Dat_beloof_ik schreef: Gisteren, 15:09
Inktvlam schreef: Gisteren, 15:04
Ik heb het niet over de sjabbat. Mart geeft zelf toe dat het vreemd is.
Mart:
“In Genesis vangt een dag vreemd genoeg aan met de avond en eindigt met de ochtend. Dat is een anomalie.”
viewtopic.php?p=346854#p346854
Nee, jij hebt het niet over de sjabbat. Maar de sjabbat is ook een dag. Ik gebruik het als voorbeeld om je te laten zien dat dagen volgens de Joodse kalender beginnen bij zonsopgang.
O, ben je nu eindelijk tot het inzicht gekomen dat de dag begint bij zonsopgang. Blijkbaar kroop je in het verleden 's avonds je bed uit en dook je de kroeg in. Dus voor jou begon de dag in de avond. (Ik probeer me even voor te stellen wat je bedoelt.)
De sabbatsviering begint op vrijdagavond en duurt tot zaterdagavond. Maar in de natuur is het begin van de zaterdag gewoon hetzelfde als elke andere dag.
DBI schreef:Wel grappig dat je nu iemand aanhaalt die, in tegenstelling tot jou, wél inziet dat volgens Genesis de dagen bij de avond beginnen.
Wat trouwens precies de reden is dat Joden dat ook doen.
Jij hebt er totaal niets van begrepen. Er is helemaal geen “in tegenstelling tot jou”. Ik heb het over Genesis en Mart heeft het over Genesis. En Mart erkent dat de betreffende passages vreemd zijn en noemt het een anomalie. Waar ik het mee eens ben. Er is dus geen “in tegenstelling tot jou”.
Er staat: “toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag” (Genesis 1:5). “Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de tweede dag” (Genesis 1:8). Enzovoort. Een vreemde manier om het begin van een dag aan te duiden. Tussen de avond en de morgen zit nog altijd de nacht, maar die wordt niet genoemd. Als je de toelichting van Lorber gelezen zou hebben, zou je begrepen hebben waarom Mozes het zo opgeschreven heeft. Mozes beschreef geen natuurlijke dag. Maar met avond en morgen doelde hij op de geestelijke ontwikkeling en het het begripsvermogen van de mens. In dat begripsvermogen is het nooit helemaal nacht. Het verhaal in Genesis gaat in feite over de ontwikkeling van de mens en ook over de ontwikkeling van de kerk.
Toch bevat het scheppingsverhaal in Genesis wel degelijk raakvlakken met het werkelijke scheppingsverhaal. Bekend zijn de vijf massale uitroeiïngen op aarde, zoals de Triassische (220 miljoen jaar geleden) en die van het Krijt waarbij 70 tot 75 procent van de soorten verdween. Maar de grote klap was de uitroeiing in het Perm van ongeveer 245 miljoen jaar geleden. Na de uitroeiing van het Perm kwam minstens 95 procent van de in het fossielenbestand voorkomende dieren nooit meer terug. Lorber maakt ook melding van die vijf massale uitroeiingen en daarmee verbonden de zes scheppingsperioden. We leven nu op de zesde scheppingsdag. In het groot Johannes evangelie deel 8 (hoofdstuk 69 t/m 74) beschrijft Lorber de zes scheppingsperioden met de genoemde vernietigingen. Waar de wetenschap nog in het duister tast over de oorzaak van die vernietigingen, daar vermeldt Lorber als oorzaak: “stormen van vuur uit het binnenste van de aarde”. Ook de kleinere uitroeiingen worden door Lorber genoemd.
In het woord van God ligt nog veel verborgen en is veel diepzinniger dan menigeen denkt.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.