Dat_beloof_ik schreef: 30 sep 2025, 07:31
Nee, ze vallen niet onder de definitie van '
het geloof'.
jouw mening
Zoals ik al uitgelegde, atheïsme houdt niet de gedachtengang in dat bij de dood alleen maar het licht uit gaat. Atheïsme is juist de
afwezigheid van geloof in een god.
snap ik. helemaal mee eens.
Een als jij schrijft: atheïsme is 'een geloof' dat wijst dat naar de betekenis van religie en dat is het niet.
nee. we zijn het erover eens dat atheisme geen religie is...daar heb ik je al gelijk gegeven.
kijk in de van Dale onder geloof:
https://www.vandale.nl/pages/gratis-woordenboek/geloof
ge·loof (het; o; meervoud: geloven)
1het vertrouwen in de waarheid van iets: geloof hechten aan iets het geloven
2een vast en innig vertrouwen op God: van zijn geloof vallen (a) zijn godsdienstige overtuiging verliezen; (b) principes opgeven of ertegen zondigen
3godsdienst
Dus het zelfstandig naamwoord "het geloof" heeft als betekenis 1: "het vertrouwen in de waarheid van iets"
Dus als ik zeg "atheïsme is een geloof" dat wijst volgens de van Dale naar 3 verschillende betekenissen.
Wij nemen natuurlijk normaal gesproken de betekenis religie...daar moet ik je gelijk geven...maar ik heb in mijn post expliciet aangegeven dat ik dat niet bedoelde.
De zin: een atheïst gelooft dat er geen leven na de dood is, is grammaticaal correct. Maar dat betekent niet dat daaruit volgt dat het een religie is.
dat klopt.
Geloof kan volgens Van Dale meerdere betekenissen hebben. Dat atheïsme over één van die betekenissen valt, wil niet zeggen dat het dan ook onder de andere betekenissen valt. Dat is een volstrekt verkeerd gebruik van een woordenboek.
die stap heb ik ook nooit gemaakt,dus wees gerust. We zijn het met elkaar eens dus waarom doe je zo moeilijk?
De manier waarop je over atheisten redeneert, is ooit ontstaan omdat religieuze roeperingen elkaar altijd goed aanspreken en aanvallen op elkaars standpunten, maar dit bij atheisten niet mogelijk is.
Ik heb geeb idee wat voor fantasiefilm er momenteel draait bij jou in de bovenkamer, maar dat klopt niet helemaal. Je probeert mij in een bepaald hokje te duwen tussen mensen die vinden dat atheisme een religie is ofzo. Sorry, in dat hokje hoor ik niet.
Nogmaals ik ben helemaal bij je dat atheisme GEEN religie is. ik hoop dat het nu duidelijk is.
bovendien val ik atheisten ook helemaal niet aan. iedereen gelooft in wat hij/zij wil...dus ook atheisten (

juist taalgebruik van "geloven"

)
Ten eerste zijn atheisten geen georganiseerde groep, ten tweede heeft een atheist maar één punt: hij accepteert de claim van een god niet. Dat menen religieuze groeperingen te hebben opgelost door atheisme te kenmerken als 'ook ene religie' en er vervolgens naar eigen believen allerlei zaken aan te hangen die niets met atheïsme hebben te maken. Bijvoorbeeld gewelddadig, kindertjes verorberen bij ontbijt, satan vereren of geen leven na de dood.
mee eens. Maar je moet wel begrijpen dat die beschuldigingen wel ergens vandaan komen. Het moraal van de gelovigen komt vanuit religie...en aangezien dat bij de atheisten ontbreekt, valt opeens hun moraal, wat normaal gesproken voorgeschreven moet zijn, compleet weg...dus komt hun moraal ergens anders vandaan...maar alles wat bij gelovigen vanzelfsprekend was, staat daarmee ook ter discussie bij atheisten.
Waarom zou het verorberen van kindertjes of embryo's bij ontbijt slecht zijn?
Waarom zou het vereren van Satan slecht zijn?
(voor gelovigen zouden deze gedachten ondenkbaar zijn)
voordat je mij weer probeert aan te vallen: Ik snap dat dit onterechte beschuldigingen van atheisten zijn...maar ik kan begrijpen waar ze vandaan komen.