De ijkstok

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Jon
Man/Vrouw: M

Re: De ijkstok

Bericht door Jon »

peda schreef: 14 aug 2025, 11:50 Maar de "' smalle weg "" moet wel bij een persoon passen.
Zo voel ik mij niet gelukkig wanneer ik de smalle weg van bijvoorbeeld Alpha zou moeten volgen.
Ook de smalle weg die Tufkah in de topics promoot, is niet mijn ding.
Vroeger werd er helemaal nooit gevraagd of de smalle weg wel bij iemand paste, je moest meedoen of het persoonlijk plezierig was of niet.
Gelukkig is onze omgeving deze dwang-plicht over en voorbij en staat het persoonlijk gerief meer centraal bij een smalle weg keuze.
Zo zie ik mijn agnosticisme zelve ook als een bij mij passende smalle weg en niet als een brede weg die naar mijn verderf voert.
Bovendien verloopt "' verderf "" ook via de overbekende lange ladder. Verderf = dus niet gelijk aan verderf.

De overheid van Alpha is het Wachttorengenootschap. De geestelijke mens heeft geen overheid. In het Koninkrijk kan dwang niet bestaan.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

peda schreef: 14 aug 2025, 11:50 Maar de "' smalle weg "" moet wel bij een persoon passen.
Zo voel ik mij niet gelukkig wanneer ik de smalle weg van bijvoorbeeld Alpha zou moeten volgen.
Vroeger werd er helemaal nooit gevraagd of de smalle weg wel bij iemand paste, je moest meedoen of het persoonlijk plezierig was of niet.
Inderdaad: via mijn wieg kwam ik ‘gewoon’ op de smalle weg terecht.
Gelukkig is onze omgeving deze dwang-plicht over en voorbij en staat het persoonlijk gerief meer centraal bij een smalle weg keuze.
Zo zie ik mijn agnosticisme zelve ook als een bij mij passende smalle weg en niet als een brede weg die naar mijn verderf voert.
Bovendien verloopt "' verderf "" ook via de overbekende lange ladder. Verderf = dus niet gelijk aan verderf.
In mijn visie ontkomt een mens er niet aan om ooit bepaalde keuze’s te maken. En dààr komt, althans in deze dualistische wereld, dan vaak weer een bepaalde ijkstok uit tevoorschijn.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 14 aug 2025, 10:00
Tufkah schreef: 14 aug 2025, 09:53

In jouw bonte stoet zijn net zoveel ijkstokken als dat er meelopers zijn. De 'enkeling' echter loopt niet mee in jouw bonte stoet. Die laat de bonte stoet voor wat die is en loopt moederziel alleen.
Dat klopt vanuit een ieders eigen overtuiging zeer zeker.
De meeste inbrengers alhier zien zich naast de bonte stoet staan en daarvan geen deel uitmaken.
Maar zodra er vanuit de bonte stoet muziek opschalt, wordt het naast de stoet staan en daarvan geen deel uitmaken schielijk vergeten en wordt gepoogd met zeer krachtige eigen klanken de vanuit de bonte stoet opklinkende ""deuntjes"" te overstemmen.
Zeer selectief geen deel uitmaken derhalve. Voor mij blijft een ieder die hier in topics reageert op de ander, netjes meewandelen in het bonte gebeuren.
Jouw bonte stoet is een stoet van overtuigingen , andere zaken als overtuigingen doen niet mee.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Je maakt een karikatuur van "de smalle weg". Er is maar één smalle weg.

Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.
Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

— Mat. 7: 13-14

Het begrip "de smalle weg" is aan Jezus ontleent. Alleen de smalle weg leidt naar de Eeuwigheid. Alpha is een beste man, maar volgens zijn JG-geloof gaat het niet om de Eeuwigheid. Jehovah's Getuigen geloven in een letterlijk Gods Koninkrijk, een hemelse regering onder leiding van Jezus Christus en 144.000 gezalfde christenen.

