Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 11 aug 2025, 12:05
Alpha schreef: 11 aug 2025, 12:02 In tegenstelling tot jou neem ik nooit iets zomaar aan.
Vandaar dat ik "alle dingen" onderzoek en het goede behoud.
Als je alles zou onderzoeken en het goede zou behouden, zou je al lang weg zijn bij de sekte van Jehova's Getuigen. Dat je nog steeds in die dogmatiek zit zegt alles.
Helaas voor jou is het tegendeel waar.
Jg kennen helemaal geen dogma's

Ik heb eerst ruim een jaar Bijbelstudie gevolgd bij de NHK.
Opvallend was dat ik één van de weinigen was, die ieder keer aanwezig was.
Helaas werd ik daar niets wijzer van en stopte ik daarmee.
Toen Jg bij mij aanbelden, was ik erg sceptisch.
Rare mensen die met de bijbel gingen "leuren".
Dat doe je toch niet?

Uiteindelijk ben ik met hen in gesprek gegaan.
Ik zou hen wel even gaan vertellen wat zij verkeerd deden, als ik wat meer van de Bijbel wist.
Onder duidelijke voorwaarden ben ik toen een Bijbelstudie aangegaan.
In een paar weken had ik al meer kennis opgedaan, dan in ruim een jaar bij de kerk.

Desondanks heb ik bewust de boot afgehouden en heb in totaal ca. 2 jaar een wekelijkse Bijbelstudie gevolgd.
Daarna heb ik zelf gevraagd, wat ik moest doen om gedoopt te worden.
Daar heb ik nooit spijt van gehad.
Ik kan nu in principe iedere vraag over de Bijbel aan de hand van de Bijbel beantwoorden.
Alle vragen worden in de Bijbel beantwoord.
Er staan in de NWV geen on-Bijbelse toevoegingen en is Gods naam gewoon vermeld.

Dat is noodzakelijk, immers :

Romeinen 10:
13 Want ‘iedereen die de naam van Jehovah aanroept, zal worden gered’.
14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze horen zonder dat iemand predikt?
15 En hoe kunnen ze prediken als ze niet zijn uitgestuurd? Zoals er staat geschreven: ‘Prachtig zijn de voeten van degenen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!’
16 Toch hebben ze niet allemaal gehoor gegeven aan het goede nieuws. Want Jesaja zegt: ‘Jehovah, wie heeft geloofd in wat hij van ons heeft gehoord?’ NWV.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 11 aug 2025, 12:11
Tufkah schreef: 22 jul 2025, 12:48 De drie synoptische Evangeliën en het Johannes Evangelie vullen elkaar mooi wederzijds aan. De drie synoptische Evangeliën zijn geschreven ongeveer een halve eeuw na Jezus' dood en opstanding en het Johannes Evangelie zo rond de eerste eeuwwisseling. Het argument van kritiek is altijd dat de Evangelisten Jezus (waarschijnlijk) niet hebben gekend. Dat argument zou steek houden als Paulus er niet was geweest. Paulus' bekering wordt in het jaar 30 gesteld en de kruisiging van Jezus in 29. Paulus had ook contact met de Evangelist Marcus. Daarnaast lijkt 1 Petrus 5: 13 te suggereren dat de Evangelist Marcus een bekeerling is van Petrus. Van Petrus weten we dat hij een van de leerlingen van Jezus was.

Er zijn dus allerlei lijntjes die lopen van de Evangelisten naar de gebeurtenissen zo rond het jaar 25-29. Paulus en (sommige van) Jezus' leerlingen hadden onderlinge contacten. Zo rond het jaar 56 is Paulus gevangen genomen , enkele jaren later weer los gelaten en enkele jaren daar weer na wederom gevangen genomen. Dan is er reeds zo'n 30 jaar van evangelisatie verstreken en allerlei reizen ondernomen in Klein Azië, Griekenland en Syrië.

Vergeet ook niet dat de brieven van de apostel Petrus zo rond het jaar 65 zijn geschreven. De focus alleen op de Evangeliën zou niet terecht zijn. De tweede algemene brief van de apostel Petrus 3:16 is in dit opzicht interessant, ik citeer:

16 Zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien, tot hun eigen verderf, net als de andere Schriften.

Petrus 3:16 lijkt te suggereren dat er reeds iets van een Evangelie is. Waarmee Petrus hier "de brieven" (Het Evangelie dus) op gelijke hoogte lijkt te stellen met wat wij kennen als het Oude testament (de andere Schriften).

