Tufkah schreef: Gisteren, 17:03
https://www.trouw.nl/opinie/met-de-aanv ... ~ba06d00e/
Dat de gezamenlijke aanval van Israël en Amerika op Iran volgens het internationaal recht illegaal is, staat als een paal boven water. Behalve met toestemming van de VN zijn interventies in een soeverein land verboden.
Voor Israël en Amerika is illegaliteit geen enkel probleem. Wat Israël in Gaza deed, kon internationaalrechtelijk ook niet door de beugel. Dat gold ook voor de aanvallen die beide landen in juni vorig jaar uitvoerden tegen het nucleaire programma van Iran. En voor de aanvallen van Israël tegen de Hamasleiding in Qatar afgelopen september. De secretaris-generaal van de VN sprak toen van een ‘flagrante schending van het internationaal recht’.
Trek zelf uw conclusie. Ik laat het liever een deskundige op het gebied van internationale betrekkingen en veiligheidsvraagstukken zeggen dan dat ik het zelf doe. Voor iemand die er voor doorgestudeerd heeft zijn de acties van Israel en de VS uitermate illegaal. Ik sluit me er bij aan.
Ik trek inderdaad zelf mij conclusie en ik wil wat vraagtekens zetten bij dat stuk.
Ten eerste over wat Israël in de Gaza deed. Daarbij wordt volledig voorbij gegaan aan het feit dat Hamas is begonnen. Het doel van Hamas was duidelijk, from the river to the sea, Palestina will be free, weet je nog. Israël moest dus van de kaart geveegd. Dus dat Israël de vernietiging van Hamas vervolgens als doel stelde, begrijp ik wel.
Dan Iran. Hamas en Hezbollah worden vanuit Iran gefaciliteerd en in Libanon of Syrië gestationeerd. Voortdurend vallen die Israël aan dus ook langs die kant snap ik hem wel. Als Hamas of Hezbollah Israël aanvalt is het geen schending van het internationaal recht, want het zijn geen staten. Als Israël hun bases aanvalt is het formeel wel een schending, want die bases liggen in een ander land en dan pleegt Israël dus militaire ingreep in een ander soeverein land.
Als de journalist het heeft over een flagrante schending van het internationaal recht door Israël, zonder daarbij de rol van Hamas, Hezbollah en Iran te noemen, dan geeft hij een onvolledig en eenzijdig beeld.
Hiermee sta ik niet aan de kant van Israel, maar wel ik wil wel aangeven dat er sprake is van een verhaal van twee kanten. Het is niet alleen maar 'de acties van Israel en de VS zijn uitermate illegaal'. Je, ze zijn illegaal, maar dat is niet het hele verhaal.
Het is een utopie om te denken dat je oorlogsvoering in regels vast kunt leggen.
Kyron schreef: 01 mar 2026, 18:52
De nederzettingenpolitiek is moreel onverdedigbaar en ondermijnt elke vredeskans. Geen discussie mogelijk.
Maar "vertel dat aan Westbank-bewoners" als weerlegging van Israëls democratische kwaliteiten binnen zijn eigen grenzen is een drogreden. .
Nee dat is geen drogreden. Het handelen op de West Bank is onverenigbaar met een democratische rechtsstaat. Je prijst het democratische Israël vanwege de behandeling van vrouwen, homo s, atheïsten en stelt
Dat is geen kleinigheid. Een levendig democratisch experiment midden in een regio vol autocratieën
Helaas gaat het levendig experiment met Palestijnen iets anders en dat laat zien dat ze minder democratisch zijn dan jij wil laten zien.
Je kunt niet zeker weten want alles gaat voorbij, maar ik geloof in jou en mij (De Groot)