Mattheüs 7:15 Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.

Hoedt u voor de vele valse profeten! Alleen middels de Zoon komt de mens tot de Vader. Niet middels valse profeten.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
J-W

Bericht door J-W »

Jon schreef: 14 aug 2025, 11:36
............ Kwestie van de oorsprong van alle begeerte ontdekken in het eigen innerlijk. De natuurlijke mens probeert onbewust de oorspronkelijke begeerte zelf te vervullen, met eten, drinken, roken, seksen, drugs en rock ‘n roll en last but not least electronica............
Ik kan me hier als ongelovig natuurlijk mens niet in herkennen Jon, iets van je eigen (vroegere) innerlijk?
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 14 aug 2025, 09:53
................ De 'enkeling' echter loopt niet mee in jouw bonte stoet. Die laat de bonte stoet voor wat die is en loopt moederziel alleen.
Jij moederziel alleen?
Ken je het sprookje van de keizer met zijn nieuwe kleren?
Daar moet ik nu aan denken, iedereen zag dat hij niets aan had terwijl hijzelf dacht dat hij gekleed was.
Je mag voor mij denken wat je wil hoor, geen probleem maar ik zeg het maar even, ziende blind.............
Jon

Bericht door Jon »

J-W schreef: 14 aug 2025, 13:56
Jon schreef: 14 aug 2025, 11:36
............ Kwestie van de oorsprong van alle begeerte ontdekken in het eigen innerlijk. De natuurlijke mens probeert onbewust de oorspronkelijke begeerte zelf te vervullen, met eten, drinken, roken, seksen, drugs en rock ‘n roll en last but not least electronica............
Ik kan me hier als ongelovig natuurlijk mens niet in herkennen Jon, iets van je eigen (vroegere) innerlijk?

Daarom staat er ook “onbewust”. De natuurlijke mens heeft daar geen weet van. Wie de smalle Weg gaat leert niet alleen God maar ook zichzelf kennen.

Lucas 8:17
Want er is niets verborgen, dat niet openbaar zal worden; noch heimelijk, dat niet bekend zal worden, en in het openbaar komen.
18Ziet dan, hoe gij hoort; want zo wie heeft, die zal gegeven worden; en zo wie niet heeft, ook wat hij meent te hebben, zal van hem genomen worden.

Lucas 12:2
En er is niets bedekt, dat niet zal geopenbaard worden, en verborgen, dat niet zal geweten worden.

Prediker (1:18) zei het al, wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.

Zoals Tufkah al eens zei is het beter je dak te repareren als de zon schijnt.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
J-W

Bericht door J-W »

Jon schreef: 14 aug 2025, 14:15

Daarom staat er ook “onbewust”. De natuurlijke mens heeft daar geen weet van. Wie de smalle Weg gaat leert niet alleen God maar ook zichzelf kennen.

Want er is niets verborgen, dat niet openbaar zal worden; noch heimelijk, dat niet bekend zal worden, en in het openbaar komen.
18Ziet dan, hoe gij hoort; want zo wie heeft, die zal gegeven worden; en zo wie niet heeft, ook wat hij meent te hebben, zal van hem genomen worden.

En er is niets bedekt, dat niet zal geopenbaard worden, en verborgen, dat niet zal geweten worden.

Sorry hoor, waar heb je het over? ik doe in mijn leven echt niet wat jij allemaal opnoemt, ook niet onbewust of in het verborgene.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Jon schreef: 14 aug 2025, 14:15

Het onbewuste komt tot bewust-zijn-van-zich-zelf, door zich bewust te zijn van "iets anders" . En als men vraagt wat is dat "iets anders"? Dat "iets anders" is de natuurlijke mens. Binnen de zelf-illusie meent men de natuurlijke mens te zijn , maar dat is de zelf-verwarring waar de natuurlijke mens in leeft.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 14 aug 2025, 17:28
Het onbewuste komt tot bewust-zijn-van-zich-zelf, door zich bewust te zijn van "iets anders" . En als men vraagt wat is dat "iets anders"? Dat "iets anders" is de natuurlijke mens. Binnen de zelf-illusie meent men de natuurlijke mens te zijn , maar dat is de zelf-verwarring waar de natuurlijke mens in leeft.
Soms denk ik wel eens wie hier het meest van allemaal verward tikt..........
Petra