Resumerend : Ja, de Evangeliën zijn van tientallen jaren na Jezus' kruisiging. Maar in die tussentijd is er van alles gebeurd. Het is niet zo wat Messenger suggereert dat het Evangelie maar een beetje is rond gefluisterd. Dat is kletspraat wat voortkomt uit onwetendheid.

Voorts is het een goede zaak dat we naast de Evangeliën allerlei brieven hebben van Paulus, Timotheüs enz. Dat zijn "bewijsstukken" van hetgeen Jezus indertijd in gang heeft gezet. Het bewijst dat Jezus niet een of andere broddel-goeroe was zoals we er vandaag de dag zo veel kennen, maar daadwerkelijk de Zoon van God.
In de NWV kan je een lijst vinden van wie, wat, waar en wanneer een Bijbelboek geschreven is.

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/bijbe ... ken-lijst/

Deze informatie is zo nauwkeurig mogelijk bepaald om basis van de schrift zelf of op feitelijk bekende gegevens, soms ondersteund door diverse archeologische vondsten.

Helaas zijn er vele critici, die er een sport van hebben gemaakt om die gegevens te ontkennen of te veranderen.
Ik doe zelf onderzoek bij onafhankelijke bronnen.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 11 aug 2025, 12:27

Geen dogma?

Dogma 1.JG beschouwen de Bijbel als het onfeilbare Woord van God en gebruiken hun eigen vertaling, de NWV welke volgens mij foutief is. Dus dan heb je nauwkeurige kennis van een foutieve God.

Dogma 2. JG verwachten de spoedige komst van Gods Koninkrijk op aarde. Dit dogma hangt samen met de verkeerde vertaling. Het Koninkrijk is er al lang al.....

Dogma 3. Jehovah's Getuigen weigeren bloedtransfusies, gebaseerd op hun interpretatie van de Bijbel. Zoiets kan alleen de natuurlijke mens bedenken, de geestelijke mens heeft in het geheel geen bloedtransfusie nodig.

Dogma 4. Ze vieren geen feestdagen zoals Kerstmis en verjaardagen, omdat ze deze als heidens beschouwen. Een verjaardag is heidens noch christelijk. Het is de dag waarop je x aantal jaar geleden geboren bent. Het heeft niks met de Bijbel of God van doen, een verjaardag ja of nee vieren. Het is een persoonlijke keuze.

Dogma 5. Ze geloven dat "de waarheid" door Jezus is gedelegeerd aan de "getrouwe en beleidvolle slaaf" , die zij interpreteren als het Besturend Lichaam - het hoofdbestuur van Jehova's getuigen.

Dit dogma is wel de meest zotte van allemaal. Jezus zegt dat de Geest der waarheid in u zal zijn (Johannes 14:17). Het BL weet het zelfs beter dan Jezus! En de volgelingen delegeren het kostbaarste geschenk wat een mens kan ontvangen gewoon aan het BL!

Er zijn nog veel meer dogma's uiteraard, maar ik heb geen zin om er meer tijd aan te besteden.
De paradox van het denken is de poging om iets te ontdekken dat gedachten niet kunnen denken.
peda

Bericht door peda »

Verschillende bronnen raadplegen dat is bij de JG gelijk aan het lezen van onbetekenende dwaalleer.
De BL bijbel lezing is de enige en tegelijkertijd gezonde bijbel lezing.
33000 bijbel verzen lopen door de BL zeef en uit die zeef komt vervolgens de enig juiste bijbelvers- lezing naar voren.
Wie het niet eens is met de B L lezing is een theologische amateur, ofwel een groot dwaallicht, ofwel iemand waarmede de J G-God niets te maken wil hebben. Zonde is in JG optiek, datgene doen dat het B L niet goed vindt.
Bewijs maar eens dat de B L bijbelvers -zeef niet de goede zeef is, dat lukt vooralsnog niemand. Zeef = niet gelijk aan zeef, vandaar.
Tiberius Claudius

Bericht door Tiberius Claudius »

peda schreef: 11 aug 2025, 12:54 Bewijs maar eens dat de B L bijbelvers -zeef niet de goede zeef is, dat lukt vooralsnog niemand. Vandaar.
Er is echter ook geen schijntje van bewijs dat de BL zeef de goed zou zijn.

