
De ware aard van het zelf kan pas onthuld worden als het volledig weg is.