Bericht door Petra »

Leon schreef: 14 aug 2025, 10:40
Petra schreef: 14 aug 2025, 06:35

Nee. Dat moeten we niet. Van wie dan wel?

In de Nl wet gaan we uit van wilsbekwaamheid en handelingsbekwaamheid. En zijn handelingsbekwame en wilsbekwame mensen aansprakelijk/verantwoordelijk voor de gevolgen van hun doen of laten. Waarbij er ook rekening wordt gehouden met omstandigheden. Zoals sport en spel situaties.
Noodweer. E.d. Imo prima wetgeving.

Overigens is de idee dat het een wetteloze bende wordt als de vrije wil op de schop gaat onzin. Er zijn zat prima studies daarover, over hoe je dat in kunt regelen.
DE wet gaat uit van wilsbekwame mensen, dat is DE normaal. Dat iedereen welkom is in de bonte bende die hier niet aan voldoet is sympathiek maar maakt de bende wel groter.

Dan is DE norm "iedereen is welkom". Maar heb je een verzameling los zand.
Onze wetgeving gaat er nu juist vanuit dat niet iedereen handelingsbekwaam en of wilsbekwaam is. Het is normaal dat we allemaal verschillen. Het is een gegeven dat er ook mensen met handicaps worden geboren. Dan kun je niet zeggen dat die niet welkom zouden zijn. WIJ als maatschappij hebben bepaald dat we alle mensen een plekje in de maatschappij geven.
En dat we zorg bieden aan mensen die dat nodig hebben.
In Gods Koningrijk zijn gebreken niet welkom. In ons landje wel
. En ook daar is geen DE Ijkstok. De maatschappij verandert en de wetgeving verandert mee.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Petra

Bericht door Petra »

Jon schreef: 14 aug 2025, 10:23
Petra schreef: 14 aug 2025, 06:35

Nee. Dat moeten we niet. Van wie dan wel?

In de Nl wet gaan we uit van wilsbekwaamheid en handelingsbekwaamheid. En zijn handelingsbekwame en wilsbekwame mensen aansprakelijk/verantwoordelijk voor de gevolgen van hun doen of laten. Waarbij er ook rekening wordt gehouden met omstandigheden. Zoals sport en spel situaties.
Noodweer. E.d. Imo prima wetgeving.
Voor Petra is “de” ijkstok op basis van haar paspoort van het koninkrijk der Nederlanden cq het land waar haar wiegje heeft gestaan, de Nederlandse wet.

.
Nou nee. Voor Petra is de Nl wet EEN Ijkstok. Eentje die voor alle inwoners van Nederland geldt. Wel zo makkelijk. Voor iedereen houvast en duidelijkheid.
Petra

Bericht door Petra »

Jon schreef: 14 aug 2025, 11:55
De overheid van Alpha is het Wachttorengenootschap. De geestelijke mens heeft geen overheid. In het Koninkrijk kan dwang niet bestaan.
Haha.. er staan een hoop uitzonderingen in onze wetgeving. Maar geestelijk staat er niet bij.
Ook jij hebt je gewoon aan de wet te houden.
Jon

Bericht door Jon »

Petra schreef: 15 aug 2025, 07:43
Jon schreef: 14 aug 2025, 11:55
Haha.. er staan een hoop uitzonderingen in onze wetgeving. Maar geestelijk staat er niet bij.
Ook jij hebt je gewoon aan de wet te houden.
De geestelijke mens heeft geen overheden. De natuurlijke mens Jon heeft een overheid.
Leon

Bericht door Leon »

Petra schreef: 15 aug 2025, 07:20
Leon schreef: 14 aug 2025, 10:40

DE wet gaat uit van wilsbekwame mensen, dat is DE normaal. Dat iedereen welkom is in de bonte bende die hier niet aan voldoet is sympathiek maar maakt de bende wel groter.