Daarnaast mengen ze tijdens het zeven het een en ander bij, als ze dat uitkomt.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
peda

Bericht door peda »

Tiberius Claudius schreef: 11 aug 2025, 13:07
peda schreef: 11 aug 2025, 12:54 Bewijs maar eens dat de B L bijbelvers -zeef niet de goede zeef is, dat lukt vooralsnog niemand. Vandaar.
Er is echter ook geen schijntje van bewijs dat de BL zeef de goed zou zijn.

Daarnaast mengen ze tijdens het zeven het een en ander bij, als ze dat uitkomt.
Goddelijke Leiding bij het zeven, daar gaat het om.
De dwaalleer=volgers moeten het doen zonder Goddelijke Leiding en begrijpen dat er sprake is van Goddelijke Leiding dat toont overduidelijk het gezonde resultaat. Knoeiboel= dwaalleer, gezonde uitkomst= Goddelijke Leiding. Weten = niet gelijk aan weten.
Wat is zonde, het antwoord wordt gegeven door de "" Bron "" waarop voor de definitie van het zondebegrip wordt teruggegrepen.
Jon

Bericht door Jon »

Alpha schreef: 11 aug 2025, 11:15
Jon schreef: 21 jul 2025, 22:19

Ja, die uitspraak begrijp je meteen na de wedergeboorte. Zo gaaf. Dan weet je ook dat de Bijbel waar is. De Waarheid zoals die in de Bijbel opgetekend staat, is eeuwig. Niks essentieel veranderd.
Wat de wedergeboorte betreft, Jezus spreekt daar tot degenen die als koningen en priesters onder zijn regering over de aarde gaan regeren. Hun aantal is beperkt tot 144.000 personen.

Openbaring 5:10  U hebt ze gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en ze zullen als koningen over de aarde regeren.

Openbaring 4:6  Gelukkig en heilig is iedereen die deelheeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen autoriteit, maar ze zullen priesters van God en van de Christus zijn en ze zullen de 1000 jaar met hem als koningen regeren.

Openbaring 14:3 Vóór de troon en vóór de vier levende wezens en de oudsten zingen ze wat een nieuw lied lijkt te zijn. Niemand kon dat lied leren behalve de 144.000, die van de aarde zijn gekocht. NWV
Deze duivelse leugen van het WTG is gekend. Jezus verwijst met de wedergeboorte uit water en geest naar een innerlijke vernieuwing, die in iedere ware gelovige, volgeling van Jezus, Hier en Nu tot stand komt. De 144000 verzegelden zijn nieuwe gelovigen uit de Joden die het Evangelie aan de gehele wereld gaan brengen tijdens de laatste 7 jaren van deze bedeling, ook wel de grote verdrukking genoemd. De Gemeente IS allang verzegeld. Die 144.000 moeten nog verzegeld worden. Want ook de Joden leven nog in de onvervulde toekomst.

De ronduit duivelse leugen van het WTG berooft :!: de gelovigen van het Heil, de zaligmaking, door het naar de onvervulde toekomst te verplaatsen. Dit doet de demonische geest die in de WTG-leer schuilgaat om de leiding van het WTG in stand te houden. Zij maakt slaven.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
Tiberius Claudius

Jon schreef: 11 aug 2025, 13:47 De ronduit duivelse leugen van het WTG berooft :!: de gelovigen van het Heil, de zaligmaking, door het naar de onvervulde toekomst te verplaatsen. Dit doet de demonische geest die in de WTG-leer schuilgaat om de leiding van het WTG in stand te houden. Zij maakt slaven.
Zelfs indien men niet gelovig is dan is het waar dat de JG mensen tot slaven maakt.
Alpha

Bericht door Alpha »

Jon schreef: 11 aug 2025, 13:47
Alpha schreef: 11 aug 2025, 11:15 Wat de wedergeboorte betreft, Jezus spreekt daar tot degenen die als koningen en priesters onder zijn regering over de aarde gaan regeren. Hun aantal is beperkt tot 144.000 personen.

Openbaring 5:10  U hebt ze gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en ze zullen als koningen over de aarde regeren.

Openbaring 4:6  Gelukkig en heilig is iedereen die deelheeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen autoriteit, maar ze zullen priesters van God en van de Christus zijn en ze zullen de 1000 jaar met hem als koningen regeren.

Openbaring 14:3 Vóór de troon en vóór de vier levende wezens en de oudsten zingen ze wat een nieuw lied lijkt te zijn. Niemand kon dat lied leren behalve de 144.000, die van de aarde zijn gekocht. NWV
Deze duivelse leugen van het WTG is gekend. Jezus verwijst met de wedergeboorte uit water en geest naar een innerlijke vernieuwing, die in iedere ware gelovige, volgeling van Jezus, Hier en Nu tot stand komt. De 144000 verzegelden zijn nieuwe gelovigen uit de Joden die het Evangelie aan de gehele wereld gaan brengen tijdens de laatste 7 jaren van deze bedeling, ook wel de grote verdrukking genoemd. De Gemeente IS allang verzegeld. Die 144.000 moeten nog verzegeld worden. Want ook de Joden leven nog in de onvervulde toekomst.

De ronduit duivelse leugen van het WTG berooft :!: de gelovigen van het Heil, de zaligmaking, door het naar de onvervulde toekomst te verplaatsen. Dit doet de demonische geest die in de WTG-leer schuilgaat om de leiding van het WTG in stand te houden. Zij maakt slaven.
In tegenstelling tot jou volgen Jg geen duivelse leugens.
Kennelijk ben je door en door geïndoctrineerd door buiten Bijbelse onwaarheden.
Dat blijk o.a. uit het feit dat je niet begrijpt wat het verschil is tussen de kleine kudde en de grote schare.

Hierbij teksten die verklaren wie er naar de hemel gaan en waarom.

Lukas 12:32 Wees niet bang, kleine kudde, want jullie Vader heeft besloten jullie het Koninkrijk te geven.

Openbaring 1:6 hij heeft ons gemaakt tot een koninkrijk, tot priesters voor zijn God en Vader — aan hem komt de eer toe en de macht, voor eeuwig. Amen.

Openbaring 5:10 U hebt ze gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en ze zullen als koningen over de aarde regeren.’

Openbaring 14:1 Toen keek ik en zag het Lam op de berg Sion staan, en met hem 144.000. Op hun voorhoofd stonden zijn naam en de naam van zijn Vader geschreven.

Lukas 22:
28 Jullie zijn degenen die tijdens mijn beproevingen steeds bij me zijn gebleven.
29 En ik sluit een verbond met jullie voor een koninkrijk, net zoals mijn Vader een verbond met mij heeft gesloten,
30 zodat jullie in mijn Koninkrijk aan mijn tafel kunnen eten en drinken, en op tronen kunnen zitten om de 12 stammen van Israël te oordelen.

De grote schare of menigte blijft op aarde en betuigen hun dankbaarheid aan Jehovah en Jezus.
Zij hebben Gods ingrijpen op aarde overleefd en hun zonden zijn door Jezus bloed vergeven.
Slechte mensen zullen Gods ingrijpen niet overleven, zij hebben gelasterd tegen Jehovah.

Openbaring 7:9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen.
10 Met luide stem riepen ze steeds: ‘Redding hebben we te danken aan onze God, die op de troon zit, en aan het Lam.’

Openbaring 7:14 Onmiddellijk zei ik tegen hem: ‘Mijn heer, u weet het.’ Daarop zei hij: ‘Dat zijn degenen die uit de grote verdrukking komen. Ze hebben hun gewaden gewassen en wit gemaakt in het bloed van het Lam.

Jesaja 66:1 Dit zegt Jehovah: ‘De hemel is mijn troon en de aarde mijn voetenbank. Wat voor huis kunnen jullie dan voor me bouwen en waar is mijn rustplaats?’

Jesaja 65:
21 Ze zullen huizen bouwen en erin wonen, ze zullen wijngaarden planten en de vruchten ervan eten.
22 Wat ze bouwen zal niet door iemand anders worden bewoond. Wat ze planten zal niet door anderen worden gegeten. Want de dagen van mijn volk zullen zijn als de dagen van een boom en mijn uitverkorenen zullen volop genieten van het werk van hun handen.

Openbaring 21:
3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.
4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’

Psalm 37:29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en ze zullen er eeuwig leven.

Psalm 37:
10 Nog even en er zijn geen slechte mensen meer. Je zult kijken op de plek waar ze waren, maar ze zijn er niet meer.
11 De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten, ze zullen intens genieten van vrede in overvloed.

2 Timotheüs 3:
1 Maar weet dat er in de laatste dagen zware tijden zullen aanbreken die moeilijk te doorstaan zijn.
2 Want de mensen zullen alleen om zichzelf geven en om geld. Ze zullen verwaand zijn, arrogant, lasteraars, ongehoorzaam aan ouders, ondankbaar en ontrouw.
3 Ze zullen geen natuurlijke genegenheid hebben, voor geen enkele overeenkomst openstaan en kwaadsprekers zijn. Ze zullen onbeheerst en wreed zijn en geen liefde voor het goede hebben.
4 Ze zullen verraders zijn, roekeloos en opgeblazen van trots, met meer liefde voor genot dan liefde voor God.
5 Ze zullen een schijn van vroomheid hebben maar de kracht ervan niet blijken te bezitten. Keer je af van hen. NWV.