Dan is DE norm "iedereen is welkom". Maar heb je een verzameling los zand.
Onze wetgeving gaat er nu juist vanuit dat niet iedereen handelingsbekwaam en of wilsbekwaam is. Het is normaal dat we allemaal verschillen. Het is een gegeven dat er ook mensen met handicaps worden geboren. Dan kun je niet zeggen dat die niet welkom zouden zijn. WIJ als maatschappij hebben bepaald dat we alle mensen een plekje in de maatschappij geven.
. En ook daar is geen DE Ijkstok. De maatschappij verandert en de wetgeving verandert mee.
Je wilt het maar niet begrijpen he? Dat er wetten zijn wil zeggen dat we uitgaan van wilsbekwame en handelingsbekwame mensen. Ergens is dus DE ijkstok dat we allemaal vrije keus hebben.
[onderzoekt alle dingen, en behoudt het goede]
Jon

Bericht door Jon »

Leon schreef: 15 aug 2025, 15:46
Petra schreef: 15 aug 2025, 07:20

Je wilt het maar niet begrijpen he? Dat er wetten zijn wil zeggen dat we uitgaan van wilsbekwame en handelingsbekwame mensen. Ergens is dus DE ijkstok dat we allemaal vrije keus hebben.
Wie in gebreke wil blijven moet inderdaad van de wereld blijven. Daar heeft Petra wel gelijk in. Volgens het geloof van Messenger en Yours kan Petra weer rustig met gebreken reïncarneren. Volgens het geloof van Messenger kan zij dan ook kiezen voor reïncarnatie op Pluto, Mars of Mercurius. Andere atmosfeer met mogelijk nieuwe soorten gebreken om te gaan “ervaren”. Mogelijk andere wetten, en weer een nieuwe andere ijkstok. Ik weet niet hoe dit zit in het geloof van Yours. Over andere planeten heb ik bij haar nog niet gelezen.
Messenger

Bericht door Messenger »

Leon schreef: 27 jul 2025, 11:50 De suggestie is dat we een onpersoonlijke ijkstok moeten gaan ontwikkelen.
Terug naar het eerste bericht in dit topic.

Zeg tegen elk kind dat ze andere kinderen het beste kan behandelen zoals het zelf behandeld wil worden.

Maak duidelijk dat een ander het niet fijn vindt als je de ander op het hoofd slaat, want hoe zou jij het vinden als de ander dat bij jou deed?

Dàt is de ijk stok die we allemaal nodig hebben.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Messenger

Bericht door Messenger »

Jon schreef: 15 aug 2025, 17:34
Leon schreef: 15 aug 2025, 15:46

Wie in gebreke wil blijven moet inderdaad van de wereld blijven. Daar heeft Petra wel gelijk in. Volgens het geloof van Messenger en Yours kan Petra weer rustig met gebreken reïncarneren.
In de 'gebreken' van de mens schuilt juist de perfectie van God en de vrije wil.
Jon schreef: Volgens het geloof van Messenger kan zij dan ook kiezen voor reïncarnatie op Pluto, Mars of Mercurius. Andere atmosfeer met mogelijk nieuwe soorten gebreken om te gaan “ervaren”. Mogelijk andere wetten, en weer een nieuwe andere ijkstok. Ik weet niet hoe dit zit in het geloof van Yours. Over andere planeten heb ik bij haar nog niet gelezen.
De planeten die jij noemt heb ik nooit besproken, het zullen eerder planeten zijn die nog niet door de mens ontdekt zijn.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Jon

Bericht door Jon »