Vandaar dat ALLE Jg , overeenkomstig Jezus opdracht, het goede nieuws wereldwijd verkondigen, aan alle landen, stammen, volken en talen , in meer dan 250 landen en in meer dan 1000 talen.

Wat de joden betreft, die hebben het verbond met Jehovah verbroken en vandaar dat het nieuwe verbond van kracht is geworden.

Jeremia 31:
31 ‘Er komt een dag’, verklaart Jehovah, ‘dat ik een nieuw verbond zal sluiten met het huis van Israël en met het huis van Juda.
32 Het zal anders zijn dan het verbond dat ik met hun voorouders sloot op de dag dat ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte te leiden, “mijn verbond dat ze verbroken hebben, hoewel ik hun echte meester was”, verklaart Jehovah.’
33 ‘Dit is het verbond dat ik na die dagen met het huis van Israël zal sluiten’, verklaart Jehovah. ‘Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en in hun hart schrijven. Ik zal hun God worden en zij zullen mijn volk worden.’
34 ‘En niemand zal zijn naaste en zijn broeder nog onderwijzen door te zeggen: “Ken Jehovah!” Want ze zullen mij allemaal kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen’, verklaart Jehovah. ‘Ik zal hun overtredingen vergeven en aan hun zonden zal ik niet meer denken.’ NWV.

Het huis van Israël zal uitsluitend uit Jezus aardse volgelingen bestaan.
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: 11 aug 2025, 12:54 Verschillende bronnen raadplegen dat is bij de JG gelijk aan het lezen van onbetekenende dwaalleer.
33000 bijbel verzen lopen door de BL zeef en uit die zeef komt vervolgens de enig juiste bijbelvers- lezing naar voren.
Wie het niet eens is met de B L lezing is een theologische amateur, ofwel een groot dwaallicht, ofwel iemand waarmede de J G-God niets te maken wil hebben. Zonde is in JG optiek, datgene doen dat het B L niet goed vindt.
Bewijs maar eens dat de B L bijbelvers -zeef niet de goede zeef is, dat lukt vooralsnog niemand. Zeef = niet gelijk aan zeef, vandaar.
Je zeef is duidelijk stuk.

Zoals herhaaldelijk uit vele studies blijkt, raadplegen Jg voortdurend meerdere bronnen en vergelijken die met elkaar.
Vandaar dat bij JW.ORG een gigantische bibliotheek beschikbaar is, die voor iedereen toegankelijk is.
Deze bibliotheek bevat vele terabytes aan informatie. Die duidelijk gesorteerd zijn in 9 hoofdonderwerpen, die weer onderverdeeld zijn in 10 tallen subonderwerpen.

In het onderwerp "Wetenschap en de Bijbel" worden wetenschap, wetenschappers en Bijbelse visies besproken, die grondig zijn onderbouwd.
In het subonderwerp wordt de vraag gesteld: "Is het ontworpen".
Het zijn logische vragen, die het zelf nadenken activeert, zonder een vooringenomenheid.
peda

Bericht door peda »

Alpha schreef: 18 aug 2025, 16:20
peda schreef: 11 aug 2025, 12:54 Verschillende bronnen raadplegen dat is bij de JG gelijk aan het lezen van onbetekenende dwaalleer.
Je zeef is duidelijk stuk.

Zoals herhaaldelijk uit vele studies blijkt, raadplegen Jg voortdurend meerdere bronnen en vergelijken die met elkaar.
Vandaar dat bij JW.ORG een gigantische bibliotheek beschikbaar is, die voor iedereen toegankelijk is.
Deze bibliotheek bevat vele terabytes aan informatie. Die duidelijk gesorteerd zijn in 9 hoofdonderwerpen, die weer onderverdeeld zijn in 10 tallen subonderwerpen.

In het onderwerp "Wetenschap en de Bijbel" worden wetenschap, wetenschappers en Bijbelse visies besproken, die grondig zijn onderbouwd.
Het zijn logische vragen, die het zelf nadenken activeert, zonder een vooringenomenheid.
Het gaat er niet om dat de JG organisatie een enorme bibliotheek heeft, maar dat het B L bepaalt wat er in die bibliotheek juist is en wat onjuist.
Nadat het B L heeft bepaald wat er juist is en wat onjuist is, roepen vervolgens de JG volgers in gezamenlijk koor precies datgene dat het B L heeft vastgesteld. Nadenken doet het B L, de JG volgers, volgen inderdaad het nadenken van het B L.
Zelf denk ik graag zelf na en daarom pas ik ook niet in de JG organisatie.
Wie het niet eens is met het B L vliegt onherroepelijk uit de organisatie.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 11 aug 2025, 12:50
Alpha schreef: 11 aug 2025, 12:27

Geen dogma?

Dogma 1.JG beschouwen de Bijbel als het onfeilbare Woord van God en gebruiken hun eigen vertaling, de NWV welke volgens mij foutief is. Dus dan heb je nauwkeurige kennis van een foutieve God.

Dogma 2. JG verwachten de spoedige komst van Gods Koninkrijk op aarde. Dit dogma hangt samen met de verkeerde vertaling. Het Koninkrijk is er al lang al.....

Dogma 3. Jehovah's Getuigen weigeren bloedtransfusies, gebaseerd op hun interpretatie van de Bijbel. Zoiets kan alleen de natuurlijke mens bedenken, de geestelijke mens heeft in het geheel geen bloedtransfusie nodig.

Dogma 4. Ze vieren geen feestdagen zoals Kerstmis en verjaardagen, omdat ze deze als heidens beschouwen. Een verjaardag is heidens noch christelijk. Het is de dag waarop je x aantal jaar geleden geboren bent. Het heeft niks met de Bijbel of God van doen, een verjaardag ja of nee vieren. Het is een persoonlijke keuze.

Dogma 5. Ze geloven dat "de waarheid" door Jezus is gedelegeerd aan de "getrouwe en beleidvolle slaaf" , die zij interpreteren als het Besturend Lichaam - het hoofdbestuur van Jehova's getuigen.

Dit dogma is wel de meest zotte van allemaal. Jezus zegt dat de Geest der waarheid in u zal zijn (Johannes 14:17). Het BL weet het zelfs beter dan Jezus! En de volgelingen delegeren het kostbaarste geschenk wat een mens kan ontvangen gewoon aan het BL!

Er zijn nog veel meer dogma's uiteraard, maar ik heb geen zin om er meer tijd aan te besteden.
Je hebt wel tijd om andereen klakkeloos na te praten.

Als je zelf onfeilbaar bent, biedt dan je vaardigheden aan de wereldleiders aan.

Je nieuwe wereldvertaling bevat, overeenkomstig de grondtekst, Gods naam Jehovah.
In Gods koninkrijk is geen oorlog, honger of misdaad meer.

De Bijbel verbiedt het gebruik van o.a. bloeden en dat is geen interpretatie.
Nu de wetenschap verder is gevorderd, zijn er overal ziekenhuizen, die geen bloed gebruiken, of willen gebruiken.
Vele onderzoeken hebben aangetoond dat de patiënt sneller geneest, korter in het ziekenhuis hoeft te zijn e minder bijwerking ondervindt.

Jg zijn niet huichelachtig en vieren dus geen heidense feestdagen, zoals kerstmis.
Ook wordt nergens in de Bijbel over het vieren van verjaardagen gesproken doorgelovige joden.
Zoek op het internet: "oorsprong verjaardag". De linken geven aan dat het een kwestie van afgodenaanbidding is.

Jg volgen het eerste-eeuwse Jeruzalemse voorbeeld, waar gezalfde ouderlingen de leiding en beslissingen namen.
Zij besloten daar (omstreeks 49 n.C.) o.a. dat de besnijdenis niet nodig was. (Han 15:1-4, 6, 22-31).

Johannes 14:
15 Als je van mij houdt, zul je mijn geboden naleven.
16 Ik zal de Vader een verzoek doen en hij zal jullie een andere helper geven om voor altijd bij jullie te zijn:
17 de geest van de waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, omdat ze hem niet ziet en niet kent. Jullie kennen hem, want hij blijft bij jullie en is in jullie. NWV

Wie is "de helper: de geest van de waarheid"?
Die kan je niet zien en niet kennen.

1Kor 2: 14 Een fysiek mens aanvaardt de dingen van de geest van God niet, want voor hem zijn ze dwaasheid. Hij kan ze ook niet te weten komen, omdat ze geestelijk moeten worden onderzocht.