Messenger schreef: 16 aug 2025, 06:46
Jon schreef: 15 aug 2025, 17:34

Wie in gebreke wil blijven moet inderdaad van de wereld blijven. Daar heeft Petra wel gelijk in. Volgens het geloof van Messenger en Yours kan Petra weer rustig met gebreken reïncarneren.
In de 'gebreken' van de mens schuilt juist de perfectie van God en de vrije wil.
Jon schreef: Volgens het geloof van Messenger kan zij dan ook kiezen voor reïncarnatie op Pluto, Mars of Mercurius. Andere atmosfeer met mogelijk nieuwe soorten gebreken om te gaan “ervaren”. Mogelijk andere wetten, en weer een nieuwe andere ijkstok. Ik weet niet hoe dit zit in het geloof van Yours. Over andere planeten heb ik bij haar nog niet gelezen.
De planeten die jij noemt heb ik nooit besproken, het zullen eerder planeten zijn die nog niet door de mens ontdekt zijn.
Ik lees net dat je er dan wel verstandig aan doet goed uit te rekenen welke je kiest. :clown: viewtopic.php?p=482793#p482793
Messenger

Bericht door Messenger »

Jon schreef: 16 aug 2025, 09:58

Ik lees net dat je er dan wel verstandig aan doet goed uit te rekenen welke je kiest. :clown: viewtopic.php?p=482793#p482793
Ik denk dat ze eerder ons vinden dan wij hen.
Jon

Bericht door Jon »

Messenger schreef: 16 aug 2025, 10:06

Ik denk dat ze eerder ons vinden dan wij hen.
“Ze”? Ik denk niet dat er mensen met dat nucleaire afval mee de ruimte in gestuurd worden. En als dat wel het geval zou zijn leven die na een miljoen jaar sowieso niet meer.

Mijn grapje was dat je op jouw nieuwe planeet pardoes het puin van jouw oude planeet tegen kunt komen. :clown: Dacht je lekker plezier te gaan beleven op Risa, stort het nucleaire afval van de aarde op je kop.
De plezierplaneet in Star Trek is Risa. Het is een planeet die bekend staat om zijn hedonistische cultuur en aantrekkelijke resorts, waar bezoekers van de Verenigde Federatie van Planeten kunnen genieten van allerlei soorten plezier. Risa is een Klasse M planeet in het Beta-kwadrant, gelegen bij de ster Epsilon Ceti B.

Hier zijn enkele extra details over Risa:
Locatie: Risa bevindt zich op ongeveer 93 lichtjaar van het zonnestelsel.
Faciliteiten: Risa beschikt over all-inclusive resorts en staat bekend om zijn open en genereuze cultuur die plezier centraal stelt.
Bevolking: De planeet trekt jaarlijks 1,3 miljard bezoekers aan.
Andere benamingen: Risa wordt ook wel de "plezierplaneet" genoemd.

Google AI
Laatst gewijzigd door Jon op 16 aug 2025, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

:lol:

Zal je maar over 10 miljoen jaar incarneren op die planeet waar mijn raket met plutonium neer ploft. Dan zal je slecht karma hebben!
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Maar alle gekheid op een stokje , reïncarnatie bestaat natuurlijk niet. De mens kan het Woord des Koninkrijks verstaan en terug naar huis beginnen te verlangen. Dan ga je terug naar waar je vandaan komt, dan ga je op in God.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 16 aug 2025, 10:10

:lol:

Zal je maar over 10 miljoen jaar incarneren op die planeet waar mijn raket met plutonium neer ploft. Dan zal je slecht karma hebben!
Misschien komen andere intelligente soorten naar Aarde om ons nucleair en chemisch afval op te halen omdat ze er dol op zijn. Een intergalactische vuilnisophaaldienst. 8-) :geek: :ugeek:
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 16 aug 2025, 10:12 Maar alle gekheid op een stokje , reïncarnatie bestaat natuurlijk niet.
Dat is wat jij denkt.