Mt 15:
Toen kwamen er farizeeën en schriftgeleerden uit Jeruzalem naar Jezus toe die zeiden:
2 ‘Waarom overtreden uw discipelen de traditie van onze voorouders? Want ze wassen hun handen niet voordat ze gaan eten.’
3 Hij antwoordde: ‘Waarom overtreden jullie het gebod van God ter wille van jullie tradities?

6 dan hoef je je vader helemaal niet te eren.” Zo hebben jullie het woord van God ontkracht ter wille van jullie tradities.
7 Huichelaars! Jesaja heeft terecht over jullie geprofeteerd:
8 “Dit volk eert mij met hun lippen, maar hun hart is ver van mij.
9 Het heeft geen zin dat ze mij aanbidden, want ze maken de voorschriften van mensen tot leerstellingen.”

14 Laat ze toch, het zijn blinde gidsen. En als de ene blinde de andere leidt, vallen ze allebei in een kuil. NWV.

Jezus heeft het hier tegen de Joods religieuze leiders, die hij huichelaars en addergebroed noemt.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 18 aug 2025, 17:01 Je hebt wel tijd om anderen klakkeloos na te praten.

Ik heb de tekst zelf bedacht, en ik zie geen inhoudelijk verweer. Waarmee de zaak is afgedaan, ook de JG kennen vele dogma's.
Alpha

Bericht door Alpha »

peda schreef: 18 aug 2025, 16:37
Alpha schreef: 18 aug 2025, 16:20 Je zeef is duidelijk stuk.

Het gaat er niet om dat de JG organisatie een enorme bibliotheek heeft, maar dat het B L bepaalt wat er in die bibliotheek juist is en wat onjuist.
Nadat het B L heeft bepaald wat er juist is en wat onjuist is, roepen vervolgens de JG volgers in gezamenlijk koor precies datgene dat het B L heeft vastgesteld. Nadenken doet het B L, de JG volgers, volgen inderdaad het nadenken van het B L.
Zelf denk ik graag zelf na en daarom pas ik ook niet in de JG organisatie.
Wie het niet eens is met het B L vliegt onherroepelijk uit de organisatie.
Als je die Bibliotheek geraadpleegd zou hebben, zou je dat nooit zeggen.
Het is veel makkelijker om anderen na te praten.

Jg volgen de Bijbelse normen en waarden.
Als je die overtreed is er een Bijbelse regeling voor.
Deze Bijbelse procedure kàn er toe leiden, dat iemand uitgesloten wordt.
Net als in de eerste eeuw.
De uitsluiting is nooit onherroepelijk.
Men kan hersteld worden, als men bereid is die normen en waarden weer te accepteren.
Aangezien niemand onwetend gedoopt kan worden, zijn die regels gewoon vooraf bekend.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tufkah schreef: 18 aug 2025, 17:05
Alpha schreef: 18 aug 2025, 17:01 Je hebt wel tijd om anderen klakkeloos na te praten.
Ik heb de tekst zelf bedacht, en ik zie geen inhoudelijk verweer. Waarmee de zaak is afgedaan, ook de JG kennen vele dogma's.
Sorry, je hebt niet te maken met een beginneling.
Je hebt het wiel weer uitgevonden?

Je gebruikte redenatie ben ik al veel vaker tegengekomen.
Het zijn net papagaaien, die dat doen.
Tiberius Claudius

Alpha schreef: 18 aug 2025, 17:12
Tufkah schreef: 18 aug 2025, 17:05 Ik heb de tekst zelf bedacht, en ik zie geen inhoudelijk verweer. Waarmee de zaak is afgedaan, ook de JG kennen vele dogma's.

Dat je geen beginneling bent daar twijfelt niemand aan.

Je bent al tientallen jaren geleden grondig gehersenspoeld door de JG.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 11 aug 2025, 13:53
Jon schreef: 11 aug 2025, 13:47 De ronduit duivelse leugen van het WTG berooft :!: de gelovigen van het Heil, de zaligmaking, door het naar de onvervulde toekomst te verplaatsen. Dit doet de demonische geest die in de WTG-leer schuilgaat om de leiding van het WTG in stand te houden. Zij maakt slaven.
Zelfs indien men niet gelovig is dan is het waar dat de JG mensen tot slaven maakt.
Jezus maakte slaven en was zelf ook eens slaaf.

2 Pe1:1 Van Simon Petrus, een slaaf en apostel van Jezus Christus.

Judas 1 Van Judas, een slaaf van Jezus Christus en een broer van Jakobus.

Mattheüs 24:45 Wie is echt de getrouwe en beleidvolle slaaf, die door zijn meester over zijn huisknechten is aangesteld om hun op het juiste moment hun voedsel te geven?

Fil 1:7 Nee, hij heeft alles opgegeven, heeft de gedaante van een slaaf aangenomen en is mens geworden. NWV.

Mattheüs 12:24 De farizeeën hoorden het en zeiden: ‘Deze man kan de demonen alleen maar uitdrijven door Beë̱lzebub, de heerser van de demonen.’

Markus 3:
22 Ook zeiden de schriftgeleerden die uit Jeruzalem waren gekomen: ‘Hij is bezeten door Beë̱lzebub, en hij drijft de demonen uit door de heerser van de demonen.’
23 Daarom riep hij hen bij zich en sprak tot hen in illustraties: ‘Hoe kan Satan Satan uitdrijven? NWV.

Deze schriftgeleerden kwamen vermoedelijk om in Jeruzalem in het jaar 70 n.C.

Lasteraars kunnen Gods koninkrijk niet beërven. (1 Kor 6:9,10) HSV.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 18 aug 2025, 17:17
Alpha schreef: 18 aug 2025, 17:12 Sorry, je hebt niet te maken met een beginneling.

Begrijpend lezen is toch wat moeilijk voor je, niet waar.

Helaas voor jou heb ik heel bewust gekozen, na eerst een Bijbelstudie bij de NHK gevolgd te hebben..
Vervolgens bij de JG onder specifieke voorwaarden.

De studieleider van de NHK waarschuwde mij, met de boodschap: "Zij denken dat zij het alleen weten".
Mijn redenatie was: Bijbel is Bijbel.
Ik had de intentie om Jg op hun woorden te vangen. :)

Opvallend was dat zij lieten zien wat de Bijbel zelf leerde.
Daarbij werden meerdere Bijbelvertalingen naast elkaar gebruikt.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 18 aug 2025, 17:39

Begrijpend lezen is toch wat moeilijk voor je, niet waar.

Helaas voor jou heb ik heel bewust gekozen, na eerst een Bijbelstudie bij de NHK gevolgd te hebben..
Vervolgens bij de JG onder specifieke voorwaarden.

De studieleider van de NHK waarschuwde mij, met de boodschap: "Zij denken dat zij het alleen weten".
Mijn redenatie was: Bijbel is Bijbel.
Ik had de intentie om Jg op hun woorden te vangen. :)

Ze lieten je denk ik geloven dat je zelf kritisch had nagedacht terwijl in werkelijkheid je werd gehersenspoeld.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tiberius Claudius

Alpha schreef: 18 aug 2025, 17:32
Tiberius Claudius schreef: 11 aug 2025, 13:53

Jezus maakte slaven en was zelf ook eens slaaf.
Dit lijkt me pure nonsens er is niets dat er in de Bijbelse teksten op wijst dat Jezus een voormalige slaaf was.
Tiberius Claudius

Begrijpend lezen is toch wat moeilijk voor je, niet waar.1
Het bekende riedeltje van een JG die geen echt antwoord heeft.

Men probeert het eigen defect bij de ander te leggen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Alpha schreef: 18 aug 2025, 17:12
Tufkah schreef: 18 aug 2025, 17:05 Ik heb de tekst zelf bedacht, en ik zie geen inhoudelijk verweer. Waarmee de zaak is afgedaan, ook de JG kennen vele dogma's.

Een jij-bak is nooit sterk.
peda

Bericht door peda »

De JG organisatie laat zien wat de BL opvatting is van wat de bijbel leert.
Het BL spreekt over de bijbel en de J G volgers klappen vervolgens in de handen.
De gezonde B L bijbelse leer.
Wie niet meeklapt, vliegt de organisatie uit.
Tiberius Claudius

peda schreef: 19 aug 2025, 09:10

De JG organisatie laat zien wat de BL opvatting is van wat de bijbel leert.
Het BL spreekt over de bijbel en de J G volgers klappen vervolgens in de handen.
De gezonde B L bijbelse leer.
Wie niet meeklapt, vliegt de organisatie uit.
Erger nog:
Men wordt melaats verklaard, zelfs de naaste verwanten: Vrouw/Man , Kinderen , Ouders dienen elk contact met zo iemand te verbreken.
De God van de JG is overduidelijk een wrede God, niet verwonderlijk daar hij afstamt van een eveneens wrede woestijn God.